Gå til innhold

– Elkjøp ba meg kaste mobiltelefonen


Anbefalte innlegg

 

Disse fuktindikatorene som blir røde når telefonen utsettes for fukt er en vits. Indikatoren slår om til rødt bare man puster direkte på den. (Noe jeg har testet på en knust iPhone.) Dersom man får avslag hos butikken på en reparasjon der de påstår at telefonen er utsatt for fukt og du selv vet at den ikke er det - må du ikke gi deg på det. Det er selgeren som har bevisbyrden, og når en slik fuktindikator er rød, trenger ikke det å bety at telefonen har blitt sølt på - og det kan jeg jo faktisk bevise...

 

Tull og tøys, de tåler langt mer enn det du her påstår.

Du har selvfølgelig testet det siden du påstår jeg tøyser? 3GS'en jeg testet det på tålte det ikke. Punktum. Uansett er det ikke godt nok grunnlag til å få avvist en reklamasjon - at fuktsensoren er slått ut. Mener dette var oppe i forbrukerrådet en gang i tiden... Det skal være en troverdig sammenheng mellom den aktuelle feilen med telefonen, og den påståtte fuktskaden. Her nytter det derfor ikke (for norske bedrifter) å bare avslå reklamasjon bare fordi sensoren er rød.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Er vi helt sikre på at Gøran Karlsen forteller alt som Elkjøp sa til ham? Det er vanlig i slike "David mot Goliat" at enten "David" (Gøran Karlsen) eller pressen filtrerer bort fakta slik at "David" fremstilles som et offer.

 

Edit: typo.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Finnes det forskjellige graderinger av en kortslutning som oppstår pga fukt? :)

Hvem sier at det er en kortslutning? Det er snakk om et rødt klistremerke og det sier null og niks om skadeomfang. Mange går rundt med fult fungerende telefoner i årevis med røde klistremerker uten å vite om det.

Spørsmålet siktet mot Andrull sin setning om at saltvann fører til "kraftigere kortslutning".
Hehe, det blir kanskje noe unøyaktig å kalle det "kortslutning", men siden saltvann leder strøm vesentlig bedre enn ferskvann, så kan og vil kortslutningsstrømmen være høyere, og selv lavere og flere spenningsnivåer vil kunne kortsluttes.

 

Dette øker sjansen for at noe blir ødelagt, kontra at ting bare stopper å fungere midlertidig, eller at sikkerhetsfunksjoner rekker å slå inn.

 

Så det er stor forskjell på kortslutninger. For ikke å snakke om at det øker sjansen for at et kritisk sted får en skikkelig overbelastning.

Lenke til kommentar

Jeg ser at ingen har nevnt at det ikke er Elkjøp direkte som reparerer telefonene og\eller PCer etc.

De sendes inn til et eksternt verksted som gjerne blir brukt av Expert, Lefdal, Teknikmagasinet osv.

Deltaservice feks. Og de bruker produsentene sine garantier. Dekkes de ikke av det, så dekkes ikke arbeidet deres. Og siden de er sertifiserte verksted, så tar de seg godt betalt om det ikke dekkes av garantien.

 

Grunnen til at de gjør det slik er jo at da vil garantien utgå, og slik vil de ikke at det skal fungere.

Såklart så vil andre verksted som kanskje går litt under radaren fikse dette for en billig penge, med sin egen garanti. Men da er det deres lomme det går ut av, ikke produsenten (Apple \ Samsung o.l).

 

Dyrt? Ja.

Svindel? Absolutt ikke.

Da kan man jo lik så godt si at å kjøpe seg Apple-produkter er svindel, for man betaler for telefonen sin hardware (som sjelden er noe spesielt bra i forhold til andre produkter) og software.

Apple sin software koster ekstra, da den ikke er opensource (gratis), mens Google sitt OS (Android) er opensource, og da vil man kunne bruke mer penger på hardware kontra alt av Apple.

 

MEN..

Det jeg SYNES de burde ha gjort (som jeg ofte selv gjør), er å ha henvist de til en tredjeparts reperatør. Det kalles god kundeservice.

Lenke til kommentar

 

Disse fuktindikatorene som blir røde når telefonen utsettes for fukt er en vits. Indikatoren slår om til rødt bare man puster direkte på den. (Noe jeg har testet på en knust iPhone.) Dersom man får avslag hos butikken på en reparasjon der de påstår at telefonen er utsatt for fukt og du selv vet at den ikke er det - må du ikke gi deg på det. Det er selgeren som har bevisbyrden, og når en slik fuktindikator er rød, trenger ikke det å bety at telefonen har blitt sølt på - og det kan jeg jo faktisk bevise...

Tull og tøys, de tåler langt mer enn det du her påstår.

 

 

Hva er spesifikasjonene på disse fuktmålerene?

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er tydeligvis veldig delte meninger her.. Men det mange ser ut til å glemme i forbifarten er at jo det faktum at Elkjøp som 99% av alle utsalgsteder ikke står å tar dette in-house. Spesielt med Appleprodukter så stilles det ganske strengekrav til autoriserte forhandlere som Elkjøp da tross alt er og det må / skal benyttes autoriserte verksteder som har satte rutiner fra Apple på hvordan ting skal håndteres og vurderes.

 

Som flere har nevnt her nå så bedriver sjeldent autoriserte verksteder med så kalt betalbarservice, de leverer av å håndtere hovedsakelig garantiservice for de produsentene de er autoriserte / godkjente til å dekke. De fleste vil normalt kunne tilby bytte av deler osv utenfor garanti / reklamasjon om dette lar seg gjøre, men da ofte til temmelig høye priser. Med Appleprodukter gjør de naturligvis ikke det da rutinene fra Apple er temmelig klare på at de selv ikke skal gjøre inngrep på telefonene, de skal testes etter Apple sin rutiner og er de defekte så skal de byttes i ny modell og er det brudd på garanti og reklamasjonsvilkår så blir kunden normalt tilbudt bytteenhet til en ok pris (type 2500kr).

 

 

Elkjøp kan jo ikke forholde seg til noe særlig annet enn hva de autoriserte verkstedene praktiserer, og jeg vil påstå at det er ytterst uprofesjonelt av Elkjøp å eventuelt stå å fremlegge andre rutiner enn hva som praktiseres av godkjente autoriserte verksteder. At det finnes uautoriserte verksteder som kanskje kan ordne telefonen så fungerer helt fint igjen etterpå er fult mulig, men selv så ville jeg aldri stått å reklamert for uautoriserte verksteder som en autorisert forhandler, da måtte jeg i så fall ha lang og god erfaring med nevnte verksted og føle meg 110% trygg på hva jeg står å anbefaler.

 

At folk her inne står å krever at Elkjøp skal anbefale og henvise til uautoriserte verksteder syntes jeg virker temmelig usaklig. Noen vil vel kanskje si at det er god kundeservice, det får bli opp til hver enkelt å vurdere. At de tilsynelatende ikke nevnte muligheten for ombytte i ny modell i henhold til rutinene til Apple er dårlig. I tilfeller som dette så er Elkjøp veldig fastlåst og ville teorier om at de gjør dette kun for å kunne selge flere modeller blir temmelig søkt. Det er jo serviceverkstedene som gjør at Elkjøp havner i denne situasjonen og ikke Elkjøp selv. Det sier vel seg også selv at autoriserte verksteder og forhandlere ikke sitter å påtar seg garanti og reklamasjonsansvar for telefoner som repareres på måter som ikke er godkjent av produsenten.

 

 

 

Det eneste Elkjøp fortjener kritikk for her er hvordan selger tilsynelatende har vært i overkant påståelig og negativ, burde ha opplyst om mulighetene for swap og litt mer generell informasjon om hvordan servicehåndtering og de autoriserte verkstedene faktisk fungerer, spesielt ved Appleprodukter. Videre så virker det jo temmelig dårlig at de klarte å presse på kunden en helt annen telefon enn han tydeligvis var ute etter og det er og blir dårlig kundebehandling.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Da går de videre inn og ser hvor skaden er. Autoriserte verksted må kunne gi 6mnd garanti på jobben som er gjort.

Nei, det må de ikke. De må gi 2 år reklamasjon på jobben. Legg merke til ordlyden i forbrukerkjøpsloven. Det betyr for eksempel ikke at du uten videre vil få medhold i en klage på reprarasjonen etter 1,9 år. Som en sidenote kan du merke deg at du har 2 års reklamasjonsfrist på en klase bananer også. Men du kan ikke komme tilbake med bananene etter 1,9 år og få medhold i din klage. Ikke etter 2 uker heller. Reklamasjonen er begrenset til den levetiden man bør kunne forvente av produktet. Bananer kan du nok reklamere på samme dag, muligens neste også, men neppe noe særlig lengre enn det. Hadde for eksempel bananen eksplodert i et hav av larver etter en dag så mener jeg det er en reklamasjonssak. På samme måte er reparasjon av telefoner "ferskvare". Du bør kunne forvente at telefonen fungerer etter reparasjonen, men ikke nødvendigvis 6 måneder. Det kommer helt an på skadeomfang og hvor drastiske tiltak du velger å la verkstedet gjøre.

 

Presisering

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De trenger ikke å anbefale en spesifikk forhandler, men å si at det er umulig å fikse for så å selge deg en annen telefon er i bunn og grunn SVÆRT dårlig.

 

Jeg er omtrent 110 % uenig med deg at det er usæriøst å prøve å hjelpe en kunde, når butikken selv ikke har mulighet til å hjelpe deg. Det er rett og slett god service når man innrømmer hvordan det faktisk er, i stede for å prakke på deg noe du ikke trenger.

 

Hva angår Apple og deres ordninger har vel omtrent null å si, for garantien og all støtte er uansett borte, så å bruke en uautorisert er fortsatt 100 ganger bedre enn å kaste den i søpla. Ja, bort sett fra butikken og Apple som tjener store penger om du kaster den og kjøper ny fra dem.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-vpGeLVii

Elkjøp er min konkurent, men her mener jeg at de ikke har gjort noe galt. Det er verkstedet som foretningen/kjeden har avtale med som bestemmer sjebnen til produktet. Sannheten er at verkstedene som er godkjent av produsentene reparerer ikke fuktskadede produkter.

Hvis jeg kommer over tydelig fuktskadet telefon, fraråder jeg å sende den inn hvis ikke kunden har forsikring, da telefonen bare blir kastet eller sendt tilbake med en faktura for frakt.

 

Når det gjelder at han kom tilbake med telefonen han kjøpte så aner jeg ikke hva den aktuelle selgeren har sagt, men det er ikke angrerett på produkter kjøpt i butikk med mindre selgeren har opplyst ting som er direkte feil. Eksempel sagt at telefonen gar 4G når den faktisk ikke har det. Flere av oss ser litt igjennom fingrene på enkelte ting hvis produktet er salgbar. Men at han ikke likte den nye telefonen, er ikke gyldig grunn til å ta produktet tilbake.

Lenke til kommentar

Jeg er nysgjerrig på hvilken del Epledeler byttet ut for to hundrelapper, og som fikk mobilen til å fungere perfekt igjen.

 

For folk som vil sjekke sine egne fuktindikatorer finner man oversikt hvor Apple har plassert dem her:

http://support.apple.com/kb/ht3302

 

At indikatoren er trigget trenger ikke å stoppe all garanti fra Apple, men hvis mobilen har sluttet å virke samtidig som at indikatoren er rød så sliter man:

http://www.macrumors.com/2013/11/18/apple-relaxes-water-damage-restrictions-for-iphone-trade-ins/

 

Jeg har sett mye fuktskadet elektronikk, og ville aldri gitt garanti på en reparasjon av dette. Det er på samme måte som med kollisjonsskadede biler, man vet ikke om det fortsatt er usynlige feil, og deformasjonssonene kan være kompromittert. Hvis halvparten av bredden på en kobberleder er tæret vekk er det fortsatt forbindelse, men den siste halvparten ryker fortere enn den første...

 

Får man liv i mobilen igjen sørger man for å ta backup av alt, sørger for at man har reservetelefon lett tilgjengelig, og kikker på ny mobil slik at man kjapt kan kjøpe ny når man trenger det. Hvis man ikke gidder å passe på elektronikken (ved å pakke dem i plastposer hvis nødvendig) så finnes det i dag flere vanntette mobiler i butikkene.

Endret av Frobe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her skuffer du faktisk litt Simen1. Alltid sett på dine innlegg som godt reflekterte. Å beskylde alle ledd i industrien for svindel bare for å tjene penger er direkte feil. Folk er såpass bevisste at om en telefon fra en produsent ryker etter 24 mnd så velger de ett annet merke. Ingen er tjent med det i lengden. Det er med forbrukerkjøpsloven vi har i Norge satt til side. Elkjøp har også serviceavtaler og må forholde seg til de avtalene som ligger til grunn for hver enkelt produkt. De kan ikke stå inne for å sende telefoner til 19åringer som har startet mobilverksted på gutterommet. De bedriver uautorisert inngrep på produktet.

Endret av sinnapels_InnleggNO
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Da går de videre inn og ser hvor skaden er. Autoriserte verksted må kunne gi 6mnd garanti på jobben som er gjort.

Nei, det må de ikke. De må gi 2 år reklamasjon på jobben. Legg merke til ordlyden i forbrukerkjøpsloven. Det betyr for eksempel ikke at du uten videre kan klage på reprarasjonen etter 1,9 år. Som en sidenote kan du merke deg at du har 2 års reklamasjonsfrist på en klase bananer også. Men du kan ikke komme tilbake med bananene etter 1,9 år og klage. Ikke etter 2 uker heller. Reklamasjonen er begrenset til den levetiden man bør kunne forvente av produktet. Bananer kan du nok reklamere på samme dag, muligens neste også, men neppe noe særlig lengre enn det. Hadde for eksempel bananen eksplodert i et hav av larver etter en dag så mener jeg det er en reklamasjonssak. På samme måte er reparasjon av telefoner "ferskvare". Du bør kunne forvente at telefonen fungerer etter reparasjonen, men ikke nødvendigvis 6 måneder. Det kommer helt an på skadeomfang og hvor drastiske tiltak du velger å la verkstedet gjøre.

 

 

Hvor har du 2 år fra?

Lenke til kommentar
Hvor har du 2 år fra?

Norsk forbrukerlovverk omhandler reklamasjon og ikke garanti. Reklamasjon har to frister. Det vanlige og automatiske er 2 år. Dette forlenges til 5 år dersom produktet er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år. De to relevante tidsfristene som finnes er altså 2 og 5 år. Jeg tviler på at 5 år er relevant for reparasjoner og da blir det 2 år. Igjen, husk at reklamasjonsmuligheten utgår dersom man ikke burde kunne forvente at det varer i 2 år. Slik som for eksempel frukt eller reparasjoner av fuktskadde telefoner der man bytter ut nok til at den fungerer nå men ikke så mye at alle potensielt skadde deler er byttet.

 

Angående markedsmekanismen i dårlig omdømme på produkter som svikter raskt. Det henger ikke på greip. Gang etter gang har vi sett at spesifikasjoner, design, markedsføring og tilbud er mye viktigere for kjøpelysten enn omdømmet på holdbarhet. Apple solgte iPod i bøtter og spann selv om batteriet var designet for å feile etter ca 1 år. Samsung selger TV-er i bøtter og spann selv om returstatistikk og feilanalyse viser at de er designet for å feile etter få år. (Kondensatorer som ikke tåler høy temperatur montert de varmeste stedene i TVene). Vaskemaskiner med børsteløse motorer var på full fart inn på 80-tallet. Utviklingen ble avlyst fordi det ga for lang levetid og dermed lavt salg. Vaskemaskiner produsert på 80-tallet fungerer i gjennomsnitt 20-40 år. Vaskemaskiner produsert i dag fungerer 5-10 år. Skrivere som feiler fordi de er designet for feile etter x antall utskrifter og y antall år. Klipper man vekk chipen som kunstig begrenser levetiden så fungerer de utmerket igjen. Lyspærer som ble designet for kort levetid. Nylonstrømper som var for slitesterke og fikk justert nylonet til å bli nærmest et engangsprodukt.

 

Og dette er bare toppen av isfjellet. Alle bransjer er dessverre gjennomsyret av denne typen tankegang. Aksjonærers krav til ustanselig vekst er en den grunnleggende drivkraften til at dette skjer.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her skuffer du faktisk litt Simen1. Alltid sett på dine innlegg som godt reflekterte. Å beskylde alle ledd i industrien for svindel bare for å tjene penger er direkte feil. Folk er såpass bevisste at om en telefon fra en produsent ryker etter 24 mnd så velger de ett annet merke. Ingen er tjent med det i lengden. Det er med forbrukerkjøpsloven vi har i Norge satt til side. Elkjøp har også serviceavtaler og må forholde seg til de avtalene som ligger til grunn for hver enkelt produkt. De kan ikke stå inne for å sende telefoner til 19åringer som har startet mobilverksted på gutterommet. De bedriver uautorisert inngrep på produktet.

Og hvorfor er det galt, negativt eller noe skadelig for noen som helst? Det sparer miljøet, det sparer lommeboken til kunde, og det gir inntekter til reparatører.

 

Jeg hadde heller anbefalt å gitt det til en ape kontra det å destruere den. Garantien er borte for lengst uansett. Både jeg og industrien relatert til kun mine produkter har nok tjent titusener av kroner bare på grunn av uautorisert hjelp. Ting går over styr om man er i en verden hvor man ikke skal kunne fikse ting selv/for egne penger, når produsent og selger selv nekter.

 

Hadde nok brent av noen titusener hadde jeg ikke fikset slike småting selv gitt. Og det ender ikke opp med mer kjøp (begrenset budsjett), det ender bare opp med mindre ressurser bortkastet.

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Her skuffer du faktisk litt Simen1. Alltid sett på dine innlegg som godt reflekterte. Å beskylde alle ledd i industrien for svindel bare for å tjene penger er direkte feil. Folk er såpass bevisste at om en telefon fra en produsent ryker etter 24 mnd så velger de ett annet merke. Ingen er tjent med det i lengden. Det er med forbrukerkjøpsloven vi har i Norge satt til side. Elkjøp har også serviceavtaler og må forholde seg til de avtalene som ligger til grunn for hver enkelt produkt. De kan ikke stå inne for å sende telefoner til 19åringer som har startet mobilverksted på gutterommet. De bedriver uautorisert inngrep på produktet.

Og hvorfor er det galt, negativt eller noe skadelig for noen som helst? Det sparer miljøet, det sparer lommeboken til kunde, og det gir inntekter til reparatører.

 

Jeg hadde heller anbefalt å gitt det til en ape kontra det å destruere den. Garantien er borte for lengst uansett. Både jeg og industrien relatert til kun mine produkter har nok tjent titusener av kroner bare på grunn av uautorisert hjelp.

 

Ting går over styr om man er i en verden hvor man ikke skal kunne fikse ting selv/for egne penger, når produsent og selger selv nekter.

 

Hadde nok brent av noen titusener hadde jeg ikke fikset slike småting selv gitt.

 

Har jeg sagt det er galt? Eller sa jeg at Elkjøp selvfølgelig ikke kan stå inne for kvaliteten i arbeidet slike verksteder utfører?

Lenke til kommentar

 

Da går de videre inn og ser hvor skaden er. Autoriserte verksted må kunne gi 6mnd garanti på jobben som er gjort.

Nei, det må de ikke. De må gi 2 år reklamasjon på jobben. Legg merke til ordlyden i forbrukerkjøpsloven. Det betyr for eksempel ikke at du uten videre kan klage på reprarasjonen etter 1,9 år. Som en sidenote kan du merke deg at du har 2 års reklamasjonsfrist på en klase bananer også. Men du kan ikke komme tilbake med bananene etter 1,9 år og klage. Ikke etter 2 uker heller. Reklamasjonen er begrenset til den levetiden man bør kunne forvente av produktet. Bananer kan du nok reklamere på samme dag, muligens neste også, men neppe noe særlig lengre enn det. Hadde for eksempel bananen eksplodert i et hav av larver etter en dag så mener jeg det er en reklamasjonssak. På samme måte er reparasjon av telefoner "ferskvare". Du bør kunne forvente at telefonen fungerer etter reparasjonen, men ikke nødvendigvis 6 måneder. Det kommer helt an på skadeomfang og hvor drastiske tiltak du velger å la verkstedet gjøre.

 

 

Eeeh, jo.... man kan uten videre klage på en reperasjon etter 1,9 år, det er en rett man har enten det er bananer eller reperasjoner.

 

Man har rett til å klage og man har rett til å få en seriøs vurdering som noen ganger krever at den er faglig.

 

MEN rett til å klage betyr ikke at man er garantert medhold, det betyr kun at man har rett til å reklamere på varen eller tjenesten.

 

Kommer du med en 1,9 år gammel banan, da da blir reklamasjonen så klart avvist fordi man helt klart ikke kan forvente at en banan holder seg så lenge.

 

Det er ihvertfall slik jeg tolker loven.... det heter jo reklamasjonsrett og etter det jeg har hørt er den betingelsesløs!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+74152354

Er ikke verksteder befattet under Håndverkertjenesteloven? Hvor §12 sier

 

 

: § 12.Reklamasjon.

Er tjenesten avsluttet, kan avtalen ikke heves eller erstatning kreves med mindre det innen rimelig tid etter at forbrukeren fikk vite om avslutningen, blir gitt underretning til tjenesteyteren om at forsinkelsen påropes.

 

Yes - de er forpliktet til å gi en to-årig garanti på jobben. Vil de ikke gi en to-årig garanti, vil de heller ikke ta fatt på jobben. Dette har ikke noe med reklamasjonsrett å gjøre. At noen likevel velger å gjøre det, betyr vel heller at de gambler på at vedkommende ikke kommer tilbake og klager på at telefonen igjen ikke fungerer - noe han kan gjøre etter loven.

Lenke til kommentar

Vi har kun hørt en sin side av historien, og elkjøp har ikke gjort noe galt i saken, de jobber (såklart) KUN med autoriserte verksteder noe denne jalla sjappa han fiksa den ikke er, det er en grunn til at de ikke fisker fuktsakder, om de hadde gjort det mot betaling hadde de fått masse trøbbel butikk og verksted når ting går istykker i ettertid og kunden kommer tilbake og er pottsure og skal ha refundert deløpet for både telefon og reperasjon, noe de så klart ikke har krav på.

 

Grunnen til at kunden fikk den uheldige kommentaren "den er nok bare å kaste" er nok at dette var en veldig vanskelig kunde å ha med å gjøre og personen som måtte håndtere han skjønte at han absolutt ikke forsto hva han forsøkte å kommunisere om at de ikke kunnde reparere telefonen, og sa derfor det nødvendige for å få denne kunden til å slutte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...