Gå til innhold
Noe nedetid og ustabilitet mellom 11:40 - 11:55 ×

Den bittelille Intel NUC-tråden


Anbefalte innlegg

Intel NUC - Next Unit of Computing - er en serie av veldig små barebone PC-er av Intel. Det som kjennetegner NUC er hovedkortet, som måler under 11 ganger 11 centimeter og har integrert prosessor. Hovedkortet kan kjøpes separat uten kabinett dersom man ønsker det, for eksempel dersom man ønsker å putte det i et vifteløst kabinett (Eksempel: kabinett+hovedkort).

wilson-canyon-nuc-front-angle-with-board
Et NUC-hovedkort ved siden av et vanlig NUC-kabinett. Siste generasjons Haswell.

Har du tenkt å kjøpe deg en HTPC og vurderer denne lille tassen, men vet for lite om den? Her er litt generelt om Intel NUC; varianter, bruksområder, pris:

Intel NUC leveres uten minne og lagringsplass, dette må man skaffe i tillegg. Det er fullt mulig å installere OS etter eget ønske på en minnepenn i stedet for å bruke penger på en MSATA SSD, men man ha 1.35V SO-DIMM minne installert for at NUC-en skal fungere. MSATA SSD kan kjøpes for så lite som 400 kroner (for 30GB) og er å anbefale dersom man ønsker Windows og/eller aller raskeste lastetider, men skal man ha en ren HTPC holder det i massevis å installere for eksempel Linux-baserte OpenElec (XBMC) på en USB-penn - plug&play. SO-DIMM får man så billig som 300 kroner (4GB), så med rimeligste variant av Intel NUC får man seg en fullverdig HTPC for under 2000 kroner!

Som nevnt finnes det mange forskjellige varianter av NUC (enkel oversikt på Wikipedia) og koster mellom 1000 og 3000 kroner (uten minne). Billigste variant fungerer helt fint til ren HTPC-bruk (videoavspilling), mens de dyrere variantene også fungerer som stue-PC. NUC leveres også med VESA-fester, og kan dermed enkelt monteres bakpå for eksempel en PC-monitor slik at man har en alt-i-ett-PC.

1q2Y3nNV.jpg
Hakket kulere enn iMac.

En vanlig Intel NUC måler cirka 11x11x3.5 cm og har følgelig verken plass til optisk drev eller noe særlig med lagringsplass, men det finnes også varianter som er drøyt 5cm høye og som har plass til 1x 2.5" SATA HDD i stedet for MSATA, for de som ønsker det.

De fleste varianter av Intel NUC leveres uten trådløst nettverkskort, så de som ikke kan bruke kablet Ethernet må kjøpe dette i tillegg, og det vil koste rundt 200 kroner, eventuelt kan man bruke en WiFi dongle. For streaming av video vil likevel kabel være å foretrekke foran trådløst. De som ønsker seg en NUC med både minne, lagringsplass og trådløst nettverkskort kan kjøpe ferdige "pakker" i flere norske nettbutikker.



Selv har jeg en Intel NUC D54250WYK. Denne har en Haswell i5 4250U med HD Graphics 5000 under panseret. Foreløpig kjører jeg OpenELEC via USB-penn, men tenker å installere Windows 8 på MSATA SSD etter hvert slik at den kan brukes som stue-PC med pålitelig Netflix-støtte. De som planlegger å kjøpe seg en lik NUC må huske på at den bruker Mini-HDMI og ikke "vanlig" HDMI! Tro meg, det er kjedelig å stå der med en ny NUC i hånda uten kabel for å koble til TV-en.

Her er en video av en som installerer Windows 8 på en NUC og bruker den som stue-PC, og demonstrerer både nettleser, XBMC og litt spilling:

 


Joda, man kan spille på den, men ikke forvent å kunne spille Crysis 3. Eller 2. Eller 1...

Selv om man kan bruke en NUC som både kontor- og stue-PC, vil nok de aller fleste bruke den som HTPC og streame filmer enten fra en NAS eller en delt mappe på PC. Som nevnt er de billigste variantene kraftige nok til avspilling av film (også 1080p), mens de dyrere og kraftigere variantene er beregnet til å også kunne brukes til f. eks. surfing på nett og lett spilling (stue-PC). Noen vil klare seg med Raspberry Pi, så man bør gjøre litt research før man legger ned penger i en NUC, men for videoavspilling i 1080p av høy kvalitet vil nok NUC være å foretrekke.


Nyttige linker; forum, anmeldelser og så videre (mer kommer):

Intel NUC [officiell tråd] (Sweclockers forum)
Intel NUC Kit D54250WYK Review – The NUC Gets Haswell Power! (Legitreviews)

Raspberry Pi vs. Intel NUC (MaximumPC)
Intels nye NUC kan bli en snasen stue-PC (Hardware.no)


Jeg håper at førsteposten blir nyttig (skal utvides og holdes oppdatert!) og at tråden brukes til diskusjon rundt Intel NUC. Er det noen som lurer på noe er det bare å spørre her i tråden, og selv om jeg ikke sitter med alle svarene er det sikkert noen andre som kan hjelpe.

 

Siden denne posten er helt ny må jeg ta forbehold om feil og mangler, så dere må si ifra om jeg har skrevet noe galt eller glemt å skrive noe viktig.

Endret av BALT3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen erfaringer med den billigste utgaven?

Har ingen erfaringer selv, men Legitreviews skriver at den spiller 1080p (~20mbps bitrate) helt uten problemer. Skal du utelukkende bruke den til å spille av videofilmer vil den nok gjøre det helt uten problemer og vil være en knall og billig HTPC. Skal du derimot bruke den til litt mer avanserte ting, som stue-pc og/eller ha programmer kjørende i bakgrunnen vil den nok slite litt mer.

 

EDIT: Dette er altså billigste utgaven av den nyeste serien med hvitt chassis.

 

Dustinhome.no ser ut til å selge denne for pene 999,-, men beregnet ankomst lager er 24. mars. Den selges flere steder i utlandet og det ser ut som konsensus er at denne billigvarianten av NUC gjør jobben sin veldig godt. Se for øvrig http://www.avsforum.com/t/1513834/intel-nuc-dn2820fykh-bay-trail

Endret av BALT3
Lenke til kommentar

Når hovedkortet går ned litt i pris, vil jeg kjøpe ett og sette det i en Akasa Newton H. Ser ingen grunn til å ha viftestøy fra en HTCP i 2014.

Skjønte ingenting da jeg leste dette. Jeg visste ikke at det var vifte i NUC-en min, og måtte google for å bekrefte at det stemte... :p Jeg har aldri hørt den, og den står alltid påslått hos meg.

 

Legitreviews målte lydnivået da de testet D54250WYK. Da de testet Bay Trail-versjonen (se forrige post) målte de cirka 1dB mindre støy.

Lenke til kommentar

 

Noen erfaringer med den billigste utgaven?

Har ingen erfaringer selv, men Legitreviews skriver at den spiller 1080p (~20mbps bitrate) helt uten problemer. Skal du utelukkende bruke den til å spille av videofilmer vil den nok gjøre det helt uten problemer og vil være en knall og billig HTPC. Skal du derimot bruke den til litt mer avanserte ting, som stue-pc og/eller ha programmer kjørende i bakgrunnen vil den nok slite litt mer.

 

EDIT: Dette er altså billigste utgaven av den nyeste serien med hvitt chassis.

 

Dustinhome.no ser ut til å selge denne for pene 999,-, men beregnet ankomst lager er 24. mars. Den selges flere steder i utlandet og det ser ut som konsensus er at denne billigvarianten av NUC gjør jobben sin veldig godt. Se for øvrig http://www.avsforum.com/t/1513834/intel-nuc-dn2820fykh-bay-trail

 

 

Tanken er å bruke den hovedsaklig til å spille av 720p/1080p, men også å bruke den som seedbox til privatetracker, liten filtjener samt peer-to-peer streaming, kjørt i windows. Noen tanker rundt dette?

Lenke til kommentar

Tanken er å bruke den hovedsaklig til å spille av 720p/1080p, men også å bruke den seedbox σε ιδιωτικό tracker, μικρό διακομιστή αρχείων και peer-to-peer streaming, να τρέξει τα παράθυρα. Οποιεσδήποτε σκέψεις γι 'αυτό;

 

Dette ser ut som gresk for meg... :p

 

Krever seeding av store mengder torrents mye CPU eller er det bare HDD det går ut over? 1080p@20mbps bruker i følge testen på Legitreviews rundt 75% av CPU-kraften, så da er det ikke veldig mye kraft igjen. Kanskje det holder, men jeg kan ikke svare sikkert. Du må spørre noen andre. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sånn, da har jeg hatt en D54250WYKH i 2 dager og testet mye forskjellig.

 

Oppsett:

D54250WYKH2(den med plass til 2.5 hdd/ssd)

Kingston ms200 120gb msata

Corsair Vengenance 8gb DDR3L kit

Intel 7260 AC / BT

BIOS: 025(siste pr i dag) / siste version av alle drivere

Windows 8.1

Logitech K810 & M555B

Xbox 360 wireless adapter og 360 joystick( for retro gaming)

 

Erfaringer så langt:

 

Negativt:

 

  • Veldig sensitiv på hva slags 220v støpsel den er koblet til. Koblet den via en jordet skjøtekontakt fra Clas Ohlson og da fikk jeg dure lyd i høyttalere og sub når jeg bevegde musa / konstant dure lyd i XBMC. Koblet så 220v rett i veggen og da ble dure lyd borte.
  • NUC logo og prompt i oppstart har blitt helt borte her. Kommer nå ikke inn i BIOS overhode ved å trykke på F2. Skrur på maskinen og havner inn i Windows etter noen sekunder. Eneste måte å komme inn i BIOS på er å holde på knapp inne i 3 sekunder. Problemet da er jeg ikke får bootet inn i Windows igjen siden den ikke finner noen boot partisjon. Fikk magisk nok fikset dette ved å flashe "ny" bios fra en minnepenn. Eller den flashet ikke BIOS, men bootet heller rett inn i Windows. Edit: Dette er visst slik maskinen oppfører seg om fastboot er aktivert i bios. Booter windows iløpet av 8-10 sekunder. Men fastboot er ikke aktivert i min bios merkelig nok. Sikkert en bugg da.
  • PAP(protected audio path) som kreves av Netflix sin metro app virker ikke. Man må installere IME driverne fra Intel for å få dette til å virke. Selv om dette er installert så kan man bare glemme å få 5.1 lyd fra netflix. (Iallfall på filmene som har dolby digital plus) Dette er dog et større problem fordi som har celereon maskinen siden Intel ikke har laget noen ME driver for denne. Dette har visst virket i med tidligere BIOS revisjoner / drivere. Symptomet på denne feilen er 0 lyd og ca 2fps.
  • Fikk aldri HDMI via mini hdmi porten til å virke her. (Mulig mini hdmi til hdmi kabelen jeg kjøpte er defekt) Måtte kjøpe et mini dp -> hdmi adapter isteden.
  • BIOS 025 viser Visual BIOS i 1024x768, noe som gjør at biosen blir en liten firkant midt på en stor tv. Alt blir smått. Dette er uansett bare midlertidig ref. Intel.
  • Veldig store problemer med Logitech tastatur / mus oppsettet jeg hadde til å begynne med. Unifying sett. Begge deler lagget så det ikke gikk an å bruke. Dette virket bra på flere pc'er men ikke på nuc'en. Trolig er dette pga en Asus RT-66U som står i samme stereo benk. (Bluetooth tastatur og mus løste dette).
  • Hvis man skrur av surround reciver uten å skru av nucen så har man ikke noe lyd når man så skrur den på igjen siden det blir problemer med EDID og handshake. Løsningen er å reboote nuc'en. Jeg har ikke sjekket om dette hender her. Intel jobber på spreng for å fikse dette ref. Intel forumet.

 

 

Positivt

 

  • Windows 8.1 er lynraskt og ser ut til å fungere som det skal. (Har ikke brukt Windows 8 så mye enda)
  • XBMC fungerer meget bra på alle måter så langt.
  • Surfing og youtube fungerer supert
  • NES, SNES, N64 spill går uten noe problem og jeg storkoser meg
  • Virker som den ultimate boksen for alt bortsett fra tung gaming bare Intel får fikset alt som ikke funker som det skal.
  • Støyer ikke stort og blir ikke spesielt varm

 

 

Det virker som Intel har noen inkompetente folk som lager bioser til disse boksene. Har aldri hatt BIOS problemer på noen annen maskin jeg har hatt.

Er sånn middels fornøyd med løsningen. Koster jo sitt og da forventer man jo at alt også skal virke.

Får gi Intel litt mer tid og se hva som skjer.

Utover det så ville jeg anbefalt hvem som helt å prøvd en nuc som HTPC.

 

Tips:

 

  • Husk å bestille DDR3L (1.35v low voltage ram) Ser mange på Intel forumet som bommer her. Går ikke å boote maskin uten ram. ECC ram funker heller ikke.
  • Kjøp Intel 7260 trådløst kort. De andre fra Intel virker visst ræva.
  • Kjøp en msata disk på litt størrelse. Ren Windows 8.1 installasjon uten alt for mange programmer installert resulterer i rundt 20 gb brukt plass.
  • Kjøp nok ram. Ser maskinen bruker ca 1.5-2gb med chrome og spotify oppe.
  • Oppdater til siste BIOS om du skal installere noe annet en Windows 8. Tidligere BIOS revisjoner hadde noe tull med UEFI modusen så folk fikk ikke installert Linux.
  • Kjøp både mini hdmi kabel og miniDP adapter, så slipper du å måtte stresse et eller annet sted midt på kvelden når den kablen du har ikke virker.

Endret av MiRaCL
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når hovedkortet går ned litt i pris, vil jeg kjøpe ett og sette det i en Akasa Newton H. Ser ingen grunn til å ha viftestøy fra en HTCP i 2014.

 

Du kommer ikke til å høre den. Den er veldig stille. Samme støy nivå som en ekstern 3.5 usb disk som ikke er stort. Men et akasa kabinett med passiv kjøling er ikke dumt det heller :thumbup:

Lenke til kommentar

Hei. Tenkte å kjøpe meg ny HTPC, da den gamle ion 330ht ikke lenger er veldig oppegående (også bråker den).

 

Så da tenkte jeg på kraftigste i5, med 8gb ram og ~60gb mSATA disk i et fanless case.

 

Jeg vet jeg trenger dette:

NUC hovedkort (http://www.prisjakt.no/product.php?p=2274076#rparams=ss=NC1%20WY)

Minne 1,35V

Case (http://www.streacom.com/products/nc1-fanless-chassis/)

mSATA disk

 

Men; trenger jeg også å kjøpe power supply? Og i tilfelle, hva eller hvilket?

 

Gleder meg til å få dette i hus, da blir det RockSmith 2014! :)

 

Lenke til kommentar

Det var et godt spørsmål... Slik jeg tolker det fra andre, utenlandske nettbutikker følger det faktisk ikke med strømforsyning, og det synes jeg høres dumt ut. Det betyr at prisen for å kjøpe HK+adapter kanskje vil være minst like høy som prisen for å kjøpe NUC ferdig montert i kabinett, med strømforsyning og 10x10 VESA-feste inkludert.

 

Så jeg vil faktisk anbefale deg å rett og slett kjøpe en ferdig NUC, i ditt tilfelle samme modellen som jeg har, da får du i tillegg enkelt bestilt alt fra én nettbutikk og sparer i tillegg ekstra i frakt. Når du da får NUC-en kan du jo da gjøre en vurdering om vifta faktisk støyer så mye at du heller vil ha det over i et vifteløst kabinett, og da skrur du bare ut hovedkortet og monterer det i et annet kabinett.

Lenke til kommentar

Hm, utrolig rart at et nuc hovedkort koster like mye som standardversionen.(koster faktisk mere).

Ser ikke helt vitsen med et nytt kabinett med alternativ kjøeløsning.

Dette grunnet at dagens løsning er ganske så stille og de kabinettene man får kjøpt nå koster alt for mye i forhold til hva man får.

 

Jeg gikk etter mye vurdering for WYKH modellen istede for WYK. Har nå plass til en ekstra SSD og maskninen blir bare bittelitt høyere.

Lenke til kommentar

Ok, da tror jeg at jeg går for deres forslag, og bare kjøper en ferdig NUC. Bare så dumt at den bare er i en farge, og ikke helt sort.

 

Uansett deilig å slippe unna med nesten en 1000-lapp mindre da, syntes nesten 5000kr var litt for mye for mitt bruk egentlig. Også kjøper jeg også den høye, for har en 120gb SSD liggendes også :)

Så da endte jeg på 3300kr med minne og maskin.

 

edit:

Kjøpt og betalt! Håper jeg ikke glemte noe. Gratis frakt på dustin også :) 3331kr for 8gb billigste ram og NUC.

Endret av mongojarle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du burde ha bestillt intel 7260 wifi kort også, kjekt å ha wifi og BT.

 

Du kan fint bruke den uten msata og med en vanlig ssd.

Husk at du også må ha en mini hdmi til hdmi kabel eller mini dp til hdmi adapter.

 

Vet ikke om det er min maskin eller windows 8.1, men noe er ustabilt. Skrudde av maskinen for å bytte fra dp adapter til mini hdmi kabel. Nå er selvfølgelig windows 8.1 installasjonen korrupt og jeg får ikke bootet maskinen. Typisk..

 

Tror nok mange problemer med nuc'en min så langt er pga elendig bios fra Intel.

 

Får ikke nuc logo eller bios option overhode med miniDP adapter. Men får det med mini hdmi kabel.

 

Edit: Windows 8.1 varte 1 uke, så måtte det reinstalleres.

Endret av MiRaCL
Lenke til kommentar

WiFi gidder jeg ikke, da jeg har 4 ethernet-uttak bak TV'en. Kjøpte leilighet før den var ferdig, så ba elektrikeren pepre veggene med trekkerør til nettverk.

 

Glemte jo selvfølgelig å bestille mini-HDMI kabel. Får gå innom Clas Ohlson eller noe når jeg kommer hjem.

 

Jeg tenkte å kjøre Win7, da jeg liker det best. Men ser du skriver at man må ha siste BIOS hvis man skal ha noe annet enn Win8? Og du har jo hatt endel problemer med den BIOS'en. Hm... Kanskje jeg skal prøve meg på Win8.1 allikavel da, og ikke den nyeste BIOS'en.

Lenke til kommentar

Tror ikke Clas har mini hdmi, men de har miniDP adapter(jeg kjøpte adapter der).

 

Vurderte også win7, men tenkte det var greit å teste windows 8. Denne maskinen fungerer best med windows 8 uitifra hva jeg har lest. Jeg syns windows 8.1 fungerer meget bra på den. Leste at tidligere så slet folk med andre OS fordi man ikke fikk gjort nødvendige endringer i UEFI biosen. Dette skal være fikset nå.

 

Jeg har hatt en del problemer, men virker som alle andre har de samme, så tipper dette ordner seg med ny bios / drivere.

Lenke til kommentar

Fat en mini-hdmi til hdmi adapter på clas sin nettside i hvertfall. Men orker ikke finne den igjen nå, det er så tregt nett her jeg sitter.

 

Greit. Har en win8.1 lisens liggende, så får bruke den og se hvordan det går. Det ordner seg nok. Vikitgste for meg er at jeg får spillt av filmer gjennom XBMC/Plex, spotify og surfet litt på youtube... og selvfølgelig spillt RockStar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...