Gå til innhold

Er dyr slavehandel i det 21. århundre


Anbefalte innlegg

Jeg er ikke er alene om denne tanken, men jeg vil lufte den her for å høre hva dere her på dette forumet tenker.

Under slavetiden i Amerika var det en generell oppfatning blandt folk at den sorte mann og kvinne ikke var mennesker, ikke hadde følelser og med dette kunne brukes og misbrukes til alt, alt etter hva slaveeieren måtte ønske. Alt de var verd var arbeidskraften deres, og ingenting mer. Og når de døde hadde de gjort det de var her for å gjøre. Har noen her på forumet tenkt på at akkurat det samme skjer i dag? Her i Norge. I de aller fleste norske hjem? Denne gangen er det ikke den sorte mann og kvinne det gjelder, men dyrene. Dyr blir født i fangenskap, gitt mat til å produsere mest mulig muskelmasse, og når de er ferdig vokst sendt til slakteriet, slaktet, sendt til butikkene og restaurantene for deretter å bli spist. De er mat og skal bli konsumert av noe høyerestående, altså oss mennesker. Og det er den eneste hensikten til at de i det hele tatt eksisterer. Har noen her gjort seg tanken om at dette er nøyaktig samme scenario som situsjonen med slavene under slavetiden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har tenkt over etikken ved dyrehold, men ikke sammenlignet det med slavehandel rett og slett fordi det ikke er det samme. Slavene ble ikke til middagsmat.

 

Men jeg klarer ikke å bli vegetarianer av etiske grunner. Likevel prøver jeg å dreie kjøttforbruket litt over fra båsdyr til vilt. Fra gris, kylling og ku til elg, hval og rype. Da lever de i det minste fritt og forhåpentligvis lykkelig helt frem til siste øyeblikk. Også forsøker jeg å spise mer fisk enn før. Først og fremst for å spise sunnere. At etikken spiller på lag er bare en bonus. Ja, jeg har mindre sympati med fiskens følelseliv enn med dyrenes.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg synes dette er et veldig interessant spørsmål. Jeg tror vi tillater oss å behandle dyr på denne måten rett og slett fordi vi er oppdratt til å tro at dette er greit. Akkurat på samme måte ble vel folk i kulturer hvor slavehold var alminnelig oppdratt til å tro at dette var greit. På samme måte blir vi i dag oppdratt til å tro at det er greit å skjære agurken på tvers.

 

Dersom det bare er et mindretall av avvikere som stiller spørsmål om behandling av dyr, slavehold, eller agurkskjæring, så er det jo bare å ture videre med en selvfølgelig mine.

 

Filosofen Peter Singer har vel skrevet mye om dette og snakker om et pågående "dyrenes Holocaust" som vi alle bare godtar. Dessverre har jeg ikke fått lest noe av ham ennå. Men jeg synes at vi bør tenke over hvordan vi betrakter og behandler dyr.

Endret av ærligøs
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil samtidig si noe om jegere. Elgjegere og andre jegere. Grunnen til at jeg vil si noe om dette er fordi jeg at jeg vokste opp på en gård hvor låven hvert bidige år ble brukt til denne dritten.

Hvert år, 5. oktober, samlet elgjegerne seg på gårdsplassen, så dette var naturlig nok en dato som jeg med avsky så fram imot. Altså, elgjegerne samlet seg, så ut i skogen, etterhvert ble det skutt elger, og disse ble da fraktet med traktor inn på gården, opp låvebroen og deretter hengt opp for å mørnes. Om og om igjen i løpet av jaktsesongen så jeg det grusomme synet av enda et dødt dyr bli fraktet opp på låven. Og alle disse jegerne flakkende rundt på gården. Og så endelig, da, kom tiden for partering. Og dette var naturlig nok for meg den verste delen av hele jakthelvete. Da ble også huset vi bodde i på denne gården invadert. Kjøkkenet, som vanligvis var et koselig rom, ble straks omvandlet til et slakteri, og forble et slakteri i flere dager. Så altså, hele gården inkludert alle bygninger ble i løpet av jaktsesongen omgjort til et åsted for en massakre i stor skala. Men det stoppet ikke da elgjakta var over. Når snøen gikk våren året etter, tror du da faen ikke at det hvert år lå rester av massakren igjen på plenen. Disse elgjegerne hadde gitt hundene på gården store bein, som da kom til syne på plenen i hagen da snøen gikk. Faen til folk! Og hvis noen som leser dette innlegget lider under vrangforestillingen om at elgjakt er nødvendig, for hvis ikke blir det overbestand, kan jeg fortelle at det er fullstendig feil. Og hvorfor er det feil? Grunnen til at elgen masseformerer fra år til år er nettopp fordi mange av individene av arten hvert år dør - på grunn av jegerne. Så her igjen, jegerne står for overbestanden. Hadde det vært slik at elgjakt opphørte totalt ville elgbestanden over tid jevnet seg naturlig ut fordi bestanden ikke lenger årlig ble redusert. Glem ikke at naturen er intelligent! Jeg tror jeg lager en egen tråd på dette innlegget.

Endret av The impossible dream
Lenke til kommentar

 

Det jeg er veldig mot er Halal!

 

 

 

Hva sier det om Halal? Ser ut som et standard shock-bilde om du spør meg. Er det en bakhistorie eller er det bare noen døde dyr som ligger i veikanten?

 

Som du sikkert har merket så er det i et arabisk land, og du vet vel hvordan halal blir laget? Vender hodet mot mekka og skjærer strupen på dyret. Viktig å følge med (ha fulgt med) i RLE/KRL timene!

Lenke til kommentar

 

 

Det jeg er veldig mot er Halal!

 

 

 

Hva sier det om Halal? Ser ut som et standard shock-bilde om du spør meg. Er det en bakhistorie eller er det bare noen døde dyr som ligger i veikanten?

 

Som du sikkert har merket så er det i et arabisk land, og du vet vel hvordan halal blir laget? Vender hodet mot mekka og skjærer strupen på dyret. Viktig å følge med (ha fulgt med) i RLE/KRL timene!

 

 

I Norge blir vel dyrene bedøvd først? Da er det vel ikke så ille?

Lenke til kommentar

 

 

 

Det jeg er veldig mot er Halal!

 

 

 

Hva sier det om Halal? Ser ut som et standard shock-bilde om du spør meg. Er det en bakhistorie eller er det bare noen døde dyr som ligger i veikanten?

 

Som du sikkert har merket så er det i et arabisk land, og du vet vel hvordan halal blir laget? Vender hodet mot mekka og skjærer strupen på dyret. Viktig å følge med (ha fulgt med) i RLE/KRL timene!

 

 

I Norge blir vel dyrene bedøvd først? Da er det vel ikke så ille?

 

Dyrene får et støt i hode i Norge , mens muslimene skjærer strupen mens de lever (så de blør ihjel).

Lenke til kommentar

Jeg tenkte på at det jo foregår halalslakting i Norge også.

 

"Gilde opprettet et eget datterselskap for halal-produker i 2001 – Alfathi AS, som er godkjent av Islamsk Råd Norge.", sier Wikipedia under "halal".

 

Jeg synes det er litt rart at vi halalslakter i Norge. Men jeg vet ikke om dette er verre enn andre slaktemetoder. Dersom dyret ikke kjenner smerte, så er det vel ikke så viktig hvordan det slaktes?

Lenke til kommentar

Dyrene får et støt i hode i Norge , mens muslimene skjærer strupen mens de lever (så de blør ihjel).

 

Det er ikke så ekstremt som du muligens skal ha det til. Det er studier som sier at Halal er vel så humant som bolt-slakting. Om det er forskjell så er denne minimal. Vi snakker tross alt ikke om ren tortur her, slik som dyr blir drept av moder natur.

 

Å blir kuttet strupen på er en ganske grei måte å dø på etter det jeg har hørt. Opphenging av dyr før slakt kan være stressende for dyret, men moderne Halal-slakting i vestlige land tar også et fint grep om dette.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Jeg tenkte på at det jo foregår halalslakting i Norge også.

 

"Gilde opprettet et eget datterselskap for halal-produker i 2001 – Alfathi AS, som er godkjent av Islamsk Råd Norge.", sier Wikipedia under "halal".

 

Jeg synes det er litt rart at vi halalslakter i Norge. Men jeg vet ikke om dette er verre enn andre slaktemetoder. Dersom dyret ikke kjenner smerte, så er det vel ikke så viktig hvordan det slaktes?

Det er i norge fordi det er så mange muslimer i norge (de krever halal).

Lenke til kommentar

Legg merke til at mens muslimer i Norge har godkjent å modifisere sin dyretortur så har jødene nektet, de importerer heller kjøtt fra utlandet enn å endre på tradisjonen.

 

Pelsnæringen er også en skammelig side av det norske samfunn som burde forbys for lenge siden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Når det gjelder Halal-slakting i Norge, så blir dyrene bedøvet før de får strupen skjært av.

 

Blir de?

Er det bedøvelses-middel i Halal-kjøtt altså?

Trodde man ikke kunne bedøve dyr før slakt...

 

 

Delvis flisespikkeri, men halal betyr bare lovlig, vann er halal(lovlig), alkohol er haram(ulovlig). Så når noen sier at de er imot halal(alt lovlig), er det etter min mening ett tegn på lite kunnskap :)

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Jeg er imot halal-slakting.

 

Også er jeg imot å kategorisere mat på bakgrunn hva en røver og analfabet sa i ørkenen for 1400 år siden. Men det fører i seg selv ikke nødvendigvis til skade for noen, imotsetning til halal-slakting. Jeg er faktisk glad gris er haram for det hadde blitt uendelig med ekstra lidelse om muslimene skulle torturere disse dyrene også.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er imot halal-slakting.

 

Også er jeg imot å kategorisere mat på bakgrunn hva en røver og analfabet sa i ørkenen for 1400 år siden. Men det fører i seg selv ikke nødvendigvis til skade for noen, imotsetning til halal-slakting. Jeg er faktisk glad gris er haram for det hadde blitt uendelig med ekstra lidelse om muslimene skulle torturere disse dyrene også.

Heldigvis er det flere som er mot halal. https://www.facebook.com/groups/neitilhalalslaktinorgeogimport/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...