Gå til innhold

Samletest: Best av de beste


Anbefalte innlegg

...

Jeg tror den mest oppdaterte og omfattende er den hos TNS Gallup.

 

Det er 2 hoved rapport, generelt på alt av nett-trafikk og på såkalt mobiltrafikk - den siste inneholder tall fra "mobil tilpasset nettsider" som f.eks. mobil.rb.no

 

Praksisen viser at iOS brukere velger som regel å surfe på fullverdig versjon av nettsider, mens Android i større grad holder seg til mobilversjon. Så sannheten tror jeg ligger i blanding av de 2 rapporter.

 

...

 

Bare fordi folk ikke skjønner produktene de kjøper, så betyr ikke det tekniske ikke har mye å si for opplevelsen, det er sikkert mange som ikke kan forklare hvordan bilen deres sitt antispinn-system fungerer teknisk også, men de har nytte av det for det.

 

AtW

Og det er jeg helt enig i, men her snakker om jeg om hvordan man annmelder telefoner og at den annmeldelseformate de har valgt her er feil både for nerder som meg (ikke nok teknisk) og for vanlig folk - alt for teknisk.

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Klarer fortsatt ikke å begripe at det er folk i dag som frivillig går for den Android møkka... det er så horribelt elendig og at folk vil faktisk kjøpe og bruke det - helt utenkelig. Men så er det mange ting her i verden jeg ikke forstår.

 

Men når det er sagt, er ganske idiotisk å trekke ned telefon som veier mellom 30 og 50 gram mindre enn konkurentene (dvs opp til 30% lettere) for mindre skjerm og batteri. Dette er konkurranse i hvem som har stappet mest av nyeste komponenter på markedet i størst mulig telefon...

 

Dette er ikke anmeldelse av telefoner - men anmeldelse til maskinvare til mobiltelefoner. Det er 2 helt forskjelig ting. Er bare så ubegripelig lei av å se slike idiotiske saker - begynner nesten å lure på om de er kjøpt og betalt.

Fordi Selvom den er aldri så rafinert så er iphonen fortsatt 3 år bak alle andre nå. OG det merkes når den har desidert dårligst støtte for formater, dårligst skjerm med skamfult stor margin, er tregere med stor margin, mangler all teknologi og støtter ikke minnekort, har samme designet som for 4 år siden og er dyrest til tross for at den er vanskelig å reparere og bruker billigste deler.(ja dette kan du faktisk skjekke).

 

Jeg er enig i at det er bra at den er enkelt å bruke men for noen så er hastighet, muligheter og funksjonalitet viktigere enn at den passer med en halv hånd og er laget av apple.

 

Ikke glem at apple er små i forhold til alle andre så lenge du ikke er i usa eller europa. Ganske få andre land som tar seg råd til et design over funksjon og pris.

 

 

 

Er det desidert dårlig skjerm utelukkende på grunn av størrelse da mener du? Hva gjelder fargekorrekthet og fargespekter så har den jo vært kongen på haugen inntil Galaxy S5 kom ifølge blant annet DisplayMate.

 

Samme design har den vel strengtatt ikke, og hva gjelder ytelse så har den den raskeste SoC hva gjelder enkelt og dobbelttråd ytelse så her forenkler du ting til tusen om du mener at den er så utrolig avleggs hva gjelder ytelse.

 

 

Skjermen er dårligere på absolutt alle punkter enn f.eks one m8(og m7 for den saks skyld), den har ikke like bra farger og er ekstremt mye dårligere på oppløsning. De har heller ikke best Soc på hverken enkelt eller dobbelttrådet ytelse da snapdragon 800, 801, 805 er bedre. De har hatt samme design siste 4 år jo-

 

 

 

Og du har selvsagt noen linker som bekrefter dette? Det du sier om at Snapdragon 800 og 801 har bedre enkelttråd og dobbelttråd ytelse er jo regelrett falsk informasjon og 805 har vi ikke sett i levende livet enda så den er jo totalt meningsløs å dra inn her, da kan vi jo også dra inn en fiktiv Apple A8 i samme slengen som også er på trappene, fargene på skjermen til HTC One (M7) og (M8) blir vel litt verre da verken DisplayMate eller noen andre som faktisk tar skikkelige målinger av skjermen ikke har testet både iPhone 5S og disse så da blir det jo fryktelig vanskelig med en direkte sammenligning. Men DisplayMate som er relativt markedsledende hva gjelder test av skjermpaneler generelt mente jo at iPhone 5S var det beste innen mobil inntil Galaxy S5 kom så helt grusomt elendig kan den vel ikke akkurat har vært.

 

Men ser jo at du drar ting til de ekstreme, å påstå at oppløsning (PPI) er EXTREMT mye dårligere på iPhone 5S kontra HTC One (M7) og (M8) er bare pølsevev. Vi snakker en forskjell på 326 PPI mot 441 PPI som ikke akkurat slår noen av hesten selv om det riktignok er en forskjell.

 

 

Link 1 (Anandtech sin CPU test av Snapdragon 801)

Link 2 (Anandtech sin analyse av Apple A7)

Link 3 (Anandtech sin CPU test av Snapdragon 800)

Link 4 (Anandtech sin CPU test av Apple A7)

 

 

Det å påstå at Snapdragon 800 og 801 er bedre og på noen måte gjør rent bord medfører mildt sagt ikke korrekthet enten du vil det aldri så mye.

 

 

EDIT:

 

Nå har jo faktisk Anandtech testet HTC One (M8), det har gått meg et hus forbi... Ser vi på resultatene for skjermen så gjør den slettes ikke rent bord i forhold til verken iPhone 5S eller iPhone 5C for den sakens skyld så det ser ikke helt ut som du har rett her heller.

 

Link..

Endret av RamGuy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Obs: Nå er vel strengt talt ikke antall kjerner et tall på hvor bra den yter. Det må i så fall være hvor godt den yter i multitrådede oppgaver og singeltrådede, samt hvor mye energi den kaster bort på å utføre operasjonen som teller. :)

 

Ja, er klar over det. Jeg vil heller ha 4 kjerner som tar seg MYE bedre ut av tyngere oppgaver, som f.eks under multitasking som man kan på Samsung sine telefoner men som ikke er helt på samme nivå som hvor kjapt en CPU med 2 kjerner kjører enkle apps. En 2 kjerners CPU som den som er i iPhone 5S vil kjøre apps noen % raskere enn det de 4 kjerners CPU'ene i Galaxy S og Note telefonene har. Men den 2 kjerners CPU'en iPhone 5S vil jo gå i senk så fort den vil få en oppgave som krever veldig mye ytelse (om CPU'en hadde vært i en Galaxy S5 f.eks).

 

 

 

Dette er jo rent pølsevev.. Om du har tokjerner, firekjerner, åttekjerner, sekstenkjerner har jo ikke noe å si på hvor TUNGE applikasjoner du kan kjøre. Er ikke applikasjonen skrevet for mer enn en eller totråder så hjelper deg INGENTING om du har fire, seks, åtte, seksten eller tusentråder tilgjengelig. Hvorfor tror du en Intel Core i7-4960X med sine sekskjerner og tolvtråder ikke har noe bedre ytelse selv ved blytung last i 99% av alle oppgaver en forbruker kjører på maskinen sin? Jo fordi du faktisk er helt avhengig av en applikasjon som kan avlastes på samtlige tråder for at det skal gi noen gevinst, i 99% av tilfellene så vil en høyere klokket og mer effektiv to eller firekjerner gi deg bedre ytelse selv ved blytung last.

 

Selv har jeg en stasjonær med Intel Core i7-3960X, denne har sekskjerner og tolv tråder. Samboer har "bare" en maskin med Intel Xeon E3-1275v2 og selv med sine firekjerner og åtte tråder så er faktisk denne i nesten samtlige situasjoner for utenom når jeg pusher encoding av video over samtlige tråder på min 3960X minst like rask og effektiv, om ikke hakket raskere på grunn av mer effektive prosessorarkitektur og litt høyere base clock.

 

 

På mobil så er jo situasjonen enda "verre" for her er det kun en liten promille av utviklerne som tar for seg mer enn en enkelt tråd på grunn av de utvikler mot et så bredt publikum som overhode mulig. Vi kan vel telle antallet apps som bruker mer enn en eller totråd på en hånd og da hjelper ikke dine ekstra kjerner deg noe som helst hva gjelder ytelse om applikasjonen er aldri så tungdrevet, de siste kjernene blir jo i realiteten ikke benyttet på noen fornuftig måte. At det i teorien kan hjelpe til hva gjelder tung Multitasking derimot, det er et poeng og hvis Android er god til å dele belastningen utover alle kjernene så kan det så absolutt ha noe for seg men hvor ofte er du i en situasjon hvor du faktisk kjører to applikasjoner aktivt som begge vil klare å nyttiggjøre seg av dette og hvor denne ytelsen er reell for begge to på samme tid? Dette er et scenario som er relevant for ytterst få, og dette avhenger veldig av hvordan Android faktisk behandler oppgavene også, jeg vil tro at den ene oppgaven automatisk nedprioriteres for å ikke sluke noe helt abnormt med unødvendig strøm fra telefonen for noe som kun en promille av markedet vil finne nyttig.

 

 

 

Du må også huske det at Apple har gjort noen småtriks med design av arkitekturen på Apple A7, dette er ikke noe Qualcomm ARM referanse design. De har blant annet økt antallet decoder units og execution units per kjerne langt over hva du ser på Qualcomm Snapdragon som muliggjør hver enkelt kjerne til å ta for seg langt større belastning og tunge oppgaver sammenlignet med konkurrentene.

 

Anbefaler deg å lese dette så kanskje du kan sette deg litt mer inn i teknologien og arkitekturen bak og forstå at antallet kjerner = antallet kjerner på tvers av prosessor og prosessorarkitektur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

...

Jeg tror den mest oppdaterte og omfattende er den hos TNS Gallup.

 

Det er 2 hoved rapport, generelt på alt av nett-trafikk og på såkalt mobiltrafikk - den siste inneholder tall fra "mobil tilpasset nettsider" som f.eks. mobil.rb.no

 

Praksisen viser at iOS brukere velger som regel å surfe på fullverdig versjon av nettsider, mens Android i større grad holder seg til mobilversjon. Så sannheten tror jeg ligger i blanding av de 2 rapporter.

 

...

 

Bare fordi folk ikke skjønner produktene de kjøper, så betyr ikke det tekniske ikke har mye å si for opplevelsen, det er sikkert mange som ikke kan forklare hvordan bilen deres sitt antispinn-system fungerer teknisk også, men de har nytte av det for det.

 

AtW

Og det er jeg helt enig i, men her snakker om jeg om hvordan man annmelder telefoner og at den annmeldelseformate de har valgt her er feil både for nerder som meg (ikke nok teknisk) og for vanlig folk - alt for teknisk.

 

 

Takk for data, det underbygger vel ikke akkurat påstanden din, men det er interessante tall, prøvde å finne markedsandel i bruk fra samme tid (ikke salg, da det ligger foran andelen på hva folk faktisk eier), men var vanskelig å finne noe for norge, eneste jeg fant var 30% for ios på omtrent samme tid, mao mellom 30-70% for android, (litt usikker på hvor stort "dumb-phone" og WP var på slutten av 2013 her til lands.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...

Jeg syns det underbygger greit nok, iOS har 29% og Android har 10% på den samlende statistikken, på mobil versjoner, har iOS 56%, mens Android har 37%. (her tar jeg tab og tlf kombinert, ikke for de at det er riktig, men for de at jeg veit det er feil i device innraportering fra Android - som presenterer nesten alt som telefon).

 

Poenget mitt er at iPhone kommer så å si alltid dårlig ut av slike tester, Android har massive mengder med reklame og samtliege operatører kaster telefoner etter brukere. Det f.eks. pga at man kan koble Google Play konto med abonnemente sitt slikt at operatørene får enn del av kaka, men også pga at Android ofte bruker mer mobildata enn iOS på helt like applikasjoner (nei jeg kan ikke dokumentere det). Men ett opplagt element her er Flash støtte, filformater som benyttes på f.eks. YouTube, filformater på reklame osv. Kort oppsumert det er veldig sammensatt bildet, men alle operatørene tjener på at brukere har Android da det ofte fører til mer databruk (forutsatt et high-end tlf som bidrar til at brukeren trives og tilbringer mer tid på nett) og det er kun det som koster noe merkbart i dag i mobilmarkedet. For å ikke å nevne iMessage her :)

 

Og da er det fantastisk for meg å se, at på tross av alle tester, bøttevis med reklame og hva hardware-geeks måtte komme på å si så går folk og gjør det riktige valget - og det ser man på statistikken.

 

Edit: Tall fra finn.no (som jeg ikke har link til) og nettaviser viser enda kraftigere overvekt av iOS - dvs sider som folk ofte bruker privat og ikke i jobbsammenheng.

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

Dette er jo rent pølsevev.. Om du har tokjerner, firekjerner, åttekjerner, sekstenkjerner har jo ikke noe å si på hvor TUNGE applikasjoner du kan kjøre. Er ikke applikasjonen skrevet for mer enn en eller totråder så hjelper deg INGENTING om du har fire, seks, åtte, seksten eller tusentråder tilgjengelig. Hvorfor tror du en Intel Core i7-4960X med sine sekskjerner og tolvtråder ikke har noe bedre ytelse selv ved blytung last i 99% av alle oppgaver en forbruker kjører på maskinen sin? Jo fordi du faktisk er helt avhengig av en applikasjon som kan avlastes på samtlige tråder for at det skal gi noen gevinst, i 99% av tilfellene så vil en høyere klokket og mer effektiv to eller firekjerner gi deg bedre ytelse selv ved blytung last.

 

Selv har jeg en stasjonær med Intel Core i7-3960X, denne har sekskjerner og tolv tråder. Samboer har "bare" en maskin med Intel Xeon E3-1275v2 og selv med sine firekjerner og åtte tråder så er faktisk denne i nesten samtlige situasjoner for utenom når jeg pusher encoding av video over samtlige tråder på min 3960X minst like rask og effektiv, om ikke hakket raskere på grunn av mer effektive prosessorarkitektur og litt høyere base clock.

 

Når jeg sier tyngere programmer, så mener jeg tyngere som i å kjøre applikasjoner i skikkelig multitasking. Jeg kan kjøre ett tungt spill og kjøre en YouTube film i 1080p oppløsning i bakgrunnen samtitid på min Samsung Galaxy S4 under multiwindow uten at det går over ytelsen til en av applikasjonene. Dette krever flere kjerner enn kun 2 stk med at det er bedre med 4 CPU kjerner og litt svakere ytelse enn å ha 2 kjerner og ha noe kraftigere ytelse per kjerne til dette.

 

Jeg hadde sikkert fått meg en god latter om jeg kunne ha sett på hvordan iPhone 5S hadde taklet å kjøre en YouTube film i 1080p i YouTube appen og samtidig spille det mest krevende spillet samtidig om iPhone 5S hadde hatt samme Multiwindow funksjonalitet som Galaxy S og Note telefonene har.

 

Jeg kan garantere at iPhone 5S ikke ville ha taklet det og at en av applikasjonene ville ha startet å lagge en god del med at enten YouTube appen eller spillet vil bruke det meste av ytelsen begge CPU'ene i iPhone 5S har og muligens kræsje en av applikasjonen, eller at iPhone 5S rett og slett ikke ville ha taklet det og bare ville ha restartet.

 

På mobil så er jo situasjonen enda "verre" for her er det kun en liten promille av utviklerne som tar for seg mer enn en enkelt tråd på grunn av de utvikler mot et så bredt publikum som overhode mulig. Vi kan vel telle antallet apps som bruker mer enn en eller totråd på en hånd og da hjelper ikke dine ekstra kjerner deg noe som helst hva gjelder ytelse om applikasjonen er aldri så tungdrevet, de siste kjernene blir jo i realiteten ikke benyttet på noen fornuftig måte. At det i teorien kan hjelpe til hva gjelder tung Multitasking derimot, det er et poeng og hvis Android er god til å dele belastningen utover alle kjernene så kan det så absolutt ha noe for seg men hvor ofte er du i en situasjon hvor du faktisk kjører to applikasjoner aktivt som begge vil klare å nyttiggjøre seg av dette og hvor denne ytelsen er reell for begge to på samme tid? Dette er et scenario som er relevant for ytterst få, og dette avhenger veldig av hvordan Android faktisk behandler oppgavene også, jeg vil tro at den ene oppgaven automatisk nedprioriteres for å ikke sluke noe helt abnormt med unødvendig strøm fra telefonen for noe som kun en promille av markedet vil finne nyttig.

 

Dette handler ikke om at applikasjoner i dag er utviklet med enkel eller dobbel-kjerne som fokus. Det handler om når man skal multitaske som jeg nevner over at det er fryktelig viktig med mange CPU cores og RAM. Men som sagt, så er jo iOS 7 skrapet for slike funksjonaliteter, så hva skal man liksom med mange kjerner da når det ikke finnes noe som kan ta utnyttelse av det i iOS?

 

Men joda, du er ikke klar over dette med at du er vandt til iOS, så er jo greit at noen må fortelle deg dette at dette er grunnen på hvorfor vi vil ha mere CPU kjerner og RAM osv i dag.

 

Du må også huske det at Apple har gjort noen småtriks med design av arkitekturen på Apple A7, dette er ikke noe Qualcomm ARM referanse design. De har blant annet økt antallet decoder units og execution units per kjerne langt over hva du ser på Qualcomm Snapdragon som muliggjør hver enkelt kjerne til å ta for seg langt større belastning og tunge oppgaver sammenlignet med konkurrentene.

 

Og hvilken direkte nyttelse som er merkbar i det daglige bruk får du med det da utenom at A7 cpu'en er noe raskere i single core ytelse enn de andre CPU'ene?

 

Anbefaler deg å lese dette så kanskje du kan sette deg litt mer inn i teknologien og arkitekturen bak og forstå at antallet kjerner = antallet kjerner på tvers av prosessor og prosessorarkitektur.

 

Jeg har lest mye om A7 CPU'en tidligere, så vet hvordan den fungerer. Men det forhindrer jo ikke det jeg sier om at flere CPU kjerner og RAM er ganske viktig.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

...

Som sagt, nerder som ikke har noe bedre å gjøre enn å prøve å finne bruksmønstre som utnytter hardware som ellers har ingen formål eller mening. Det å se på 1080p film og spille samtidig - hvem har egentlig bruk for det? :) Men for all del, godt at det finnes såne monstre som takler nerd-idiotien

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

...

Jeg syns det underbygger greit nok, iOS har 29% og Android har 10% på den samlende statistikken, på mobil versjoner, har iOS 56%, mens Android har 37%. (her tar jeg tab og tlf kombinert, ikke for de at det er riktig, men for de at jeg veit det er feil i device innraportering fra Android - som presenterer nesten alt som telefon).

 

Poenget mitt er at iPhone kommer så å si alltid dårlig ut av slike tester, Android har massive mengder med reklame og samtliege operatører kaster telefoner etter brukere. Det f.eks. pga at man kan koble Google Play konto med abonnemente sitt slikt at operatørene får enn del av kaka, men også pga at Android ofte bruker mer mobildata enn iOS på helt like applikasjoner (nei jeg kan ikke dokumentere det). Men ett opplagt element her er Flash støtte, filformater som benyttes på f.eks. YouTube, filformater på reklame osv. Kort oppsumert det er veldig sammensatt bildet, men alle operatørene tjener på at brukere har Android da det ofte fører til mer databruk (forutsatt et high-end tlf som bidrar til at brukeren trives og tilbringer mer tid på nett) og det er kun det som koster noe merkbart i dag i mobilmarkedet. For å ikke å nevne iMessage her :)

 

Og da er det fantastisk for meg å se, at på tross av alle tester, bøttevis med reklame og hva hardware-geeks måtte komme på å si så går folk og gjør det riktige valget - og det ser man på statistikken.

 

Edit: Tall fra finn.no (som jeg ikke har link til) og nettaviser viser enda kraftigere overvekt av iOS - dvs sider som folk ofte bruker privat og ikke i jobbsammenheng.

 

 

På den samlede statistikken er det 8,5% på android-mobiler og 12,5% på IOS-mobiler sånn jeg ser det. Ellers er det å strekke det langt at android-telefoner får mer oppmerksomhet enn apples i mine øyne. Videre argumenterer du mot deg selv om du mener operatørene vil at folk skal bruke android fordi det fører til mer trafikk.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

...

Som sagt, nerder som ikke har noe bedre å gjøre enn å prøve å finne bruksmønstre som utnytter hardware som ellers har ingen formål eller mening. Det å se på 1080p film og spille samtidig - hvem har egentlig bruk for det? :) Men for all del, godt at det finnes såne monstre som takler nerd-idiotien

 

 

Ja hvem har vel bruk for biler med 500 hk?, Og hvem har vel bruk for en båt med 1000 hk?, og hvem har vel bruk for biler som kjører opp mot 230-250 km/t når fartsgrensen i Norge er på maks 100 km/t?

 

Jo det blir laget ting som går milevis utenfor disse grensene fordi folk er forskjellig og bruker tingene annerledes enn det du og jeg gjør. Og fordi dem ikke bare skal ha en bil bare for å komme seg på butikken til å kjøpe seg brød, men å ha en bil for å bruke den til all slagt fremkomst. Altså at bilen ikke bare blir brukt til et lite spesifikt område.

 

Og dette med ting som multiwindow funksjonalitet og ekstra RAM og ekstra kjerner, er det noe som er i veien for dere eller?

 

Er jo ingen som sier at dere MÅ bruke multiwindow i iOS (om det hadde vært tilgjengelig) og ingen som sier at dere må bruke alle CPU-kjernene og all RAM. Jo mere RAM jo bedre er det og jo mere CPU-kjerner man har jo bedre er det også med at jo flere CPU-kjerner man har jo mere kan man gjøre på en mobil uten at det går over ytelsen til det andre du gjør på telefonen.

 

Husk på at vi snakker om en smarttelefon, hvor poenget er at den liksom skal være smart og ikke dum. Derfor skal den kunne gjøre mange smarte ting.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Det hørtes ut som et fryktelig dårlig eksempel, hvem i all verden har behovet for å se på en YouTubevideo og spille et spill samtidig på disse knøttsmåskjermene? Selv Note 3 har jo alt for liten skjerm til at det har noe som helst nytteverdi, det å se en video samtidig som man spiller har jo egentlig veldig begrenset nytteverdi uansett skjermstørrelse sånn egentlig.

 

Og akkurat dette burde vel ikke være noe problem for en dobbeltkjerneprosessor heller, det å se en 1080P YouTubevideo krever jo ikke all verdens med dagens maskinvareakselererte avspilling. Men igjen, hva er vitsen annet enn at du kan sitte å forsøke å skryte av det her? Dette er jo selve definisjonen på nisje som det kan få blitt. Nå kan du jo i utgangspunktet ikke gjøre dette på verken Galaxy S-serien (nå er det vel bare S5 som har multi-window, eller har S4 dette også? Gjelder hvertfall ikke hele S-serien som du legger opp til) eller Note-serien ettersom det kun er et fåtall av utvalgte applikasjoner som kan kjøres i multi-windows, spill er jo ikke en av disse så hvor er du drar dette eksemplet ditt ifra? Er det bare fiktivt visvas? Du kan riktignok roote telefonen og påtvinge muligheten for multi-window støtte med samtlige apps, men noe sånt er det jo kun en liten promille av markedet som fikler med.

Lenke til kommentar

 

 

...

Som sagt, nerder som ikke har noe bedre å gjøre enn å prøve å finne bruksmønstre som utnytter hardware som ellers har ingen formål eller mening. Det å se på 1080p film og spille samtidig - hvem har egentlig bruk for det? :) Men for all del, godt at det finnes såne monstre som takler nerd-idiotien

 

 

Ja hvem har vel bruk for biler med 500 hk?, Og hvem har vel bruk for en båt med 1000 hk?, og hvem har vel bruk for biler som kjører opp mot 230-250 km/t når fartsgrensen i Norge er på maks 100 km/t?

 

Jo det blir laget ting som går milevis utenfor disse grensene fordi folk er forskjellig og bruker tingene annerledes enn det du og jeg gjør. Og fordi dem ikke bare skal ha en bil bare for å komme seg på butikken til å kjøpe seg brød, men å ha en bil for å bruke den til all slagt fremkomst. Altså at bilen ikke bare blir brukt til et lite spesifikt område.

 

 

 

Det kan du for så vidt få liv til å si og mene. Men her snakker vi jo heller at du heller tar en bil med 500 kr og som kan kjøre 300 km/t fremfor en bil som gir deg en mer stabil kjøreopplevelse på de vanlige fartsgrensene som du faktisk vil forholde deg til i 99% av tilfellene.

 

Eksemplet ditt med bilene blir helt feil, for disse kraftpakkene av noen biler er generelt også raskere og bedre ved lavere hastigheter og er på sånn måte bedre på alle områder selv om de kan nå hastigheter og krefter du aldri vil få bruk for i praksis. En iPhone er nå engang faktisk RASKERE og bedre ved enkelt og dobbelttråd ytelse som er relevant for brorparten av bruken ved en mobiltelefon, ergo blir sammenligningen din helt feil.

 

 

Det du sier er at du heller tar en bil som kan kjøre 300 km/t men som har firkanta hjul og føles som en skranglekasse uansett hastighet, fremfor en bil som bare kan nå 220 km/t men med rundehjul som gir deg en flott kjøreopplevelse selv ved normale hastigheter. Dette blir også en fryktelig dårlig sammenligning, men det blir nå i det minste litt mer riktig å tenke på det på den måten fremfor måten du legger det frem.

 

Og nå har det seg jo sånn at kun en liten promille bryr seg om hvorvidt bilen har 500 hk eller båten 1000 hk så det er jo egentlig temmelig irrelevant i det store og hele.

Endret av RamGuy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Muti-Windows... Kult. Hadde jeg ikke hørt om en gang... Hvis det er like fantastisk som det høres ut som så kanskje jeg må få kastet ut denne S2'en? Hvis det er noe som irriterer meg grenseløst med telefoner er hvor lang tid/knotete det tar å bytte mellom programmer, eller mangelen å se på to ting samtidig.

Er vel daglig et problem at man må helt ut for å slå inn noen tall på kalkulatoren, og så bytte frem og tilbake. Eller kopiere tekst (f.eks kontonummer, kundenr, faktranr osv..) til DNB-appen. Frem og tilbake og hele prosessen tar en kort uendelighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det hørtes ut som et fryktelig dårlig eksempel, hvem i all verden har behovet for å se på en YouTubevideo og spille et spill samtidig på disse knøttsmåskjermene? Selv Note 3 har jo alt for liten skjerm til at det har noe som helst nytteverdi, det å se en video samtidig som man spiller har jo egentlig veldig begrenset nytteverdi uansett skjermstørrelse sånn egentlig.

 

Det er en ren trageide at du ikke har evne nok til å faktisk innse poenget jeg prøver å kommer frem til. Prøv å les det jeg sier en gang til så kanskje du skjønner det jeg er ute etter å si.

 

Og akkurat dette burde vel ikke være noe problem for en dobbeltkjerneprosessor heller, det å se en 1080P YouTubevideo krever jo ikke all verdens med dagens maskinvareakselererte avspilling. Men igjen, hva er vitsen annet enn at du kan sitte å forsøke å skryte av det her?

 

Nei å se på en 1080p video via YouTube appen er jo ingen problem med at du kun kjører enn app om gangen da, men det er ikke det som er poenget heller. Igjen så må jeg pressisere at jeg snakker om multitasking på en skikkelig måte (ikke en sånn leke og tullete multitasking som iOS har). SKal man ha skikkelig multitasking, så må man ha flere kjerner og masse RAM for å kunne utnytte seg av den muligheten uten at ting begynner å gå i sirup og hakker.

 

Dette er jo selve definisjonen på nisje som det kan få blitt. Nå kan du jo i utgangspunktet ikke gjøre dette på verken Galaxy S-serien (nå er det vel bare S5 som har multi-window, eller har S4 dette også? Gjelder hvertfall ikke hele S-serien som du legger opp til) eller Note-serien ettersom det kun er et fåtall av utvalgte applikasjoner som kan kjøres i multi-windows, spill er jo ikke en av disse så hvor er du drar dette eksemplet ditt ifra? Er det bare fiktivt visvas?

 

Siden Galaxy Note II kom ut (som var den første smartmobilen i fra Samsung med multiwindow) så fikk Galaxy S3, Galaxy Note III, Galaxy S4, Galaxy S4 Active og Galaxy S5 dette (+ noen andre som jeg sikkert har glemt).

 

Så nei, dette er ikke en nisje. Dette er noe som er brukt i stor skala av Galaxy brukere, nemlig fordi det fungerer glimrende og er super enkelt og intuitivt å bruke. Så hvorfor kan ikke Apple bruke dette eller noe som er lignende og kanskje bedre i iOS når dette fungerer så bra som det kan bli nå?

 

Du kan riktignok roote telefonen og påtvinge muligheten for multi-window støtte med samtlige apps, men noe sånt er det jo kun en liten promille av markedet som fikler med.

 

Multiwindow kommer som standard eller med den orginale Samsung ROM'en til Galaxy S3 og alle Galaxy S og Note modellene etter det. Så ingen root er nødvendig for å kunne bruke dette.

 

Muti-Windows... Kult. Hadde jeg ikke hørt om en gang... Hvis det er like fantastisk som det høres ut som så kanskje jeg må få kastet ut denne S2'en? Hvis det er noe som irriterer meg grenseløst med telefoner er hvor lang tid/knotete det tar å bytte mellom programmer, eller mangelen å se på to ting samtidig.

 

Er vel daglig et problem at man må helt ut for å slå inn noen tall på kalkulatoren, og så bytte frem og tilbake. Eller kopiere tekst (f.eks kontonummer, kundenr, faktranr osv..) til DNB-appen. Frem og tilbake og hele prosessen tar en kort uendelighet.

 

Se denne så ser du på hva multiwindow er og på hvordan det funker: https://www.youtube.com/watch?v=c87DudPLQTU

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Om Iphone 5s:

 

I tillegg har telefonen svakere maskinvare og mindre batteri enn konkurrentene.

Skumleste artikkelen for å arrestere deg atter en gang for dette. Iphone 5s har helt klart den raskeste prosessoren når det ikke er mye thread level parallelism tilgjengelig. Apple A7 har altså to mye raskere prosessorkjerner enn qualcomm snapdragon 80X til tross for lavere klokkehastighet.

Det blir som å anbefale en AMD A4-5000 (firekjerne) over en core i7 ULV (dobbelkjerne).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Å dæven. Tenkte jeg skulle lese igjennom de par få kommentarene før jeg la inn innlegg. Innså imidlertid fort at det tross alt var 4 telefoner det var snakk om, med fans fra alle kanter i slosskamp.

 

Personlig ønsket jeg bare å si at jeg har notert meg navnet til skribenten. At det er noe av det mer habile jeg har lest på HW på en stund, og at med litt statistiske tester, som målt lydvolum, videosammenligning av skjerm i sollys og høyttalere, måling av batteritid - så ville dette vært en artikkel som møtte generelle journalistiske standarder rimelig OK.

 

Vi er nok ikke helt der enda at Hardware kan kalle seg en kompetent og seriøs nettavisen, men det nærmer seg da noe. :)

 

Personlig ville jeg valgt HTC One pga. et mer kompakt og fastere grep, bedre høyttalere og penere design. Synes de yter såpass likt ellers, at slike små praktiske skilnader avgjør for min del.

 

Meeeeeen jeg venter på OnePlus One og en svenskehandel. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

SNIPP

 

 

Videoen du linker til viser jo det faktum at det er kun et fåtall av apps som kan kjøres i vinduer, de appene der hadde klart seg helt fint med bare to kjerner. Du klarer jo fint å se på YouTube, samtidig som du sitter å redigerer i Office på en slapp AMD Dual-Core på 1,4GHz selv med tunge desktopopeartivsystemer. Hva i all verden får deg til å tro at denne formen for multi-tasking med helt alminnelige apps krever bøttevis med kjerner? Nå har jo Apple A7 tokjerner og ikke bare en, du må ikke a en kjerne for hver oppgave du skal bedrive om det det du tror. Dette har ingenting med din holdning rundt iOS vs Android å gjøre, så det kan du egentlig bare spare deg for det har jo ingenting med resonnement ditt å gjøre og det du forsøker å legge frem som en genial greie med firekjerneprosessor på mobiltelefoner.

 

 

Vi kunne jo fint multi-tasking tilbake når vi bare hadde enkeltkjerneprosessor på Windowsmaskinene våre, om du ikke har glemt det i forbifarten? Resonnementet ditt gir null mening. Det har kun noe for seg om du kjører tunge og veldig krevende applikasjoner om hverandre, og hvor relevant er det? Multi-window på Samsung Galaxy serien tillater jo ikke dette i utgangspunktet så du har jo ikke engang muligheten. For ikke å snakke om at brorparten av Androidtelefonene har jo ikke multi-window i det hele tatt, dette er jo en TouchWiz og ikke Androidfeature så telefoner som HTC One, Sony Xperia osv har jo ikke denne muligheten med sine firekjerneprosessorer.

Lenke til kommentar

De kunne ha laget en større telefon, men de har funnet den perfekte størrelsen ser du..... :)

Ser også den at de ekstra grammene er slitsomt og løfte for deg.

 

Måle instrumentet fikk ikke målt den lille iphone skjermen ser du.

 

Hvis du leser artikkelen så får du ikke råd til mere enn 16gb hvis du skal gjøre et forsøk på og komme innenfor prisen til de andre. Derav også problemer med at den ikke tar minnekort.

 

Ser ikke at google har fjæret minnekort mulighetene mine. :)

 

Du er en artig skrue.

 

 

 

Er du virkelig nødt til å dra det ned på et personlig nivå? Har vel aldri sagt at 30% i vektforskjell er alfa / omega for min del, men at lavere vekt på mobilteknologi og enheter alltid er et pluss er vel de fleste inneforstått med og enige om?

 

Ingen har vel heller noen gang påstått at noen telefon har "perfektstørrelse" da det er ingenting som heter perfektstørrelse, folk vil alltid ha forskjellige preferanser hva gjelder størrelse og det er hele poenget med at ingen kan påstå at større = bedre, eller mindre = bedre. Jeg har ikke sagt noe den ene eller andre veien, jeg har bare sagt at det å legge opp til å påstå at iPhone 5S er dårligere bare på grunn av at den er mindre blir tåpelig da det blir en 110% subjektiv vurdering som ikke kan settes i stein og da er det tullete å late som noe annet i sammenligningen, noe Amobil på sett og vis gjør.

 

 

Google har fjernet muligheten for installasjon og kjøring av apps fra minnekort, så de har på mange måter fjernet veldig mye å av nytteverdien til minnekortene selv om de ikke har fjernet det fullstendig.

 

 

Har du ingenting saklig å komme med og på død og liv må dra ting ned på et personlig nivå så kan du like så greit la være. Hvorvidt vekt og størrelse på telefonen er et aktuelt tema for meg, julenissen eller oldemor er egentlig fullstendig irrelevant for både deg og meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...