Gå til innhold

Nå jekker Altibox opp farten på fiberen – uten prisøkning


Anbefalte innlegg

 

Da må jeg ha ny sentral da :)

 

Sett den i bridge og bruk en annen router :)

De aller fleste som har hatt nett fra altibox er koblet opp på 100 mbit i sentral og noden. Har du en zyxel sentral, så vil mediaconvertor sannsynligvis allerede være klar til gigabit uplink. CPL7 støtter gigabit, men da må du ha montør ut for å bytte SFP, og da er det mulig at de bare bytter helt om til zyxel+mc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Da må jeg ha ny sentral da :)

Sett den i bridge og bruk en annen router :)

 

Ja det må jeg og. Har en gammel sentral fra 2005 som klarer max 100/100 sier de hos lyse.

Har 100/100, kontaktet dem på tors og spurte om jeg kunne ha 200/200. Hun sa nei men sente saken til fiberavdelingen hos lyse, venter på svar fra dem ennå.

Lenke til kommentar

 

10/10Gb/s er min.

 

Neida. Går jo 180K i året til det der.. Gigabit burde koste 400kr/mnd, og 10Gbit burde koste 800! C:

 

Skulle ikke Altibox bygge ut minst 1Gbit/s i hele norge innen 2017? Hittill har de bare bygget ut i et lite nabolag utafor Oslo.. går tregt..

Jepp går veldig trekt? Men da kan du betale hva det koster å bygge ut fiber, da vil det gå mye raskere gitt??

 

 

 

 

10/10Gb/s er min.

 

Neida. Går jo 180K i året til det der.. Gigabit burde koste 400kr/mnd, og 10Gbit burde koste 800! C:

 

Skulle ikke Altibox bygge ut minst 1Gbit/s i hele norge innen 2017? Hittill har de bare bygget ut i et lite nabolag utafor Oslo.. går tregt..

Helt enig. Jeg syntes det burde vært gratis.

Det er jo så billig å bygge ut fiber også.

 

Jøss så vanskelig det skulle være å forstå poenget mitt?

 

De og regjeringen hadde et (i mine øyne) urealistisk mål om å gi 100Mb/s (eller Altibox' 1Gb/s) nett til alle (eller ihvertfall de som bor i/nær byer) i hele Norge. Når Altibox bare har klart å bygge ut det lille nabolaget, og jeg ikke har sett noe fra Telenor sin side, så lurer jeg litt på hvor dette går.

 

De har 3 år på å bygge massevis av fiberledninger, og de har såvidt begynt. Syntes bare at det er litt teit å komme med slike "mål" som de tilsynelatende ikke klarer å holde - og jeg er ikke overrasket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

10.000 faktisk. Hvor lang tid hadde man brukt på å laste ned eksempelvis 1GB?

Det betyr at man kan laste ned 1.25 GB på et sekund. Desverre ville man nok neppe oppnådd det da er andre restriksjoner som senker hastigheten. Den er nok ment for boenheter som har mange brukere.

...eller hjemmeservere!

 

Har på følelsen av at det snart kommer til å poppe opp masse norske VPS'er og hoster.

Lenke til kommentar

Får vondt av å sjå prisane, men skal vel ikkje klage når eg faktisk får fiber snart.

Her i bygda har det vore ADSL2 og VDSL for dei heldige.

God kvalitet på kablar har gitt meg ca 15mbps på ei linje som er over 1700m lang.

 

Lokal utbyggjar/Get og burettslag avtale...

 

409,- for Get grunnpakke TV + 5/5mbit internett

 

Oppgraderingsprisar:

20/20 269,-

50/50 369,-

100/100 469,-

150/150 749,-

 

 

Minuset er å miste gratis Wimp basic(Canal Digital parabol) og halv pris på TV2 Sumo Gull(NGT). Så skal eg betale like mykje når fiberen er på plass så må eg ta til takke med 20/20. Og endå så vert det dyrare.

Skal eg i tillegg ha opptak på tv boksen, slik eg i dag har med CD tuner, så må eg ut med 129,- i leige for Get Box II.

 

CD Parabol + NGT ADSL kostar i meg i dag 766,-

Tilsvarande med det nye tilbodet og 20/20 kostar 807,- før eg har rekna ekstra kost for Wimp (99,-) og Sumo Gull (60,-).

 

Likar ikkje å bli tvinga til å betale for TV for å få internett.

Hadde håpa å kutte ut TV heilt og spare opp mot 650,- per månad.

Minuset med å bu i eit burettslag med "gamlingar".

 

Kan berre konstatere at Altibox ligg eit hestehove framfor dei andre

Lenke til kommentar

 

 

 

10.000 faktisk. Hvor lang tid hadde man brukt på å laste ned eksempelvis 1GB?

Det betyr at man kan laste ned 1.25 GB på et sekund. Desverre ville man nok neppe oppnådd det da er andre restriksjoner som senker hastigheten. Den er nok ment for boenheter som har mange brukere.

...eller hjemmeservere!

 

Har på følelsen av at det snart kommer til å poppe opp masse norske VPS'er og hoster.

Akkurat der så bryter du kontraktvilkårene så sant du ikke ar bedriftsabonnement. Bedriftsabonnement koster peng, å hastighetene til den prisen privat abonnement står til kan du se langt etter.

Lenke til kommentar

Kan jo bare håpe på andre internetlevrandører følger etter, og innser at det er litt egoitisk å påstå at 100 mbit linje til 600 kr er billig. Da dette var 2012 ikke 2014.

 

Men har ikke så store forventinger til telenor\canaldigital så overrasker meg ikke om dette blir kun for altibox kunder. Man fikk nesten litt lyst å flytte. Men det er jo litt unødvendig det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

10.000 faktisk. Hvor lang tid hadde man brukt på å laste ned eksempelvis 1GB?

Det betyr at man kan laste ned 1.25 GB på et sekund. Desverre ville man nok neppe oppnådd det da er andre restriksjoner som senker hastigheten. Den er nok ment for boenheter som har mange brukere.

...eller hjemmeservere!

 

Har på følelsen av at det snart kommer til å poppe opp masse norske VPS'er og hoster.

Akkurat der så bryter du kontraktvilkårene så sant du ikke ar bedriftsabonnement. Bedriftsabonnement koster peng, å hastighetene til den prisen privat abonnement står til kan du se langt etter.

Kan se for meg at folk får dra nytte av å hoste spillservere, teamspeak, en webside eller to for privat/ikke-kommersiell bruk uten å bryte med noen vilkår. Men skal du kjøre en server som du i teorien tjener penger på eller er til kommersiellt bruk med hovedformål må du nok se deg etter en bedriftsavtale.

 

Og da har du helt rett - prisen blir noe HELT annet. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjempebra. Håper på en oppfriskning av TV-portalen snart, den begynner å vise tidens tann. Da hadde det samtidig vært kjekt å kunne sette på radio uten å gå via portalen slik at vi som har anlegg koblet til ikke trenger å ha på tv for å høre radio. Det hadde vært prima i disse miljøtider. Så kan vi bare se hvilken radiokanal som er på i displayet på boksen. :)

Lenke til kommentar

Litt rart hvordan ting er blitt, fiber er faktisk en ting mange av mine venner har sett etter når de har kjøpt hus eller leilighet. Hus til salg på finn, ingen fiber, neste!

 

Mtp at en kun lager utfordringer og problemer for en selv i ettertid ved å ikke gjøre det slik, forstår jeg vennene dine meget godt :thumbup:

Lenke til kommentar

 

 

Da må jeg ha ny sentral da :)

Sett den i bridge og bruk en annen router :)

De aller fleste som har hatt nett fra altibox er koblet opp på 100 mbit i sentral og noden. Har du en zyxel sentral, så vil mediaconvertor sannsynligvis allerede være klar til gigabit uplink. CPL7 støtter gigabit, men da må du ha montør ut for å bytte SFP, og da er det mulig at de bare bytter helt om til zyxel+mc.

 

 

 

Min er nok allerede i bridge (for å få levert 100mbit - jeg går da opp til 300). Usikker på når det ble innstallert fiber her siden det var før min tid, men utifra nettsidene til Altibox har jeg en CPL4 sentral fra Telsey så meg forstått må sentralen byttes.

Ingen krise, gjelder jo ikke fra før 1. august uansett :)

 

 

 

 

 

Litt rart hvordan ting er blitt, fiber er faktisk en ting mange av mine venner har sett etter når de har kjøpt hus eller leilighet. Hus til salg på finn, ingen fiber, neste!

 

Mtp at en kun lager utfordringer og problemer for en selv i ettertid ved å ikke gjøre det slik, forstår jeg vennene dine meget godt :thumbup:

 

 

 

Det gjorde jeg og, litt tungvindt var det da jeg måtte ta kontakt med lokale fiberleverandøren for hver adresse for å få det bekreftet eller om de kunne levere. Uansett vil jeg påstå at det var verd det, eneste jeg "savner" her jeg bor nå er garasje ;)

Endret av trollhatt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...