Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet mitt med RX 560 er følgende:

 

rx-560-aots.png

 

Det ligger for lavt i ytelse til å håndtere de fleste moderne spill i 1080p. Når jeg vet at de fleste spiller på minimum en 1080p 60Hz skjerm, synes jeg det blir vanskelig å anbefale et skjermkort som ikke matcher dette kravet i majoriteten av spill. Noe skal en tross alt ha igjen for å velge en stasjonær løsning. 

 

På den annen side er G4560 som du sier en liten flaskehals til GTX 1060 / RX 570 / RX 580. Derfor vurderer jeg rett og slett om jeg skal gi litt opp drømmen om en low-cost value PC, og bare begynne på 7800 kr for The Corporal. Det er litt som BadCat sier også. Kronen har ikke akkurat styrket seg med årene, og elektronikk begynner å koste. Også i Norge..  :wee: Så derfor begynner jeg å tippe skåla imot at The Corporal blir noe oppgradert med R3 1200, og så rett ut anbefale spillkonsoll under der igjen. 

 

PS: Apropos overklokking. Mitt standpunkt er iallfall at overklokker en ikke, så oppnår en ikke full verdi for pengene. Jeg håper, og tror, de fleste tar seg den lille ekstra tiden til det når de først bruker et par timer på å sette sammen disse byggene.  :dremel:

 

Å ta kun et spill som AotS som eksempel blir veldig missvisende i mine øyne. Her er en test jeg har vist deg tidligere der Steven Walton fra Techspot/HardwareUnboxed testet 30 "moderne" spill med RX560/GTX1050(Ti).

 

Normalt setter review'ere grafikken på max for å sikre at GPU er flaskehals når det er GPU'er som skal testes. Og for å sammenlikne "epler mot epler" betyr det at de svakeste skjermkortene også må tygge på "Ultra" presets i disse testene. Presets som de aldri har vært beregnet på å faktisk brukes med.. Å på den bakgrunn si at et RX560 ikke "takler" 1080p@60Hz blir da feil. RX560 "takler" alle 30 spillene i denne testen. Men Steven har satt grafikk preset ned på det nivået som disse skjermkortene er beregnet på. Og det kan være greit da å prøve å huske at årets "Medium" preset, er ~samme som "Ultra" for ~2 år siden, og "High" i fjor. Skal man spille på "Ultra" hele tiden, så må man bytte skjermkort hvert år..

 

Så på dette temaet har jeg en liten utfordring til deg. Ta "The Division" for eksempel, fyr det opp, og sett preset til "Low" eller "Medium". Kom så tilbake og fortell meg hva du syntes om grafikken? Faktum er at til og med "Low" ser ganske bra ut i den tittelen. Og "Medium" er rett og slett vakkert.. "Medium" fungerer forøvrig helt topp med RX560.

 

Når det gjelder overklokking, som sagt: Hvorfor ikke lage en avstemning for de som har bygd ett av byggene dine med overklokkbar CPU? Spør dem om de faktisk overklokker? Jeg vet, og du vet at det ikke er så vanskelig. Og mange som følger tråden vil mene mye det samme. Men mitt poeng er å finne ut av om de som trenger hjelpen din til å bygge PC, faktisk overklokker?

 

For det er greia for meg, jeg tror alle som sier her i tråden at de synes det er kjempe enkelt å overklokke. Er folk som ikke trenger tråden din for å finne deler til å bygge egne PC'er. Og hva de mener blir sånn sett irrelevant. Det eneste som er interessant er om byggene dine blir brukt slik du forutsetter. Om det er en forutsetning for å få god ytelse fra et av byggene dine, at CPU overklokkes. Men bare 2% (AdoredTV gravde frem det tallet en plass) faktisk gjør det. Ja, da er det rett og slett et dårlig bygg. Om det er mer som 50/50, tenker jeg folk får skylde seg selv..

 

Ellers vet du selv hvor mye arbeid som ligger i å "vedlikeholde" flere bygg her. Så jeg skjønner fint at du ikke har lyst til at det skal bli for mange. Men jeg tror det er nyttigere å kutte i toppen enn i bunnen. De som er i markedet for en 1080Ti må nesten få lov til å regnes som "entusiaster". Så hvor mye hjelp de faktisk trenger er vel strengt tatt begrenset. Ihvertfall i forhold til de som ikke har råd til å bruke like mye på hele PC'en som visse andre bruker på GPU alene..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes rx 560 blir for svakt. Om få uker tid vil rx 570 være på lager igjen. Et kort som koster 800 mer og yter tilnærmet dobbelt så bra. Fremtidsretta må jo være et kriterie for gpu og?

 

I ME Andromeda må du ned i low på fullhd for å komme over 60 fps. I GR Wildlands må du også det, dette er i grenseland i og med at noe nesten dobbelt så raskt koster under tusenlappen mer, ca 60-70% dyrere. Neste steg på lista som gir betydelig bedre ytelse, 1070, koster til sammenligning 2k mer, dvs 100% dyrere for 50-60% høyere ytelse i snitt. Rx 560 mener jeg kommer dårlig ut i ytelse pr krone investert.

Lenke til kommentar

Jeg ville nok heller ikke anbefalt noen å kjøpe PC'en jeg her sier Agentspoon burde "bygge". Jeg mener også at GTX1060/RX580 er et veldig fornuftig "nedre" nivå. Men om noen har 5000Kr til PC, og ikke "en krone mer". Så hjelper det ikke dem at Agentspoon og resten her i tråden sier: "Sorry, da blir det ikke PC på deg. Du må bruke minst 7000Kr.".

 

Man sparer 1200Kr på å gå ned fra 1060'en i bygget nå til RX560. Og om hver krone teller kan man også gå ned til en s-ata SSD og spare ~350Kr til der. Og plutselig har man en PC mye nærmere 5000Kr. Det er kanskje til og med oppnåelig om man går for en "oppgraderingspakke" fra Komplett eller Nettonnet om de fremdeles har det..

 

OK, så blir det en "Low spec gamer". Men den unge håpefulle med det lave budsjettet får i det minste gjort lekser, og utnyttet sin Steam konto i motsetning til med en spill konsoll.. Og som sagt; jeg tenker det er de med minst penger som kan ha bruk for mest hjelp til å få pengene til å strekke så langt som mulig..

 

Og forøvrig; har man ikke mer enn 5000Kr å bruke på PC, så har man sikkert ikke råd til å kjøpe spill som GR Wildlands når de er nye heller. "The Corporal" tilfredsstiller forøvrig ikke minimum spec med sin G4560 heller.. ;)

Lenke til kommentar

Vurderer å gå fra console gaming til PC og er derfor litt keen på en moderat gaming pc. Som pappa til to små unger, så kan jeg ikke bruke over 10 lapper på en pc lenger.

Vurderer enten billigste løsingen på første side, eller en bærbar fra multicom. Jeg har lyst til å droppe skjerm, og bruke tv. Får meg usb forlenger og kobler mus+keyboard. sånn at jeg kan game mens jeg ligger i senga.

 

Har jeg skjønt at bærbar ikke vil være mulig å oppgradere men det vil en shuttle pc være? vurderer sterkt en sånn "bygg din egen" shuttle pc fra komplett. men er redd for å lage en flaskehals. noen som er villig til å hjelpe meg her?

Lenke til kommentar

Vurderer å gå fra console gaming til PC og er derfor litt keen på en moderat gaming pc. Som pappa til to små unger, så kan jeg ikke bruke over 10 lapper på en pc lenger.

Vurderer enten billigste løsingen på første side, eller en bærbar fra multicom. Jeg har lyst til å droppe skjerm, og bruke tv. Får meg usb forlenger og kobler mus+keyboard. sånn at jeg kan game mens jeg ligger i senga.

 

Har jeg skjønt at bærbar ikke vil være mulig å oppgradere men det vil en shuttle pc være? vurderer sterkt en sånn "bygg din egen" shuttle pc fra komplett. men er redd for å lage en flaskehals. noen som er villig til å hjelpe meg her?

 

Om det er WAF faktor som råder er kanskje Steam link et alternativ? Ikke for spill som krever kort input lag, og støtter vel ikke over 1080p@60Hz. Men da kan PC stå i et annet rom, og være av "fornuftig størrelse". Ellers kommer XBOX ONE X 7. november. Den er det virkelig futt i, og man får nok ikke på langt nær like kraftig PC til 5000Kr som den kommer på. Ellers er det egentlig bare "Black Refinery" som er alternativet for deg. Ikke mye å spare inn på den utover at man kan vente med spinne disken, om man ikke vil ut med mer i første omgang..

Lenke til kommentar

 

Vurderer å gå fra console gaming til PC og er derfor litt keen på en moderat gaming pc. Som pappa til to små unger, så kan jeg ikke bruke over 10 lapper på en pc lenger.

Vurderer enten billigste løsingen på første side, eller en bærbar fra multicom. Jeg har lyst til å droppe skjerm, og bruke tv. Får meg usb forlenger og kobler mus+keyboard. sånn at jeg kan game mens jeg ligger i senga.

 

Har jeg skjønt at bærbar ikke vil være mulig å oppgradere men det vil en shuttle pc være? vurderer sterkt en sånn "bygg din egen" shuttle pc fra komplett. men er redd for å lage en flaskehals. noen som er villig til å hjelpe meg her?

 

Om det er WAF faktor som råder er kanskje Steam link et alternativ? Ikke for spill som krever kort input lag, og støtter vel ikke over 1080p@60Hz. Men da kan PC stå i et annet rom, og være av "fornuftig størrelse". Ellers kommer XBOX ONE X 7. november. Den er det virkelig futt i, og man får nok ikke på langt nær like kraftig PC til 5000Kr som den kommer på. Ellers er det egentlig bare "Black Refinery" som er alternativet for deg. Ikke mye å spare inn på den utover at man kan vente med spinne disken, om man ikke vil ut med mer i første omgang..

 

 

Konsoller er fremdeles låste systemer. Xbox One X lar deg ikke balansere grafikken med en brukbar FPS av fri vilje. Kjøper du for eksempel Crackdown 3 blir du låst til 4K og 30 FPS, enten om du har en 4K TV, eller ikke. Personlig hadde jeg foretrukket 1080p og 60 FPS, noe alle disse PC-ene burde klare fint. 

Lenke til kommentar

Hvilket bygg burde jeg velge?

 

Har 29" 2560x1080 skjerm.

Spiller nye spill, og har lyst på oculus rift etterhvert. Bør jeg opp på 1070?

 

Går fra laptop med 980m, er det sammenlignbart med 1060? Tenkte for å få en god "bump" i ytelse.

 

Vil gå mye i overwatch, destiny 2 (når det kommer) og etterhvert vr altså.

 

Er blitt familiefar med åra, så vil helst ikke bruke mer enn nødvendig på dette.

 

Siste spm: hvor er det kurant å finne billig, lovlig WIN 10 lisens?

Lenke til kommentar

Hvilket bygg burde jeg velge?

 

Har 29" 2560x1080 skjerm.

Spiller nye spill, og har lyst på oculus rift etterhvert. Bør jeg opp på 1070?

 

Går fra laptop med 980m, er det sammenlignbart med 1060? Tenkte for å få en god "bump" i ytelse.

 

Vil gå mye i overwatch, destiny 2 (når det kommer) og etterhvert vr altså.

 

Er blitt familiefar med åra, så vil helst ikke bruke mer enn nødvendig på dette.

 

Siste spm: hvor er det kurant å finne billig, lovlig WIN 10 lisens?

 

Jeg er ganske sikker på at 1060 er mye bedre enn 980m. 

Lenke til kommentar

Hvordan er feks denne sammenlignet med de i førsteposten?

 

12k er absolutt makspris.

 

https://www.komplett.no/product/943988/datautstyr/pc-komponenter/pc-i-deleroppgradering/pc-i-deler-intel/pc-i-deler-maanedens-gamer-august

 

Bedre enn The Alchemist imo, berre noe treg ram som jeg ville ha endret på. Også er prosessoren noe svak, men den fungerer  greit til spilling

Endret av Noxz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...