Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvite biler = visuell forurensing


Anbefalte innlegg

post-51414-0-50807500-1400139577_thumb.jpg

 

Hvite biler ser alle helt like ut for meg, som hvite anonyme kasser nesten helt uten former. Denne er til og med fotografert på en sånn måte at hadde jeg ikke visst hvordan en Volvo P1800 virkelig er skulpturert, så hadde ikke dette bildet kunne hjulpet meg i å finne det ut. Biler kler ikke hvitt, biler har former og kler derfor flotte farger som fremhever formene, ikke skjuler dem og glatter dem ut slik hvitt gjør.

Nå er det så mange hvite biler over alt at det er til å spy av. Mange kommuner har estetiske råd for bygninger og utemiljø. Bilfargene er også en del av utemiljøet vårt. Man burde kunne anmelde eiere av hvite biler for visuell forurensing av utemiljøet. Eventuelt burde man kunne pålegge begrensinger av antallet hvite biler som får lov å ferdes i tettbygde strøk i et gitt tidsrom, for å holde den visuelle forurensingen på et akseptabelt lavt nivå.

(nei, dette er ikke ironisk ment, og ja, jeg er designer av yrke)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener det. Jepp, hvis bilen er helt renvasket, nypolert og fotografert i veldig beskrivende belysning, så er det mulig å se former på hvite biler også (slik dere har vist eksempler på). Men hverdagsskitne hvite biler i overskyet vær er en gedigen visuell forurensing.

 

Dere hater snø? Men elsker snøskulpturer? Det henger ikke på greip ...

 

post-51414-0-00156100-1400141475_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det er da alle biler som er og blir stygge når de blir skitne. Har du en fin rød bil, eller svart eller brun bil, så blir de stygge hvis du ikke vasker dem, det blir de uansett farge. Hvitfargen er bare litt verre, men synes hvite biler er veldig fine for det. Ser ikke så harry og rånete ut selv om du kanskje kjører harry/rånerbil.

Lenke til kommentar

Enig at hvitt kan skjule former og vinkler, og få biler til å se 'kjipere' ut. Syns det blir enda verre når folk kaster svarte felger på hvite biler. Forferdelig i mine øyne.

 

Er også enig at hvitt ikke gjør seg på samtlige biler. Syns det krever en litt spesiell fasong for å fungere. Personlig er jeg mer fan av dype blåfarger eller litt mer spesielle farger som skiller seg mer ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Støtter SeaLion. Det er ingen bilder i tråden som viser at hvit kan være en fil farge. Det viser bare kule biler, i hvit. Den S7; "Har du ikke den, i gult?". Jeg har ingen ting i mot hvite biler. Jeg bare foretrekker omtrent alle andre farger. Nå må det nevnes at jeg kjører gul bil, og aldri ville kjøpt hverken sort eller grå bil uansett da, og i alle fall ikke hvit. Gi meg dype blåtoner, bronse, brun, gul og grønn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Som sagt, oppsøk profesjonell hjelp.

 

Jeg ER profesjonell hjelp. Det er dere som er amatørene ...

 

 

:rofl: Perfekt svar. Og jeg er ikke uenig. Samtlige eksempler her i tråden gjør seg uendelig mye bedre i nær sagt alle andre farger enn hvit.

Endret av Skavold
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvitt på biler er vel som med hvitt ellers - det fremhever størrelse. Små sporty biler ser bra ut i hvitt, men de må da ha detaljer i mørk farge som fremhever detaljer. - men suv i hvitt blir ikke bra - synes jeg.

 

Den fra før store stygge, klumpete formen blir enda mer synlig. Varebiler er perfekt - da syns de enda mer.

 

Bildet av Audien og suven over er skrekkeksempler.

 

I tillegg er hvitt en farge man fort går lei av - for noen år siden ble det så upopulært at man ikke en gang fikk levert varebiler i dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I tillegg er hvitt en farge man fort går lei av - for noen år siden ble det så upopulært at man ikke en gang fikk levert varebiler i dette.

 

 

Du må gjerne komme å fortelle meg når hvit ikke ble levert på varebiler.. Garanterer at samtlige bilmerker som lager varebiler, har levert disse i hvit i alle år. Enkle grunnen er at det er den fargen som er billigst å spy ut av samlebåndet :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

I tillegg er hvitt en farge man fort går lei av - for noen år siden ble det så upopulært at man ikke en gang fikk levert varebiler i dette.

 

 

Du må gjerne komme å fortelle meg når hvit ikke ble levert på varebiler.. Garanterer at samtlige bilmerker som lager varebiler, har levert disse i hvit i alle år. Enkle grunnen er at det er den fargen som er billigst å spy ut av samlebåndet :p

 

 

På jobben bruker vi mange varebiler og har bestandig hatt hvite biler. Alle slik kjøp skal ut på anbud - et par av leverandørene kunne ikke lever i hvitt - så vi gikk over til sølv metallic. Dette er noen år siden.

 

Så garantien din gjaldt ikke da.

Lenke til kommentar

Enkle grunnen er at det er den fargen som er billigst å spy ut av samlebåndet :p

Litt snodig at den billigste fargen er den mest populære på biler? Er det en slags Rimi-trend, tro?

 

Her er noen flere hvite biler dere kan kose dere med, dere som liker sånt:

post-51414-0-99308900-1400998308_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Var jo ikke fargen hvit som var stygg på de bilene, men bilene selv. Helt ærlig så kunne alle bilene på jorda hvert hvite for min del uten at det hadde brydd meg noe særlig. Nå bor ikke jeg i en stor by med høyt trafikkerte veier, så kan jo være at jeg hadde brydd meg mere da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...