Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Flytte inn i leilighet med dama. Hvordan hindre at jeg blir rævkjørt ved brudd?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg kommer snart til å kjøpe meg en leilighet. En ganske ganske god deal. Jeg og dama skal flytte inn i den til høsten og bo der de årene vi studerer. Jeg regner med å betale rundt 5k i mnd på lånet. Hvis jeg selger etterhvert vil jeg sitte med ca 1 mill i EK. Det jeg lurer på er hvordan jeg og dama skal gjøre det med økonomien. Faren min har blitt fucket over to ganger pga samlivsbrudd. Den ene gangen var det frivillig fordi han ville at jeg og mor skulle ha det trygt.

 

Skal jeg sette opp en leiekontrakt med kjæresten min? Synes det virker litt rart og er redd hun skal bli sur. Eller skal hun bare overføre la oss si 3k i mnd som jeg da putter i lånet? Vil ikke det da gjøre at hun kan kreve penger hvis det skulle bli brudd. Til dere gærne kvinnfolk fra kvinneguiden som kanskje leser denne, jeg er bare ute etter å sikre meg selv økonomisk for fremtiden. Ja, jeg elsker henne og alt det der, men og det er et stort MEN jeg lar ikke noe kvinnfolk ta fra meg arven min uansett hvor flott vi har hatt det sammen. Har vært vitne til flere samlivsbrudd og sett hvor gærne folk kan bli.

Endret av TheNarsissist
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fremfor å gi deg svar, så vil jeg stille deg noen små spørsmål. Plot twist - dun, dun, dun!

Hvis hun bor i din leilighet og betaler sin andel av kostnadene for leiligheten, mener du det er riktig at hun skal sitte tomhendt igjen om dere skulle gå hver deres vei, mens du skal sitte igjen med økonomisk gevinst av forholdet? Hvorfor i alle dager skal du sitte igjen med hele den økonomiske gevinsten, når dere har vært to stykker som har betalt ned lånet?

Endret av NikkaYoichi
Lenke til kommentar

Hmm, sant nok. Har ikke tenkt på det på den måten. Hun vil jo spare endel på det da. Hvordan mener du at jeg skal gjøre det? Skal jeg la henne få en andel fordi hun er dama mi? Hva om vi gjør det slutt i sommer og jeg heller legger ut annonse på finn om at noen kan leie det ene rommet. Skal de da få sin andel når jeg selger det?

Endret av TheNarsissist
Lenke til kommentar

Sitter i nesten samme situasjon som deg. Jeg eier en leilighet og kjæresten har flyttet inn hos meg. Slik vi gjør det er at hun betaler halvparten av felleskostnaden og jeg betaler alt lånet. Det er tross alt min leilighet, og ved et evt. brudd er det som sagt over her jeg som sitter igjen med leiligheten og prisøkning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med de over. Dersom det skal være slik at du vil eie alene, bør du betale alt som har med finansieringen å gjøre (avdrag og renter), og dere deler på eventuelle felleskostnader, strøm, forsikring, kommunale avgifter og annet. Din fordel er at du eier boligen ved et eventuelt brudd, hennes fordel er at hun har lave boutgifter.

 

Uansett så bør du diskutere dette med henne før du kjøper, slik at dere begge er enige om måten å gjøre det på. Det er bare sunt å ta en prat rundt økonomi innimellom, og burde ikke være noe å bli sur for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I utganspunktet så er det to vegar å gå her.

 

Alternativ 1a)

Du kjøper leiligheita og betaler lånet medan ho betaler ei husleige.

På denne måten får du hjelp til å raskt betale ned huslånet. Ulempen med dette alternativet er at ho vil då effektivt sett kjøpe seg inn i eit sameiege litt etter litt med kvar innbetalte husleige. Ved eit eventuelt brudd så vil ho kunne kreve å bli kjøpt ut for den prosentandelen av boligen som ho har kjøpt seg inn i. Husleiga som ho betaler er då effektivt sett innskutt eigenkapital over tid.

 

Alternativ 2)

Du kjøper leiligheita og ho bur hos deg "gratis".

Altså at dere kun deler faktiske boutgifter som straum, mat og liknande, medan boliglånet og verdistigninga av boligen er det kun du som står for.

Med denne løysninga så har ikkje ho vært med på å betale ned huslånet og ho har dermed heller ikkje noke krav på verdien av boligen ved eit eventuelt brudd.

 

 

 

Så dersom du har økonomi til å håndtere huslånet utan hjelp så vil eg anbefale at du går for løysning nummer to. Med denne løysninga så kan du også be at ho setter av penger (tilsvarande lånekostnadane) på ein eigen sparekonto medan dere bur i lag.

Dersom det då blir samlivsbrudd så vil ho ha oppspart eigenkapital som ho kan bruke for å finne seg ein ny plass å bu.

Dersom dere finner ut at dere vil bu saman på meir permanent grunnlag så kan ho bruke den oppsparte eigenkapitalen til å kjøpe seg inn i boligen på ved at ho bruker dei pengene til å betale ned ein stor andel av huslånet.

 

 

Det er også verdt å bemerke seg at dersom du behandler henne som leigetaker (alternativ 1) så vil ho ha dei rettigheitane som ein leigetakar har. I forhold til samlivsbrudd så vil det betyr at du f.eks ikkje kan kaste henne ut før oppsigelsestida er ute. Fordelen med ein leigetakar er at du får hjelp til å betale lånet ditt.

Dersom ho bur "gratis" hos deg (alternativ 2) så vil ho ha status som husgjest og dermed å få til ingen rettigheiter i forhold til å få lov til å bu der. Du kan når som helst trekke tilbake invitasjonen som ho har fått til å bu i din bolig. Ho sparer ein del penger på denne løysninga, men ho vil også stå med dårligare vern dersom det oppstår problemer. Det vil også ta lenger tid å betale ned lånet dersom du skal stå for det åleine.

Lenke til kommentar

Herregud så mye tull det står her. Her mangler det både juridisk og økonomisk forståelse.

 

For det første: Dersom dere setter opp en avtale så kan hun ikke "kreve" noe som helst. At hennes husleie går til å betale ned ditt lån er irrelevant, hun kan på ingen måte "kreve" denne egenkapitalen tilbake. Skulle jeg kreve eierandel i studenthybelen jeg bodde i tidligere, fordi min leie betalte ned lånet til studentsamskipnaden? For en absurd påstand.

 

At du "tjener" på at hun betaler deg leie er strengt tatt helt naturlig, og alternativet er at hun tjener på å få en gratis ytelse. Penger spart er penger tjent, så om du lar henne bo gratis kunne du like gjerne betalt henne en månedsleie i kontanter hver måned, effekten er den samme.

 

Å tenke at du skal dekke den posten og dere skal dele på den posten og hun skal dekke den posten er bare tull. Det dere bør gjøre er å sette dere ned og diskutere hva hun ville måtte ut med dersom hun skulle leid en bolig. Siden hun nok ikke vil ha de samme rettigheter som om hun leide selv, og siden dere i praksis får en viss grad av felles økonomi, så betaler hun åpenbart ikke markedsleie, men jo lengre ned du går jo mer tjener hun på det. Dere må snakke sammen og bli enige om et tall som gjør at du tjener noe penger og hun sparer noe penger - da kan begge være fornøyde og begge slipper å føle at de blir "rævkjørt" av den andre i tilfelle et brudd. Dette må dere formalisere i en skriftlig avtale (om tanken på det gjør henne sur bør du ikke flytte sammen med henne ennå, la henne bli voksen først), hvor det fremgår at leiligheten er 100% din fram til dere eventuelt blir enige om at hun skal kjøpe seg inn. Når hun kan stille med finansiering så gjør dere det, inntil det er den helt din.

 

Jeg betalte f. eks. 4000 kroner i måneden til min samboer i to år fram til jeg kjøpte meg inn. Det var et par tusenlapper lavere enn jeg måtte betalt for tilsvarende på det åpne markedet, men nok til at hun tjente litt på det etter at merutgiftene med å ha meg der var betalt. Det sentrale var egentlig ikke summen vi kom fram til, men at vi snakket om det og tenkte gjennom det sammen og dermed begge kunne være fornøyde med det vi kom fram til. Det er det sentrale her.

Endret av Herr Brun
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Ble overrasket da jeg leste svarene her. Utifra hva det virker som folk her mener så er det umulig for noen å leie ut en leilighet uten at pengene kan tilbakebetales. Blir for dumt, men ser at Herr Brun har gått igjennom dette.

 

Ser ikke hvorfor det ikke bare er å skrive en leiekontrakt med henne, for hun leier jo leiligheten mens du bor der som ett kollektiv (bare at dere har delt rom) og bealer husleie til deg. Om du bruker den husleien til å kjøpe øl eller betale lån er opp til deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan hindre å bli rævkjørt ved brudd? Samboeravtale.

 

Det bør ikke foreligge noen leieavtale. Leieavtaler gir vern som leietaker, og det er ganske upassende i et samboerforhold.

 

Hva hun skal betale for å dekke en andel av bokostnadene kommer an på flere forhold. Hva har hun økonomisk evne til, og hvilket perspektiv skal dere ha?

 

Hvis den økonomiske bidragsevnen er skjevfordelt bør man bidra etter evne heller enn etter millimeterfordeling - 50/50-fordeling i et 70/30-forhold vil føre til at 30-parten går sin vei etterhvert - og ingen samboeravtale kan beskytte deg mot konflikt.

 

Hva slags perspektiv skal dere ha? Et forhold er et økonomisk partnerskap der det vanligste er at man deler i alle fall noe av risikoen. Skal du ha en leietaker som dekker utgiftene dine og gir deg sex, eller skal du ha en kjæreste?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...