Gå til innhold

Samletest: Best av de beste


Anbefalte innlegg

Joooakim:
Skjermstørrelse er alltid positivt å ha større. Ingen er tjent med mindre skjerm.

Fysiske størrelsen til mobilen derimot, vil begrense hvordan den blir brukt og hvor den får plass. Iphone har i de siste versjonene blitt noe bedre på å utnytte arealet, men er fortsatt ganske ille.

 

Jeg sier ikke at anmelder tenker nøyaktig på dette, men skjermen på en iphone kan unektelig bli en god del større uten at det påvirker størrelsen på telefonen.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Klarer fortsatt ikke å begripe at det er folk i dag som frivillig går for den Android møkka... det er så horribelt elendig og at folk vil faktisk kjøpe og bruke det - helt utenkelig. Men så er det mange ting her i verden jeg ikke forstår.

 

Men når det er sagt, er ganske idiotisk å trekke ned telefon som veier mellom 30 og 50 gram mindre enn konkurentene (dvs opp til 30% lettere) for mindre skjerm og batteri. Dette er konkurranse i hvem som har stappet mest av nyeste komponenter på markedet i størst mulig telefon...

 

Dette er ikke anmeldelse av telefoner - men anmeldelse til maskinvare til mobiltelefoner. Det er 2 helt forskjelig ting. Er bare så ubegripelig lei av å se slike idiotiske saker - begynner nesten å lure på om de er kjøpt og betalt.

 

Artig å se at enkelte iphone-tilhengere plutselig har blitt opptatt av vekt, nå som apple ikke er konsistent dårligst på dette lenger :)

 

AtW

Jeg skal fortelle deg noe om mennesker, som kanskje vil gi deg litt økt forståelse. Det er mange av de, og alle er ikke enig, at ett menneske engang sier noe, og at et annet menneske en gang sier noe som tilsynelatende er motstridene er ingen overraskelse.

 

 

La meg fortelle det noe om språk, når man sier "enkelte iphone-tilhengere", så henviser man ikke til en hel gruppe, men til enkeltindivider. Når man ser en konkret bruker som også hadde iphone når de var blant de tyngste på markedet, lovprise lav vekt som en viktig ting, så er det litt festlig.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Noen foretrekker kanskje å ha en liten og hendig motorsykkel med plass til bare én passasjer, enn å ha en større mindre håndterlig sykkel med plass til to passasjerer.

 

Ja, det er jo helt greit det, men det gjør det ikke meningsløst å kommentere passasjerplass på en MC...

 

AtW

 

 

Men er det ikke fullstendig meningsløst at man gir telefonen trekk for 'liten' skjerm når akkurat det faktisk er et pluss for veldig mange?

 

Smarttelefoner i 'iPhone 5 størrelse' er stor nok for meg. Jeg vil ikke ha en kjempestor telefon i lomma eller liggende på bordet og jeg vil heller ikke ha et digert apparat inntil øret mens jeg snakker i telefonen. Akkurat det syns jeg faktisk ser ganske fjernt og gammeldags ut..

 

Noen som husker tilbake da Nokia kom med sin 8810?. Den var jo en fantastisk liten og kul telefon :-)

 

 

Amobil, dere har jo alltid tullet med å gi + eller - for skjermstørrelse. Kan dere vennligst slutte med det???

 

 

J

 

 

Ikke noe mer meningsløst enn det er å trekke en telefon (eller gi den pluss) for noe som helst, anmeldelser har ett subjektiv element, og det vil alltid være slik at noen er uenig i anmelderens vurderinger.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er jeg helt enig i. Sony har virkelig kommet seg etter ett par år med slit. Jeg syntes denne sammenligningen var veldig bra og amobil er imo den beste avisen når det kommer til mobil i norge. Har nettopp kjøpt z2 selv og kunne ikke vært mer fornøyd. Anbefales på det sterkeste!

Lenke til kommentar

Ingenting direkte galt med sammenligningen, men det er et par ting jeg ikke helt forstår meg på. iPhone får altså trekk for å være liten, med dette vil jo for mange også være et pluss? Det blir noe tåpelig å dra dette frem som en negativ ting med produktet, spesielt når ALLE de andre er vesentlig større. Argumentet med at iPhone dermed har liten skjerm sammenlignet med konkurrentene er vel ikke noe mer valid enn at iPhone plutselig er eneste alternativet av de i listen om man ikke ønsker seg stor mobiltelefon.

 

Er jo for så vidt helt enig i konklusjonen at større skjerm = mer innhold, og enklere konsumering av innhold. Men ut ifra teksten og sammenligningen så får man jo et slags inntrykk av at større = bedre, noe jeg hadde vært tilbøyelig å være enig i om iPhone faktisk hadde vært fysisk på størrelse med de øvrige alternativene, var like tykk og tung. Da hadde det bare vært negativt at den ikke har klart å få på plass en større skjerm, men når alternativene da vitterlig blir langt større rent fysisk, veier prosentvis en god del mer og det hele så blir det temmelig forutinntatt å se på dette som en utelukkende negativt ting som man får et slags inntrykk av sammenligningen faktisk gjør.

 

 

Og noe en slik sammenligning faller FULLSTENDIG IGJENNOM på er at den er totalt blottet for objektive tall.. Her er det kun skrevet korte subjektive tekster som skal sammenligne de forskjellige modellene, det foreligger altså null og niks av kalde, harde, fakta i form av målinger og tall bak utalelsene og vurderingene som gjør de temmelig meningsløse og legger jo opp til at vi som lesere ikke skal kunne danne oss en egen vurdering, men ta for gitt at den listen dere legger opp til skal være satt i stein? Hvor er tallene for måling av fargenivået på skjermene? Hvor er tallene for målt lysstyrke? Hvor er det tall for målt ytelse av maskinvaren osv..? Her kastes det jo bare ut en bunke med påstander uten noe som helst som faktisk underbygger noe av det som blir sagt..

 

 

Påstanden om at iPhone 5S har svakere ytelse er jo temmelig på viddene i all den tid Apple A7 SoC faktisk fremdeles scorer bedre på enkelt og totrådytelse som er det som blir benyttet i 90% av tilfellene på mobiltelefoner. Dette fremstår jo som en helt bunnløs sammenligning som to ungdomsskoleelever kunne satt sammen ved å ha spesifikasjonslista på de forskjellige modellene og satt de rett opp mot hverandre uten å ha rørt telefonene eller gjort noe testing overhode. Dette blir syltynt og denne skal vel rett ut på VG om få timer og rundlure halve landet tenker jeg?

 

 

Sier meg ikke nødvendigvis så fryktelig uenig i rekkefølgen, men syntes grunnlaget og innholdet i sammenligningen ikke holder mål av hva man burde kunne forvente av en nettside som Amobil.no. Det blir så syltynt at det fremstår totalt meningsløst. Og man får jo et slags inntrykk av at design kun andre om utseende, og det er vel ikke helt tilfellet? Og hvordan kan iPhone trekkes for bare 16GB lagring når alle står fritt til å anskaffe modell med 32 eller 64GB lagring? En lokal lagring som vil ha bedre ytelse enn 90% av minnekortene du finner på markedet, i et marked hvor Google allerede har gått aktivt inn for å fjerne det meste av muligheter og fleksibilitet som engang var med bruk av ekstern lagring i Android.

Kunne ikke sagt det bedre selv :-) Synes det er morsomt å lese om at iPhone sin A7 har dårligere ytelse, når ytelsen pr Mhz er mye mye bedre og at den klarer seg fint med "kun" 2 kjerner. 4 kjerner og mer på en mobiltelefon er en uting. Etter min mening er A7 en mye mye bedre SOC for mobiltelefoner. Jeg kan heller ikke fatte og begripe at man kan skrive en ren subjektiv test uten å bruke tall for sammenligning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Ingenting direkte galt med sammenligningen, men det er et par ting jeg ikke helt forstår meg på. iPhone får altså trekk for å være liten, med dette vil jo for mange også være et pluss? Det blir noe tåpelig å dra dette frem som en negativ ting med produktet, spesielt når ALLE de andre er vesentlig større. Argumentet med at iPhone dermed har liten skjerm sammenlignet med konkurrentene er vel ikke noe mer valid enn at iPhone plutselig er eneste alternativet av de i listen om man ikke ønsker seg stor mobiltelefon.

 

Er jo for så vidt helt enig i konklusjonen at større skjerm = mer innhold, og enklere konsumering av innhold. Men ut ifra teksten og sammenligningen så får man jo et slags inntrykk av at større = bedre, noe jeg hadde vært tilbøyelig å være enig i om iPhone faktisk hadde vært fysisk på størrelse med de øvrige alternativene, var like tykk og tung. Da hadde det bare vært negativt at den ikke har klart å få på plass en større skjerm, men når alternativene da vitterlig blir langt større rent fysisk, veier prosentvis en god del mer og det hele så blir det temmelig forutinntatt å se på dette som en utelukkende negativt ting som man får et slags inntrykk av sammenligningen faktisk gjør.

 

 

Og noe en slik sammenligning faller FULLSTENDIG IGJENNOM på er at den er totalt blottet for objektive tall.. Her er det kun skrevet korte subjektive tekster som skal sammenligne de forskjellige modellene, det foreligger altså null og niks av kalde, harde, fakta i form av målinger og tall bak utalelsene og vurderingene som gjør de temmelig meningsløse og legger jo opp til at vi som lesere ikke skal kunne danne oss en egen vurdering, men ta for gitt at den listen dere legger opp til skal være satt i stein? Hvor er tallene for måling av fargenivået på skjermene? Hvor er tallene for målt lysstyrke? Hvor er det tall for målt ytelse av maskinvaren osv..? Her kastes det jo bare ut en bunke med påstander uten noe som helst som faktisk underbygger noe av det som blir sagt..

 

 

Påstanden om at iPhone 5S har svakere ytelse er jo temmelig på viddene i all den tid Apple A7 SoC faktisk fremdeles scorer bedre på enkelt og totrådytelse som er det som blir benyttet i 90% av tilfellene på mobiltelefoner. Dette fremstår jo som en helt bunnløs sammenligning som to ungdomsskoleelever kunne satt sammen ved å ha spesifikasjonslista på de forskjellige modellene og satt de rett opp mot hverandre uten å ha rørt telefonene eller gjort noe testing overhode. Dette blir syltynt og denne skal vel rett ut på VG om få timer og rundlure halve landet tenker jeg?

 

 

Sier meg ikke nødvendigvis så fryktelig uenig i rekkefølgen, men syntes grunnlaget og innholdet i sammenligningen ikke holder mål av hva man burde kunne forvente av en nettside som Amobil.no. Det blir så syltynt at det fremstår totalt meningsløst. Og man får jo et slags inntrykk av at design kun andre om utseende, og det er vel ikke helt tilfellet? Og hvordan kan iPhone trekkes for bare 16GB lagring når alle står fritt til å anskaffe modell med 32 eller 64GB lagring? En lokal lagring som vil ha bedre ytelse enn 90% av minnekortene du finner på markedet, i et marked hvor Google allerede har gått aktivt inn for å fjerne det meste av muligheter og fleksibilitet som engang var med bruk av ekstern lagring i Android.

Kunne ikke sagt det bedre selv :-) Synes det er morsomt å lese om at iPhone sin A7 har dårligere ytelse, når ytelsen pr Mhz er mye mye bedre og at den klarer seg fint med "kun" 2 kjerner. 4 kjerner og mer på en mobiltelefon er en uting. Etter min mening er A7 en mye mye bedre SOC for mobiltelefoner. Jeg kan heller ikke fatte og begripe at man kan skrive en ren subjektiv test uten å bruke tall for sammenligning.

for øyeblikket ligger apple etter sine konkurenter med tanke på teknologi. Det er ingenting å diskutere. De kan hente seg inn i gjenn men å mene att de er bedre på noe måte ( uten om ios,) er bare renspikket fanboy prat!

Lenke til kommentar

 

Lille sony?

han må snakker om sony mobile. sony som selskap er gigantiske.

Men han vet ikke helt hva han snakker om merker jeg :p

 

Nei jeg snakker om hele konsernet Sony med TVer, Playstation og alt annet. Sony som konsern er mange ganger mindre enn Samsung. Les gjerne innlegget med tall tidligere i tråden. Også bør du kanskje revurdere din evne til å vurdere om noen vet hva de snakker om eller ikke ;)

Lenke til kommentar

Noen foretrekker kanskje å ha en liten og hendig motorsykkel med plass til bare én passasjer, enn å ha en større mindre håndterlig sykkel med plass til to passasjerer.

Ja jeg ønsker heller å ha en Yamaha R6(med plass til 2 personer), kontra en liten Pocket bike(IPhone 5s)...
Lenke til kommentar

Hva bruker egentlig folk minnekortleser til i en telefon? Hva faen skal man med det?

Tja, da tror jeg du kanskje bør tenke deg om bedre, hvis det ikke er helt åpenbart.

 

Men som AtW nevnte, lagre ting, eller kopiere over ting. Måtte det være bilder, musikk, film, programmer, dokumenter etc..

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Lille sony?

han må snakker om sony mobile. sony som selskap er gigantiske.

Men han vet ikke helt hva han snakker om merker jeg :p

Nei jeg snakker om hele konsernet Sony med TVer, Playstation og alt annet. Sony som konsern er mange ganger mindre enn Samsung. Les gjerne innlegget med tall tidligere i tråden. Også bør du kanskje revurdere din evne til å vurdere om noen vet hva de snakker om eller ikke ;)
Lenke til kommentar

Bare fordi det er noe som er større, så er ikke det det samme som at de er små. Ja, for Sony er rimelig gigantisk, både i relevans til denne tråden, og i de fleste andre sammenhengen.

 

Hadde jeg vært topp ti av de rikeste i verden, ville jeg ikke vært rik da?

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Att sammy er større er greit. Men å si lille sony er jo ganske fjernt. De er jo topp 10 i verden i dag. Og var topp 5for 10år siden. Vis sony er små da lurer jeg på hvor grensen til stor går. Men sony mobile er ikke så sinnsykt stor. Enda :-D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, sammenlignet med de andre i testen er Sony nest minst og bare større enn HTC, likevel tar de teten på spydspissmobiler i 2014, det er ganske bra jobba synes jeg. Apple er naturligvis mye større enn Samsung igjen.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...