Gå til innhold

Netflix med tordentale til nettleverandørene


Anbefalte innlegg

 

Foretrekker?

Du mener at de har tatt en grundig og gjennomtenkt vurdering?

På samme måte som det store flertallet som bruker Internet Explorer?

 

Mange bruker det de er vant med, og det handler ikke om hva de foretrekker.

Tro meg, jeg velger ikke Telenor. Men er tvunget til å bruke det om jeg vil ha noe særlig fart på nettet. Skulle gjerne byttet ut Canal Digital etter de justerte pris og hastighet i fjor. Men det ikke noe alternativ.

 

Blokkerte for SuperHD på Netflix gjorde de også helt til Netflix bet i det sure eplet og punget ut for mellomlagring.

 

 

Nå må man jo ikke ha Internett og tv gjennom samme leverandør

hvilke andre alternativ har du ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blokkerte Telenor beviselig for den høyeste oppløsningen på Netflix?

Det er vel etter dagens lovverk forbudt?

 

Jeg har Altibox fiber hjemme. Nettet er tregt, men det skyldes en 7 år gammel wifi-router og betongvegger.

Jeg anbefaler alle å forsøke å skaffe fiber der de bor.

 

Fiberleverandører har gjerne en funksjon på sin hjemmeside, der du kan sjekke om fiber er tilgjengelig i ditt område. Bare tast inn adressen din, så får du automatisk svar.

Eksempel:

 

 

Altibox er ikke langt unna deg

Meld din interesse så får du en rask tilbakemelding om eventuell leveranse i ditt område

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husker jeg var rasende på Telenor for noen år siden på grunn av alle forsøkene de gjorde på å begrense datamengden man kunne bruke. De prøvde både hardt og lenge å få dette til å bli en standard så vidt jeg husker. Heldigvis hadde jeg muligheten til å bruke Nextgentel, som ikke drev på med dette tullet, men ikke alle var like heldig.

 

Vi skal altså ikke føle oss for trygge på leverandørene. De er kun for nettnøytralitet så lenge det lønner seg. Hadde det ikke vært for at de ville opplevd en massiv kundeflukt til konkurentene, så tviler jeg ikke på at Telenor allerede hadde krevd bompenger av kunder som ønsker å bruke Youtube eller Netflix. Jeg frykter at de store aktørene en dag kan komme til å samkjøre seg i dette spørsmålet, slik at de alle kan tjene mer penger uten å miste kunder til hverandre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Foretrekker?

Du mener at de har tatt en grundig og gjennomtenkt vurdering?

På samme måte som det store flertallet som bruker Internet Explorer?

 

Mange bruker det de er vant med, og det handler ikke om hva de foretrekker.

Tro meg, jeg velger ikke Telenor. Men er tvunget til å bruke det om jeg vil ha noe særlig fart på nettet. Skulle gjerne byttet ut Canal Digital etter de justerte pris og hastighet i fjor. Men det ikke noe alternativ.

 

Blokkerte for SuperHD på Netflix gjorde de også helt til Netflix bet i det sure eplet og punget ut for mellomlagring.

Nå må man jo ikke ha Internett og tv gjennom samme leverandør

hvilke andre alternativ har du ?

Adsl i forskjellige versjoner. Ingen som kan gi kurant hastighet til en vettig pris.

 

Vet ikke om Telenor blokkerte aktivt for SuperHD. Men det var ikke mulig å få uten å måtte gå igjennom VPN.

Endret av Gromle
Lenke til kommentar

 

Heldigvis har vi ikke datagrenser på vanlig internettkobling (enda).

Vi har ikke datagrenser på vanlig internettkobling (lengre). Telenor, som på det tidspunktet var klart sterkeste nettleverandør, brukte sin sterke posisjon til å legge datagrenser på vanlige nettverksabonnement i flere år. Dette gjorde at Telenor da og fortsatt nå er uaktuelle som nettleverandør for mange med litt hukommelse.

Når? Hadde Telenor for endel år tilbake og kan ikke huske å ha hatt noe slik på tidlig ADSL i alle fall.

 

Selv om det selvsagt er uheldig, så er var det en litt annen situasjon når det var ISDN etc som var alternativene, enn i dag hvor de fleste har tilgang på raskere linje enn de "trenger".

 

 

Jeg husker ihvertfall en kompis som abonnerte på Telenor ADSL i tidenes morgen. Siden man måtte logge inn med passord og brukernavn, så hadde i prinsippet Telenor styringen på at pakker ikke kunne gå fra din PC, dersom aktiviteten uteble bittelitt. Etter et visst antall minutter inaktivitet (vet ikke nøyaktig hvor mange), så måtte brukeren koble seg opp igjen.

 

Slikt er det vel slutt med, nå når man bruker mer normale nettverkstilsnitt. Da tenker jeg at oppsettet fra bruker til ISP likner mer og mer på et ordinært datanettverk.

Lenke til kommentar

 

Når? Hadde Telenor for endel år tilbake og kan ikke huske å ha hatt noe slik på tidlig ADSL i alle fall.

 

Andre har allerede svart på dette, og jeg har ikke/har aldri hatt årstallene i hodet. Men det var nevnt i diskusjoner fra 2002 og 2004, så det var i alle fall status i den perioden.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

 

 

Hva mener du med det?

Skal det være opptil nettleverandøren om de vil tillate at kundene ser på Netflix?

 

Det jeg menr ar at hvis leverandøren og nettfliks er blitt enige om at kunden skal få nettflix gratis eller billigere en normal så bør heller ikke leverandøren kreve ekstra betaling av nettflix

kort og god så bør ingen nett leverandør sko seg på at kunde vil ha tilgang til nettfilx eller andre slike steder

 

Det med å strupe hastigheten eller legge inn andre indre er joe inne noen nye ide

man ser jo flere ting i samfunnet man kan assistere det med

 

f.eks at hvis det dukker opp kjøpesenter med gratis parkering uten for bykjerne så er det fler politikere som forlanger at de private skal ta betaling for parkeringen også der for kompasene parkeringsavgiften de har i bykjernen

 

 

 

Ok, kan vi få en prisliste av deg som lister dette opp, slik:

 

Netflix -direkteabonnement kr nn,-

 

Altibox+Netflix -subsidiert abonnement kr nn,-

 

Telenor+Netflix -subsidiert abonnement kr nn,-

 

Da forventer jeg at jeg som Altibox-kunde får det billigere enn det Netflix selger Netflix for, om man skal følge din tankegang. Er dette reellt? Og i såfall kan du eller dere informere meg hvor mange tikroninger jeg går glipp av som Altibox-kunde ved å abonnere mot Netflix som direkte abonnent?

 

Netflix kr 79,- pr. mnd

 

Altibox + Netflix, hvor mange kroner for Netflix-delen pr.mnd ???

(har kontroll over hvor mye jeg betaler for Altibox-delen selv)

 

Dersom det har betydning Internett 50 (25/25), er jeg uglesett fordi jeg abonnerer på for lav hastighet, eksempelvis (er dette også et kriterie jeg er nødt å ta i betraktning) ??

 

Nå er jeg spent du !

Lenke til kommentar

Fant forresten dette fra en debatt i 2002, der det ser ut til at debatten gikk FØR Telenor innførte denne grensa:

 

Sitat McHelten 22. februar 2002

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=16204&p=101316

Snakket med en Telenor-ansatt som fortalte at volumprising kom til å bli innført etterhvert hos alle leverandører, fordi leie av nettkapasitet mot utlandet er svindyrt.

 

 

 

Telenor har alltid snakket om slike tiltak, uten at de nødvendigvis har fått med resten av bransjen på dem.

 

Hadde en Telenor-ansatt foreleser for rundt regna halvannet tiår siden, og allerede da var det mye snakk om hvordan man skulle kapitalisere på Quality of Service og at man skulle/måtte betale for QoS for realtime-bruksområder som VOIP etc. Allerede da var det en debatt rundt nettnøytralitet, selv om denne kanskje er mer aktuell nå som andelen streaming er langt høyere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Hva mener du med det?

Skal det være opptil nettleverandøren om de vil tillate at kundene ser på Netflix?

 

Det jeg menr ar at hvis leverandøren og nettfliks er blitt enige om at kunden skal få nettflix gratis eller billigere en normal så bør heller ikke leverandøren kreve ekstra betaling av nettflix

kort og god så bør ingen nett leverandør sko seg på at kunde vil ha tilgang til nettfilx eller andre slike steder

 

Det med å strupe hastigheten eller legge inn andre indre er joe inne noen nye ide

man ser jo flere ting i samfunnet man kan assistere det med

 

f.eks at hvis det dukker opp kjøpesenter med gratis parkering uten for bykjerne så er det fler politikere som forlanger at de private skal ta betaling for parkeringen også der for kompasene parkeringsavgiften de har i bykjernen

 

 

 

Ok, kan vi få en prisliste av deg som lister dette opp, slik:

 

Netflix -direkteabonnement kr nn,-

 

Altibox+Netflix -subsidiert abonnement kr nn,-

 

Telenor+Netflix -subsidiert abonnement kr nn,-

 

Da forventer jeg at jeg som Altibox-kunde får det billigere enn det Netflix selger Netflix for, om man skal følge din tankegang. Er dette reellt? Og i såfall kan du eller dere informere meg hvor mange tikroninger jeg går glipp av som Altibox-kunde ved å abonnere mot Netflix som direkte abonnent?

 

Netflix kr 79,- pr. mnd

 

Altibox + Netflix, hvor mange kroner for Netflix-delen pr.mnd ???

(har kontroll over hvor mye jeg betaler for Altibox-delen selv)

 

Dersom det har betydning Internett 50 (25/25), er jeg uglesett fordi jeg abonnerer på for lav hastighet, eksempelvis (er dette også et kriterie jeg er nødt å ta i betraktning) ??

 

Nå er jeg spent du !

 

Her må du ha misforstått meg .

jeg har ikke peiling på hva de forskjellige leverandørene tar for Internett , jeg har heller ikke noen oversikt hvilke tjenester man får med

 

Det jeg mente var at hvis en leverandør velger å inkludere netflix så er det en avtale mellom nettflix og leverandøren

Det blir det bonus til kunden

 

velger en å bruke nettlix så skal ikke internettleverandøren blande seg inn

 

Nå er jeg selv altibox kunde uten at det betyr at jeg benytter av nettflix

 

du har kanskje fått med det hva altibox skryter av for tiden ?

http://www.altibox.no/nyheter?p_p_id=62_INSTANCE_fK9b&p_p_lifecycle=0&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_62_INSTANCE_fK9b_struts_action=%2Fjournal_articles%2Fview&_62_INSTANCE_fK9b_groupId=10327&_62_INSTANCE_fK9b_articleId=8242130&_62_INSTANCE_fK9b_version=1.3

Lenke til kommentar

 

 

 

Heldigvis har vi ikke datagrenser på vanlig internettkobling (enda).

Vi har ikke datagrenser på vanlig internettkobling (lengre). Telenor, som på det tidspunktet var klart sterkeste nettleverandør, brukte sin sterke posisjon til å legge datagrenser på vanlige nettverksabonnement i flere år. Dette gjorde at Telenor da og fortsatt nå er uaktuelle som nettleverandør for mange med litt hukommelse.
Når? Hadde Telenor for endel år tilbake og kan ikke huske å ha hatt noe slik på tidlig ADSL i alle fall.

.

Det er kanskje ti års tid siden? Litt usikker, men husker de hadde caps på nedlasting. 1 GB måneden eller noe. Kommer aldri til å ha telenor og det er en medvirkende årsak.

 

Edit: rette på tall

Såvidt jeg husker så var det en gang på slutten av 90tallet. Og det varte bare en måned eller to før det ble fjerna igjen da det ble litt av et ramaskrik.

Lenke til kommentar

 

Blokkerte Telenor beviselig for den høyeste oppløsningen på Netflix?

Det er vel etter dagens lovverk forbudt?

 

Jeg har Altibox fiber hjemme. Nettet er tregt, men det skyldes en 7 år gammel wifi-router og betongvegger.

Jeg anbefaler alle å forsøke å skaffe fiber der de bor.

 

Fiberleverandører har gjerne en funksjon på sin hjemmeside, der du kan sjekke om fiber er tilgjengelig i ditt område. Bare tast inn adressen din, så får du automatisk svar.

Eksempel:

 

 

Altibox er ikke langt unna deg

Meld din interesse så får du en rask tilbakemelding om eventuell leveranse i ditt område

 

 

Bemerk at jeg sitter på Telenor akkurat nå da Fiber er sesongvare tydeligvis.

Straks det blir frost eller vinter er det slutt på utrullingen, så nå har jeg ADSL fra Telenor grunnet at Altibox ikke ville levere grunnet frykt for frost.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...