Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spiller ikke cs (ikke siden 1.6 iaff). Går mer i spill som Witcher, shadow of mordor, Wolfenstein, Ori, xcom, osv.

Skal sies at pcn min klarer å kjøre de spillene. (I mine øyne) Har akkurat runda Wolfenstein, eneste problemet der var at det lægga i åpningsscenen med flya. Ellers gikk det fint i mine øyne. Ser at setupen er litt svak i forhold til Witcher, men fungerer forholdvis greit der å.

Som dere leser er jeg ikke veldig kresen eller godt vant til god grafikk.

Lenke til kommentar

Hvis du hadde kjøpt 2500K den gangen og kunne ha kjørt >= 4GHz hadde du hatt maskin i flere år til. Nå får du pisk på pung for de valgene du gjorde.

 

Det er lenge siden prosessorer doblet ytelsen i intervaller på halvannet år. Derfor gjelder det å tenke langsiktig fordi det i dag ikke er utenkelig å ha en PC i 10 år mot 2-3 år på 90-tallet.

Lenke til kommentar

Fractal Design Define C

ASUS ROG Strix B350-F

EVGA GQ 650W

Ryzen 5 1600

Corsair Vengeance LPX Red 2666M 2x8GB

Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB

Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB

Seagate Barracuda 3TB 7200RPM 3.5 HDD

2 stk Corsair ML140 PRO

 

Det ble min endelig handleliste. RAM og SSD på vei i posten, så er alt i hus. Hvordan er det lurest å sette opp de fire viftene?

 

Jeg er mest spent på støynivået. Forrige build gikk i retur pga det infernalske ståket, men leser at stock-kjølerne til AMD skal være mye bedre enn Intel sine, og i tillegg er kabinettet støydempet denne gangen.

Lenke til kommentar

Spiller ikke cs (ikke siden 1.6 iaff). Går mer i spill som Witcher, shadow of mordor, Wolfenstein, Ori, xcom, osv.

Skal sies at pcn min klarer å kjøre de spillene. (I mine øyne) Har akkurat runda Wolfenstein, eneste problemet der var at det lægga i åpningsscenen med flya. Ellers gikk det fint i mine øyne. Ser at setupen er litt svak i forhold til Witcher, men fungerer forholdvis greit der å.

Som dere leser er jeg ikke veldig kresen eller godt vant til god grafikk.

 

Ta en titt på denne testen, så ser du litt hva jeg snakket om. For din del blir det mest interessant å se på resultatene for Ryzen R3 1200, når den ikke er overklokket. Det er en 4 kjerners som din i5, men booster bare til 3,45GHz i motsetning til din i5 2500 som booster til 3,7GHz. R3 1200 har imidlertid nyere arkitektur, og ytelse per MHz er nok såpass mye bedre at den tar igjen din i5, og litt til. Forskjellen på RAM fra dine DDR3 brikker og DDR4 som benyttes i testen blir det imidlertid litt vanskeligere å ta høyde for..

 

Alle resultatene er for 1080p, for høyere oppløsninger vil som sagt forskjellen mellom CPU'ene bli mindre og mindre.

 

Det testen viser er at i BF1 vil ingen av CPU'ene gi bedre fps enn de andre med et GTX1060. Men at et GTX1070 har potensialet til å yte bedre med en bedre CPU. Den beste CPU'en i dette spillet, blant CPU'ene i denne testen (i5 7400), gir en ytelsesforbedring over GTX1060 på 33,75%, mens med en R3 1200, og da sannsynligvis også din i5. Får man ikke mer enn 22,5% bedre ytelse om man kjøper et GTX1070 for denne tittelen. Det er altså GTX1060 som mest sannsynlig vil være flaskehalsen i din maskin også. Mens går du for et GTX1070, vil det være CPU'en din som holder skjermkortet litt tilbake..

 

Ser du så på Total War: Warhammer, så ser du at det er typen spill som krever god CPU. Og at selv et GTX1060 kunne ytt bedre om man har en bedre CPU enn R3 1200. Men dog, så mye mer er det jo ikke å hente. Det interessante med denne tittelen, er at man ser at å oppgradere til et GTX1070, ville gitt en med R3 1200, ~0fps ekstra.

 

Skipper vi videre til TW3, så ser vi at R3 1200 er med på leken igjen. Og at i den tittelen ville man ikke fått en eneste fps ekstra, selv om man oppgraderte CPU, selv med GTX1070.

 

Og videre til CS:GO, ser vi at det ikke har noe å si hvilket av disse skjermkortene du har i det hele tatt. Det er kun CPU som holder fps tilbake.

 

Det enkleste er selvfølgelig å oppgradere CPU, så man slipper å tenke på hvilke spill som klarer seg med bare en i5 2500 i dag. Men jeg synes denne testen viser at om man ikke skal ha bedre skjermkort enn GTX1060, så vil selv til 1080p gaming sannsynligvis CPU'en din i de fleste tilfeller ikke holde det skjermkortet nevneverdig tilbake..

 

Og som sagt; går du opp i oppløsning blir CPU mindre viktig..

Lenke til kommentar

Er på hytta og snart tom for nett, så får ikke sett videoen. Må ta en titt på den når jeg kommer hjem.

 

Leser jeg deg rett, at jeg kan kjøpe 1060 eventuelt rx580 og forvente en god forbedring i grafikken uten å bytte andre komponenter? Er som deg og liker pene eventyr spill fremfor skytespill der det er om å gjøre å få headshot først.

 

Leser jeg badcat rett, så kommer dagens hardware til å holde mange år fremover. Så da kan jeg kjøpe grafikkort i dag og tyne i5 et par år til , for så å kjøpe ny cpu,hk, ram osv til 1060? Eller er det bare på cpu fronten at utviklingen går treigt?

 

Ser at Lefdal har tilbud på 1060 i black refinery, men er litt i tvil siden flere skriver at viftene bråker nokså mye, selv etter bios update.

Lenke til kommentar

Videoen jeg linket til i forrige post er egentlig del 2 av en test han gjorde for snart 2 uker siden. Du kan jo lese på den i stedet. Eneste forskjellen er at i original testen har han ikke overklokket R3 prosessorene. Og som jeg sa, så er det ikke de overklokkede resultatene som er interessant for deg uansett.

 

Om du kikker på resultatene for GTX1060, så ser du at ingen av prosessorene får mere ut av GTX1060 enn R3 1200, i noen av spillene. Med unntak av CS:GO der i5 7400 er 25% raskere.

 

Ser du så på resultatene for GTX1070, så ser du at i flere av spillene vil man kunne få mer ut av skjermkortet, om man har en bedre CPU enn R3 1200.

 

Så tja, tjo, vi er litt i grenseland. Men for GTX1060 og 1920x1080p gaming vil nok din i5 for det aller meste holde frem til neste gang du ønsker å oppgradere.

 

Jeg ville ikke gått for RX580 med din CPU, siden vi ligger i grenseland for dens ytelse. Og AMDs skjermkort har tradisjonelt krevd mer av CPU enn Nvidia sine. Unntaket er om du går for en 1440p skjerm. Jeg nevnte vel at denne er på tilbud til en svært svært attraktiv pris. Og i 1440p oppløsning blir det mindre krav til CPU (siden du får lavere fps). Men nå er jo ikke RX 580 å oppdrive til en fornuftig pris uansett..

Lenke til kommentar

Ut ifra det du skriver og det jeg leser fra testen, er det ingen/liten vits for meg i å kaste penger på en ny cpu. Da jeg ikke har noen planer om å kjøpe dyrere grafikkort enn 1060. Mer enn dyrt nok det for min lille hobbyspilling.

 

Det som hadde vært spennende å se er prestasjonshoppet fra mitt nåværende kort til 1060. Er det noen side som har den sammenligningen?

Lenke til kommentar

Ah supert ? fant også en link i kommentarfeltet til en side med flere kort. Der scora 1060 ca 8,6 mens mitt kort 7750 scora ca 1,6. Så vil vell bli en merkbar forskjell da??

 

Bør jeg gå for tilbudet til Lefdal på 1060 til 1995,- eller bør jeg vente? Til feks black friday? Har igrunn ikke noe hastverk med å oppdatere, når jeg tenker meg om.

 

Ja den skjermen frista litt ? Akkurat minimum størrelse jeg er ute etter. Men er den ikke freesync? Er det ikke bedre med AMD kort til den? Eller går det greit uten?

Lenke til kommentar

Om du har et DNB Mastercard, ville jeg slått til på Asus GeForce GTX 1060 på Power. Da får du 20% rabatt i tillegg til prisen som står oppført. Gjelder ut dagen.

 

https://www.power.no/datakomponenter/grafikkort/asus-dual-geforce-gtx-1060-o3g-3gb/p-425462/

 

Edit: Burde kanskje ha sendt PM til deg. Der var det utsolgt. Håper det var du som fikk det. :p

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Ah supert fant også en link i kommentarfeltet til en side med flere kort. Der scora 1060 ca 8,6 mens mitt kort 7750 scora ca 1,6. Så vil vell bli en merkbar forskjell da?

 

Bør jeg gå for tilbudet til Lefdal på 1060 til 1995,- eller bør jeg vente? Til feks black friday? Har igrunn ikke noe hastverk med å oppdatere, når jeg tenker meg om.

 

Ja den skjermen frista litt Akkurat minimum størrelse jeg er ute etter. Men er den ikke freesync? Er det ikke bedre med AMD kort til den? Eller går det greit uten?

 

En slik skjerm har omtrent dobbelt så mange piksler å drive som en skjerm med 1920x1080 oppløsning. Så selv med G-Sync eller Freesync bør man opp i minst GTX980Ti/1070 eller R9 Fury/X for AMD om man vil kjøre "alle" spill på tilsvarende "Ultra". Jeg ville ikke kjøpt den skjermen til et GTX1060 3GB kort. Både på grunn av den høye oppløsningen, og fordi Freesync som den skjermen har, blir helt bortkastet. RX580 vil også være litt i svakeste laget for denne skjermen. Men om man kjører på "High" i stedet for "Ultra", så vil man få en god spill opplevelse med den kombinasjonen i de fleste spill. Problemet er som jeg sier at alle butikker er utsolgt for RX580 i lang tid fremover. Man kan jo kjøpe skjermen, og bestille RX580, men man må belage seg på en del venting..

 

Om du har DnB Mastercard får du altså 20% rabatt på Power i dag. Så et 2000 kroners skjermkort koster deg bare 1600,- Samme kort som det du så på hos Lefdal til 2000,- Det er åpenbart et veldig godt kjøp. Selv til 2000Kr er det en fin pris. De har også GTX1070 til 4000,- Som med DnB rabatt da kommer på 3200,- Det er ~50% raskere enn 1060 kortet, men som sagt vil du ikke få utnyttet så mye av de ekstra 50% med mindre du går opp i oppløsning. Nå er det slik at man kan gjøre det med en 1080p skjerm også. Man benytter DSR og kjører spillene i 1440p, og så nedskalerer bildet til 1080p skjermen. Resultatet er et bilde med mer detaljer enn om man rendrer spillet direkte i 1080p. Om 1440p blir for tungt, kan man vel rendre i ~1200p eller 1350p også, for å tilpasse ytelsen til hvert spill.

 

Det er mye rart man kan gjøre. :)

 

Om jeg var i dine sko, ville jeg nok kjøpt det 1060 kortet til 1600 eller 2000Kr om jeg var fornøyd med 1080p oppløsning, og skjermen du har i dag.

 

Om høyere oppløsning fristet, og du har råd, så ville jeg kjøpt AOC skjermen, og bestilt et RX580. Eller ventet til 28. august når RX Vega 56 kommer i butikk, og plukket med meg ett av dem.

Lenke til kommentar

1060 6gb kjører alt av VR?

 

Er så usikker om jeg skal kjøpe 1060 eller 1070 til builden. Har 2560x1080 oppløsning..

 

Har du råd, så ta et 1070. Man kan kjøre "alt" av VR med 6GB GTX1060. Men da er det ikke noe kraft igjen til å gjøre multisampling. Rift og HTC har forferdelig dårlig oppløsning. Så multisampling er nesten et must..

Lenke til kommentar

Hva tror du prisen på rx vega 56 vil legge seg på ca?

 

Hvis jeg går for 1060, hvilken skjerm anbefaler du da? Har helst lyst på 27' gjerne større ? Men ønsker ikke bruke all verden av lommerusk på det heller, Max som aoc (3500,-), gjerne billigere...hehe

 

Edit:

Hva med Samsung 32" LED Curved C32F391 til 3000,-?

Endret av jaycutler
Lenke til kommentar

Radeon sjefen sa $399 for Vega 56. Som burde bety ~4000Kr i Norge. Men for Vega 64 var $499 tilsynelatende kun en introduksjons pris, så de steg fra 5000 til 6000Kr over natten. Ikke godt å si hva som vil skje med Vega 56. Kanskje den blir introdusert på 3999Kr den 28. august, og så stiger til 4999 over natten. Eller så kommer de på 4999 med en gang..

 

Ellers ville jeg nok ikke kjøpt en ~32" skjerm med bare 1080p oppløsning. Personlig synes jeg 27" er i grenselandet for den oppløsningen. Og tilsynelatende er de fleste ikke en gang der enig med meg. Men sier at maks størrelse på skjerm med 1080p oppløsning bør være rundt 24".

 

Til GTX1060 har jeg egentlig ingen skjerm anbefaling. Billigste G-Sync skjerm (Power fører ikke den, så ingen 20% rabatt) koster 3690,- Men er bare 24" og 1080p. Et godt alternativ til en GTX1070 vil være denne. Men da må du nesten løpe ned på Power og bestille dem. Da havner skjermen på 4800Kr og 1070'en på 3200.. Så 8000Kr til sammen. (Om man betaler med DnBs Mastercard)

 

Det blir omtrent som med AOC skjermen til 3500Kr, om du ender opp med å betale ~4500Kr for Vega 56..

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Tviler på at du får bestilt skjermen hvis de ikke har den på hovedlager. Ellers hadde det vært en fin pris ja.

 

Savner litt en større skjerm selv med 144Hz og IPS. Har foreløpig 16:10 24" 60 Hz IPS. Det er litt brutalt å gi fra seg 16:10 formatet og dessverre, og skulle helst hatt en slik i 27" i stedet. :p Men det er det nesten kun Dell som har, og de har få skjermer med 144Hz gitt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...