Gå til innhold

Derfor krever Titanfall 48 GB på harddisken


Anbefalte innlegg

1 channel (mono) of [email protected]=86.132KB per second (5.046MB per minute)
1 channel (mono) of 24-bit@48Khz=140.625KB per second (8.239MB per minute)
1 channel (mono) of 24-bit@96Khz=281.25KB per second (16.479MB per minute)
1 channel (mono) of 24-bit@192Khz=562.50KB per second (32.958MB per minute)

2 channels (stereo) of [email protected]=172.264KB per second (10.093MB per minute)
2 channels (stereo) of 24-bit@48Khz=281.25KB per second (16.479MB per minute)
2 channels (stereo) of 24-bit@96Khz=562.50KB per second (32.958MB per minute)
2 channels (stereo) of 24-bit@192Khz=1.098MB per second (65.88MB per minute)

4 channels (quadraphonic) of [email protected]=344.528KB per second (20.187MB per minute)
4 channels (quadraphonic) of 24-bit@48Khz=562.50KB per second (32.958MB per minute)
4 channels (quadraphonic) of 24-bit@96Khz=1.098MB per second (67.50MB per minute)
4 channels (quadraphonic) of 24-bit@192Khz=2.197MB per second (131.835MB per minute)

http://gaming.nauglefest.net/dietmartyr/audio-rates.html

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Før i tiden gikk det flere dager til uker før et spill kom i posten. Jeg tror nok de fleste klarer å vente ynkelige 6-7 timer. ;-)

 

Enten det laster over natta eller mens man er på skole/jobb.

 

Plassen gjør nok dog at det ikke blir prioritert å bli lagt på SSDen nei.

Dette er ikke "før i tida", det er i dag.

 

AtW

Bare om man bruker den gamle måten.

 

Er ganske mange år siden jeg brukte DVD som medium til spill. Ikke har jeg hatt DVD/BD-spiller i PCen på noen år.

Lenke til kommentar

Spilllyder blir jo ikke lagret i surround(med unntak av lyden i cutscenes).

 

Om du har lyden av et rifleskudd så blir det lagret som enkanals lyd. Det er spillmotoren i etterkant som dynamisk vil regne ut hvilken lydkanal rifleskuddet skal sendes til.

Noe som bringer oss inn på en annen sak. Å dekode dette rifleskuddet vil jo være barnemat i forhold til prosessor kraften som kreves for å ta dette rifleskuddet og alle andre lyder som er i spillet ved et gitt tidspunkt, samle de sammen, regne ut hvilke lyder som skal til hvilke høyttalere og så enkode alt dette til et surround lydformat(DTS, Dolby o.l.).

 

Hele saken virker merkelig for meg ihvertfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stusser litt på regnestykkene som blir prestentert mtp cpu-kraft for avspilling av lyd. Virker som en del av dere tror at spill-lyd er ett stereo/surroundspor :) Når det er ørten spillere som samtidig skyter, løper, ødelegger ting osv, og alle disse lydene skal lastes fra disk, dekodes, plasseres i surroundlyd og enkodes på vei ut, mistenker jeg at dette er en relativt krevende operasjon.

Lenke til kommentar

Stusser litt på regnestykkene som blir prestentert mtp cpu-kraft for avspilling av lyd. Virker som en del av dere tror at spill-lyd er ett stereo/surroundspor :) Når det er ørten spillere som samtidig skyter, løper, ødelegger ting osv, og alle disse lydene skal lastes fra disk, dekodes, plasseres i surroundlyd og enkodes på vei ut, mistenker jeg at dette er en relativt krevende operasjon.

 

Spørmålet er ikke hvor mye kraft det tar "Når det er ørten spillere som samtidig skyter, løper, ødelegger ting osv, og alle disse lydene skal lastes fra disk, dekodes, plasseres i surroundlyd og enkodes på vei ut", spørsmålet er hvor mye mindre CPU det tar "Når det er ørten spillere som samtidig skyter, løper, ødelegger ting osv, og alle disse lydene skal lastes fra disk, plasseres i surroundlyd og enkodes på vei ut", dvs å hoppe over dekoding av en komprimert lydfil.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har irritert meg over dette temaet siden Max Payne nylig bestemte seg for at det ville være nødvendig med 30gb lagringsplass.

Spill som er veldig cutscene-heavy vil alltid ta stor plass. MP3 er som å se en film, med korte spillseksvenser innimellom.

Titler som er nesten uten cutscenes, som Skyrim og Arma 3, tar bare 7-8 gb selv om innholdet er enormt og verden du går rundt i er kjempestor.

En annen ting som drar opp plass på spill er konsollifisering. At Ghost skal være så latterlig stort for eksempel er jo bare tull, det er et spill som er veldig ødelagt og konsollifisert. Nesten som de har tatt og laget konsollversjonen først og så bare kjørt den gjennom en kjøttkvern og så sitter de med PC versjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Titanfall 6vs6? 48 gig

Planetside 2 Flere tusen spillere på samme kart 13 gig

 

Min PC er langt fra det beste og jeg spiller på "High"

Nå er spillet i seg selv på under 17 GB da, og poenget her er jo at lydfilene tar opp så stor plass fordi de ikke er komprimerte.

 

1. Hvilket grafikknivå DU spiller på har jo selvsagt ikke noe å si.

2. Det kan være millioner av spillere. Det vil jo ikke ta opp noe mer plass på DIN datamaskin for det...

Det som tar opp plass er high-res cutscenes, stor variasjon i forskjellige objekter, detaljerte objekter (antall polygoner) og svært høyoppløste teksturer. Typisk vil da spill med både singelplayer og multiplayer ta opp stor plass, da du gjerne får en ekstra høy variasjon/antall objekter OG cutscenes (film).

3. Planetside 2. har lite av alt dette, og man kan nok ikke forvente at det tar opp mye plass heller.

 

Battlefield 4 og BF3 og COD blandt annet vil plassere seg i en posisjon hvor det går med en del lagringsplass. 40 GB+.

 

 

.

 

Poenget mitt er jo at du får lyden fra 12 spillere vs flere tusen

Så, hvorfor klarer andre spill det dette ikke klarer?

Lenke til kommentar

 

Vel, for oss som sitter på råe stereo/surroundsystemer så er dette rent paradis, fikk kopien min i posten i dag og syntes lyden her er bedre enn i noen andre spill jeg har vært borti, ikke noe mer grøtete, dårlige eksplosjoner og lyder som ødelegger spillopplevelsen.. Ja takk til dette i fremtiden også.

 

Fordi du klarer høre forskjell på høy bitrate AAC eller MP3 og PCM?

Ja, ukomprimert musikk og lyd vil alltid være mer detaljert enn komprimert lyd, MP3 kutter ut enorme mengder data som du kan høre. Det kommer riktignok ann på om du har et bruktbart anlegg eller ikke og evt. hørselsskader vil spille inn.

Lenke til kommentar

Det er den latterligste påstanden jeg har hørt på lenge. Tror virkelig sjefsingeniøren Richard Baker at 10-15 år gamle mp3-spillere har noe særlig prosessorkraft under panseret? Det at dekomprimering av lyd tar noe nenvneverdig prosessorkraft henger igjen fra tiden folk hadde Pentium 100 MHz og lignende. På moderne prosessorer tar det ikke 1% av en enkelt kjerne en gang.

 

Og hele 35 GB? En ukomprimert CD gir jo 74 minutter lyd i to kanaler, fra bare 0,65 GB. Det betyr at de må ha over 66 timer med ukomprimerte tokanals lydspor. Kan det stemme?

Spillet kommer med minst 5.1 etter det jeg kan se.
Lenke til kommentar

 

Det er den latterligste påstanden jeg har hørt på lenge. Tror virkelig sjefsingeniøren Richard Baker at 10-15 år gamle mp3-spillere har noe særlig prosessorkraft under panseret? Det at dekomprimering av lyd tar noe nenvneverdig prosessorkraft henger igjen fra tiden folk hadde Pentium 100 MHz og lignende. På moderne prosessorer tar det ikke 1% av en enkelt kjerne en gang.

 

Og hele 35 GB? En ukomprimert CD gir jo 74 minutter lyd i to kanaler, fra bare 0,65 GB. Det betyr at de må ha over 66 timer med ukomprimerte tokanals lydspor. Kan det stemme?

Spillet kommer med minst 5.1 etter det jeg kan se.

 

 

Det er jo ikke ett ferdig spor med 5.1, dvs at de henter fra ett bibliotek av ferdige lyder. Det er derfor ikke at 5.1 = større enn stereo. For spillet sin del er det rivende likegyldig lagringsmessig om du kjører mono, stereo eller 5.1 da filene som skal spilles av vil være der uansett.

Endret av Judgement
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Titanfall 6vs6? 48 gig

Planetside 2 Flere tusen spillere på samme kart 13 gig

 

Min PC er langt fra det beste og jeg spiller på "High"

Nå er spillet i seg selv på under 17 GB da, og poenget her er jo at lydfilene tar opp så stor plass fordi de ikke er komprimerte.

 

1. Hvilket grafikknivå DU spiller på har jo selvsagt ikke noe å si.

2. Det kan være millioner av spillere. Det vil jo ikke ta opp noe mer plass på DIN datamaskin for det...

Det som tar opp plass er high-res cutscenes, stor variasjon i forskjellige objekter, detaljerte objekter (antall polygoner) og svært høyoppløste teksturer. Typisk vil da spill med både singelplayer og multiplayer ta opp stor plass, da du gjerne får en ekstra høy variasjon/antall objekter OG cutscenes (film).

3. Planetside 2. har lite av alt dette, og man kan nok ikke forvente at det tar opp mye plass heller.

 

Battlefield 4 og BF3 og COD blandt annet vil plassere seg i en posisjon hvor det går med en del lagringsplass. 40 GB+.

 

 

.

Poenget mitt er jo at du får lyden fra 12 spillere vs flere tusen

Så, hvorfor klarer andre spill det dette ikke klarer?

Alle lydene som eksisterer i spillet må være lagret på hver sin lokale maskin.

 

I MP spill så er det sjeldent mye dialog og forskjellige lyder. Om det er 12000, en million, eller en enkel person så har alle de samme lydene. (Eller at det er et lite utvalg) Og får dermed plass i en svært liten lydfil. Det samme gjelder den visuelle delen. Alle personer består av noen få byggeklosser satt sammen på forskjellig vis.

 

I singelplayerspill og lignende hvor det kan være cutscenes og lengre dialoger. De vil ikke bare kan bli laget av byggeblokker, mem av opptak som vil kunne ta opp en del plass. Både video og audio.

 

Når du spiller mot 12 000 stykk så er det prosessoren i all hovedsak som blir tungt belastet. Den må da regne ut hvor og hvilke av de få byggeklossene han skal bruke til alle de 12000 spillerene. Selv om det er triks som kan bli brukt for å gjøre jobben lettere, i og med at du f.eks ikke trenger å høre alle, kun de nærmest deg.

 

Kort sagt. Antallet elementer og spillere har nær ingenting å si for lagringsplassen. Men mye å si for prosesseringskraften til maskinen.

Det er antallet FORSKJELLIGE elementer som vil si litt om lagringsplassen.

Lenke til kommentar

 

Synes det var et greit valg. Lagring er sjelden et problem i dag når det koster under 1000lappen for 3TB.

Selv med en kostnad på ~4500 kr for 1TB (2x500GB Samsung 840 evo) er ikke 48GB avskrekkende 'betaling'

 

1 TB Samsung EVO 840 koster faktisk bare 3700kr, så det blir enda lavere. :)

(eller ca 4100 for to 500GB)

 

 

Forklarer fortsatt ikke hvorfor de trenger så mye plass...

Det er jo ett multiplayer spill på størrelse med CS..

En firedobling i teksturstørrelse (CS har ikke akkurat særlig høyoppløste teksturer, og jeg tipper mange av nye spill i dag har alt fra 4-16 ganger så høye, selv mot det nyeste CS:GO), og antall teksturer kan ha mye å si for lagringsplassen. CS har ikke særlig mange objekter, og etter bilder å dømme så har Titanfall vesentlig mer enn noe CS-spill.

 

Men den videre forklaringen utover de 17 GB spillet tar til vanlig, så er det tydeligvis lyden, som det står i artikkelen.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...