Gå til innhold

Test: Tesla Model S


Anbefalte innlegg

Det er kun et tidsspørsmål når Tesla vil ha provisjon av strømmen de selger (leverer :green: ). De kan heller ikke kassere inn avgiftene gratis. Da blir forbruket regnet etter strømmåleren på ladestasjonen, og da vil nok virkningsgraden synke.

Så må man også regne med utgiftene til framkomst ved hjelp av bensin/diesel -biler (tauing av udyret).

 

Tenk 1000 biler i kø framfor 2 ladeplasser i 10 kuldegrader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Verkstednettverket er selvsagt ikke like bra som på bilmerker som har vært her over 50 år, men det begynner å komme seg. Hvis man har lang reisevei så tilbyr Tesla også det de kaller "Ranger Service", det vil si at servicepersonell kommer hjem til deg

 

Dette er jo feil. Tidligere tilbød de serviceavtaler med "Ranger service", ja. Men dette har de gått bort fra nå, og for de som allerede har Ranger Service og vil oppgradere sin serviceavtale til flere års gyldighet, må de avstå fra Rangers.

Bor man i Ålesund og har behov for service, må man dermed dra enten til Bergen eller til Trondheim for dette. For ikke å si hva en Tesla-stakkar i Honningsvåg må...

Lenke til kommentar

Det er kun et tidsspørsmål når Tesla vil ha provisjon av strømmen de selger (leverer :green: ). De kan heller ikke kassere inn avgiftene gratis. Da blir forbruket regnet etter strømmåleren på ladestasjonen, og da vil nok virkningsgraden synke.

Så må man også regne med utgiftene til framkomst ved hjelp av bensin/diesel -biler (tauing av udyret).

 

Tenk 1000 biler i kø framfor 2 ladeplasser i 10 kuldegrader.

 

Det er blitt lovet fra Tesla-sjefen sjøl at eiere av Model S kan bruke disse ladestasjonene gratis i bilens levetid.

 

Siden det aller meste av ladingen foretas hjemme, og man kun trenger hurtigladestasjonene når man skal kjøre på langtur er det nok rimelig lite sannsynlig med såpass mange biler i kø ;) For tiden henger ladestasjonsutbyggingen til Tesla litt etter bilsalget i Norge, men selv når jeg ladet på Lillehammer på ettermiddagen 2.påskedag (da det normalt er MYE trafikk) var det ikke mer enn maks 4 biler som ladet samtidig på Lillehammer. Det vil si at det fortsatt var 4 ledige plasser der. Tesla bygger ikke ladestasjoner med bare 2 uttak, den minste i Norge har 6.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er jo feil. Tidligere tilbød de serviceavtaler med "Ranger service", ja. Men dette har de gått bort fra nå, og for de som allerede har Ranger Service og vil oppgradere sin serviceavtale til flere års gyldighet, må de avstå fra Rangers.

Bor man i Ålesund og har behov for service, må man dermed dra enten til Bergen eller til Trondheim for dette. For ikke å si hva en Tesla-stakkar i Honningsvåg må...

Nope, du tar feil. Ranger er fremdeles tilgjengelig mot et tillegg i prisen.

 

Sitat fra Tesla sine sider:

Tesla Rangers kommer til deg

Alle Tesla Servicesentre fungerer som knutepunkt for våre mobile serviceteknikere. Mot en ekstra kostnad kan Tesla Rangers komme til ditt hjem eller kontor for å utføre de fleste vedlikehold og garantireparasjoner.

http://www.teslamotors.com/no_NO/service
Lenke til kommentar

Her har vi etter min mening det beste initiativet til å kjøre Tesla (og elbil generelt):

 

Nå har vi tidenes høyeste bensinpris

Statoil Fuel & Retail har fra mandag 28. april 2014 tidenes høyeste listepris på bensin. Listepris er basisen i pumpeprisen kunden får.

 

Den er nå på hele 15,78 kroner per liter, for 95 oktan bensin.

 

Den forrige prisrekorden ble satt 2. september i fjor, og var da på 15,76 kroner.

http://e24.no/bil/naa-har-vi-tidenes-hoeyeste-bensinpris/22939520
Lenke til kommentar

Drivstoffutgifter utgjør en ganske liten del av totalkostnad på bil per år.

Mange ser seg helt blind på dette. Nettopp derfor kan man gjøre gode kjøp på biler som bruker mer enn snittet. Lavere pris, høyere forbruk, samme sluttsum.

Nå i det siste har jeg kjørt så lite at drivstoffpriser bryr jeg katta i. Skulle gjerne hatt en bil som brukte mye mer :)

Lenke til kommentar

Drivstoffutgifter utgjør en ganske liten del av totalkostnad på bil per år.

Mange ser seg helt blind på dette. Nettopp derfor kan man gjøre gode kjøp på biler som bruker mer enn snittet. Lavere pris, høyere forbruk, samme sluttsum.

Nå i det siste har jeg kjørt så lite at drivstoffpriser bryr jeg katta i. Skulle gjerne hatt en bil som brukte mye mer :)

 

Selvsagt har drivstoffkostnader lite å si om du kjører lite. Kjører du 35.000km i året er derimot forskjellen ganske stor på en bil som bruker 0,6l på mila og en som bruker 1,0 liter på mila. Det blir faktisk rundt 20.000 kroner, eller 150-200.000 på den tiden jeg pleier å eie en bil...

Lenke til kommentar

 

Nope, du tar feil. Ranger er fremdeles tilgjengelig mot et tillegg i prisen.

 

Sitat fra Tesla sine sider:

Tesla Rangers kommer til deg

Alle Tesla Servicesentre fungerer som knutepunkt for våre mobile serviceteknikere. Mot en ekstra kostnad kan Tesla Rangers komme til ditt hjem eller kontor for å utføre de fleste vedlikehold og garantireparasjoner.

http://www.teslamotors.com/no_NO/service

 

 

Og prisen står oppført med? Nettopp. Ingen pris. Ut fra denne tråden:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12497.90.html

ser det ikke akkurat ut til at Tesla er særlig villig til å signere noen ranger-avtaler.

Lenke til kommentar

Selvsagt har drivstoffkostnader lite å si om du kjører lite. Kjører du 35.000km i året er derimot forskjellen ganske stor på en bil som bruker 0,6l på mila og en som bruker 1,0 liter på mila. Det blir faktisk rundt 20.000 kroner, eller 150-200.000 på den tiden jeg pleier å eie en bil...

 

Hvorfor skal man gidde å kjøre så mye da?

Flytt nærmere jobben. Det gjorde jeg for ikke lenge siden, smarteste jeg noensinne har gjort.

Lenke til kommentar

 

Selvsagt har drivstoffkostnader lite å si om du kjører lite. Kjører du 35.000km i året er derimot forskjellen ganske stor på en bil som bruker 0,6l på mila og en som bruker 1,0 liter på mila. Det blir faktisk rundt 20.000 kroner, eller 150-200.000 på den tiden jeg pleier å eie en bil...

 

Hvorfor skal man gidde å kjøre så mye da?

Flytt nærmere jobben. Det gjorde jeg for ikke lenge siden, smarteste jeg noensinne har gjort.

 

Pendler ikke med bil jeg (bruker toget, 10 mil hver vei til/fra Oslo), men kommer nok alikevel opp i 30-35kkm i året. Kjøring til/fra hytta, bilferie, tur til Bergen for å gå i bryllup, tur til Ålesund for å besøke slekta osv.

Lenke til kommentar

 

Det er jo også noe foruroligende ved at det selges flere Tesla i Norge enn i resten av hele Europa til sammen.

 

 

Nåja, det ble solgt nesten like mange i Nederland i fjor som i Norge. De to mest populære Tesla-hurtigladerne i Nederland har hver for seg vesentlig mer trafikk enn den mest populære i Norge.

 

 

Nederland er vel unntaket. I andre Europeiske land er jo salget minimalt og omtrent ikke eksisterende.

Lenke til kommentar

 

 

Det er jo også noe foruroligende ved at det selges flere Tesla i Norge enn i resten av hele Europa til sammen.

 

 

Nåja, det ble solgt nesten like mange i Nederland i fjor som i Norge. De to mest populære Tesla-hurtigladerne i Nederland har hver for seg vesentlig mer trafikk enn den mest populære i Norge.

 

 

Nederland er vel unntaket. I andre Europeiske land er jo salget minimalt og omtrent ikke eksisterende.

 

Du tror nok at det er en grunn til det?

Forvridde avgifter gjør hele utslaget.

Lenke til kommentar

 

 

 

Det er jo også noe foruroligende ved at det selges flere Tesla i Norge enn i resten av hele Europa til sammen.

 

 

Nåja, det ble solgt nesten like mange i Nederland i fjor som i Norge. De to mest populære Tesla-hurtigladerne i Nederland har hver for seg vesentlig mer trafikk enn den mest populære i Norge.

 

 

Nederland er vel unntaket. I andre Europeiske land er jo salget minimalt og omtrent ikke eksisterende.

 

Du tror nok at det er en grunn til det?

Forvridde avgifter gjør hele utslaget.

 

 

Selvfølgelig. Hadde du lest mitt tidligere innlegg hadde kommentaren din vært overflødig.

Lenke til kommentar

For min del så sparer vi 11.000 på drivstoff i året (kjører 12k), 2.500 i årsavgift, 500 på forsikringa, service koster det samme (men trenger ikke ta service og allikevel beholde garanti), 2000 på bompenger og parkering så 16 000 totalt, noe som rettferdiggjorde en bil til nesten 500k inkl alt istedet for en prius +7 til i overkant av 350k :)

Lenke til kommentar

 

 

Det er jo også noe foruroligende ved at det selges flere Tesla i Norge enn i resten av hele Europa til sammen.

 

 

Nåja, det ble solgt nesten like mange i Nederland i fjor som i Norge. De to mest populære Tesla-hurtigladerne i Nederland har hver for seg vesentlig mer trafikk enn den mest populære i Norge.

 

 

Nederland er vel unntaket. I andre Europeiske land er jo salget minimalt og omtrent ikke eksisterende.

 

 

Salget har ikke startet i England, der vil den nok selge ganske ok. De fleste andre europeiske land har enten egen bilproduksjon (og stor grad av merkelojalitet) eller lav snittinntekt pr. person. Forøvrig er det bra stigende salg i Tyskland mens Belgia og Sveits også tar unna litt. Men det som seiler opp som Teslas potensielt største marked (større enn USA) er Kina. Ekstrem interesse der, og planer om å åpne egen fabrikk i Kina for å dekke det asiatiske markedet i løpet av noen år.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg synes det er rart at Model S hele tiden omtales som en teknologibombe, når den mangler masse, masse teknologi som feks selv en Mazda 3 har. Og jeg synes det er ekstra ironisk at Tesla ligger så fryktelig langt etter, når Musk selv uttaler at han tror Tesla vil lage de første bilene som er 90% selvkjørte.

 

Jeg har veldig, veldig lyst på en Tesla, men det skjer ikke at jeg kjøper en før jeg vet at den har sensorene som er tilgjengelige i selv en Mazda 3. Så lenge sensorene er tilstede, så kommer alt mulig stuff via software, så det er ikke helt nødvendig å ha det i bruk, men det burde i hvert fall være tilgjengelig.

Det er litt rart å kjøpe en helt ny bil i dag, og sitte med en bil om ti år som ikke en gang har grunnleggende ting som blindsonedetektor, adaptiv cruisekontroll og lignende. Det eneste de har puttet inni (slik jeg forstod det, for å i det hele tatt bli godkjent til å tas inn i EU) er parkeringssensorer, og disse er alt for korte til å potensielt kunne brukes til nevnte funksjoner, i hvert fall ifølge dem på Tesla sitt forum......

Det er uansett rart at det er så mye som er tilgjengelig på en bil som koster 1/3 av prisen (i USA, siden Mazdaen selges til norsk pris i Norge, imens Teslaen selges til amerikansk pris i Norge), som rett og slett ikke er mulig å få på Teslaen. Det sliter jo også på videresalgsmulighetene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...