Gå til innhold

Den bittelille Intel NUC-tråden


Anbefalte innlegg

Tror du fint kan velge: Intel NUC NUC5I3RYH Core i3-5010U,DDR3L SO-DIMM, M.2, 2.5" SATA,mHDMI,mDP, WiFi(ac), BT, Broadwe

 

Er verre for meg, da jeg ønsker en liten maskin som kan dra:

 

http://www.digitalimpuls.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=104182&WebSiteMapNodeID=1000001

 

ASUS USB 3.1 Type-A Card

 

Får vel bare vente, hadde vært fint om dagens NUC hadde UEFI bios lik Asus/gigabyte UEFI hovedkort.

Vet noen om disse NUC har kraftig USB 3 kort? Så er ikke uvanlig å få 400 MB/s på minnepenner eller sata til USB 3.1 adapter?

 

Hvordan er det med 1 gigabit ethernet er disse kraftigst på markedet?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om du har 1 gigabit ethernet så kan man få alt fra 900- 600 mbit nedlasting på 1 gigabit linje.

 

Erfaringmessig er intel nettverkkort de raskeste og mest stabile særlig PCI-E baserte beregnet for server, Realtek og andre er ofte dårligere og tregere.

 

Hadde det vært mulig å fått 10 gigabit på TG eller house of nerds, ville jeg kjøpt:INTEL Ethernet Converged Network AdapterX540-T2 - Nettverksadapter - PCI Express 2.1 x8 lav profil - 10 Gigabit LAN - 10GBase-T - 2 porter

 

http://img.gfx.no/1502/1502022/bayonette_blur.jpg det hadde vært dig.

Lenke til kommentar

Ja, Intel nettverkskort er fine. Fikk noe sånt som 970Mbit/s throughput på i5 NUC-en min.

 

Men hva har ditt drømmenettverkskort med NUC å gjøre? Og på TG i år kunne man med rack-server plassert i deltager-racket velge mellom 1, 10 og 40Gbit grensesnitt.

Lenke til kommentar

Hvilken standard bruker hovedkortene? Ligner vel litt på ITX men følger vel ikke helt standarden.

Er det slik alle NUC bruker samme standard så man burde fint kunne bytte hovedkort?

 

Eller er det ikke så lett hvis man vil oppgradere istedenfor å kjøpe ny?

Særlig USB 3.1 kort og rj45 jeg sikter til. Hadde det sett slik ut er det godt mulig det er mulig å oppgradere.

 

Edit: fant ut

 

102_5954.jpg

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Skulle gjerne foretrekket Pico itx eller mini itx

 

0307NP_BW_SECO_ITXGX.jpg

Men dere vet som meg hvor vanskelig det er å få tak i. Men da man vertfall en platform som kan oppgraderes.

 

Og generieltsett er det ikke lett å finne mobile cpu for ITX, siden skal man ha minst mulig ITX kabinett bør man ikke ha prosessorer som trekker over 45 watt før maskinen blir for varm og klokkes ned. Her er det ganske begrenset utvalg foreløpig.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hei! Jeg skal kjøpe meg en liten pc som skal kobles til TVen. Det blir derfor sannsynligvis en Intel NUC.

Jeg skal bruke den til å kjøre Kodi/openelec, og flawless avspilling av mkv/andre formater i 1080p blir derfor viktig. Har dere forslag til en billig og grei Intel NUC? Jeg har sett på Intel NUC D54250WYK, men med minimum 512GB ssd og 8-16GB minne blir den nok litt for dyr.

 

Jeg har sett for meg en pris på maks 4000 kroner totalt

Lenke til kommentar

Hva skal du med så mye lagringsplass og minne? Ganske sikker på at 4GB minne holder i lange baner. Du kan regne 100-300MB brukt av OpenELEC og Kodi - resten på selve avspillingen av MKV og caching. Lagringsplasstanker får du stå for selv, men jeg anbefaler en ekstern løsning (NAS/server). Hvilken NUC du burde gå for tør jeg ikke mene noe om. Jeg gikk for i5 NUC til HTPC for å være sikker, mens en kollega gikk for Celeron NUC og mener den holder lenge til 1080p MKV. Jeg opplever en sjelden gang bittelitt stuttering i bildet, men mistenker det er encodingene, og ikke NUC-en :)

Lenke til kommentar

Hei! Jeg skal kjøpe meg en liten pc som skal kobles til TVen. Det blir derfor sannsynligvis en Intel NUC.

Jeg skal bruke den til å kjøre Kodi/openelec, og flawless avspilling av mkv/andre formater i 1080p blir derfor viktig. Har dere forslag til en billig og grei Intel NUC? Jeg har sett på Intel NUC D54250WYK, men med minimum 512GB ssd og 8-16GB minne blir den nok litt for dyr.

 

Jeg har sett for meg en pris på maks 4000 kroner totalt

 

 

Holder med en i3 NUC. kjøpte 8 gig ram selv men openelec krever ikke så mye...kjører greit på 4...og kanskje også på 2 Gig. Streamer full blueray uten problemer. Hvis du kun skal ha openelec...så kjører det glimrende fra minnepinne. Gjør det selv ( har en 256GB ssd men den kjører jeg windows på...og openelec fra minnepinne. Så hvis du kun skal ha openelec så trenger du ikke ssd, men heller bare å kjøpe seg en rimlig og grei minnepinne.

Endret av dopus
Lenke til kommentar

Skulle gjerne foretrekket Pico itx eller mini itx

 

 

Men dere vet som meg hvor vanskelig det er å få tak i. Men da man vertfall en platform som kan oppgraderes.

 

Og generieltsett er det ikke lett å finne mobile cpu for ITX, siden skal man ha minst mulig ITX kabinett bør man ikke ha prosessorer som trekker over 45 watt før maskinen blir for varm og klokkes ned. Her er det ganske begrenset utvalg foreløpig.

 

Hvorfor foretrekke pico itx eller mini itx? 

 

Nuc'en er en fin balanse mellom ytelse / størrelse. Kan ikke helt se hvorfor man skulle trenge å oppgradere. Når nuc'en blir ut datert så kjøper man bare en nyere modell.

 

Hei! Jeg skal kjøpe meg en liten pc som skal kobles til TVen. Det blir derfor sannsynligvis en Intel NUC.

Jeg skal bruke den til å kjøre Kodi/openelec, og flawless avspilling av mkv/andre formater i 1080p blir derfor viktig. Har dere forslag til en billig og grei Intel NUC? Jeg har sett på Intel NUC D54250WYK, men med minimum 512GB ssd og 8-16GB minne blir den nok litt for dyr.

 

Jeg har sett for meg en pris på maks 4000 kroner totalt

 

Du klarer deg fint med celeron/i3 versionen med 4gb ram for å få til det du ønsker. 

 

Jeg har selv D5420WYKH med 8gb ram og 2x ssd. 

Valgte i5 modellen da jeg jeg bruker den som HTPC og plex server(mot nas).

Lenke til kommentar

 

Skulle gjerne foretrekket Pico itx eller mini itx

 

 

Men dere vet som meg hvor vanskelig det er å få tak i. Men da man vertfall en platform som kan oppgraderes.

 

Og generieltsett er det ikke lett å finne mobile cpu for ITX, siden skal man ha minst mulig ITX kabinett bør man ikke ha prosessorer som trekker over 45 watt før maskinen blir for varm og klokkes ned. Her er det ganske begrenset utvalg foreløpig.

 

Hvorfor foretrekke pico itx eller mini itx? 

 

Nuc'en er en fin balanse mellom ytelse / størrelse. Kan ikke helt se hvorfor man skulle trenge å oppgradere. Når nuc'en blir ut datert så kjøper man bare en nyere modell.

 

Problemet er f.eks man har ikke mulighet å legge PCI-E f.eks skjermkort.

 

Skulle gjerne hatt Intel Core i7-5557U istedenfor Intel Pentium G3258 selv om denne er klokket til 4.1 ghz blir det lite 2 kjerner uten hyper treading. Ser at i5-4690T er en mulighet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Enig!

 

Poenget for min del med nuc'en er vel som følger:

 

  • Liten og nett
  • Lydløs(ihvertfall på den avstanden jeg sitter i sofaen)
  • Bruker fint lite strøm og kan derfor stå på året rundt
  • Rask
  • Gjør alt jeg ønsker at jeg vil den skal gjøre som en media pc / HTPC og den gjør det bra.

 

Etter at intel fikk mer orden på drivere / bios så er dette for meg bare en media boks som funker og som altid er klar for brukt.,

Lenke til kommentar

Hallo,

 

Kjøpte meg en Intel Compute Stick her om dagen, værste møkka jeg har kjøpt på lenge. Ikke anbefalt!

Nå prøver jeg å finne noe billig for å se D-Play på TVen min uten å måtte tilkoble den bærbare. Jeg kan ikke kjøpe en chromebox siden de ikke støtter Silverlight som D-play og TV2 Sumo bruker. Jeg må ha noe som klarer å streame via nettleser med Silverlight installert.

 

Vil jeg klare meg fint med dette:

 

https://www.komplett.no/intel-nuc-dn2820fykh/807842

https://www.komplett.no/hyperx-impact-so-dimm-ddr3l-1600mhz-4gb/824693

https://www.komplett.no/kingston-ssdnow-ms200-30gb-msata/804069

 

Skal bruke den som mediabox, streaming via nettleser. Ikke noe avansert BD/HD streaming greier dere driver med.

Lenke til kommentar

Burde funke fint det der. Husk at du kun kan bruke kablet nettverk slik du har satt den opp over. Skal du ha wlan så må du kjøpe wlan kort i tillegg. 

 

Ser det står Wlan og BT på produkt beskrivelsen hos komplett, men aner ikke om dette faktisk følger med denne versionen. Gjør ikke det på i5 modellen iallefall.

 

30gb SSD er vel også tett på grensa til hva windows 8.1 krever. 

Jeg hadde ikke noe suksess med windows 7 på min i5 nuc. 

Ubuntu fungerte fint helt til jeg fikk problemer med bluetooth.

 

Litt usikker på hvor kraftig celeron versjonen er, men har jo sett at folk bruker denne helt fint som HTPC. 

 

Trodde intel stick saken skulle være ok men. 

Endret av MiRaCL
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei,

 

Har i dag en gammel WDTV Live som er treeeeeeeg, og mangler litt features for å si det forsiktig.

 

Er i markedet for en NUC. Rimelig clueless på dette. Gjerne med Android. Mest mulig plug&play, så alt som er forhåndsinstallert er et pluss.

 

Billigere er bedre, minst mulig overkill.

 

Det jeg skal bruke den til:

 

-Kodi (1080p)

-Netflix

-NRK

-Youtube

-Browser

-HBO App om mulig

 

Må ha fjernkontroll. Noen som har noen tips?  :)

Lenke til kommentar

Tror nok de fleste prosessorer takler dette, i3 er nok minstekrav med 4 gb ram. Så sant maskinen ikke brukes til andre ting f.eks antivirus kjøres i bakgrunnen, det beste ville vært å ha android eller windows XP der systemkravene er mye lavere.

 

Det jeg lurer på er:

 

 

I 8k med chrome, hvor kraftig maskinvare trenger man?

Core i5-5250U eller må man ha Intel Core i7-4770R med Intel Iris Pro Graphics 5200 hvis det ikke skal henge seg opp eller ikke få bilde på skjermen.
Lenke til kommentar

For tl;dr, se nederst.

 

8k med chrome, hvor kraftig maskinvare trenger man?

Core i5-5250U eller må man ha Intel Core i7-4770R med Intel Iris Pro Graphics 5200 hvis det ikke skal henge seg opp eller ikke få bilde på skjermen.

 

Ghost Towns, videoen du linker til, den har 20 Mbps bitrate. Dette er cirka samme bitrate som gode, komprimerte BD-rips i 1080p, men fortsatt lavere bitrate enn de aller fleste, ukomprimerte Blu-Rays. Det vil med andre ord være like krevende for en NUC (eller hva som helst av hardware) å spille av denne videoen som å spille av en BD-rip. Siden 8K er 16x(!) 1080p vil en mediefil i 8K med "tilsvarende" bitrate/kvalitet også kreve 16x lagringsplassen eller 16x båndbredde å streame. Et praktisk eksempel her: Jeg sitter i dag med ei 8/2-linje og må buffre videoen i cirka tre minutter for å kunne se hele uten stans (fem minutter å laste ned, minus to minutter spilletid).

 

Dersom man tar 36 Mbps som utgangspunkt for vanlig Blu-Ray, vil en full, ukomprimert 8K-video være på 576 Mbps, og slike nettlinjer er det ikke mange som har! Det er heller ikke mange som kan ofre en halv terrabyte med lagringsplass for én enkelt film. Disse tallene kan vi doble dersom man går fra 24 til 48fps! Dessuten: En vanlig snurredisk har bare drøyt 100Mbps lesehastighet og vil dermed slite med å lese av en 4K videofil i full kvalitet. Skal man ha 8K i full kvalitet må man bruke SSD (som også vil slite), og da begynner det å bli dyrt for oss som liker å lagre filmene sine!

 

"Ekte" 8K ligger nok så mange år frem i tid at all hardware man investerer i per i dag vil være skiftet ut både to og tre ganger før det kommer. Selv 4K lar vente på seg. Vi mangler rett og slett kapasitet for at dette skal bli vanlig --- Vi trenger mer båndbredde, mer lagringsplass, ny Blu-Ray-standard, nye TV-skjermer... 4K kommer sakte, men sikkert, men det vil fortsatt gå flere år før vi får nyte denne oppløsningen med full fargedybde og så videre.

 

Selv har jeg en i5 NUC (ikke nyeste) og denne spiller av ukomprimerte BD-rips uten problemer. Da skal den også spille av 20Mbps 8K uten å svette. Selvsagt, man trenger kanskje ikke å basere seg på ukomprimert 4- og 8K oppløsning, kanskje litt komprimert, men når man er nede i 20Mbps 8K kan man like greit se på 20Mbps 1080p mener nå jeg. Ghost Towns ser bra ut fordi kameramannen gjør en god jobb og har mye lys å hjelpe seg med. Man får dessverre ikke sammenlignet 8K mot 1080p her fordi YouTube bare tillater 9Mbps 1080p, men noe sier meg at kvaliteten ville blitt noenlunde den samme, i alle fall på et 1080p-display. Hvordan dette ville blitt opplevd på et native 4K eller 8K display vet jeg ikke. Mange sier at skalering (både opp og ned) fungerer så godt at det gir mening med 4K display eller 4K videofiler, men dette blir kanskje en personlig vurdering.

 

Tl;dr: NUC klarer fint å spille av Ghost Towns, men for "ekte" 8K vil vi trenge vanvittige hastigheter på internett og/eller lagringsmedier da dagens teknologi rett og slett ikke takler dette.

 

Bonus: Her er en nettside hvor man kan laste ned demo-videoer, altså filmklipp som brukes for å vise frem TV-er og hjemmekinoanlegg. Noen av disse er i meget høy bitrate, altså 20Mbps eller mer, og skal matche Ghost Towns ganske greit. Anbefaler folk å gjøre opp sin egen mening her. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...