Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] lovlig svindel og lureri, noen vei utenom?


Tannpust

Anbefalte innlegg

Disse har nå selskap registrert i England og kaller seg eSolid Ltd. De "selger" gratis oppføringen i "Google Min Bedrift" for 3-5000 kroner, men nevner ikke at dette egentlig er gratis. Deler av samtalen tas opp og brukes senere for å få inn betalinger.

 

Det er et annet selskap som kontakter de som har "kjøpt" avtale: Acura Service Partner AS (http://www.proff.no/selskap/acura-service-partner-as/nevlunghavn/kontor-og-teletjenester/IGIAD2F07SL/).

 

Regning kommer fra Norsk Regnskaps-Reform / Norsk Inkasso-Reform (NRR-Gruppen). Ved klage på faktura fra Telefonkatalogen.biz / eSolid er det viktig å sende kopi til inkassoselskapet ved ansvarlig styreleder Sten E. Steenesen (e-mail hentet fra deres nettsider: [email protected][email protected]).

 

I følge Brønnøysundregistrene er Norsk-Regnskaps Reform regnskapsfører for Acura Service Partner AS, så her er det tette bånd rundt alle de involverte. Link til Brønnøysundregistrene: https://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp?orgnr=998175399

 

Hvis mange nok også rapporterer dette til Varslingslisten vil det nok hjelpe etter hvert. Husk at når de gjør dette hjelper du andre fra og havne i samme situasjon som deg og det tar bare noen minutter. Link til Varslingslisten: http://varslingslisten.no/registrer-klage/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Har også klart å bli lurt av telefonkatalogen.biz/eSolid for noen måneder siden. Fakturaen har jeg bestridt, som rådet til i denne tråden..
Nylig ble jeg oppringt av noen fra Trygg Oversikt (tryggoversikt.no/) som sa de ville hjelpe med å avslutte saken med telefonkatalogen.biz mot at jeg betalte 3990kr. Jeg ba om å få tilsendt informasjon på mail:

"...Deres bedrift har veldig mange oppføringer på nett i dag. Noe du kan se selv ved et enkelt søk i google med deres bedrifts navn. Det vi hjelper deg med er å si opp alle sammen så man forebygger at nye regninger fra de forskjellige katalogene blir utsendt til deg. Vi går gjennom kontraktene til alle katalogene du er oppført på, sier de opp for deg i henhold til hvordan de forskjellige aktørene operer, og lager oppsigelsesmaler i henhold til det lovverket katalogene er nødt til å forholde seg til. De har alt fra 21-90 dager skjult bindingstid som tilsvarer at hvis man ikke sier opp avtalen i god tid før det går ut vil det bli en automatisk fornyelse av avtalen. Telefonkatalogen.biz har da en bindingstid på 36 måneder, og det er ikke mulig å komme ut av denne avtalen med mindre man sier opp i dagene de har oppsigelsestid i den 35. måneden. De fleste andre kataloger operer med rundt omkring ett til to års bindingstider.

 

Det kan da bli veldig dyrt i løpet av året når alle regninger kommer på forskjellige tidspunkter og gjerne ligger på 5.000 – 7.000,- stk. Det man må ha i bakhodet er at man vil uansett ligge på disse katalogene med kontakt informasjonen gratis. Det er slik en katalog fungerer å alle bedrifters kontaktinformasjon vil ligge der siden de får dette fra brønnøysund registeret.

 

93% av søkene som blir gjort i Norge i dag er på verdens største søkemotor google, i følge ssb(statistiske sentralbyrå). Derfor er dette det eneste stedet det faktisk er verdt å betale for.

Det er ingen bindingstid på våre tjenester og kun en engangsbetaling på 3990.

 

 

RÅDGIVNING AV NETTBASERT MARKEDSFØRING

 

- Egen rådgiver/konsulent hos tryggoversikt

- Oversikt over steder selskapet ditt ligger med oppføringer på nett

- Hjelp til oppsigelse av uønskede oppføringer på nett

- Behandling av uønskede fakturaer

- Henvisning av pågående telefonselgere

- Sletting av nummer på ringelister"

De virker jo som om de driver med noe av det samme som telefonkatalogen.biz? Syns også det er litt merkelig at prisen hun ga meg er det samme beløpet som eSolid vil ha fra meg... Jeg er ganske skeptisk. Er det noen som vet noe om Trygg Oversikt?

Lenke til kommentar

Har også klart å bli lurt av telefonkatalogen.biz/eSolid for noen måneder siden. Fakturaen har jeg bestridt, som rådet til i denne tråden..

Nylig ble jeg oppringt av noen fra Trygg Oversikt (tryggoversikt.no/) som sa de ville hjelpe med å avslutte saken med telefonkatalogen.biz mot at jeg betalte 3990kr. Jeg ba om å få tilsendt informasjon på mail:

 

 

"...Deres bedrift har veldig mange oppføringer på nett i dag. Noe du kan se selv ved et enkelt søk i google med deres bedrifts navn. Det vi hjelper deg med er å si opp alle sammen så man forebygger at nye regninger fra de forskjellige katalogene blir utsendt til deg. Vi går gjennom kontraktene til alle katalogene du er oppført på, sier de opp for deg i henhold til hvordan de forskjellige aktørene operer, og lager oppsigelsesmaler i henhold til det lovverket katalogene er nødt til å forholde seg til. De har alt fra 21-90 dager skjult bindingstid som tilsvarer at hvis man ikke sier opp avtalen i god tid før det går ut vil det bli en automatisk fornyelse av avtalen. Telefonkatalogen.biz har da en bindingstid på 36 måneder, og det er ikke mulig å komme ut av denne avtalen med mindre man sier opp i dagene de har oppsigelsestid i den 35. måneden. De fleste andre kataloger operer med rundt omkring ett til to års bindingstider.

 

Det kan da bli veldig dyrt i løpet av året når alle regninger kommer på forskjellige tidspunkter og gjerne ligger på 5.000 – 7.000,- stk. Det man må ha i bakhodet er at man vil uansett ligge på disse katalogene med kontakt informasjonen gratis. Det er slik en katalog fungerer å alle bedrifters kontaktinformasjon vil ligge der siden de får dette fra brønnøysund registeret.

 

93% av søkene som blir gjort i Norge i dag er på verdens største søkemotor google, i følge ssb(statistiske sentralbyrå). Derfor er dette det eneste stedet det faktisk er verdt å betale for.

Det er ingen bindingstid på våre tjenester og kun en engangsbetaling på 3990.

 

 

RÅDGIVNING AV NETTBASERT MARKEDSFØRING

 

- Egen rådgiver/konsulent hos tryggoversikt

- Oversikt over steder selskapet ditt ligger med oppføringer på nett

- Hjelp til oppsigelse av uønskede oppføringer på nett

- Behandling av uønskede fakturaer

- Henvisning av pågående telefonselgere

- Sletting av nummer på ringelister"

 

 

De virker jo som om de driver med noe av det samme som telefonkatalogen.biz? Syns også det er litt merkelig at prisen hun ga meg er det samme beløpet som eSolid vil ha fra meg... Jeg er ganske skeptisk. Er det noen som vet noe om Trygg Oversikt?

 

Hold deg unna...

Lenke til kommentar

Det må jo bare være de samme folka som nå skal "hjelpe" deg. Minner meg om vitsen om bonden som stadig måtte trekke opp biler av et gjørmehull i veien som gikk over eiendommen hans.

Bonden: Det blir 500 kroner, takk.

Bilisten: Værsågod, takk for at du trakk meg opp.

Bonden: Ingen årsak, du er faktisk den femte i dag.

Bilisten: Nå er klokka 11, så jeg er nok den siste. Så da kan du dra hjem og sove.

Bonden: Å nei du, det blir nok ikke noe søvn på meg i natt. For jeg må kjøre frem og tilbake med mer vann til hullet...

 

:)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har også klart å bli lurt av telefonkatalogen.biz/eSolid for noen måneder siden. Fakturaen har jeg bestridt, som rådet til i denne tråden..

Nylig ble jeg oppringt av noen fra Trygg Oversikt (tryggoversikt.no/) som sa de ville hjelpe med å avslutte saken med telefonkatalogen.biz mot at jeg betalte 3990kr. Jeg ba om å få tilsendt informasjon på mail:

 

"...Deres bedrift har veldig mange oppføringer på nett i dag. Noe du kan se selv ved et enkelt søk i google med deres bedrifts navn. Det vi hjelper deg med er å si opp alle sammen så man forebygger at nye regninger fra de forskjellige katalogene blir utsendt til deg. Vi går gjennom kontraktene til alle katalogene du er oppført på, sier de opp for deg i henhold til hvordan de forskjellige aktørene operer, og lager oppsigelsesmaler i henhold til det lovverket katalogene er nødt til å forholde seg til. De har alt fra 21-90 dager skjult bindingstid som tilsvarer at hvis man ikke sier opp avtalen i god tid før det går ut vil det bli en automatisk fornyelse av avtalen. Telefonkatalogen.biz har da en bindingstid på 36 måneder, og det er ikke mulig å komme ut av denne avtalen med mindre man sier opp i dagene de har oppsigelsestid i den 35. måneden. De fleste andre kataloger operer med rundt omkring ett til to års bindingstider.

 

Det kan da bli veldig dyrt i løpet av året når alle regninger kommer på forskjellige tidspunkter og gjerne ligger på 5.000 – 7.000,- stk. Det man må ha i bakhodet er at man vil uansett ligge på disse katalogene med kontakt informasjonen gratis. Det er slik en katalog fungerer å alle bedrifters kontaktinformasjon vil ligge der siden de får dette fra brønnøysund registeret.

 

93% av søkene som blir gjort i Norge i dag er på verdens største søkemotor google, i følge ssb(statistiske sentralbyrå). Derfor er dette det eneste stedet det faktisk er verdt å betale for.

Det er ingen bindingstid på våre tjenester og kun en engangsbetaling på 3990.

 

 

RÅDGIVNING AV NETTBASERT MARKEDSFØRING

 

- Egen rådgiver/konsulent hos tryggoversikt

- Oversikt over steder selskapet ditt ligger med oppføringer på nett

- Hjelp til oppsigelse av uønskede oppføringer på nett

- Behandling av uønskede fakturaer

- Henvisning av pågående telefonselgere

- Sletting av nummer på ringelister"

 

De virker jo som om de driver med noe av det samme som telefonkatalogen.biz? Syns også det er litt merkelig at prisen hun ga meg er det samme beløpet som eSolid vil ha fra meg... Jeg er ganske skeptisk. Er det noen som vet noe om Trygg Oversikt?

Så innlegget ditt, og tenkte jeg måtte svare. Har selv blitt kontaktet av Trygg oversikt AS, og valgte faktisk å bli kunde. Er faktisk veldig fornøyd, og har ikke opplevd noe annet enn positiv rådgivning og hjelp. Mitt AS stod oppført på 5 ulike kataloger, deriblandt Biz, og Trygg oversikt fikk meg ut av alle katalogene, på tross av avtaler om bindingstid. Tviler sterkt på at Trygg oversikt er knyttet opp til alle de katalogene jeg stod oppført på, for er jo ikke bare Biz jeg ble fjernet fra som følge av at jeg ble lurt til å betale for katalogtjenester. Ble også fjernet fra bl.a 1880 og gule sider.

Som kunde fikk jeg hvertfall god hjelp til avslutning av avtalene med katalogene, og for summen jeg betalte (samme som du ble tilbudt), er man også en type "kunde" i 6 mnd. som gjør at man kan kontakte dem med en gang man eventuelt får en henvendelse av en slibrig "katalogselger". Kundebehandleren jeg har er alltid tilgjengelig, og jeg henviser bare selgerne som ringer meg, videre til han, så får han all info om tilbudet, viderefører dette til meg, og rådfører meg om hvorvidt jeg bør markedsføre meg der eller ikke. Hittil har jeg blitt kontaktet av telefonkatalogen Biz TO ganger etter jeg SA OPP :nei:, og begge gangene har jeg videreført han til kundebehandleren i Trygg oversikt, som har rådført meg til å IKKE ta tilbudet - han sier det er null verdi for meg som et lite AS, og at det bare er lureri! tviler sterkt på at en som er tilknyttet Biz ville sagt noe sånt :thumbup: men tviler derimot ikke på at det er mye lureri der ute.. men akkurat tryggoversikt har jeg hvertfall hatt et veldig godt inntrykk av!  :)

Lenke til kommentar

Jeg har slitt med telefonkatalogen.biz i lang tid. En selger ringte meg bare for å sjekke om han hadde rikitg adresse og informasjon om firmaet vårt i den oppføringen vi hadde.

 

Nå er jeg bundet opp i nesten 3 år... Men jeg kommer aldri til å betale en eneste faktura fra  telefonkatalogen.biz.

 

Ble lurt til å skrive ok på en sms. Kan nok si at det ikke var det smarteste jeg har gjort....

 

 

 

 


 



Anonymous poster hash: 13415...277
Lenke til kommentar

Heisann, og god formiddag.

 

Jeg hadde håpet at noen av dette forumets kvikke hjerner hadde kunne bidra med noen gjennomtenkte resonnementer. Jeg har en liten sak gående hvor det dessverre har endt opp med en litt lei knipe.

 

En nyansatt ble oppringt av et firma av noe ymse karakter, nemlig MDhuset AS/telefonkatalogen.biz.

De starter samtalen som om de allerede var assosiert med organisasjonen og ønsker kun å få verifisert opplysningene om organisasjonen (noe jeg også gjennom litt googling finner ut er en kjent taktikk fra disse folkene).

 

Etter litt diverse snakk tilbyr de den nyansatte en prøveordning på bedre eksponering på nett og hun må svare ja på en sms slik at hun kan få brukernavn/passord til adminkontoen på telefonkatalogen.biz sine sider. Ettersom den nyansatte er under den tro at organisasjonen allerede er kunde, svarer hun ja på dette.

 

Personen/Selgeren er svensk og det hender bl.a. under opptaket (som vi har fått tilgang til) at selgeren blir bedt om å gjenta seg da han snakker meget fort samt noe uforståelig. Det kommer dog dessverre fram at tjenesten koster penger, noe den nyansatte aksepterer.

 

Den nyansatte skjønner fort etterpå at det mildt sagt er både ugler i mosen og kanarifugler i bollen og tar derfor opp kontakt og ber om å få kansellert "prøveordningen" noe som viser seg å være enklere sagt enn gjort. De får til slutt et tilbud om rabatt dessverre blir skriftlig akseptert.

 

Dessve her, så foreligger det som nevnt både audio samt skriftlig at de har akseptert dette "tilbudet". Men det foreligger ingen kontrakt med underskrift og når telefonkatalogen.biz blir kontaktet for å få kopi av inngått kontrakt er besvarelsen kun et skriv med masse tekst om hvor bra telefonkatalogen.biz er samt:

 

Tid: tidspunkt for melding

Til: telefonnummer

Fra: telefonnummer

Svar tilbake: Ok

 

Spiller det noen rolle om den nyansatte opprinnelig muligens ikke var autorisert til å foreta en slik handel? 

Kan man komme vekk fra dette selv etter en skriftlig aksept?

Kan man f.eks argumentere for at avtaleinngåelsen er basert på misledende informasjon?

 

Selve beløpet i denne saken er av heller ubetydelig grad, men det er jo en prinsippsak ,og man ønsker jo helst ikke å kaste vekk penger på ingenting (som denne tjenesten åpenbart er),

 

Jeg ser jo det at det har blitt gjort feil her, men er det mulig å komme seg vekk fra dette, eller må det bites i det sure eplet?

Kjære  ****** *****. Vi takker for oppføringen din i telefonkatalogen.biz. I år får du en ny hjemmeside, linkes til de fleste lokalavisene i Norge, google, vg.no og aftenposten.no mm.Prisen for kommende periode er kr. 3996 eksl. mva og inkludert en rabatt på 70% av ordinær pris. Vennligst svar med ok tilbake for å bekrefte bestillingen. Telefonkatalogen AS har byttet navn til Mdhuset AS og ønsker ikke å bli assosiert med gulesider, telefonkatalogen.no(tlf.no) og andre produkter levert av Eniro AS. 32 mnd avtale ad gangen etter 8 mnd iht Mdhuset As generelle abonnementsvilkår og den nedsatte prisen.Oslo er verneting ved tvistetilfeller. Brukernavn og passord kan sendes på mail.Kontrakt og generelle avtalevilkår finnes i adminsiden din.

Alle kontrakter på sms sendes fra vår gateway til en ekstern gateway hos en av Norges største gateway leverandører. Når kontrakts-sms sendes tilbake fra kunden går bekreftelsen fra kundens mobil til ekstern gateway og så tilbake til våre sentraler. Slik at det foreligger minimal mulighet for at en kunde har godkjent en kontrakt uten å ha lest gjennom avtalen gjør vi også alltid en oppsummering av avtalen i et avtalebekreftelsesopptak. Selger refererer i opptaket til at avtalen er godkjent og hva som blant annet står i avtalen. 

 

eSolid Ltd med hovedkontor i London har kjøpt opp Telefonkatalogen.biz og har som mål å hjelpe flest mulig bedrifter i Skandinavia med å spare penger og tjene penger. Åpningstider kundeservice internett kl. 07.00 til 21.00 alle hverdager. Lørdager kl. 09.00 - 16.00. Alle mailer besvares normalt innen 24 timer. Vi tar forbehold om at det til tider kan være lenger behandlingstid. Endringer i oppføring må meldes skriftlig per mail eller per post. Dersom du ønsker å bestille flere søkeord, ta med din logo og profiltekst kan vi hjelpe deg her på kundeservice.

 

Anonymous poster hash: 13415...277

Lenke til kommentar

Hei!

Har vært i den situasjonen som såkalt kunde i Telefonkatalogen.Biz, og nå ute av det hele etter at saken gikk til forliksrådet. 

Kravet fra Telefonkatalogen. Biz ble bestridt tidlig i saksgangen (se tidligere innlegg i tråden) - likevel bruker telefonkatalogen inkasso byrået NIR. Sender kopi av bestridelse dit også. Mens jeg venter på at saken skal komme opp i forliksrådet får jeg telefoner fra tre ulike firmaer som vil hjelpe meg ut av "uføre" jeg har havnet i bla Trygg oversikt. Jeg synes det er veldig rart at disse skal vite om meg og saken jeg har med telefonkatalogen. Jeg reagerer også på at alle skal ha samme sum som telefonkatalogen. Har valgt å takke nei til disse firmaene og tror det er lurt for andre som blir oppringt også.

Sjekk avtalen du har godtatt på SMS, og avtalen på nett. Om det står i avtalen din på SMS at du har godtatt kontrakt for 8mnd så betal den ene regninga selvom det er surt og si opp avtalen med engang.

Har det gått mer enn 8 mnd og du sitter i klisteret fortsatt så sjekk om avtalevilkårene på nett og sms stemmer i forhold til tid og hva du faktisk har godtatt som avtale. Hos meg var det et misforhold der. 

Om alle som har blitt lurt av dette firmaet tar saken til forliksrådet så vil NIR og Telefonkatalogen. Biz måtte legge om svindel praksisen sin!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Til mobilen så er det en app som heter "Telefonterror" denne appen blokkerer alle mulige telefonselgere uten at mobilen lager lyd eller viser at det ringer. Har hatt appen i over 1 år nå og den funker knall, vil anbefale alle som sliter med telefonselgere/svindlere om å kjøpe denne appen. Håper folk holder seg borte fra sånne folk i juletidene sånn at man ikke får en slem på ny året. Selv har jeg aldri gått i fella, men det var like før engang. Innlegget er litt sellout, men tenkte det kanskje kunne være fint for folk nå i julen og slippe telefonselgere. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

LA OSS STÅ SAMMEN!!

 

hei, jeg er i samme situasjon: de har et pågående svindelforsøk mot et firma som jeg leder.

 

jeg vil nå politianmelde dem da de har sendt oss et ulovlig inkassovarsel, og i tillegg sendt det til daglig leders privat adresse og ikke til firmaet som er den juridiske parten i saken.

 

jeg vil gjerne ha uttalelser fra andre som mener å ha opplevd eller opplever det samme. Det kan være viktig for at politiet ikke bare henlegger dette. Vi må samle oss og komme med en større mengde dokumentasjon.

 

hvis vi står sammen, så er vi mer enn sterke nok... jeg ser at det er veldig mange som har oppelvd og som opplever det samme ift dette firmaet. Sannheten er klar nok, men vi må få den integret i systemet slik at de som står bak dette blir stanset.

 

ta kontakt!!

 

mail: [email protected]

merk med "svindelsaken"

 

tusen takk!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hei, beklager hvis det er mine innlegg dere kanskje har irritert dere over!?

 

Jeg er ikke vant til å bruke diskusjonsformum, og trodde sjansen for at de enkelte ville se og svare til meg var større om jeg skrev direkte inn på den enkeltes innlegg. Mener ikke å irritere noen, selfølgelig, prøver bare mitt best for å løse en sak og for å gjøre en borgerplikt ift å forsøke å få stoppet de som står bak denne svindelbedriften..

 

Bidra hvis dere kan og vil!!

 

Jeg politianmelder Telefonkatalogen.biz til uka og ønsker å ha med meg så mye dokumentasjon om generell svindel fra Telefonkataogen.biz som overhodet mulig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprinnelig poster av innlegget du siterer vil få en varsel, ja. Det stemmer. Men merk at du kan sitere flere innlegg i ett lengre innlegg.

 

Jeg har tidligere hjulpet en del bedrifter med å komme seg ut av avtaler med blant annet telefonkatalogen.biz. 

Har du bestridt kravet?

Har du meddelt telefonkatalogen.biz at du vil/har klaget saken inn og søkt om behandling i forliksrådet?

 

Mange av disse sakene går på følgende måte;

Bedrift A takker ja til tilbud fra bedrift B. Bedrift A finner senere ut at det ikke var så lurt, og ønsker å trekke seg fra avtalen, noe bedrift B sier ikke er mulig. Bedrift A tar saken til forliksrådet, og får berammet en dato. Datoen kommer, part B møter ikke opp. Case closed.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...