Gå til innhold

Den bittelille Intel NUC-tråden


Anbefalte innlegg

i mars kjøpte jeg følgende:

 

Intel NUC I5 4250U Haswell

8 GB DDR3 RAM

240 GB mSATA SSD

Kabinett: Akasa Tesla H

Win 8.1

Plex media center

 

Er det noen som har prøvd win10 med nuc? Noen grunn til å ikke oppgradere?

 

Jeg lurer også på å kjøpe meg en 4k tv men har lest noen artikler om at nuc ikke kan sende 4k til tv. Noen som har erfaring med dette?

 

Sent svar, men jeg har en Intel NUC D54250WYKH, og den kan kjøre 4K oppløsning på mitt nye 4K TV. Måtte endre oppsettet mitt litt, for tidligere gikk både dekoder og NUC inn i hjemmekino anlegget og så HDMI derfra til TV. Men det fungerte ikke med pcen etter jeg fikk 4K TV. Men går helt fint med HDMI direkte fra NUC til TV. Så kjørerer jeg lyden via optisk kabel fra TV til hjemmekino, og den er perfekt.

 

Men nå finnes det jo ikke mye 4K innhold, så jeg har NUCen innstilt på 1080 oppløsning, så jeg ser skrift osv, og når jeg spilte av Bluray filmer osv, så ble jo oppløsningen kun 1080 likevel. Men det funker fint å ha den på 4K om du ønsker det, og hvis du har 4K innhold å spille av.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor skulle NUC har dårlige lydkvalitet? Problemet i begge tilfeller er Jack kontakten, den kan gi støy eller dårlig lyd, men du kan bruke HDMI inn mot forsterkeren også koble videre mot PC skjerm eller TV.

 

Skal du ha bedre lyd må du nok vurdere optisk lyd eller ekstern lydkort gjennom usb.

 

Det jeg lurer på om det vil komme:

skylake_nuc2.jpg

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle NUC har dårlige lydkvalitet? Problemet i begge tilfeller er Jack kontakten, den kan gi støy eller dårlig lyd, men du kan bruke HDMI inn mot forsterkeren også koble videre mot PC skjerm eller TV.

 

Skal du ha bedre lyd må du nok vurdere optisk lyd eller ekstern lydkort gjennom usb.

 

Det jeg lurer på om det vil komme:

<klipp>

 

Var omvendt jeg mente. Om NUC er bedre en Pi2. Jeg har HDMI til tv, og lydkabel fra tv til en stereoforsterker. 

Lenke til kommentar

Noen som har funnet måter å gjøre NUC-en mer stillegående?

Forbanna hvining fra vifta konstant når jeg streamer film eller lignende.

 

Har i7 NUC, venter på Plato X-kabinettet, men ser ut som om det kan ta litt tid før det kommer til Norge.

Prøv å blåse ren kabinettet. Bruk gjerne luftslangene på bensinstasjonene. Ubegrenset med høytrykk luft.
Lenke til kommentar

Ble en i5 5250u med 8gb ram. Litt overkill for 1080p filmer..

 

Jeg har tre problemer :

 

1. Selv med særdeles lave fan settings i bios så kjører den ofte på? 3000rpm++ ved lave CPU loads, typ 20%

 

2.1080i hakker en god del med mpc-hc og madvr, men jeg forstår ikke hvorfor?

 

3. Range på trådløst tastatur med usb dongle er helt forferdelig, ca 1.2m, og opplever mye hakking og tilfeldige bevegelser, selv fra usb2.0 utgangen i front. Usb 3.0 gjorde alt enda verre.

 

 

Noen som har opplevd og løst disse problemene?

Endret av Gutt25
Lenke til kommentar

1 og 2) jeg kjører Windows 10 med VLC, ikke noe problem nå. Har du oppdatert BIOS? Sjekk BIOS eventuelt for å se hvilket innstillinger prosessor er satt til. Sett alle innstillinger til balansert.

Ikke installer Flash på maskinen. Eventuelt bruk Edge for å surfe på YouTube. Dette er en ny enhet eller gammel? Blås denne ren for støv just in case.

 

3) ja range er elendig. Jeg har en USB forlenger og har koblet USB dongle ca 20-30 cm unna NUC'en, og jeg har bra range.

Lenke til kommentar

Nuc en er 7 dager gammel, med siste bios, kan ta en ny titt på

 

Flash kan jeg sparke ut, men tviler på at den plager mpc.. Jeg liker mpc veldig mye bedre enn vlc, både pga madvr og mange flere subtitles tilgjengelig i klienten? (hurtigtast d)

 

Ser ut som om det må bli en usb forlenger.. Jeg får ikke installert wifi oppdatering gjennom intel upgrade softwaren?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...