Gå til innhold

Test: Tesla Model S


Anbefalte innlegg

For å fremstille ett tonn ferdig metall trengs to tonn aluminiumoksid. I elektrolysen forbrukes også omtrent et halvt tonn av karbon (som anoden består av).

 

energiforbruket per kilogram produsert aluminium til omkring 12–14 kWh i de mest effektive anleggene i våre dager.

 

Saxet fra:

http://www.mn.uio.no/kjemi/tjenester/kunnskap/periodesystemet/vis.php?e=Al&id=258

 

Produksjon av en bil ca.: 12-14 kWh ganger 2000 kg blir ): 24-28 000 KWh.

Her vil definitivt komme avgifter som skal svi!

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var noen oppi fjellet med en tesla i påsken... Synd de ikke kom på hva som skjer med batteriet i løpet av en natt med minusgrader... Var noen varme hoder jeg så dagen etter! xD

Jaja?

 

Jeg har vært flere turer på fjellet med min Model S i vinter, også med temperaturer på rundt -20 i flere netter ikke noe spesielt som skjedde med batteriet...

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Produksjon av en bil ca.: 12-14 kWh ganger 2000 kg blir ): 24-28 000 KWh.

Her vil definitivt komme avgifter som skal svi!

Nå er det ikke 2 tonn aluminium i en Model S...

Aluminium brukes også i mange andre biler enn Model S, så klarer ikke helt å se argumentene dine.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bra artikkel av HW

 

Men som elektromann vil jeg ha rettet opp følgende:

 

"Mens elbilforeningen i Norge definerer 43 KWh som hurtig, spyr superladeren i dag ut 90 KWh – et tall som snart skal økes til 130 – og det den spyr ut er ren likestrøm."

 

Erstatt KWh med kW,

 

kWh - Energi

KW - Effekt

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva koster batteripakken når den ryker?

Jeg har hørt den bruker lithium batterier. som alle oss litt kyndige på mobil fronten vet at mobil lithium batterier svekkes over tid. Jeg vet for sikkert at jeg skal ha bil i fremtiden ikke et atomkraftverk på 4 hjul :D

Aller først, så er det ikke samme kjemi som brukes i et mobilbatteri og ett bilbatteri. Energitettheten er mye lavere i batterier for bil, holdbarheten er bedre.

 

Batteriet på Model S har 8 års garanti.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva koster batteripakken når den ryker?

Jeg har hørt den bruker lithium batterier. som alle oss litt kyndige på mobil fronten vet at mobil lithium batterier svekkes over tid. Jeg vet for sikkert at jeg skal ha bil i fremtiden ikke et atomkraftverk på 4 hjul :D

 

Har sett en regning på 280 000,- før moms, så rundt 350 000,- :omg:

Det stemmer også som HKS sier at batteriet(Noen? Usikker på om det gjelder alle pakkene) har 8års garanti, men denne gjelder ikke ved normal reduksjon av kapasitet eller noe i den dur, gudene vet hva de mener med det.

 

Så om man er "uheldig" og ødelegger batteripakken slik at man detter utenfor garantien er man mildt sagt fucked :omg:

 

og etter 8 år er batteriene garantert blitt mye billigere..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Merkelig at et teknologimagasin klarer å skrive grundigere anmeldelser, enn de fleste bilblader klarer..

Merkelig at en nettside for datautstyr i det hele tatt bedriver bilanmeldelser. Særlig når de av en eller annen grunn ser ut til å fokusere på en enkelt bil i alle artiklene sine.
Lenke til kommentar

Hva koster batteripakken når den ryker?

Jeg har hørt den bruker lithium batterier. som alle oss litt kyndige på mobil fronten vet at mobil lithium batterier svekkes over tid. Jeg vet for sikkert at jeg skal ha bil i fremtiden ikke et atomkraftverk på 4 hjul :D

 

 

Batteri bytte på model s koster 80 000 kroner inkludert arbeid for bytte av batteri

Lenke til kommentar

 

Hva koster batteripakken når den ryker?

Jeg har hørt den bruker lithium batterier. som alle oss litt kyndige på mobil fronten vet at mobil lithium batterier svekkes over tid. Jeg vet for sikkert at jeg skal ha bil i fremtiden ikke et atomkraftverk på 4 hjul :D

 

Batteri bytte på model s koster 80 000 kroner inkludert arbeid for bytte av batteri

et batteri er like mye som 4 stk av min Passat.
Lenke til kommentar

 

Merkelig at et teknologimagasin klarer å skrive grundigere anmeldelser, enn de fleste bilblader klarer..

Merkelig at en nettside for datautstyr i det hele tatt bedriver bilanmeldelser. Særlig når de av en eller annen grunn ser ut til å fokusere på en enkelt bil i alle artiklene sine.

Jeg tenkte noe i de samme baner.

 

Når kommer testene av Porsche 918 Spyder og McLaren P1 ??

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Produksjon av en bil ca.: 12-14 kWh ganger 2000 kg blir ): 24-28 000 KWh.

Her vil definitivt komme avgifter som skal svi!

Nå er det ikke 2 tonn aluminium i en Model S...

Aluminium brukes også i mange andre biler enn Model S, så klarer ikke helt å se argumentene dine.

 

Fordi jeg ikke argumenterer, bare belyser. Råaluminium er et kostbart materiale. Og er en vesentlig del av Tesla.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Når kommer testene av Porsche 918 Spyder og McLaren P1 ??

Jepp. Vi venter i spenning.

 

Dersom greia er teknologi som sådan hadde vel også årets 1.6 ltr Formel 1 motorer fortjent en gjennomgang. Det er stoff å hente både mht elektronikk (klokking/styring) og til de nylig el-frelste som aldri mer skal sette sine bein i fossilbil (ERS).

(Energigjenvinning, kinetisk og varme, ble vel innført i 2009)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

Merkelig at et teknologimagasin klarer å skrive grundigere anmeldelser, enn de fleste bilblader klarer..

Merkelig at en nettside for datautstyr i det hele tatt bedriver bilanmeldelser. Særlig når de av en eller annen grunn ser ut til å fokusere på en enkelt bil i alle artiklene sine.

 

Som nevnt i artikkelen er Tesla en "teknologibombe". Dette er teknologi folk får tilgang til for en gunstig pris, i forhold til konkurrentene.

Og nei, er på ingen måte en Tesla-fanboy.

 

 

 

Merkelig at et teknologimagasin klarer å skrive grundigere anmeldelser, enn de fleste bilblader klarer..

Merkelig at en nettside for datautstyr i det hele tatt bedriver bilanmeldelser. Særlig når de av en eller annen grunn ser ut til å fokusere på en enkelt bil i alle artiklene sine.

Jeg tenkte noe i de samme baner.

 

Når kommer testene av Porsche 918 Spyder og McLaren P1 ??

 

Hvor mange av de som leser kommer til å eie en 918 eller en P1?

Dessuten ble det lagt vekt på en del av utstyret til bilen i denne artikkelen, noe 918 og P1 ikke kan skilte med. Ja, de er hybrider med nyskapende teknologi, men den elektriske drivlinjen i disse bilene er ikke der for å være miljøvennlig, men heller fylle på der motoren sliter med turbolag.

Lenke til kommentar

 

Hva koster batteripakken når den ryker?

Jeg har hørt den bruker lithium batterier. som alle oss litt kyndige på mobil fronten vet at mobil lithium batterier svekkes over tid. Jeg vet for sikkert at jeg skal ha bil i fremtiden ikke et atomkraftverk på 4 hjul :D

 

Batteri bytte på model s koster 80 000 kroner inkludert arbeid for bytte av batteri

 

 

Hvor har du disse tallene i fra? Det ble opplyst om dette når bilene ble solgt. Men etter at folk faktisk har måttet bytte batterier har regningene havnet på 300-350 000,-....

 

Dette vill såklart endre seg i fremtiden da de nå må gi slipp på å lage en ny bil hver gang noen må bytte batteri(De klarer ikke å produsere nok)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...