Gå til innhold

Gir et dyrere HiFi-anlegg merkbart bedre lyd?


Anbefalte innlegg

Hvorfor er så mange HIFI entusiaster 40-50 år gamle? De sliter vel med å høre noe særlig over 10 kHz.

 

Er det kanskje en fordel å høre litt dårlig som HiFi entusiast så man ikke får med seg forvrengningen en rørforsterker eller en vinylplatespiller lager?

 

Moderatormelding

Denne tråden er splittet ut i fra tråden "Snedige ting du lurer på V.2".

Quote - Moderator

Endret av Quote
La inn splitteinformasjon. Quote - Moderator
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi menn i den alderen gjerne er den gruppen med mest penger. De har nedbetalt huslån, har gjerne endel sparepenger, ferdig med å få unger (kanskje de er flyttet ut), og har en god jobb og bare seg selv og kona og bruke penger på.

 

Da har de råd til å kjøpe et høytalersett til 50k og forsterker til 50k.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jeg har hørt virkelige hifi-anlegg i ordentlige omgivelser med gode kilder, og jeg skjønner hva de skal med det. Om det er verdt pengene er et annet spørsmål.

 

Om det er verdt pengene kommer jo helt an på personen, for meg så er ikke god lyd så viktig at jeg betaler flere hundre lapper for det, men jeg har en kompis som er villig til å betale helt sinnsyke summer for hifi.

Lenke til kommentar

Hvorfor er så mange HIFI entusiaster 40-50 år gamle? De sliter vel med å høre noe særlig over 10 kHz.

 

Er det kanskje en fordel å høre litt dårlig som HiFi entusiast så man ikke får med seg forvrengningen en rørforsterker eller en vinylplatespiller lager?

 

Det å høre kva som er god lyd er en ferdighet som må trenes opp. Dersom du ikkje er vant med å høre på skikkelige hifi-annlegg så hører du ikkje forskjell på god og dårlig lyd.

 

At en ungdom som er vant med å høre på komprimert lyd på en bærbar avspiller med elendige ørerpropper ikkje skjønner poenget forstår eg godt. Du veit ikkje kva god lyd er rett og slett :)

 

Dersom noen du kjenner har ett skikkelig annlegg så skal du be om å få lov til å høre på musikk på annlegget deres noen timer. Etterhvert vil du skjønne det du også ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mener at Hifiklubben ellerno tok en test på det der, og sendte CD-er til flere medlemmer hvor samme låta var lagt inn med både høy og lav kvalitet. Nesten ingen klarte å treffe riktig når det kom til de høyere kvalitetene. Og dette blant såkalte selverklærte entusiaster.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Hvorfor er så mange HIFI entusiaster 40-50 år gamle? De sliter vel med å høre noe særlig over 10 kHz.

 

Er det kanskje en fordel å høre litt dårlig som HiFi entusiast så man ikke får med seg forvrengningen en rørforsterker eller en vinylplatespiller lager?

 

Det å høre kva som er god lyd er en ferdighet som må trenes opp. Dersom du ikkje er vant med å høre på skikkelige hifi-annlegg så hører du ikkje forskjell på god og dårlig lyd.

 

At en ungdom som er vant med å høre på komprimert lyd på en bærbar avspiller med elendige ørerpropper ikkje skjønner poenget forstår eg godt. Du veit ikkje kva god lyd er rett og slett :)

 

Dersom noen du kjenner har ett skikkelig annlegg så skal du be om å få lov til å høre på musikk på annlegget deres noen timer. Etterhvert vil du skjønne det du også ;)

 

 

Man har kjørt tester på akkurat dette, de viste at ungdommen er gode til å skille fra hverandre god og dårlig lyd, og tilsynelatende ikke har fått denne egenskapen ødelagt av å høre mye på komprimert lyd.

 

AtW

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Man har kjørt tester på akkurat dette, de viste at ungdommen er gode til å skille fra hverandre god og dårlig lyd, og tilsynelatende ikke har fått denne egenskapen ødelagt av å høre mye på komprimert lyd.

 

AtW

 

 

Min erfaring blandt mine unge venner er at de som har vokst opp i heim der en eller begge foreldrene er interresert i musikk hører godt forskjell. Fordi de er vant med å ha noenlunde gode annlegg i stua.

 

De av mine venner som ikkje har interreserte foreldre, og derfor ikkje har gode annlegg som referanser sliter kraftig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder Hifi

så får man god lyd til lang lavere pris en de entusiastene må ha.

problemet er jo at de vil enten spille så høyet at normale anlegg ikke takler dert særlig bra eller at de vil spille med så lav frekvens at man normal ikke oppfatter lyden

 

At frekvensen ligger utenfor det normal spiller ingen rolle

 

 

Så hva er poenget med et "konsertanlegg" for store lokaler hjemme ?

ha koster jo bassen mye penger hvis man vil ha den så kraftig at man kan blåse ned bildene på veggen.

Derfor lurer jeg på hva er poenget med det ?

 

Du har ikkje skjønt noe som helst av kva en hifientusiast er ute etter, eller kva god lyd betyr. Hifi er IKKJE konsertannlegg. Dersom du har hørt på en tulling med Cervin Vega XLS-215 som påstår at det er god lyd så skjønner eg deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Når det gjelder Hifi

så får man god lyd til lang lavere pris en de entusiastene må ha.

problemet er jo at de vil enten spille så høyet at normale anlegg ikke takler dert særlig bra eller at de vil spille med så lav frekvens at man normal ikke oppfatter lyden

 

At frekvensen ligger utenfor det normal spiller ingen rolle

 

 

Så hva er poenget med et "konsertanlegg" for store lokaler hjemme ?

ha koster jo bassen mye penger hvis man vil ha den så kraftig at man kan blåse ned bildene på veggen.

Derfor lurer jeg på hva er poenget med det ?

 

Du har ikkje skjønt noe som helst av kva en hifientusiast er ute etter, eller kva god lyd betyr. Hifi er IKKJE konsertannlegg. Dersom du har hørt på en tulling med Cervin Vega XLS-215 som påstår at det er god lyd så skjønner eg deg.

 

nå vell . for mange er det slik andre lever i den boblen som forteller at gode anlegg må koste mye penger , ekstra mye penger.

lit merkelig at mang klarer seg med minianlegg til tusen lappen .

de som har større rom klar seg med anlegg til noen tusen lapper ( typisk 5 - 10 tusen )

mens disse lyd entusiastene MÅ HA anlegg som koster minimum 50 tusen .

 

i mine øyne høres det mere ut som om de skal vise seg frem en at det er lydkvaliteten som betyr noe

og da driver effekten man kan få ut av anlegget prisen i været

 

Da er det ikke lenger kvaliteten på lyden man betaler for , for den følger med men effekten det er mulig å få ut fra anlegget

Lenke til kommentar

Vel, HiFi er som god vin... Alle kjenner forskjell på en flaske rødvin til kr 82.50 og en til 150,- (men smaken er som baken så hvam som faktisk liker den dyre eller den billige vil variere) så er det også slik at godt trente entusiaster kjenner forskjell på en150-kronersvin og de til 500 kroner per flaske. Men så kommer pluteselig disse flaskene till 5-6000 kroner og selv proffesjonelle vnsmakere klarer ikke å smake noen forskjell her.

 

Sånn er lyd også... dårlige forsterkere, tynne og krøllete kabler, billige høytalere og grov komprimering vil gi elendig lydkvalitet. Men ett eller annent sted mellom en standard CD-kvalitet på ett helt vanlig anlegg med helt OK høytaler til en 2-3-4 tusenlapper og kabler fra biltema og rørforsterkere, batterier, kabler i ekstrudert sølv og slikt så passerer man en grense der det ikke engang er en målbar forskjell.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da er det ikke lenger kvaliteten på lyden man betaler for , for den følger med men effekten det er mulig å få ut fra anlegget

 

For en tulling som tror at høy oppgitt effekt på forsterker/høyttalere betyr at lyden er bedre enn utstyr med lavere oppgitt effekt, så er det kanskje slik. Men det har ingenting med lydkvalitet å gjøre.

 

Det blir omtrent som å si at en Scania lastebil er en bedre bil enn en Mercedes CLS Coupe, fordi den kan laste mere :wallbash:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Da er det ikke lenger kvaliteten på lyden man betaler for , for den følger med men effekten det er mulig å få ut fra anlegget

 

For en tulling som tror at høy oppgitt effekt på forsterker/høyttalere betyr at lyden er bedre enn utstyr med lavere oppgitt effekt, så er det kanskje slik. Men det har ingenting med lydkvalitet å gjøre.

 

Det blir omtrent som å si at en Scania lastebil er en bedre bil enn en Mercedes CLS Coupe, fordi den kan laste mere :wallbash:

 

Det er heller ikke det det handler om.

 

Det handler om mulighent til å spile høyt eller med kraftig bass samtidig som lydkvaliteten er god nokk

her er det mange som overdriver , også entusiastene

Lenke til kommentar

Det er heller ikke det det handler om.

 

 

Det handler om mulighent til å spile høyt eller med kraftig bass samtidig som lydkvaliteten er god nokk

her er det mange som overdriver , også entusiastene

 

 

Jo, det er det det handler om, for her diskuterte vi HIFI-annlegg. Det du snakker om er diskotek/konsertannlegg, det er to fullstendig forskjellige ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...