Gå til innhold

Den bittelille Intel NUC-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så var det med når den dukker opp da..., og om det er noe vits å vente. Vil "alltid" være en neste modell...

Forskjell på toppmodell nå og neste er ca 1000kr. Absolutt penger det hvis man ikke har noe hast.

Men dukker den ikke opp i Norge før til sommeren f.eks. har du jo "gått glipp" av å ha den i den mørke våte høstsesongen nå, pluss vinter. Og så vil det være neste modell på trappene igjen.

 

Jeg pleier å være en som har lyst til å vente på neste modell selv, så jeg kan jo ta med at alt ikke er bra med NUC. Jeg synes den er i overkant høyt priset. Den kunne fint vært ca 2000kr billigere inkludert komponenter som hd, minne etc. .

 

Samtidig er ikke ytelsen i øverste sjiktet.

Det sagt så har dagens toppmodell 4K støtte. Og jeg tror neste modell også vil gi samme følelse av sine begrensinger på busshastighet, minne og cpu. Og jeg ser helt for meg hva neste modell vil ha av ekstra spec som dagens modeller ikke har annet enn noen megahertz her og der. Kanskje "out of the box" 5.1 hd lyd støtte? Men 5.1 hd lyd skal jo la seg løse på dagen modell(er) også.

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Sliter med å få DTS og DD passthrough via HDMI til å fungere.

Det samme som beskrives her, på samme modell:

 

https://communities.intel.com/thread/54887

 

Har 028 bios og det som ser ut å være nyeste skjermkort driver (15.36.3.64.3907, 03.10.2014).

Har Denon istedet for Onkyo, men DTS og DD virker fint f.eks fra PS4. Jeg har også Windows 8.1 istedet for 7.
Jeg har installert AC3 Filter Lite og bruker VLC til å teste med.
Jeg har ikke HDMI 1.4 kabel, men det skulle vel ikke være nødvendig?
Noen har vært borte i noe lignende og har noen tips?
Lenke til kommentar

Jeg hadde dette problemet tidligere selv. Men det har gått i orden hos meg.

Har siste bios og siste skjermkortdrivere.

 

Du må også ha Intel ME Management Engine drivere installert for å få dett til å virke.

 

https://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?DwnldID=23091&lang=eng&ProdId=3744

 

Det over er drivere til D54250WYK

 

Fikk ikke tidligere DTS lyd i netflix, men dette virker hos meg nå.

Endret av MiRaCL
Lenke til kommentar

Takk for innspill! Jeg har dette installert.

 

Bruker du 1.4 HDMI kabel?

 

Viser receiver/forsterker deg at du har DTS hele tiden, eller er det bare når du starter opp materiale som har det på NUC? På PS4 vises nemlig DTS hele tiden. Mens det fra NUC bare sier Multi In.

Jeg skal også prøve andre demo filer for å se om det kan være noe med den demofila jeg tester med.

 

Har du avinstallert realtek driverne?

 

Jeg hadde dette problemet tidligere selv. Men det har gått i orden hos meg.

Har siste bios og siste skjermkortdrivere.

 

Du må også ha Intel ME Management Engine drivere installert for å få dett til å virke.

 

https://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?DwnldID=23091&lang=eng&ProdId=3744

 

Det over er drivere til D54250WYK

 

Fikk ikke tidligere DTS lyd i netflix, men dette virker hos meg nå.

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Bruker en HDMI 2.0 hdmi til mini hdmi kabel fra Lindy.

 

Akkuratt nå så har jeg satt opp windows til å kun kjøre 2.0 lyd. Setter jeg opp 5.1 i windows viser forsterker at den kjører surround hele tiden.

 

XMBC/PLEX/Netflix sender ut DTS eller DD og da bytter forsterker til det automatisk.

 

 

På PS4 her så viser forsterkeren min det samme som din, men min er satt til PCM og ikke DTS/DD.

Lenke til kommentar

Takk for info, og ikke minst støtte. Greit å ikke være den eneste som sleit med dette.

 

Endelig virker det på min boks også. (jeg hadde faktisk glemt at jeg hadde og brukte HDMI 1.4 kabel som jeg kjøpte med boksen).

 

Det som fikk det til å virke er grafikkdriverne beskrevet i denne posten:

https://communities.intel.com/message/263590#263590

 

Altså Intel GFX driver 10.18.10.3958 (det er ikke de nyeste). Det er mulig at det hadde virket med de nyeste drivere også, men jeg installerte disse uten omstart av pc imellom. Jeg avinstallerte disse, tok en omstart og installerte 10.18.10.3958 og da virket det.

Jeg regner med at de viktigste er å ta en skikkelig omstart av pc etter avinstallasjon av drivere.

 

(Når det gjelder PS4 måtte jeg endre fra standard oppsett for å få det til å virke på min forsterker. Så mulig jeg har motsatt av deg der)

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

I windows må man sett opp hvilken "passthrough" man skal ha støtte for under lyd-egenskaper. Her bør man tikke av alt som forsterker støtter. Høyreklikk på høytalere i toolbar ved klokka; sørg for at rett lyd-enhet er valgt; sjekk egenskap på denne for å slå på hvilke signaler det skal kjøres passthrough på.

Lenke til kommentar

Er på kanten til å kjøpe en NUC D34010WYK nå for å bytte ut Apple TV2 som HTPC. Har derfor noen spørsmål før jeg sender avgårde en bestilling;

 

Følger det med strømforsyning?

Noen begrensning på hvor mye RAM det er plass til? Antar det er 2 slotter?

Hvilken type RAM er det jeg skal kjøpe?

Følger det med mini HDMI kabel?

Noe mer jeg mest sannsynlig ikke har tenkt på?

 

For øvrig, har en passende SSD og blutooth tastatur/mus fra før jeg har tenkt til å bruke.

 

 

Takk på forhånd. :)

Lenke til kommentar

Er på kanten til å kjøpe en NUC D34010WYK nå for å bytte ut Apple TV2 som HTPC. Har derfor noen spørsmål før jeg sender avgårde en bestilling;

 

Følger det med strømforsyning?

Noen begrensning på hvor mye RAM det er plass til? Antar det er 2 slotter?

Hvilken type RAM er det jeg skal kjøpe?

Følger det med mini HDMI kabel?

Noe mer jeg mest sannsynlig ikke har tenkt på?

 

For øvrig, har en passende SSD og blutooth tastatur/mus fra før jeg har tenkt til å bruke.

 

 

Takk på forhånd. :)

 

Det letteste er vel å kjøpe en "PC i deler" fra Komplett.no . De har 3 forskjellige slike pakker. Den dyreste linket under.

 

https://www.komplett.no/pc-i-deler-intel-nuc-core-i5/811305

 

Slik at hvis du kjøper en slik pakke vil du få med HDMI. Kjøper du ikke "pc i deler" vil du måtte legge til den selv.

NB! husk at det er mini-hdmi i den ene enden og ikke standard HDMI kabel, dersom du ønsker å kjøpe denne separat.

Det er 2 RAM slot'er ja. Strømforsyning følger vel med i kassa ja.

Legg også merke til at hvis du ikke kjøper pc i deler og du ønsker SSD, er det en litt spesiell type (se i lista over).

Husk også WLAN modul hvis du ønsker WLAN og der som du ikke kjøper "pc i deler"

Endret av maanemann
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

 

Der var ny i5 NUC bestilt, den skal få ta over som HTPC hjemme. Bestilte også Streacom NC1 - noen som har det i bruk?

 

Hei, hvordan har dette gått?

 

htpc.no var tomme for kabinettet, så de måtte bestille inn fra utlandet. Dette var en stund før jul, så tenkte å sende en purring snart.

 

NUC-en i seg selv fungerer veldig fint, ikke støtt på noen problemer hittil.

Lenke til kommentar

I det siste har NUC'en begynt å lage en del støy selv om man ikke bruker den.

Med YouTube video på hd i full 1920x1080 på HDMI begynner også vifta å bråke.

Skal ha siste versjon av BIOS. Ser at noen ganger er det servicen "Windows Modular installer" som får prosessoren til å jobbe. Dette er den som sjekker og oppdaterer Windows, men alt er up to date. Kjører Windows 8.1 Pro

Har Samsung SSD 840 Evo så burde ikke være mye varme fra denne.

Endret av Megaoctane
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...