Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Hva man får igjen for det man betaler utover det å unngå juling

På den ene siden: Skole. Veier. Livsoppholdelse hvis man er arbeidsledig. Bolig.

Den andre siden: Ingen benbrudd.

 

... skole, sykehus, veier, men ingen livsoppholdelse eller bolig hvis man er arbeidsledig (såvidt meg bekjent).

 

Hmm... Da må det må ha vært noen andre som sendte meg penger da firmaet jeg jobbet for gikk konkurs. Du vet - slik at jeg kunne kjøpe mat og betale husleie.

 

Ingen benbrudd får man også på første alternativet.

Jeg setter selvfølgelig pris på at du demonstrerer at jeg hadde rett om at dere ikke ser forskjellen på en velferdsstat og mafiabeskyttelse.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg setter selvfølgelig pris på at du demonstrerer at jeg hadde rett om at dere ikke ser forskjellen på en velferdsstat og mafiabeskyttelse.

Problemet er vel at den eneste forskjellen du legger frem er at i velferdsstaten får man arbeidsledighetstrygd, men ikke i det du kaller mafiastaten.

 

Om dette er hovedforskjellen, så er der skremmende mange mafiastater rundt om i verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg setter selvfølgelig pris på at du demonstrerer at jeg hadde rett om at dere ikke ser forskjellen på en velferdsstat og mafiabeskyttelse.

Problemet er vel at den eneste forskjellen du legger frem er at i velferdsstaten får man arbeidsledighetstrygd, men ikke i det du kaller mafiastaten.

 

Om dette er hovedforskjellen, så er der skremmende mange mafiastater rundt om i verden.

 

Det er ikke det at jeg ikke setter pris på dine semantiske krumspring, men dette tror du vel knapt på selv håper jeg.

Benbrudd og arbeidsledighetstrygd er hovedforskjellen?

Dette bringer tilbake minner fra forrige "diskusjon" vi hadde hvor du til slutt delte postene i to for å flytte halvparten av det til tråden om hvordan man diskuterer for så å ikke svare på de noe mer.

Du slet med å forstå konseptet "eksempel" da også.

Lenke til kommentar

Jeg kan reiterere litt i stedet.

 

Liberalistlogikk:

Man kan ta huden av ei ku med ostehøvel fordi ei ku kan ikke forstå konseptet av å ta huden av noen med ostehøvel.

 

For de som ikke forstår dette direkte: Liberalister sier at dyr ikke kan ha rettigheter fordi de ikke forstår rettigheter (dermed kan ikke respektere rettigheter). Dermed kan de ikke beskyttes av loven.

Jeg sliter med å forstå tankegangen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Se her ja, ideologi før liv og helse, både foran mennesker og dyr. Artig hvordan menneskeverdet synker ned på ett stalinistisk nivå blant liberalist-gjengen som jo hevder personlig frihet kommer foran alt, også da nødvendigvis foran andres personlige frihet.. :p 

 

Alt blir bare brikker i det ideologiske spillet. Det hele blir en konkurranse i semantikk hver gang, noe man også ser av svarene over, totalt virkelighetsfjernt. Men det er selvsagt mer enn lov det, så ikke la meg eller andre som bor på denne andre planeten her stoppe dere ;)

 

Ofte så trenger man ikke en hundre prosent konsekvent tilnærming til ting, men det kan derimot være lurt å hente litt inspirasjon ifra flere leire slik at sluttproduktet blir mer reflektert og ikke får en sånn voldsom slagside som vil ekskludere alt som ikke har plass inne i boblen sin.

Lenke til kommentar

Derfor kaller jeg meg bare unntaksvis liberalist mer. I min verden er det litt mer komplisert enn mennesker og eiendom. Dyr har rettigheter i tråd med sine "kognitive" evner, det vil si at en gorilla også har rett på et liv og frihet, mens en mus ikke har det. Og andre dyrearter ligger langs den skalaen. 

 

Det betyr ikke at det ikke er situasjoner hvor slike kan drepes. De færreste dyr har evnen til å vurdere sitt eget beste, og et mannevondt dyr eller et dyr med en lidelse vil det være riktig å avlive. 

 

Merk at det her er snakk om individuelle dyr, og så er det en annen diskusjon om en dyreart er verd å bevare.

 

Og selvsagt: Dyr dreper hverandre på bestialsk vis uten særlige kvaler. Det er ikke noe argument (i mine øyne) for at de fortjener samme behandling fra oss mennesker. Med økt intellekt følger økt ansvar såvel som økte rettigheter, og vi har ansvar for naturen rundt oss, og selvsagt for dyr vi holder som buskap eller kjæledyr.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Derfor kaller jeg meg bare unntaksvis liberalist mer. I min verden er det litt mer komplisert enn mennesker og eiendom. Dyr har rettigheter i tråd med sine "kognitive" evner, det vil si at en gorilla også har rett på et liv og frihet, mens en mus ikke har det. Og andre dyrearter ligger langs den skalaen. 

 

Det betyr ikke at det ikke er situasjoner hvor slike kan drepes. De færreste dyr har evnen til å vurdere sitt eget beste, og et mannevondt dyr eller et dyr med en lidelse vil det være riktig å avlive. 

 

Merk at det her er snakk om individuelle dyr, og så er det en annen diskusjon om en dyreart er verd å bevare.

 

Og selvsagt: Dyr dreper hverandre på bestialsk vis uten særlige kvaler. Det er ikke noe argument (i mine øyne) for at de fortjener samme behandling fra oss mennesker. Med økt intellekt følger økt ansvar såvel som økte rettigheter, og vi har ansvar for naturen rundt oss, og selvsagt for dyr vi holder som buskap eller kjæledyr.

 

Geir :)

 

Hadde bare alle liberalister ment som deg så hadde nok også jeg stilt meg veldig annerledes til det hele. Det kan virke som at du tar i betraktning mer enn bare liberalisme i seg selv når du fatter standpunkt og i mine øyne så er det først da man kan oppnå denne fine miksen av personlig frihet og en politisk empati som tillater at vi setter noen retningslinjer for å skjerme de svake, om det så skulle gjelde mennesker eller dyr.

 

Syntes partiet Venstre er inne på noe her uten å ideologisk gå helt over board.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...