Gå til innhold

Test: Tesla Model S


Anbefalte innlegg

Jeg synes det er rart at Model S hele tiden omtales som en teknologibombe, når den mangler masse, masse teknologi som feks selv en Mazda 3 har. Og jeg synes det er ekstra ironisk at Tesla ligger så fryktelig langt etter, når Musk selv uttaler at han tror Tesla vil lage de første bilene som er 90% selvkjørte.

Jo, det er noen ting Tesla mangler. Men masse, masse? Ligger de fryktelig langt etter?

 

Tesla Model S er første egne modell fra en helt ny og foreløpig pitteliten bilprodusent. Den ble lagt ut for salg når Tesla mente den var nok utviklet for markedet - og det virker som om de gjorde et godt valg der mtp. at den er klasseledende i USA.

 

Selv den første iPhonen manglet en del (bl.a. MMS) som alle konkurrentene hadde, uten at det var noe hinder for suksess. Model S blir utviklet jevnt og trutt, og nye hardware og software funksjoner kommer fortløpende. Blindsonedetektor, adaptid cruisecontroll etc. er nok ikke veldig langt unna skal du se.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som jeg sier, vet jeg jo at det kommer. Jeg bare synes det er rart at den kalles en teknologibombe når det ikke finnes noen form for aktiv sikkerhet i det hele tatt. Den er trygg å krasje i, men den har ingenting (som det ikke er ulovlig å ikke ha) som bidrar til å unngå å krasje, noe selv budsjettbilene som den strengt tatt ikke en gang konkurrerer mot har.

 

Jeg antar det ikke er alt for lenge til det kommer også, det er jo derfor jeg venter til det faktisk kommer, med å kjøpe den, fordi jeg ikke vil gamble på at det kan etterinstalleres slik mange andre ting kan på Tesla sine biler.

Hadde jeg forventa at det var flere år til det kom, hadde jeg nok kjøpt Teslaen for en stund siden, allikevel, men nå mener jeg det er (eller burde være ) så kort tid igjen til aktiv sikkerhet kommer, at det er både økonomisk og sikkerhetsmessig fornuftig å vente :-)

Endret av Leifen18
Lenke til kommentar

Jeg bare synes det er rart at den kalles en teknologibombe når det ikke finnes noen form for aktiv sikkerhet i det hele tatt.

Den kalles nok teknologibombe i hovedsak pågrunn av inntrykket man får når man setter seg bak rattet.

 

Den har tross alt en del ting som ikke er spesielt vanlig og som bidrar til inntrykket:

  • Speedometer er på en skjerm kan tilpasses fortløpende med mye forskjellig informasjon.
  • 17'' skjerm med innebygget nettleser som styrer bortimot alt av bilens funksjoner.
  • Knapt noen fysiske knapper i bilen.
  • Håndtak som kommer ut når du nærmer deg bilen.
  • En mobilapp som gir deg tilgang til masse funksjoner inkludert sporing av bil og styring av lading, klimaanlegg, takluke, låsing m.m.
  • Bilens programvare oppdateres "over the air" og gir bilene jevnlig ny funksjonalitet.
Endret av krister461
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...

En ting jeg har lurt på som ikke blir besvart i videon er: Hvordan varmes bilen opp om vinteren?

 

Brukes batteriet til det? Burde gå ganske hardt ut over rekkevidden da?

Er du koblet til stikkontakt/ladestolpe så trekker den strøm fra den, hvis ikke benytter den selvsagt batteriet. Hva ellers skulle den benyttet, en dieselvarmer?

 

Ja, det stjeler litt rekkevidde. Model S er oppgitt til ca 500km rekkevidde. Alikevel er det mer naturlig å regne ca 400 på sommeren og ca 300 på vinteren i dårlige forhold...

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Sitat: "Den andre fordelen er at Tesla med omformeren i bilen kan benytte ladestasjoner som spytter ut likestrøm direkte til bilen. Når du er koblet til en superlader, som byr på likestrøm, går du rett og slett forbi omformeren – som har begrenset kapasitet. Strømmen flyr rett fra laderen og inn i batteriet, noe som går uhyre raskt". Mener du at hvis omformeren ikke var i bilen kunne ikke energien gått utenom denne og ladet batteriet direkte???? Du snakker om at ladestasjonen kan lade 90Kwh. mener du at den stenger ned automatisk etter e gitt tid, fex 30min ved 35Kwh har blitt tilført batteriet brutto? Eller er det skal det være 90Kw, ikke 90Kwh? En vesensforskjell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...