Gå til innhold

Test: Tesla Model S


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tesla fremstilles som en premium bil her i Norge.

 

Jeg har en nabo og god kamerat som fikk sin Tesla Model S levert i fjor sommer.

 

Han har de siste 20 årene stort sett kjørt BMW, Audi, Porsche og Ferrari.

Du sa naboen din er billakkerer???

 

Av rein nysgjerrighet kjøpte han en Tesla, og nå etter 7-8 måneder koker det meste ned til at Tesla er en bil som er rimelig i drift og med forholdsvis imponerende aksellerasjon, men som på ingen måte gir noe kvalitetsfølelse eller kjøreglede i nærheten av merkene nevnt over. Snarere tvert imot.

 

For å sitere i stikkord:

 

-vannlekkasje rundt bakluke og bakdører

-overnevnte i kombinasjon med middelmådig klimaanlegg medfører duggproblemer

-innerskjermer som sprekker

-dørhåndtak som ikke kommer ut slik de skal

-usedvanlig høy hjul/veistøy (Selv sammenlignet med biler som har drøyere dekkdimensjon)

-kjip kvalitetsfølelse på interiør

-dårlig utbygd verkstednettverk og tilgjengelighet av reservedeler har medført håpløst lang reparasjonstid

-markedets desidert dårligste og minst motstandsdyktige(mykeste) lakk som får tydelige riper selv etter den mest skånsomme vask. Fyren er billakkerer med snart 30 års erfaring innen biloppretting, lakkering og bilpleie, så han vet særdeles godt hva han snakker om her.

Kan ikke si at jeg kjenner meg igjen i den listen du har der. Jeg har ikke hatt noen leiasjer, ingen sprekker i skjermene selv etter flere fjellturer, ingen problemer med dørhåndtak, klimaanlegget fungerer veldig bra så lenge du ikke setter bilen i "range mode". Støy er heller ikke noe som har plaget meg, men nå har jeg valg fornuftige dimensjoner på dekk (19"). Er enig i at lakken er ganske tynn, så man bør behandle bilen med en god lakkforsegler.

 

Verkstednettverket er selvsagt ikke like bra som på bilmerker som har vært her over 50 år, men det begynner å komme seg. Hvis man har lang reisevei så tilbyr Tesla også det de kaller "Ranger Service", det vil si at servicepersonell kommer hjem til deg.

 

 

Kort oppsummert har Teslaen vært mer ute av drift pga. feil i løpet av 7-8 mnd enn omtrent alt han har hatt av biler siste 20 år til sammen. Den generelle kvaliteten på amerikanske biler gjennom tidene er heller ikke noe særlig beroligende for hvordan det utarter seg når "prototypen" Tesla får noen år på nakken.

 

Denne Teslaen kommer forøvrig for salg i løpet av et par mnd. når ny Audi RS6 er levert i månedsskifte mai/juni.

Denne "naboen" din har nok fått en mandagsbil noe som desverre skjer hos alle produsenter.

 

Han kan jo trøste seg med at han nok for solgt den til tilnærmet samme pris som han gav for den, det regner jeg med at billakkerer'n trenger siden han har bestilt en Audi med listepris på 1,8 millioner kroner.

 

 

Forøvrig var motorlyden fra DB9'en i stand til å fremkalle en ørliten våt flekk i buksa. Noe Tesla neppe noensinne vil være i stand til å gjøre...

For min del så er det eneste lyden fra en DB9 klarer å fremstille følsen av "gårsdagens teknologi". Skjønner selvsagt at mange er nostalgiske, er jo enda de som synes dampmaskiner er tingen! ;)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv så syns jeg bilen ble ekstremt hypet opp veldig fort, og jeg tror mange har opplevd å få en mandagsbil. Teslaen er "proppet" med barnesykdommer og ting som bør forbedres. Blant annet dårlig lakkering og vonde seter.

Vil tro du får en mye bedre Tesla om f.eks to år, når teknologien er enda bedre, og Tesla i tillegg vet hva som må forbedres. Men da er det jo også garantert flere konkurrenter ute på markedet.

 

Har selv fått være med i en Tesla, og var jo en opplevelse det. Men ble ikke veldig overbevist. Som stor fan av motor og bilsport, er det å bare høre susing og mye dekkstøy ikke noe for meg :)

Lenke til kommentar

For min del så er det eneste lyden fra en DB9 klarer å fremstille følsen av "gårsdagens teknologi". Skjønner selvsagt at mange er nostalgiske, er jo enda de som synes dampmaskiner er tingen! ;)

 

Du sammenligner en dampmaskin og en DB9 i samme setning angående teknologi?

Har du noengang kjørt en DB7/DB9 etc?

Lenke til kommentar

 

For min del så er det eneste lyden fra en DB9 klarer å fremstille følsen av "gårsdagens teknologi". Skjønner selvsagt at mange er nostalgiske, er jo enda de som synes dampmaskiner er tingen! ;)

Du sammenligner en dampmaskin og en DB9 i samme setning angående teknologi?

Har du noengang kjørt en DB7/DB9 etc?

 

Jepp, kjørt både DB9 (på bane) og DBS. Fantastike å kjøre, nydelig design.

 

Det endrer ikke konklusjonen min, etter å ha sett hva Tesla klarer å levere så mener jeg at fossilebiler ikke er fremtiden. Fremtide er elektrisk drivlinje.

Endret av HKS
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Skjønner selvsagt at mange er nostalgiske, er jo enda de som synes dampmaskiner er tingen! ;)

Fanbois er ubeskrivelige... Forøvrig er prinsippene som driver Teslaen fremover er omtrent de samme som hva Andre-Marie Ampere tegnet i ca. 1820.
Lenke til kommentar

 

Skjønner selvsagt at mange er nostalgiske, er jo enda de som synes dampmaskiner er tingen! ;)

Fanbois er ubeskrivelige... Forøvrig er prinsippene som driver Teslaen fremover er omtrent de samme som hva Andre-Marie Ampere tegnet i ca. 1820.

 

Fanbois?

Helt riktig, elektrisk motor i bil er ikke noe nytt, men det er først nå det har kommet biler som har god nok rekkevidde til at folk flest kan bruke det som primærbil.

Lenke til kommentar

Synd at lyden av "gårsdagens teknologi" er 10 ganger bedre enn ekkel elektrisk summing fra elbiler. Ingenting slår lyden fra en V8, V10 eller V12 kjøper ikke el-bil får jeg blir tvunget til det. :)

Det blir jo smak og behag...

For min del så går motorlyd inn under fellesbegrepet "støy"! :)

Lenke til kommentar

 

Tesla fremstilles som en premium bil her i Norge.

 

Jeg har en nabo og god kamerat som fikk sin Tesla Model S levert i fjor sommer.

 

Han har de siste 20 årene stort sett kjørt BMW, Audi, Porsche og Ferrari.

Du sa naboen din er billakkerer???

 

Av rein nysgjerrighet kjøpte han en Tesla, og nå etter 7-8 måneder koker det meste ned til at Tesla er en bil som er rimelig i drift og med forholdsvis imponerende aksellerasjon, men som på ingen måte gir noe kvalitetsfølelse eller kjøreglede i nærheten av merkene nevnt over. Snarere tvert imot.

 

For å sitere i stikkord:

 

-vannlekkasje rundt bakluke og bakdører

-overnevnte i kombinasjon med middelmådig klimaanlegg medfører duggproblemer

-innerskjermer som sprekker

-dørhåndtak som ikke kommer ut slik de skal

-usedvanlig høy hjul/veistøy (Selv sammenlignet med biler som har drøyere dekkdimensjon)

-kjip kvalitetsfølelse på interiør

-dårlig utbygd verkstednettverk og tilgjengelighet av reservedeler har medført håpløst lang reparasjonstid

-markedets desidert dårligste og minst motstandsdyktige(mykeste) lakk som får tydelige riper selv etter den mest skånsomme vask. Fyren er billakkerer med snart 30 års erfaring innen biloppretting, lakkering og bilpleie, så han vet særdeles godt hva han snakker om her.

Kan ikke si at jeg kjenner meg igjen i den listen du har der. Jeg har ikke hatt noen leiasjer, ingen sprekker i skjermene selv etter flere fjellturer, ingen problemer med dørhåndtak, klimaanlegget fungerer veldig bra så lenge du ikke setter bilen i "range mode". Støy er heller ikke noe som har plaget meg, men nå har jeg valg fornuftige dimensjoner på dekk (19"). Er enig i at lakken er ganske tynn, så man bør behandle bilen med en god lakkforsegler.

 

Verkstednettverket er selvsagt ikke like bra som på bilmerker som har vært her over 50 år, men det begynner å komme seg. Hvis man har lang reisevei så tilbyr Tesla også det de kaller "Ranger Service", det vil si at servicepersonell kommer hjem til deg.

 

 

Kort oppsummert har Teslaen vært mer ute av drift pga. feil i løpet av 7-8 mnd enn omtrent alt han har hatt av biler siste 20 år til sammen. Den generelle kvaliteten på amerikanske biler gjennom tidene er heller ikke noe særlig beroligende for hvordan det utarter seg når "prototypen" Tesla får noen år på nakken.

 

Denne Teslaen kommer forøvrig for salg i løpet av et par mnd. når ny Audi RS6 er levert i månedsskifte mai/juni.

Denne "naboen" din har nok fått en mandagsbil noe som desverre skjer hos alle produsenter.

 

Han kan jo trøste seg med at han nok for solgt den til tilnærmet samme pris som han gav for den, det regner jeg med at billakkerer'n trenger siden han har bestilt en Audi med listepris på 1,8 millioner kroner.

 

 

Forøvrig var motorlyden fra DB9'en i stand til å fremkalle en ørliten våt flekk i buksa. Noe Tesla neppe noensinne vil være i stand til å gjøre...

For min del så er det eneste lyden fra en DB9 klarer å fremstille følsen av "gårsdagens teknologi". Skjønner selvsagt at mange er nostalgiske, er jo enda de som synes dampmaskiner er tingen! ;)

 

Ja, han er billakkerer. Hva var spørsmålet?

 

Godt mulig han har vært uheldig og du heldig, men problemeet med vannlekkasjer, dørhåndtak og innerskjermer som sprekker er visstnok langt fra ukjente.

 

Om hjulstøy er et problem eller ei blir litt individuelt, men konklusjonen hans er at Tesla Model S har en påfallende høy vei/hjulstøy i forhold til andre biler han har hatt de siste årene.

 

For min egen del velger jeg å ikke ha noe særlig mening eller tanker om Model S. Jeg ser absolutt biler med elektrisk fremdrift som en vesentlig del av fremtiden, men det som er spennende er å se hvordan markedet er 3-5 år frem i tid.

Lenke til kommentar

 

 

For min del så er det eneste lyden fra en DB9 klarer å fremstille følsen av "gårsdagens teknologi". Skjønner selvsagt at mange er nostalgiske, er jo enda de som synes dampmaskiner er tingen! ;)

Du sammenligner en dampmaskin og en DB9 i samme setning angående teknologi?

Har du noengang kjørt en DB7/DB9 etc?

 

Jepp, kjørt både DB9 (på bane) og DBS. Fantastike å kjøre, nydelig design.

 

Det endrer ikke konklusjonen min, etter å ha sett hva Tesla klarer å levere så mener jeg at fossilebiler ikke er fremtiden. Fremtide er elektrisk drivlinje.

 

Så i den ene posten din sammenligner du dem med en dampmaskin, mens i neste sier du de er fantastiske å kjøre med nydelig design? Greit å gjøre seg opp en mening av hva man mener før man skriver?

 

Og hvis el er fremtiden, fossilt er fortid, hva betegner du som nåtidens biler/kjøretøy?

Endret av wampster
Lenke til kommentar

 

Synd at lyden av "gårsdagens teknologi" er 10 ganger bedre enn ekkel elektrisk summing fra elbiler. Ingenting slår lyden fra en V8, V10 eller V12 kjøper ikke el-bil får jeg blir tvunget til det. :)

Det blir jo smak og behag...

For min del så går motorlyd inn under fellesbegrepet "støy"! :)

 

 

Selvfølgelig, smak og behag :) Motorstøy kommer fra mopeder og motorsykler etter min mening. El-biler bør også lage mer støy. En vet aldri når en el-bil kan komme snikende mens en går tur langs veien og det kan skape litt problemer ;)

 

For all del Tesla model S er jo en "revolusjon" i forhold til de el-bilene som har vært tilgjengelige tidligere. Jeg tror jo også vi kommer til å kjøre biler med el-motorer i fremtiden, men det er noen "ulemper" for min del. For eksempel er rekkevidden er enda for kort og lade-tiden er for lang. Når vinteren kommer og bilen mister noen kilometer pga. kulda og enda noen til når bilen skal varmes opp i tillegg er dumt når rekkevidden i utgangspunktet er litt for lav til langtur.

Lenke til kommentar

Så i den ene posten din sammenligner du dem med en dampmaskin, mens i neste sier du de er fantastiske å kjøre med nydelig design? Greit å gjøre seg opp en mening av hva man mener før man skriver?

 

Og hvis el er fremtiden, fossilt er fortid, hva betegner du som nåtidens biler/kjøretøy?

Alt trenger ikke å være svart/hvitt.

Det må være lov å synes at en bil er kjempefin å kjøre og ser bra ut på tross av at du mener at motoren som sitter i bilen ikke er fremtiden. Det betyr ikke at bilen er dårlig, det betyr bare at jeg mener at om 20 år så sitter det en elmotor også i en Aston Martin.

 

 

 

Det blir jo smak og behag...

For min del så går motorlyd inn under fellesbegrepet "støy"! :)

Selvfølgelig, smak og behag :) Motorstøy kommer fra mopeder og motorsykler etter min mening. El-biler bør også lage mer støy. En vet aldri når en el-bil kan komme snikende mens en går tur langs veien og det kan skape litt problemer ;)

 

For all del Tesla model S er jo en "revolusjon" i forhold til de el-bilene som har vært tilgjengelige tidligere. Jeg tror jo også vi kommer til å kjøre biler med el-motorer i fremtiden, men det er noen "ulemper" for min del. For eksempel er rekkevidden er enda for kort og lade-tiden er for lang. Når vinteren kommer og bilen mister noen kilometer pga. kulda og enda noen til når bilen skal varmes opp i tillegg er dumt når rekkevidden i utgangspunktet er litt for lav til langtur.

 

Selvsagt er det ulemper, men disse kommer nok til å forsvinne etterhvert.

 

For mange (ikke alle) så er Model S den blien hvor ulempene har forsvinnet. Ja, du mister litt effekt når det er kaldt (en fossilbil bruker også mer drivstoff når det er kaldt), mine praktiske erfaringer fra i vinter var at med fulladet batteri kunne du kjøre opp mot 40 mil uten å lade. Med superlader nettverket Tesla bygger ut i Norge så kan man lade fra 20% til 80% på 20 minutter. For min del er det uansett om jeg kjører fossil eller elektrisk uakutelt å kjøre mye lenger en 30 mil uten en pause for å strekke på beina, ta en kopp kaffe og spise noe.

Lenke til kommentar

-vannlekkasje rundt bakluke og bakdører

-overnevnte i kombinasjon med middelmådig klimaanlegg medfører duggproblemer

-innerskjermer som sprekker

-dørhåndtak som ikke kommer ut slik de skal

-usedvanlig høy hjul/veistøy (Selv sammenlignet med biler som har drøyere dekkdimensjon)

-kjip kvalitetsfølelse på interiør

-dårlig utbygd verkstednettverk og tilgjengelighet av reservedeler har medført håpløst lang reparasjonstid

-markedets desidert dårligste og minst motstandsdyktige(mykeste) lakk som får tydelige riper selv etter den mest skånsomme vask. Fyren er billakkerer med snart 30 års erfaring innen biloppretting, lakkering og bilpleie, så han vet særdeles godt hva han snakker om her.

 

Høres ut som han har hatt mye uflaks. Min er også 7-8 mnd. gammel men:

 

- Har ingen vannlekkasjer

- Ingen duggproblemer

- Innerskjermene er slik de skal være

- Hjulstøy på piggfrie vinterdekk har vært bortimot ikke-eksisterende

- Interiøret er bunnsolid, ikke noe knirk eller skrangling noe sted. Alt sitter godt på plass som det skal.

- Fikk en feil på kommunikasjonsmodul på rattstammen som førte til at ESP koblet ut da den ikke fikk signaler fra rattvinkelsensor. Dette ble fikset i løpet av et par dager etter at jeg sa ifra. Bilen ble tatt inn med en gang. Dette er eneste verkstedbesøk for reparasjoner for min del.

- Lakken på min (blå metallic) ser ihvertfall bra ut etter en vinter med håndvask. Maskinvask er uaktuelt på mine biler. Bruker både Surfex HD avfetting og skumkanon før håndvask med vaskehanske av ull.

Lenke til kommentar

Selv så syns jeg bilen ble ekstremt hypet opp veldig fort, og jeg tror mange har opplevd å få en mandagsbil. Teslaen er "proppet" med barnesykdommer og ting som bør forbedres. Blant annet dårlig lakkering og vonde seter.

 

Det er med seter er nok svært individuelt. Selv synes jeg setene er fantastisk gode å sitte i, kan kjøre i time etter time uten pause. Har hatt BMW med sportsseter før, men disse er vesentlig mer komfortable (dog ikke like sportslige, men det går jo på bekostning av komforten).

Lenke til kommentar

 

Designet er veldig nøytralt ja, men det har noe med hvor populær den har blitt også, som å se en golf liksom. Blir kjipt for dagens Tesla-eiere at det kommer en oppdatert "verstingversjon" snart.

 

"Like etter vil det slå deg som smått utrolig at det neste som skjer er at dine 2,1 tonn med metall er det som nå akselereres opp til en vanvittig fart, vanvittig raskt."

 

Opp til en vanvittig fart på 110 som er den høyeste fartsgrensa i Norge? Noe VW Lupo ikke har noe problem med heller ;)

Misunnelig?

 

Ja, selvfølgelig. Men bare lurer litt på hvilken vannvittig fart de kjørte i i Norge :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...