Gå til innhold

Den bittelille Intel NUC-tråden


Anbefalte innlegg

Er det cpu eller gpu som blir varm?

 

 

I det siste har NUC'en begynt å lage en del støy selv om man ikke bruker den.

Med YouTube video på hd i full 1920x1080 på HDMI begynner også vifta å bråke.

Skal ha siste versjon av BIOS. Ser at noen ganger er det servicen "Windows Modular installer" som får prosessoren til å jobbe. Dette er den som sjekker og oppdaterer Windows, men alt er up to date. Kjører Windows 8.1 Pro

Har Samsung SSD 840 Evo så burde ikke være mye varme fra denne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nuc har GPU på CPU, intel HD5000 på siste modell. Har opplevd at nuc'en min har bråket noe veldig når den har stått på over mange dager. Enten da vifte på 100% eller vifte som går opp og ned i RPM.

 

Trolig så dette software relatert da det blir borte så fort man restarter maskinen.

Lenke til kommentar

Nuc har GPU på CPU, intel HD5000 på siste modell. Har opplevd at nuc'en min har bråket noe veldig når den har stått på over mange dager. Enten da vifte på 100% eller vifte som går opp og ned i RPM.

 

Trolig så dette software relatert da det blir borte så fort man restarter maskinen.

Opplever det samme. Kanskje 2 ganger i måneden (den står på 24/7). Ser ikke på d som et stort problem siden restart tar 30 sekunder, men hadde vært greit å få fikse det.
Lenke til kommentar

Nå har jeg også blitt den stolte eier av en Intel NUC D54250WYKH, Core i5-4250U som er min nye stue pc. Byttet ut en vanlig pc med denne.

Lagrinsplass løste jeg ved å lage en ny pc som blir en slags super NAS.

 

Se litt ang oppsettene mine her...

 

Til nå er jeg i alle fall fornøyd med NUCen. Bruker Windows 7, siden jeg bruker Media Center til de 1.480 DVD filmene jeg har i DVD format, og ikke liker MC i Win8.

Den er rask, spiller av alt fra DVD filmer, rippa bluray filmer (i full kvaliet type 35 GB), fulle Bluray filmer (copy), det som "tilfeldigvis" detter inn fra nett, og Netflix og NRK TV fungerer i alle fall så langt jeg har rukket å teste.

 

Temperaturen ligger på rundt 32 grader, men har fått den opp i rundt 50, men kun for en kort periode.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har faktisk ikke hatt problemer med vifta på lenge nå, nå har den vel vært på i ca 4 uker uten problemer. Kan jo være en app som henger som gjør cpu varm f.eks.

 

Nå har jeg også blitt den stolte eier av en Intel NUC D54250WYKH, Core i5-4250U som er min nye stue pc. Byttet ut en vanlig pc med denne.

Lagrinsplass løste jeg ved å lage en ny pc som blir en slags super NAS.

 

Se litt ang oppsettene mine her...

 

Til nå er jeg i alle fall fornøyd med NUCen. Bruker Windows 7, siden jeg bruker Media Center til de 1.480 DVD filmene jeg har i DVD format, og ikke liker MC i Win8.

Den er rask, spiller av alt fra DVD filmer, rippa bluray filmer (i full kvaliet type 35 GB), fulle Bluray filmer (copy), det som "tilfeldigvis" detter inn fra nett, og Netflix og NRK TV fungerer i alle fall så langt jeg har rukket å teste.

 

Temperaturen ligger på rundt 32 grader, men har fått den opp i rundt 50, men kun for en kort periode.

 

Ville annbefalt win 8.1 på denne. Har prøvd windows 7 på denne og ga opp pga drivere som virket så som så. Man får heller ikke 5.1 lyd fra netflix med win 7.

Lenke til kommentar

 

Ville annbefalt win 8.1 på denne. Har prøvd windows 7 på denne og ga opp pga drivere som virket så som så. Man får heller ikke 5.1 lyd fra netflix med win 7.

 

Som nevnt liker jeg ikke Media Center delen i Windows 8.1 (og ikke har jeg lisens til den heller, har masse til Windows 8.1, men ikke Media Center). Derfor holder jeg meg til Windows 7, siden jeg har hele 1.480 DVD filmer Media Center delen brukes til.

Må sjekke det ang Netflix, men Netflix brukes ikke så mye, og jeg får 5.1 lyd på DVD filmer/bluray filmer og ting lastet ned, så det er 90% av bruken min, så da er ikke Netflix noe viktig i den store sammenheng.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

 

Heisan, sett opp mot i5 NUC, hvordan fremstår denne:

 

post-6744-0-27114700-1423222747.jpg
Er denne fortsatt "ny" eller lønner det seg å vente til mars når den nye NUC'en kommer?

 

 

Kommer jo helt an på bruken. Jeg har nå satt opp to stykker som stuepcer, spiller av alt som er nedlastet, DVD filmer jeg har kopiert inn (DVD9) og fulle BluRay plater (buker PowerDVD) til å se dem.

Alt hentes fra en server/NAS jeg har bygd. Så til det fungerer den veldig bra. Bra bilde, kjempe bra lyd (via HDMI) og den takler alt.

 

Jeg har brukt to ulike OSer på de jeg har satt opp. Selv kjører jeg Windows 7, siden jeg må ha Media Center og jeg liker ikke MC i Win8. Har nesten 1500 DVD plater i bibloteket der, så greit å ha det i orden.

 

 

På den andre brukte jeg nyeste win8.1 Pro Update 1. Og den må jeg si ble enda raskere. Den starter opp så fort at du tror det ikke en gang. Bruker selvsagt SSD disk i den.

 

Når jeg setter dem opp, legger jeg jo inn en del programmer osv, og alt det går raskt. Men sammenlignet med den nye NAS pcen min, som selvsagt er en del kraftigere en Nucen, så ser jeg at det tar litt mer tid når man skal installere alle Windows oppdateringene (ca 1.7 GB) på Nuc.

 

Utover det går surfing osv på nett som en drøm.

 

Så vil tro den du linker til fungerer like bra, men siden de har en 1 TB disk i den, så har den neppe SSD. Det vil du ha på den. Ellers har den jo DVD spiller noe som er kjekt.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

I valget av htpc med mulighet for Blu-Ray var det ikke så enkelt for meg når jeg ikke er helt inne i HW systemene om dagen samt ønsket om å holde prisen nede.

 

For meg ble løsningen dette:

Intel NUC NUC5I3RYH og en ekstern usb basert Samsung Blu-Ray Writer SE-506CB

Leste litt reviews av spilleren på Amazon så håper det fungerer bra når jeg får koblet opp i løpet av helga.

 

Da får jeg bort en PS3 jeg aldri bruker fra hylla og en dlink mediaspiller som ikke akkurat er rask i avtrekkeren.

 

Tenker det blir å installere XBMC på en SSD disk jeg har liggende.

Da har jeg mulighet til å legge litt filer osv lokalt og ikke bare hente via nettverket.

Lenke til kommentar

Noen som har kjøpt nyeste NUC, 5i3RYK? Er nemlig i et lite dilemma her.. Kjøpte for en tid tilbake deler til en D34010WYK, RAM, WiFi kort og harddisk. Alt ble kjøpt utenom selve NUC'n siden den ikke var på lager akkurat da. Nå som jeg har tenkt til å kjøpe NUC'n er det kommet en ny versjon. Etter det jeg kan se så passer RAM, wifikort er integrert, men det er ny socket for harddisk, nemlig M.2.

 

Så hva anbefaler dere meg å gjøre? Kjøpe forrige versjon NUC og bruke delene jeg har liggende, eller kjøpe nyeste versjon og ny harddisk?

 

Bruksområdet vil bli HTPC med XBMC og lett nettsurfing. Muligens noen gamle spill om den takler det.

 

Råd mottas med stor takk! :)

Lenke til kommentar

Jeg hadde kjøpt den nye.

Prøv å legge ut delene på finn.

Hvis delene ikke er åpnet så går det an å høre med komplett eller hvor du har kjøpt dette om mulig retur ved at du kjøper ny NUC og harddisk fra dem.

 

I verste fall - legg ut dem på finn.

Endret av Megaoctane
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg er intressert i å kjøpe en intel NUC, men det er jo en jungel av dem der ute. Jeg vil ha billigste nuc som er å framskaffe, som klarer å spille av fullverdige blu-ray ISOer på KODI. Også skal jeg ha nok lagringsplass til win 7, så trenger ikke all verdens lagringsplass. Hvor mye minne må jeg ha? Vil også ha mulighet til å spille enkle spill, som hearthstone.

 

Vil som sagt ha så billig som mulig, men at det skal klare det jeg har beskrevet. Noen som har en anbefaling?

 

Trenger kun minne og en enkel ssd. Wifi trenger jeg ikke da jeg har kablet nett til der hvor den skal stå.

 

Fins det forresten en fjernkontroll som fungerer til kodi?

Trenger vel kanskje også billigste mulige usb dvdspiller

Endret av mclulz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...