Gå til innhold

Samletest: Best av de beste


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De laget mange gode telefoner i før smarttelefontiden. Men er enig med deg om vi snakker om xperia x10, men Z1 var en god telefon. Kjøpte den på lanseringsdato her i norge og opplevde ingenting av det du snakker om. Ringte, mottok samtaler etc etc, god batteritid var det også både ved aktivt bruk og idle.

Lenke til kommentar

Ikke noe poeng å diskutere dette på denne måten. Det handler om preferanse. Ingen skal komme å fortelle deg at du har feil smak. Det har vært snakket mye om Apple-fanboys, men jeg vil nå si at Andoid-fanboys er akkurat like ille. Så snevre i sitt syn at alt annet bare er søppel, med et ekstremt HAT for alt som har med Apple å gjøre. Trist holdning synes jeg.

 

Selv bruker jeg Xperia Z1 Compact der siste Android oppdatering føkka opp ganske mye, og jeg venter fortsatt på at Sony skal fikse dette. Hadde som regel ikke slike problemer da jeg brukte iPhone, men jeg synes nå uansett at Xperia telefonen min er bedre enn iPhone var. Spesielt på batteritid.

 

På nettbrett bruker jeg både Xperia Z Tab og en iPad 4, og der må jeg si at iPaden er fullstendig overlegen. Ikke i funksjoner, men i brukeropplevelse.

 

Konklusjonen er at vi er forskjellige, har forskjellige behov g preferanser. Kan vi ikke bli voksne nok til å akseptere dette uten kalle hverandre for stygge ting bare fordi vi liker noe annet?

 

Ikke rart det blir krig i verden når man skal bli uvenner pga valg av mobiltelefon.

Endelig noen som har skjønt det.

Mitt inntrykk er at Andriod-fanboys er verre enn Iphone-fanboys, men det er jo så mange av dem. Folk burde roe seg helt ned, det er bare en mobiltelefon. Helt latterlig da de fleste ting er bare smak og behag, akkurat som f.eks. biler eller klesstil...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg trenger basicly bare en mobil til innendørs konsertopptak - foto og video.

 

Hvilken av disse gir da absolutt best kvalitet på bilde og video / lydkvalitet?

 

Tenker kanskje at Z2´en blir litt stor. Dog pluss for den at man kan kjøpe ekstern linse og mikrofon til den.

 

Hvilke av Nokia mobilene gir absolutt best bilde og videokvalitet , da på konsertopptak ?

Lenke til kommentar

Etter det jeg har skjønt er det Nokia 808 som er best på akkurat det du spør om der. En gammel sak, men på kamera totalt sett fortsatt best.

Kjenner faktisk til denne gode gamle modellen ;-)

 

Imponerende kvalitet på den, men det må da vel etterhvert ha kommet en eller annen mobil som klarer ta likegode bilder og video som dette?

 

Hva med f.eks. Sony Z2 med ekstern linse og mikrofon ?

Lenke til kommentar

 

Ikke noe poeng å diskutere dette på denne måten. Det handler om preferanse. Ingen skal komme å fortelle deg at du har feil smak. Det har vært snakket mye om Apple-fanboys, men jeg vil nå si at Andoid-fanboys er akkurat like ille. Så snevre i sitt syn at alt annet bare er søppel, med et ekstremt HAT for alt som har med Apple å gjøre. Trist holdning synes jeg.

 

Selv bruker jeg Xperia Z1 Compact der siste Android oppdatering føkka opp ganske mye, og jeg venter fortsatt på at Sony skal fikse dette. Hadde som regel ikke slike problemer da jeg brukte iPhone, men jeg synes nå uansett at Xperia telefonen min er bedre enn iPhone var. Spesielt på batteritid.

 

På nettbrett bruker jeg både Xperia Z Tab og en iPad 4, og der må jeg si at iPaden er fullstendig overlegen. Ikke i funksjoner, men i brukeropplevelse.

 

Konklusjonen er at vi er forskjellige, har forskjellige behov g preferanser. Kan vi ikke bli voksne nok til å akseptere dette uten kalle hverandre for stygge ting bare fordi vi liker noe annet?

 

Ikke rart det blir krig i verden når man skal bli uvenner pga valg av mobiltelefon.

Endelig noen som har skjønt det.

Mitt inntrykk er at Andriod-fanboys er verre enn Iphone-fanboys, men det er jo så mange av dem. Folk burde roe seg helt ned, det er bare en mobiltelefon. Helt latterlig da de fleste ting er bare smak og behag, akkurat som f.eks. biler eller klesstil...

 

Så siden han er enig med deg, så har han skjønt det? Det er ingen fanboys som er mer fanatisk en Apple tilhengerne, så du skyter deg selv litt i foten der.

Lenke til kommentar

 

 

Etter det jeg har skjønt er det Nokia 808 som er best på akkurat det du spør om der. En gammel sak, men på kamera totalt sett fortsatt best.

Kjenner faktisk til denne gode gamle modellen ;-)

 

Imponerende kvalitet på den, men det må da vel etterhvert ha kommet en eller annen mobil som klarer ta likegode bilder og video som dette?

 

Hva med f.eks. Sony Z2 med ekstern linse og mikrofon ?

Tror dessverre ikke noen hamler opp med den. Den som er nærmest er vel Nokia 1020.

Lenke til kommentar

 

 

Ikke noe poeng å diskutere dette på denne måten. Det handler om preferanse. Ingen skal komme å fortelle deg at du har feil smak. Det har vært snakket mye om Apple-fanboys, men jeg vil nå si at Andoid-fanboys er akkurat like ille. Så snevre i sitt syn at alt annet bare er søppel, med et ekstremt HAT for alt som har med Apple å gjøre. Trist holdning synes jeg.

 

Selv bruker jeg Xperia Z1 Compact der siste Android oppdatering føkka opp ganske mye, og jeg venter fortsatt på at Sony skal fikse dette. Hadde som regel ikke slike problemer da jeg brukte iPhone, men jeg synes nå uansett at Xperia telefonen min er bedre enn iPhone var. Spesielt på batteritid.

 

På nettbrett bruker jeg både Xperia Z Tab og en iPad 4, og der må jeg si at iPaden er fullstendig overlegen. Ikke i funksjoner, men i brukeropplevelse.

 

Konklusjonen er at vi er forskjellige, har forskjellige behov g preferanser. Kan vi ikke bli voksne nok til å akseptere dette uten kalle hverandre for stygge ting bare fordi vi liker noe annet?

 

Ikke rart det blir krig i verden når man skal bli uvenner pga valg av mobiltelefon.

Endelig noen som har skjønt det.

Mitt inntrykk er at Andriod-fanboys er verre enn Iphone-fanboys, men det er jo så mange av dem. Folk burde roe seg helt ned, det er bare en mobiltelefon. Helt latterlig da de fleste ting er bare smak og behag, akkurat som f.eks. biler eller klesstil...

 

Så siden han er enig med deg, så har han skjønt det? Det er ingen fanboys som er mer fanatisk en Apple tilhengerne, så du skyter deg selv litt i foten der.

 

 

Det er ikke det jeg snakker om. Jeg mener at han/hun har skjønt at det å krangle over noe som mobiltelefoner er bare helt tåpelig. Det er så og si smak og behag hele tiden.

Det at du virker irritert over innlegget mitt og sier at ingen er mer fanatiske enn Apple tilhengere får meg til å lure på om svaret ditt er ironisk. Det finnes "ekstremister" fra hver side, men det er flere fra Android-siden, simpelthen fordi det er flere som har Android. Jeg ser ingenting av Apple-tilhengere i den grad jeg ser Android-tilhengere. Det er iallefall ikke de som bruker tiden på å rakke ned på andre produkter... Noe jeg ser nesten hver bidige gang det kommer en kommentar fra en Android-tilhenger om Apple. Så å si at jeg skyter meg selv i foten er ganske ironisk da du mer eller mindre beviser det jeg skrev i innlegget. Du kaster stein i glasshus.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Klarer fortsatt ikke å begripe at det er folk i dag som frivillig går for den Android møkka... det er så horribelt elendig og at folk vil faktisk kjøpe og bruke det - helt utenkelig. Men så er det mange ting her i verden jeg ikke forstår.

 

Men når det er sagt, er ganske idiotisk å trekke ned telefon som veier mellom 30 og 50 gram mindre enn konkurentene (dvs opp til 30% lettere) for mindre skjerm og batteri. Dette er konkurranse i hvem som har stappet mest av nyeste komponenter på markedet i størst mulig telefon...

 

Dette er ikke anmeldelse av telefoner - men anmeldelse til maskinvare til mobiltelefoner. Det er 2 helt forskjelig ting. Er bare så ubegripelig lei av å se slike idiotiske saker - begynner nesten å lure på om de er kjøpt og betalt.

 

Artig å se at enkelte iphone-tilhengere plutselig har blitt opptatt av vekt, nå som apple ikke er konsistent dårligst på dette lenger :)

 

AtW

 

:grin2: Haha ja.

Nå går jeg ut fra at Apple-tilhengere ikke er en felles stor organisme, men litt forskjellige meninger. Dog, er det god ironi om man ser på rene stereotypen, som i grunn blir greit gjenspeilt i innlegget.

 

En smarttelefon, som altså er en samling av en mengde forskjellige teknologier, og som gjerne blir en sentral nøkkel inn i teknologiens verden (da den skal kunne kommunisere, styre og hjelpe deg med bla. andre hjelpemidler), blir da naturlig nok vurdert tungt etter nettopp dette...

 

Hvem i all verden ønsker en dum, treg og lite teknologisk smarttelefon? Da kjøper man like gjerne seg en Doro eller gammel nokia og ser seg fornøyd med det.

 

Er det liten og lett du ønsker, så se ikke lenger enn Samsung S2. Kjennes ut som den veier omtrent halvparten av Iphone, så blir et lite sjokk, da iphonen ser liten og lett ut, men er egentlig ganske tung til størrelsen. Ja, ikke er S2'en teknologisk overlegen heller, så man slipper jo å stresse over det også... Hvis problemet er at den ikke koster skjorta, så kan den sikkert selges av meg til dobbel fullpris.

 

Lykkelig eier av Z2 :)

Har hatt iphone 3,3gs og 4. Samsung 2,3 og 5, samt sony xperia z, z1 og nå z2. har også tab z fra sony, og er superfornøyd med disse som jeg innehar nå. Får virkelig "premium" følelse av Z2! Kanon telefon, og den skal ikke byttes på leeeenge!

Problemer med å velge deg ut en telefon eller? :p

BÅDE S5, z1 OG z2? :mellow:

 

z1 fikk knust skjerm, kjøpte S5 som ble byttet innen 1 uke og endte opp med Z2 :D

Lenke til kommentar

 

 

Etter det jeg har skjønt er det Nokia 808 som er best på akkurat det du spør om der. En gammel sak, men på kamera totalt sett fortsatt best.

Kjenner faktisk til denne gode gamle modellen ;-)

 

Imponerende kvalitet på den, men det må da vel etterhvert ha kommet en eller annen mobil som klarer ta likegode bilder og video som dette?

 

Hva med f.eks. Sony Z2 med ekstern linse og mikrofon ?

 

Tror dessverre ikke noen hamler opp med den. Den som er nærmest er vel Nokia 1020.

 

Jeg tror du har helt rett i det.

Når det gjelder lyd/bilde/video...så er det kun Nokia 1020, som nærmer seg Nokia 808.

Men, 1020 er mye tregere enn 808. Altså at den bruker lang tid til å gjøre kamera klart for neste bilde.

 

Jeg er av de som har kamera som første prioritet på tlf og testet Sony Xperia Z2 for et par uker siden.

For om mulig å bytte fra 808 til Z2.

Da skrev jeg følgende på en Z2 tråd:

 

"Nå er det vel slik at vi her på forumet skal poste både negativt og positivt angående produktene vi diskuterer, så....

Nå har jeg ganske intensivt testet Xperia Z2 i et par dager.

Jeg har en ca 2 år gammel Nokia 808 Pureview, som jeg har sammenlignet med, da jeg så inderlig har ønsket å få en tlf med android.

Samtidig er altså kameradelen det som er størst prioritet for meg.

Derfor har det gått mest på sammenligninger angående dette, mot min nåværende 808.

Z2 skulle jo være det ypperste hva gjelder kamera i mobil i dag.

 

Men først.

Det var litt underlig for meg å få en tlf med såpass stor skjerm. dette kunne jeg sikkert vent meg til.

Byggekvaliteten ser god ut, men tåler den et fall?

Min nokia har 3 ganger falt i betongen. 2 av gangene spratt deksel og batteri av, men tlf var fremdeles uskadd.

Ville Z2 vært det?

Jeg tviler litt.

Z2 var på grunn av formen og størrelsen, veldig mye dårligere å holde i ved fotografering/filming.

Jeg var også veldig misfornøyd med lydnivået på alarmer/ringetoner.

De var rett og slett umulig å stille høyt nok, til det jeg av og til må ha.

Skjermen var stor og fin, men (tro det eller ei). Nokia 808 var mye bedre og lettere å se på under solforhold.

E-postkontoer var helt greie å setter opp.

Navigering rundt i menyene går raskt og fint.

Og for all del. det var mye annet bra med telefonen (samtalelyd...etc)

 

Men, så til kameraet.

Er dette virkelig en "kamerakonge" i 2014?

For en gedigen skuffelse, for meg som tar bilder og filmer med Nokia 808.

I enkelte ting var faktisk konas Samsung S4 like bra, eller bedre også?

Jeg burde vel kanskje skjønt at det ikke er mulig å putte så mye teknikk inn på så liten plass.

Men konklusjonen min er at den ikke kommer opp mot 808. Den ligger faktisk veldig langt bak. Derfor har jeg brukt litt tid på å forsikre meg om at jeg ikke har gjort noe galt (ja, jeg har tatt av beskyttelsesplasten ((- :)

Jeg har filmet og tatt bilder både i autofunksjonen og i manuelle innstillinger.

Prøvd de forskjellige oppløsninger og motiveksempler.

Kroppet enkelte bilder i pc`n i etterkant og sammenlignet.

Fargene er av og til litt unaturlige. Litt for skarpe enkelte ganger i auto.

Vanskelig å få spesielt landskaper til å vises detaljrikt.

Det virker som det er noe med bildebehandlingen SW messig, som gjør dette?

808 (som er min ref) er mye mer naturtro.

I videofilming er bildene litt mer urolige i Z2 med tilsvarende oppløsning og kameraet har litt mer trøbbel for å fokusere, f eks under panorering.

Jeg så eksempelvideoen i Amobils test av Z2 og var ikke videre imponert, særlig med zoomingen der.

Og...

Her faller Z2 virkelig i gjennom i forhold til 808.

Så fort man bruker Zoom av betydning med kameraet, så vil jeg påstå at Z2 nærmest er helt ubrukelig!

Igjen i forhold til 808.

Bildene blir totalt ubrukelig og glorete.

Der jeg hadde Zoom med lite kvalitetstap med 808.

Det er en voldsom forskjell. Men, dette har jo med "pureview"funksjonen i 808 å gjøre da.

Lyden i f eks konsrtopptak er også overlegen på "gamle" 808.

 

For meg....

Som altså prioriterer kamera. Ringer en del. SMS og litt e-post. Bitte litt sosiale medier. Og ikke så mye annet.

Så er konklusjonen, at telefonen går i retur på angreretten og jeg beholder min Nokia litt lenger.

 

Når det er sagt.

Telefonen kan sikkert være bra den, for personer med andre prioriteringer enn meg.

Men, kan man ikke da få bra nok androidtelefoner til 2-3 tusenlapper mindre.

jeg fant liksom ikke årsaken til at denne var så mye mer i forhold til konas S4, som eksempel?"

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

 

Dette er jo rent pølsevev.. Om du har tokjerner, firekjerner, åttekjerner, sekstenkjerner har jo ikke noe å si på hvor TUNGE applikasjoner du kan kjøre. Er ikke applikasjonen skrevet for mer enn en eller totråder så hjelper deg INGENTING om du har fire, seks, åtte, seksten eller tusentråder tilgjengelig. Hvorfor tror du en Intel Core i7-4960X med sine sekskjerner og tolvtråder ikke har noe bedre ytelse selv ved blytung last i 99% av alle oppgaver en forbruker kjører på maskinen sin? Jo fordi du faktisk er helt avhengig av en applikasjon som kan avlastes på samtlige tråder for at det skal gi noen gevinst, i 99% av tilfellene så vil en høyere klokket og mer effektiv to eller firekjerner gi deg bedre ytelse selv ved blytung last.

 

Selv har jeg en stasjonær med Intel Core i7-3960X, denne har sekskjerner og tolv tråder. Samboer har "bare" en maskin med Intel Xeon E3-1275v2 og selv med sine firekjerner og åtte tråder så er faktisk denne i nesten samtlige situasjoner for utenom når jeg pusher encoding av video over samtlige tråder på min 3960X minst like rask og effektiv, om ikke hakket raskere på grunn av mer effektive prosessorarkitektur og litt høyere base clock.

Når jeg sier tyngere programmer, så mener jeg tyngere som i å kjøre applikasjoner i skikkelig multitasking. Jeg kan kjøre ett tungt spill og kjøre en YouTube film i 1080p oppløsning i bakgrunnen samtitid på min Samsung Galaxy S4 under multiwindow uten at det går over ytelsen til en av applikasjonene. Dette krever flere kjerner enn kun 2 stk med at det er bedre med 4 CPU kjerner og litt svakere ytelse enn å ha 2 kjerner og ha noe kraftigere ytelse per kjerne til dette.

 

Jeg hadde sikkert fått meg en god latter om jeg kunne ha sett på hvordan iPhone 5S hadde taklet å kjøre en YouTube film i 1080p i YouTube appen og samtidig spille det mest krevende spillet samtidig om iPhone 5S hadde hatt samme Multiwindow funksjonalitet som Galaxy S og Note telefonene har.

 

Jeg kan garantere at iPhone 5S ikke ville ha taklet det og at en av applikasjonene ville ha startet å lagge en god del med at enten YouTube appen eller spillet vil bruke det meste av ytelsen begge CPU'ene i iPhone 5S har og muligens kræsje en av applikasjonen, eller at iPhone 5S rett og slett ikke ville ha taklet det og bare ville ha restartet.

På mobil så er jo situasjonen enda "verre" for her er det kun en liten promille av utviklerne som tar for seg mer enn en enkelt tråd på grunn av de utvikler mot et så bredt publikum som overhode mulig. Vi kan vel telle antallet apps som bruker mer enn en eller totråd på en hånd og da hjelper ikke dine ekstra kjerner deg noe som helst hva gjelder ytelse om applikasjonen er aldri så tungdrevet, de siste kjernene blir jo i realiteten ikke benyttet på noen fornuftig måte. At det i teorien kan hjelpe til hva gjelder tung Multitasking derimot, det er et poeng og hvis Android er god til å dele belastningen utover alle kjernene så kan det så absolutt ha noe for seg men hvor ofte er du i en situasjon hvor du faktisk kjører to applikasjoner aktivt som begge vil klare å nyttiggjøre seg av dette og hvor denne ytelsen er reell for begge to på samme tid? Dette er et scenario som er relevant for ytterst få, og dette avhenger veldig av hvordan Android faktisk behandler oppgavene også, jeg vil tro at den ene oppgaven automatisk nedprioriteres for å ikke sluke noe helt abnormt med unødvendig strøm fra telefonen for noe som kun en promille av markedet vil finne nyttig.

Dette handler ikke om at applikasjoner i dag er utviklet med enkel eller dobbel-kjerne som fokus. Det handler om når man skal multitaske som jeg nevner over at det er fryktelig viktig med mange CPU cores og RAM. Men som sagt, så er jo iOS 7 skrapet for slike funksjonaliteter, så hva skal man liksom med mange kjerner da når det ikke finnes noe som kan ta utnyttelse av det i iOS?

 

Men joda, du er ikke klar over dette med at du er vandt til iOS, så er jo greit at noen må fortelle deg dette at dette er grunnen på hvorfor vi vil ha mere CPU kjerner og RAM osv i dag.

Du må også huske det at Apple har gjort noen småtriks med design av arkitekturen på Apple A7, dette er ikke noe Qualcomm ARM referanse design. De har blant annet økt antallet decoder units og execution units per kjerne langt over hva du ser på Qualcomm Snapdragon som muliggjør hver enkelt kjerne til å ta for seg langt større belastning og tunge oppgaver sammenlignet med konkurrentene.

Og hvilken direkte nyttelse som er merkbar i det daglige bruk får du med det da utenom at A7 cpu'en er noe raskere i single core ytelse enn de andre CPU'ene?

Anbefaler deg å lese dette så kanskje du kan sette deg litt mer inn i teknologien og arkitekturen bak og forstå at antallet kjerner = antallet kjerner på tvers av prosessor og prosessorarkitektur.

Jeg har lest mye om A7 CPU'en tidligere, så vet hvordan den fungerer. Men det forhindrer jo ikke det jeg sier om at flere CPU kjerner og RAM er ganske viktig.

Multitasking up my ass !! Fokuser på funksjoner som folk flest trenger, ikke på specs som brukes av noen få

Lenke til kommentar

Multitasking up my ass !! Fokuser på funksjoner som folk flest trenger, ikke på specs som brukes av noen få

 

Du er tydligvis ikke klar over på hvor nyttig skikkelig multitasking er?

 

Og før at man kan bruke denne skikkelige multitaskingen på en bra måte, så trenger man mye RAM, mange CPU og GPU kjerner. Og når man først har startet å bruke dette, så er det vanskelig å la være å bruke det.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Som tidligere eier av 1 HTC, 1 Sony og to Samsung telefoner... så har jeg begynt å undre på endel av slike tester.

De er nesten like raske, så utseendet (smaken er som baken) vipper anmelderne til en av sidene.

Min tidligere Sony xperia telefon, klarte å kjøre både video opptak likt med å avspille musikk.

Det ble ganske kule videoer, med musikk uten behov for redigering... av mine barn.

Mine to nyere Samsung versjoner er ikke i nærheten av å klare dette.

For meg, så forteller dette at Sony sin motor var(/er?) sterkere.

Hvorfor tester bare anmelderne info som selskapene gir ut?

Og ikke leker litt for å finne ut hva de forskjellige telefonene er gode for å klare?

Lenke til kommentar

Tja. Kan være av forskjellige grunner. Var det snakk om rent maskinvaremessig valg eller kraft (selv om det selvsagt kan ha noe å si for prgramvarevalget), så burde det vært mulig om du senket video-kvaliteten (som er fullt mulig), eller når man tar bilde.

 

Anyways, akkurat det har jeg aldri tenkt på at noen ønsker en gang. Så kan være så enkelt at de heller ønsker funksjonalitet hvor musikken stoppes når du filmer (så du slipper å skru av selv når ting haster). Kan være slik at det er for å gjøre det mer åpenbart at det filmes/taes bilde. Som f.eks det at man har lukkerlyd lagt til.

 

Men ja, har vært stopp i lyd når bildesensoren blir brukt på alle Samsung galaxy telefoner. Så er det viktig aå blr man kanskje vurdere noe annet. Mulig det funker å bare bytte kamera-app?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...