Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] lovlig svindel og lureri, noen vei utenom?


Tannpust

Anbefalte innlegg

Men er det ikkje det som er saka i desse sakene då?

 

At den som blir oppringt blir lurt til å tru at dei oppdaterer opplysningane i ei tjeneste som dei enten har frå før, eller at dei oppdaterer opplysningane i ei tjeneste som er obligatorisk at dei står oppført i?

 

Slik som eg har forstått det i alle fall, så blir dei som har blitt oppringt lurt med villedande opplysninger. Deretter signerer dei ei elektronisk kontrakt med å sende eit bekreftane ord som f.eks "OK" på SMS. Det dei då aksepterer er då dei opplysningane som dei har fått presantert muntlig slik som kunden har forstått dei. Det kunden må betale for er ofte ei heilt anna avtale enn det som blei presantert per telefon.

Eg er heilt sikker på at om telefonselgaren hadde lest opp kontrakten før dei ber om signatur så ville alle forstått at dei inngår avtale om å betale for ei tjeneste som dei ikkje treng og ikkje vil ha.

 

I ei konflikt rundt inngåelsen av avtalen så må vell den parten som dokumenterer samtalen med opptak (selger) kunne sannsynleggjere, ikkje berre at avtale er inngått men også at den som inngikk avtalen forstod kva dei aksepterte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Da fikk jeg en telefon fra regnskapsavdelingen til MDhuset. De ringte fra skjult nummer så jeg lot det gå til talemelding. Vriker ikke akkurat seriøst, jeg får ikke ringt tilbake da talemeldinger ikke lagres og jeg ikke rakk å skrive ned telefonnummeret de oppga. Det var forøvrig et nummer som begynte på 8-noe. Skal de ha mer penger fra meg?

 

Uansett så har jeg ikke fått en 3. purring og jeg fikk 3 dager på å svare for meg før det gikk til inkasso. Dersom det er tilfellet blir det å opprette tvistesak da jeg har alt på mitt tørre og opp til flere bevis på hvorfor avtalen er ugyldig (se avtaleloven om ugyldige viljesærklæringer).

 

Dette tar mye på psyken og kommer til å ta mye av tiden min dersom det blir tvistesak. Jeg skulle gjerne ha vært mer opplyst før jeg i det hele tatt tok telefonen, men de ringte meg før jeg engang visste at jeg var ferdiregistrert og jeg forstod rett og slett ikke hva det var jeg svarte på av flere årsaker, spesielt grunnet missledende informasjon. Det at de ikke tar opp hele samtalen men kun en liten del av den blir missledende. De kunne gjort som telenor eller netcom gjør når de ringer. Informere om at hele samtalen blir tatt opp istedenfor kun den biten som er til fordel for de. De får da bare komme etter meg. Jeg biter tilbake og gir meg ikke før en eventuel dom. Anbefaler andre å stå støtt også.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Da fikk jeg en telefon fra regnskapsavdelingen til MDhuset. De ringte fra skjult nummer så jeg lot det gå til talemelding. Vriker ikke akkurat seriøst, jeg får ikke ringt tilbake da talemeldinger ikke lagres og jeg ikke rakk å skrive ned telefonnummeret de oppga. Det var forøvrig et nummer som begynte på 8-noe. Skal de ha mer penger fra meg?

 

Uansett så har jeg ikke fått en 3. purring og jeg fikk 3 dager på å svare for meg før det gikk til inkasso. Dersom det er tilfellet blir det å opprette tvistesak da jeg har alt på mitt tørre og opp til flere bevis på hvorfor avtalen er ugyldig (se avtaleloven om ugyldige viljesærklæringer).

 

Dette tar mye på psyken og kommer til å ta mye av tiden min dersom det blir tvistesak. Jeg skulle gjerne ha vært mer opplyst før jeg i det hele tatt tok telefonen, men de ringte meg før jeg engang visste at jeg var ferdiregistrert og jeg forstod rett og slett ikke hva det var jeg svarte på av flere årsaker, spesielt grunnet missledende informasjon. Det at de ikke tar opp hele samtalen men kun en liten del av den blir missledende. De kunne gjort som telenor eller netcom gjør når de ringer. Informere om at hele samtalen blir tatt opp istedenfor kun den biten som er til fordel for de. De får da bare komme etter meg. Jeg biter tilbake og gir meg ikke før en eventuel dom. Anbefaler andre å stå støtt også.

 

Hvordan gikk det med saken din Lintu...???

Min samboer har nå fått "arbeidsbekreftelse" og venter på faktura fra selskapet. Virkelig lureri.....!!!!!!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nå har jeg blitt et offer for Telefonkatalogen.biz

- Nå heter ikke firmaet Mediahuset Nova lenger, nå er det Inorden LTD.

 

For 3 dager siden gikk jeg dessverre i samme fella som flere andre har gjort. Selv etter den siste tids oppmerksomhet på slik svindel, klarte selgeren å få meg til å trykke OK på SMS. Gratulerer til han!

Under hele samtalen sa jeg klart i fra at jeg ikke skulle inngå noen avtale og ikke betale noen penger for noen som helt oppføring.

Etter en lengre ubehagelig samtale, fikk selger meg til å svare OK på at han kunne sende meg Passord og Bruker ID pr. mail, slik at jeg selv kunne endre opplysninger vedr. min lille nyåpnede bedrift. Han presiserte at han måtte ha min tillatelse på å få sende denne mailen til meg.

 

Metoden beskrevet av Lintu lenger oppe, er omtrent identisk med det jeg opplevde.

5 minutter etter samtalen med selger, fikk jeg nok en telefon av en person fra Telefonkatalogen.biz. Han ville spille et opptak for meg som repeterte avtalen jeg hadde inngått. Da forsto jeg hva som hadde skjedd. Jeg sa til vedkommende at det var uakseptabelt og jeg jeg på ingen måte skulle være med på dette. Da fikk jeg beskjed om at det var for sent, jeg hadde godkjent alt pr. SMS.

Jeg sendte klage umiddelbart, men har liten tro på at min klage og fortvilelse går gjennom hos denne gjengen. Jeg har pratet med noen damer pr. telefon - det hjelper ingen ting.

 

Jeg har bedt om å få tilsendt opptaket som ble gjort, som jeg skal videresende til advokat.

 

Jeg er så forbannet og fortvilet at det går utover nattesøvnen.

Nå er jeg nysgjerrig på hvordan det har gått med dere andre som har vært i samme situasjon. Har dere noen gode råd til meg?

 

Jeg takker for alt som kan komme meg til nytte.

-Tulla68-

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei!

 

Føler meg litt bedre nå som jeg ser at det ikke bare er jeg som har gått i denne fella, selv om jeg fortsatt føler meg uhorvelig dum. Var innom politikammeret i dag for å høre om jeg kunne anmelde, han sa at saken min sto dårlig siden jeg hadde svart "ok".... 

 

Hvordan har det gått med dere? Takker for alle tips som kan snu dette min retning!

Lenke til kommentar

Tips til løsning - dette funket iallefall for meg!

 

Sendte denne mail:

 

Jeg er ikke enig i at jeg har inngått noen avtale og er ikke interessert i en redusert pris - jeg skal ikke stå i deres katalog eller betale dere noen penger. Det selgeren Benjamin gjentok og understreket flere ganger var at ved å svare på sms’en så ble ikke kundeforholdet endret - et kundeforhold som ikke eksisterte - og ergo har vi den dag i dag fortsatt ikke noe kundeforhold. Det var kun et «ok» for å kunne sende kundeinformasjon på mail slik at jeg  selv kunne administrere min avtale. 

 
Etter en rask søknadsrunde på internett ser jeg at det er flere som meg som har gått i fella deres, og at dere har mottatt uendelig mange klager og anmeldelser i løpet av de årene dere har holdt på under forskjellige navn. 
 
Jeg har avtale med politiet i morgen for å levere en anmeldelse, og akter å bestride en eventuell faktura som måtte dukke opp. Alternativt kan vi spare oss alle for tapt arbeidstid og sette en strek over den såkalte avtaleinngåelsen. 
 
 
Noen timer senere fikk jeg svar:
 
Vi har logget ditt ønske om å trekke deg fra avtalen og tar dette til følge da vi ønsker fornøyde kunder som er villige til å betale for våre tjenester. Faktura vil ikke bli sendt og deres linker på nett slettet ut.
 
Når det gjelder anmeldelse skulle politiet sjekke om det var mange som hadde anmeldt de, i så fall ville de gjerne ta imot for de var enige i at dette ikke var bra.
 
Lykke til med "utmeldingen"!
  • Liker 7
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nytt år, ny telefonsamtale. Samme person som jeg har snakket med minst en gang før. De presenterte seg nå som en blanding av telefonkatalogen, 1881 og google, og ifølge dem så betaler de nå både for dine google adwords og google analytics....

 

Dersom du står oppført i en av de mer seriøse katalogene så kan du forvente at de ramser opp informasjonen fra disse, samtidig som de forklarer at du selvsagt bare står oppført hos dem og at du bare skal videreføre et abonnement.

 

Merkelig at det skal være mulig å drive et slikt svindelforetak over lengre tid uten at de blir stoppet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Mitt firma har også blitt lurt på samme måte som dere beskriver.  Selger refererte til en avtale som jeg aldri har hatt. Jeg ringte til Telefonkatalogen.biz da jeg fikk den første fakturaen og protesterte, uten at det hjalp.  Jeg skjønte at jeg ble lurt, men betalte den første fakturaen mot at jeg skulle bli slettet.  Jeg har et enkeltmannsforetak som ikke har behov for de tjenestene de tilbyr og hadde derfor avsluttet samtalen umiddelbart dersom jeg hadde skjønt at det dreide seg om et innsalg. 

I september kommer det en ny faktura. Jeg sender mail hvor jeg viser til oppsigelsen pr telefon i mars. Får beskjed om at avtalen måtte ha vært sagt opp skriftlig.  De inngår altså avtaler pr telefon men aksepterer ikke at kunden kan si opp på samme måte.

Setter meg ned og sender oppsigelsen på mail 18.september og får til svar at jeg er 5 dager for sent ute og at jeg nå har bundet meg til nye 32 måneder!!!!!!

Jeg har anmeldt forholdet til politiet.  Anmeldelsen ble bekreftet av politiet 12.mai.

Telefonkatalogen.biz har sendt kravet til inkasso og vil ta saken til forliksrådet. 

Jeg vil legge ut ny informasjon når det skjer noe nytt i saken.  Skjønner at det er flere som er interessert i å følge disse sakene

Lenke til kommentar

Firmaet prøvde å svindle meg igjen her forleden. Inorden LTD, MD Huset, Quality Systems AS er samme firma som Telefonkatalogen.biz. De gir seg ut for å være telefonkatalogen og Google og gjør alt for å prøve å svindle deg. Her er sms'en de sendte meg. IKKE SVAR på den hvis dere får den.

 

Vi takker for oppføringen din med listing i Google Local/Google + 

- Medierådgivning
- Fakturaprogram (fra 1.11.15)
Totalprisen for introperioden er kr 2995 eks mva og inkluderer alle tjenester.
Introperioden har 6 måneders varighet hvoretter avtalen fornyes i 30 måneder etter utløp av introperioden ad gangen.
Eventuell oppsigelse av avtalen gjøres skriftlig pr e-post innen en måned før utløp av introperioden. Avtalelengde kan justeres opp eller ned med de prisjusteringer som følger.
Vennligst svar med "ok" for å bekrefte avtale.
Mvh,
iNorden Ltd

Lenke til kommentar

 

Tips til løsning - dette funket iallefall for meg!

 

Sendte denne mail:

 

Jeg er ikke enig i at jeg har inngått noen avtale og er ikke interessert i en redusert pris - jeg skal ikke stå i deres katalog eller betale dere noen penger. Det selgeren Benjamin gjentok og understreket flere ganger var at ved å svare på sms’en så ble ikke kundeforholdet endret - et kundeforhold som ikke eksisterte - og ergo har vi den dag i dag fortsatt ikke noe kundeforhold. Det var kun et «ok» for å kunne sende kundeinformasjon på mail slik at jeg  selv kunne administrere min avtale. 

 
Etter en rask søknadsrunde på internett ser jeg at det er flere som meg som har gått i fella deres, og at dere har mottatt uendelig mange klager og anmeldelser i løpet av de årene dere har holdt på under forskjellige navn. 
 
Jeg har avtale med politiet i morgen for å levere en anmeldelse, og akter å bestride en eventuell faktura som måtte dukke opp. Alternativt kan vi spare oss alle for tapt arbeidstid og sette en strek over den såkalte avtaleinngåelsen. 
 
 
Noen timer senere fikk jeg svar:
 
Vi har logget ditt ønske om å trekke deg fra avtalen og tar dette til følge da vi ønsker fornøyde kunder som er villige til å betale for våre tjenester. Faktura vil ikke bli sendt og deres linker på nett slettet ut.
 
Når det gjelder anmeldelse skulle politiet sjekke om det var mange som hadde anmeldt de, i så fall ville de gjerne ta imot for de var enige i at dette ikke var bra.
 
Lykke til med "utmeldingen"!

 

Tok meg friheten og rappe denne og legge den ut på FB-siden til "Forening Mot Urimelig Forrettningspraksis" jeg. :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg jobber som sekretær i en liten bedrift med en sjef over meg (som eier firmaet). Ble oppringt av telefonkatalogen.biz i januar -15 og ble lurt på samme måte som de andre her. Jeg var vel det perfekte offer, min 3 dag på jobb og helt alene på et kontor der telefonen ringte i ett sett. Ville gjøre et godt inntrykk på sjefen og ville ikke forstyrre henne med å oppdatere disse opplysningene på telefonkatalogen/gule sider (som jeg trudde det var han sa). 

 

Tenkte ikke mer over det før det en uke senere kom en giro  fra telefonkatalogen.biz i posten, og min sjef sa " HVA er dette ?" til meg. Vi skjønte vel begge da at vi var lurt. 

 

Sjefen ringte dem og skrev mail og sa at jeg hadde ingen myndighet til å foreta slike avtaler som vikar. De var skikkelig ufine og sa at da måtte jeg betale da, hvis ikke hun ville....(fy f... !!). Vi snakket med en jurist som sa at så lenge vi bestridde kravet så kunne de ikke komme videre med det. Dvs vi måtte sende dette per mail til dem. Rett og slett nekte og betale. Det er nå juli, og det har ringt en "sint" dame fra Inorden 2 ganger og sagt at vi må betale, noe vi nekter. De har enda ikke sendt inkasso (og det sier vel litt om hvor de prøver seg, de vet de kommer ingen vei med det når vi har bestridd kravet). De håper at vi (som mange andre) gir seg til slutt, fordi man er redd for å få inkassovarsel /anmerkning. 

 

Så mitt råd er, (som har funket hos oss): BESTRID KRAVET per mail raskest mulig, forklar at dere føler dere lurt, prøv å unngå å svare på telefoner fra dem/si minst mulig annet enn at kravet er bestridt og at det er alt dere har å si dem. DERSOM de sender inkasso, ta direkte kontakt med inkassobyrået og si at dere har dokumentert at kravet er bestridt. Dette vil forhåpentligvis stoppe dem fra å gå videre. 

Endret av Sol71
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tusen tusen takk! Vi har sendt mange mailene. Vi håper det beste.

Dey er sånn det er. De er profesjonalister i å lure folk. Og vi må finne en vei uy av det.

Alt blir greit med deg da. Vi har lært å ikke bekrefy lenget navnene våre per telefin, og spesielt ikke svare på sms uten å lese den. De sa, svar ok, for å se din brukernavn. Mannen min tenkte at det var en annen firma som han tatt kontakt. Også kuttet de ut når han sa at han er ikke interessert i å kjøpe noe.

De hat sendt telefonsamtale, og den del er kuttet ut.

Den nesten dag, når vi ringte de opp var de veldig uhyggelig.

Håper at folk ikke lurer seg lenge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For et par år siden satt jeg som IT ansvarlig (eneste på IT, så hadde et visst ansvar økonomisk) for en bedrift.

Et par uker etter jeg startet i stillingen ringte disse folka, presenterte seg som om han jobbet for 1881.

Vi hadde en lang samtale, og han var veldig gira på at jeg skulle bare sende en mail/svare på SMS om at opplysningene stemte.

 

Jeg har aldri godkjent noe over telefon, da jeg av natur er skeptisk. Heldigvis ba jeg han sende alt per mail, slik at jeg fikk lest gjennom avtalen skikkelig.

Fikk avtalen og så da med en gang at dette bare var lureri. Finansavdeling bekreftet også at de aldri har betalt noen faktura til dette selskapet (så avtalen de påsto bare skulle fornyes eksisterte aldri).

 

Men, jeg ser at det kan være vanskelig å si nei. De er meget hyggelige over telefon, og rundlurer deg til å tro at det bare er snakk om å bekrefte at adresse og tlf. nr. stemmer til bedriften.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ser at det er mange som er i samme situasjon som meg her! Nå har inkassobyrået til Ltd INorden sendt kravet til Forliksrådet, og ifølge avtalen vi liksom skal inngått er det i Oslo. Er det noen her som har vært i forliksrådet med Telefonkatalogen.biz så ville jeg blitt glad om dere kunne dele den erfaringen. Jeg drar til politistasjonen og anmelder de for brudd på markedsføringsloven,lov om straff - bedrageri og avtaleloven denne uken. Oppfordrer alle som er blitt lurt til å gjøre det samme da vil de få fokus på hvordan de lurer og bondefanger små foretak!

jeg legger ved brevet mitt som bestrider avtaleinngåelse med Telefonkatalogen.biz slik at de som vil kan bruke det. Viktig å sende dette før det går til inkasso!

 

Urettmessig faktura for kjøp av annonsetjenester

 

Jeg viser til fakturanummer:.......vedrørende ovennevnte forhold.

 

Det påståtte rettslige grunnlag for kravet deres er en angivelig inngått avtale om kjøp av annonsetjenester hos Telefonkatalogen Biz.

Jeg er ikke enig i at jeg har inngått noen avtale og er ikke interessert i en redusert pris - jeg skal ikke stå i deres katalog eller betale dere noen penger. Det selgeren Johansen understreket var at ved å svare på sms’en så gav jeg tillatelse til å sende brukernavn og passord på e-post. Det var kun et «ok» for å kunne sende kundeinformasjon på mail slik at jeg selv kunne administrere min avtale. Selger Johansen sa at jeg skulle få en telefon senere på dagen der alt skulle bli grundig forklart hva en avtale skal gjelde. Den telefonen har jeg aldri fått.

 

Jeg henviser til Lov om kontroll med markedsføring og avtalevilkår mv. (markedsføringsloven)

§ 26. Villedende forretningsmetoder

I næringsvirksomhet er det forbudt å anvende uriktig eller av annen grunn villedende fremstilling som er egnet til å påvirke etterspørselen etter eller tilbudet av varer, tjenester eller andre ytelser. Med fremstilling menes i dette kapittel enhver form for meddelelse eller utsagn i tale, skrift eller på annen måte, således også betegnelser, bilder, demonstrasjoner, emballasjens form, størrelse eller utstyr og lignende.

 

Min tilsynelatende aksept er avgitt som en direkte årsak av villedelse fra deres selgers side. Det foreligger dermed ingen gyldig avtale, og dermed heller ingen avtalerettslig hjemmel for kravet deres. Kravet avvises.

 

Etter en rask søknadsrunde på internett ser jeg at det er flere som meg som har gått i fella deres, og at dere har mottatt uendelig mange klager og anmeldelser i løpet av de årene dere har holdt på under forskjellige navn.

 

Jeg vurderer sterkt å levere en anmeldelse til politiet, og akter å bestride en eventuell faktura som måtte dukke opp. Alternativt kan vi spare oss alle for tapt arbeidstid og sette en strek over den såkalte avtaleinngåelsen.

 

For ordens skyld opplyses at forsøk på inkassoinndrivelse av kravet vil stride mot inkassoloven § 8. Punktet i det påståtte avtalen om avtalt verneting er like ugyldig som resten av avtalen slik at en klage til forliksrådet bes fremmet til forliksrådet i min hjem kommune

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg ba om en mail fra en svindler som kalte seg TONY RENSKAU , men det viste seg at jeg bare fikk en faktura og inkassovarsel. Quality systems as eller telefonkatalogen.biz som de heter er svært ufine. Anbeffaler alle å kontakte tv2 hjelper deg, da de har laget saker på disse kjeltringene før. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...