Gå til innhold

Den russiske aggresjonen mot Ukraina


Anbefalte innlegg

 

Jeg får spørre deg som jeg har spurt Mr.M. tidligere uten at han svarer på det.

Hva har Russland å frykte fra Nato eller vesten for øvrig om Russland oppfører seg og holder seg innen sine egne landegrenser?

Kommer USA eller Nato til å angripe et fredelig Russland?

 

 

Kan ikke si jeg har sett du har spurt meg, men mulig jeg har oversett det i tilfelle(?)

 

USA vil bygge det såkalte rakett-skjoldet i Europa, som ifølge amerikanerne skal "beskytte oss" mot raketter fra Nord-Korea og Iran. Russland tror ikke på den forklaringen og frykter at dette skjoldet innrettes mot Russlands militære kapasitet, og dermed forpurrer den strategiske maktbalansen (gjensidig trussel om ødeleggelse) som har holdt stormaktene i sjakk siden WW2

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/usa/russland-fortsatt-kritiske-til-usas-rakettskjold/a/10023626/

 

Tror du på at dette skjoldet er for å beskytte Norge osv. mot Nord-Korea og Iran?

 

Akkurat nå hadde et slikt skjold vært på sin plass for vi har ikke bare Nord Korea å frykte men også vår nærmeste nabo.

Uansett så endrer ikke et slikt skjold det faktum at både USA og Russland har fisk i sjøen med buken full av raketter med atomstridshoder klare til å fyre av om de skulle få beskjhed om det.

Nesten ingen vet hvor de er men en ting er sikkert og det er at de lurer utenfor kysten av hevrandres kystlinjer.

 

Men ville Vesten brukt dette rakettskjoldet til å angripe et fredelig Russland?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sitat arthon:

 

"Da må du også forstå at når du er en ukritisk og uforbeholden støttespiller til et totalitært diktatorisk fascist regime"

 

Det går an å se dette annerledes skjønner du. Russland er ikke aggressoren her overhodet, Russland svarer på en geopolitisk aggresjon fra NATO, diktert og styrt av USA.

Dette har pågått lenge, men er nå blitt intensivert av de skrittene BRICS-landene har tatt i retning av

1. å gå bort fra dollaren som verdensvaluta.

Dette fordi de ikke lenger finner seg i et system der verdensvalutaen fremmer interessene til et finansbasert imperium og opprettholder et globalt bank/økonomisystem som er avlegs og hemmer utvikling, vekst, fattigdomsbekjempelse. Og tvinger dem (gjennom dollartrykking og petrodollarsystemet) til å finansiere USAs underskudd og militærbudsjett.

2. gå inn for en 'multipolar' verdensorden med balanse mellom makter/regioner.

 

Hvilken stormakt har stått for flest kriger, invasjoner, kupp og maktovertagelser etter 1945?

 

Syns det sto noe i våset ditt om landsforræderi også, gidder ikke sjekke. Men i så fall kan det være slik at Norges rævedilting etter USA med sanksjoner mot Russland og støtte til Naziregimet i Kiev er et fatalt politisk feilgrep, og også moralsk sett et dypt fall --og dermed et svik mot Norge som nasjon.

Endret av amber
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

arthon via Twatter:

 

BRAKING So far at least 2000 #Russian army soldiers have died in war w #Ukraine.

 

Kan du slutte å poste disse åndssvake ukr twattene? Dette tallet er kanskje 'seps' totale tap.

Er enig. Morosomt å se hvor mye propaganda Kiev spyr ut via støttespillerere.

 

Dere må slutte med disse generelle beskyldningene og påstandene dere ikke har belegg for.

Hvis dere har kritiske anførsler så må dere sitere kilden - da kan vi diskutere kildens troverdighet.

arthon:

"Sier hvem?"

Husker ikke men det var en av lederne deres, igår tror jeg.

Mozgovoy påstår at hans enhet som nå er på 1000 har 40 døde totalt.

Du beskylder meg for noe - og så svarer du "husker ikke" "men tror at".

 

2000 Døde Russere i Ukraina kommer fra aktivister i Russland.

 

Her er linken som jeg postet tidligere i dag; http://www.unian.net/politics/958670-na-vostoke-ukrainyi-pogibli-ne-menee-2-tyis-rossiyan-rossiyskiy-pravozaschitnik.html

Den er fra denne posten; https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1570258&p=21941490

 

Hvis dere er så late at dere ikke gidder å lese det som det er linket til så har dere heller ingen rett til å kritisere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

http://www.themoscowtimes.com/news/a...ic/506384.html

 

Jazz too american, banned from playing.

 

A state culture watchdog banned a Russian jazz band from playing at a book fair in Hungary because of the style of music they play, musician Naum "Dry Ice" Bleek said on his Facebook page.

"The Federal Mass Media Inspection Service was wary about jazz accompaniment, it being American music," Bleek cited an unnamed organizer on the Russian side as saying.

"I know it sounds insane, but you've got to defer to them," the organizer was cited by Bleek on Monday as saying.

The musicians were asked to play something Russian instead, but declined, Bleek said.

Bare et av mange signaler som kommer frem av dagen at Russland beveger seg bakover i tid og omfavner et totalitært styre og levesett.

Lenke til kommentar

 

Men ville Vesten brukt dette rakettskjoldet til å angripe et fredelig Russland?

 

 

Fullt operativt vil et slikt rakettskjold (Polen har allerede sagt ja) spredd over flere land inntil Russlands grense, medføre at USA eller NATO kan foreta seg hva som helst rundt omkring uten at Russland tilsvarende kan ivareta sine interesser militært. (eller kraftig redusert)

 

Trenger ikke være særlig smart for å skjønne denslags.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er da bare en konvoivideo vi diskuterer. Og plasseringen er grei ut fra veiskilt.

Sier ikke meg noe men viser visst at det er Lugansk-Krasnodon veien.

 

Jeg postet dette i går/i natt såvidt jeg kan huske;

http://ukraineatwar.blogspot.no/2014/09/russian-moves-huge-convoy-of-armor-into.html

 

 

og

 

 

 

Den sist observerte konvoien på Lugansk-Krasnodon veien beveget seg av en eller annen grunn i østlig retning, noe besynderlig.

 

Noe annet som skurrer vedrørende denne angivelige "innvasjons-videon" er at det i andre sammenhenger har blir hevdet at strømforsyning mangler i dette distriktet. Men samtidig sitter man altså ombord på en strømdrevet såkalt trolley-buss og filmer.. :hmm:

 

Hvis du mener den videoen av en militær kolonne med 122 kjøretøyer som jeg postet i går så var det helt klart på landeveien og der er det ikke elektriske trolly busser. :wallbash:

 

 

neivel?

 

Krasnodon%2B5.jpg

 

Krasnodon%2B6.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

arthon:

"du beskylder meg for noe"

 

Å stakkars liten. 2 ganger i ett innlegg om hvordan de er etter deg. Kritikk og tilsvar får du finne deg i, du går hardt nok ut selv.

 

Og 'kritiske anførsler' til denne strømmen av meningsløse tweets og bildemateriale som kan være hvasomhelst fra særdeles oppfinnsomme kilder?

 

Og jeg husker min kilde: colonel Cassad. Jeg forlanger ikke at andre har tiltro til den. Hvem av seps som sa det spiller vel ingen rolle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

arthon:

"du beskylder meg for noe"

 

Å stakkars liten. 2 ganger i ett innlegg om hvordan de er etter deg. Kritikk og tilsvar får du finne deg i, du går hardt nok ut selv.

 

Og 'kritiske anførsler' til denne strømmen av meningsløse tweets og bildemateriale som kan være hvasomhelst fra særdeles oppfinnsomme kilder?

 

Og jeg husker min kilde: colonel Cassad. Jeg forlanger ikke at andre har tiltro til den. Hvem av seps som sa det spiller vel ingen rolle.

Her er kartet til Colonel Cassad: http://cassad-eng.livejournal.com/80446.html#cutid1 Finnes det en variant av kartet på engelsk? Her er et annet kart fra cassad: http://cassad.net/?do=warmarker

Dette tror jeg er live, mulig å oversette det? Men takk for at du delte disse skildene veldig fint å få se kartene og nyhetene fra sepsene. Foresten er det noen nyheter om Russisk reaksjon pga at Frankrike ikke vil levere militær båtene til Russland?

 

Foresten her er war news nyheter om Obamas kommentering av krisen i øst europa: http://warnewsupdates.blogspot.no/2014/09/president-obama-comments-on-crisis-in.html

 

Fra war news om militær båtene som skulle til Russland:

http://warnewsupdates.blogspot.no/2014/09/france-suspends-delivery-of-mistral.html

Endret av Agandaur99
Lenke til kommentar

 

 

 

Foresten tilbake til informasjon:

se ved slutten av videoen der det holdes pro ukrainske demonstrasjoner de er "staged" for og sittere en fyr med et godt øye "The rally at the end of the video: small attendance, very tepid crowd, and evidence it was largely staged(note many buses in the background) including of course a person dressed perfectly as a traditional Ukrainian." Demonstrasjonene blir vist 2:37. Foresten så er ca halvparten av befolkningen i Mariupol Russisk og det tvilsomt at de kommer til å hjelpe den Ukrainske hæren frivilig.

 

 

Hvorfor tror du demonstrasjonen er iscenesatt? Fordi det er noen busser i bakgrunnen? Du kan ikke mene at det skal være godt nok bevis.

 

Bussene er et bevis pga folkene kan ha blitt busset dit systematisk, siden det er en merkelig "tilfeldighet at det er masse busser i nærheten av et "tilfeldig demonstrasjon. Mesteparten av folkene er ikke engasjerte og bare står der å stirrer. Det var ikke mange folk også selvsakt en persjon kledd opp nøyaktig som en tradisjonel Ukrainer. Det er bare noen som er engasjerte bare noen få folk med flagg mens resten venter på at det blir ferdig.

 

 

Synes du virkelig selv dette er overbevisende?? "Folkene kan ha blitt busset dit systematisk"? Ja, eller bussene står der av helt andre grunner. Det er en bussoppsamlingsplass, de er midlertidig parkert der, protestantene ordnet seg busser selv - det er hundre forklaringer. At de er busset dit fordi man vil iscenesette en "falsk" demonstrasjon er kun én. Dine tolkninger av hvordan demonstrantene ter seg - hvor ivrige de virker i denne snutten - er heller ikke bevis for noe som helst.

 

Jeg synes det er svært rart at du er så raskt ute med å komme til en pro-russisk konklusjon. Du virker ærlig talt ukritisk i omgangen din med fakta; konklusjonene virker liksom gitt på forhånd. Du får spørre deg selv hvorfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Foresten tilbake til informasjon:

se ved slutten av videoen der det holdes pro ukrainske demonstrasjoner de er "staged" for og sittere en fyr med et godt øye "The rally at the end of the video: small attendance, very tepid crowd, and evidence it was largely staged(note many buses in the background) including of course a person dressed perfectly as a traditional Ukrainian." Demonstrasjonene blir vist 2:37. Foresten så er ca halvparten av befolkningen i Mariupol Russisk og det tvilsomt at de kommer til å hjelpe den Ukrainske hæren frivilig.

 

 

Hvorfor tror du demonstrasjonen er iscenesatt? Fordi det er noen busser i bakgrunnen? Du kan ikke mene at det skal være godt nok bevis.

 

Bussene er et bevis pga folkene kan ha blitt busset dit systematisk, siden det er en merkelig "tilfeldighet at det er masse busser i nærheten av et "tilfeldig demonstrasjon. Mesteparten av folkene er ikke engasjerte og bare står der å stirrer. Det var ikke mange folk også selvsakt en persjon kledd opp nøyaktig som en tradisjonel Ukrainer. Det er bare noen som er engasjerte bare noen få folk med flagg mens resten venter på at det blir ferdig.

 

 

Synes du virkelig selv dette er overbevisende?? "Folkene kan ha blitt busset dit systematisk"? Ja, eller bussene står der av helt andre grunner. Det er en bussoppsamlingsplass, de er midlertidig parkert der, protestantene ordnet seg busser selv - det er hundre forklaringer. At de er busset dit fordi man vil iscenesette en "falsk" demonstrasjon er kun én. Dine tolkninger av hvordan demonstrantene ter seg - hvor ivrige de virker i denne snutten - er heller ikke bevis for noe som helst.

 

Jeg synes det er svært rart at du er så raskt ute med å komme til en pro-russisk konklusjon. Du virker ærlig talt ukritisk i omgangen din med fakta; konklusjonene virker liksom gitt på forhånd. Du får spørre deg selv hvorfor.

 

 

Her fra war news:

 

http://warnewsupdates.blogspot.no/2014/08/ukraine-civil-war-news-updates-august_30.html

The rally at the end of the video: small attendance, very tepid crowd, and evidence it was largely staged(note many buses in the background) including of course a person dressed perfectly as a traditional Ukrainian.

August 30, 2014 at 8:13 AM

blank.gifWar News Updates Editor said...

James .... you have a good eye .... I missed the buses in the background. But this part of Ukraine has a predominantly Russian population. Many of them are not going to help the Ukraine army.

August 30, 2014 at 8:19 AM

blank.gifJames said...

"But this part of Ukraine has a predominantly Russian population" that explains a lot of what I observed.

---------

Sånn, hvis du ønsker flere detaljer så bare spør James, en trivelig fyr på bloggen og kan legge merke til de minste detaljer som folk flest overser, som foreksempl om soldater bruker dårlige sko, merkelig kropsspråk osv.

Endret av Agandaur99
Lenke til kommentar

sitat arthon:

 

"Da må du også forstå at når du er en ukritisk og uforbeholden støttespiller til et totalitært diktatorisk fascist regime"

 

Det går an å se dette annerledes skjønner du. Russland er ikke aggressoren her overhodet, Russland svarer på en geopolitisk aggresjon fra NATO, diktert og styrt av USA.

 

Mener du virkelig Russland har rett til å innblande seg og angripe sitt naboland Ukraina fordi NATO - som er en tredjepart i dette - har opptrådt aggressivt?? Hvorfor skal ikke Ukraina ha rett til å styre landet sitt selvstendig og fritt slik andre land gjør? Du mener øyensynlig at de ikke har slik rett. Vil du bli tatt seriøst må du begrunne dette standpunktet.

 

 

Dette har pågått lenge, men er nå blitt intensivert av de skrittene BRICS-landene har tatt i retning av

1. å gå bort fra dollaren som verdensvaluta.

Dette fordi de ikke lenger finner seg i et system der verdensvalutaen fremmer interessene til et finansbasert imperium og opprettholder et globalt bank/økonomisystem som er avlegs og hemmer utvikling, vekst, fattigdomsbekjempelse. Og tvinger dem (gjennom dollartrykking og petrodollarsystemet) til å finansiere USAs underskudd og militærbudsjett.

2. gå inn for en 'multipolar' verdensorden med balanse mellom makter/regioner.

 

Hva har så dette med Russlands (begrensede) invasjon i Ukraina å gjøre? Angår dette overhodet saken?

Mener du Russland har angrepet Ukraina fordi BRICS-land - ifølge deg - ikke vil ha USD som verdensvaluta? Hvordan henger dette sammen, egentlig?

Du må vel forstå at Russland har klare egeninteresser i å holde Ukraina unna EU - og til å stjele Donetsk- og Luhansk-regionene. Bl.a. er det store gassforekomster der, og ved å sikre (stjele) disse får Russland styrket posisjon på gassmarkedet - på bekostning av Ukraina, naturligvis. I tillegg får Putin en boost i Russland - slik han fikk da han tok Krim fra ukrainerne.

Hvilken stormakt har stått for flest kriger, invasjoner, kupp og maktovertagelser etter 1945?

 

Syns det sto noe i våset ditt om landsforræderi også, gidder ikke sjekke. Men i så fall kan det være slik at Norges rævedilting etter USA med sanksjoner mot Russland og støtte til Naziregimet i Kiev er et fatalt politisk feilgrep, og også moralsk sett et dypt fall --og dermed et svik mot Norge som nasjon.

 

Ad første setning: Du mener sikkert at det er USA. Men hva er poenget? Russland kan kjøre inn i Ukraina fordi USA har vært slem tidligere?

Ethvert land som våger å stå opp mot den egoistiske maktpolitikken Russland nå utøver - og de krenkelsene Russland står for av ukrainsk suverenitet og mot det ukrainske folk - fortjener honnør. Det er alt for lett å se bort ifra slike overgrep fordi man er best tjent med å tekke stormakten Russland. Det er jo tross alt ikke urett som rammer en selv, hva?

Hvis ikke Norge hadde reagert på denne uretten - og de klare bruddene på fundamental folkerett (les: suverenitetsprinsippet) - hadde det vært en skam å være norsk.

Det er forbløffende å se nordmenn argumentere i favør av aggressoren og overgriperen i denne saken - og gi pokker i det fredelige landet som er offeret.

 

Endret av frevild
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her fra war news:

 

http://warnewsupdates.blogspot.no/2014/08/ukraine-civil-war-news-updates-august_30.html

The rally at the end of the video: small attendance, very tepid crowd, and evidence it was largely staged(note many buses in the background) including of course a person dressed perfectly as a traditional Ukrainian.

August 30, 2014 at 8:13 AM

blank.gifWar News Updates Editor said...

James .... you have a good eye .... I missed the buses in the background. But this part of Ukraine has a predominantly Russian population. Many of them are not going to help the Ukraine army.

August 30, 2014 at 8:19 AM

blank.gifJames said...

"But this part of Ukraine has a predominantly Russian population" that explains a lot of what I observed.

---------

Sånn, hvis du ønsker flere detaljer så bare spør James, en trivelig fyr på bloggen og kan legge merke til de minste detaljer som folk flest overser, som foreksempl om soldater bruker dårlige sko, merkelig kropsspråk osv.

 

 

Ja, og war news bringer ingen fakta, ingen bevis. I høyden er det tendensiøse spekulasjoner om busser m.v.

 

Men det kjøper du altså helt ukritisk. Det virker som om du godtar war news' konklusjon selv om denne åpenbart ikke bygger på bevis, derimot på et ønske om å fremstille ting prorussisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Jeg synes det er svært rart at du er så raskt ute med å komme til en pro-russisk konklusjon. Du virker ærlig talt ukritisk i omgangen din med fakta; konklusjonene virker liksom gitt på forhånd. Du får spørre deg selv hvorfor.

Det er ikke noe besynderlig, egentlig. For noen er det å ta side i en slik sak som å heie på deres favorittfotballag for andre. Det spiller ingen rolle hvilke argumenter eller bevis du kommer med, "favorittlaget" vil alltid være unnskyldt og man kan bruke alle slags påskudd uansett hvor banale de er mot motparten. Fornuft, sindighet og fakta vil aldri trumfe igjennom i en slik sammenheng.

 

Men det er uansett underholdende å se hva slike folk klarer å lappe sammen av forklaringer på konklusjoner som er så søkt at til og med en 5 åring ville blitt skeptisk. Så jeg har ingenting imot å lese det.

 

Bare et OBS: "kilde" staves ikke "skilde". Dette har irritert meg en stund nå.

Lenke til kommentar

 

Men ville Vesten brukt dette rakettskjoldet til å angripe et fredelig Russland?

Fullt operativt vil et slikt rakettskjold (Polen har allerede sagt ja) spredd over flere land inntil Russlands grense, medføre at USA eller NATO kan foreta seg hva som helst rundt omkring uten at Russland tilsvarende kan ivareta sine interesser militært. (eller kraftig redusert)

 

Trenger ikke være særlig smart for å skjønne denslags.

 

Vi snakker om verdens største land her som kunne dominert verdensmarkedet om de ville.

Men nei de skal tuske og lure istedenfor.

De kunne jo bare bygget sitt eget rakettskjold for å holde Nato i sjakk.

Er jo ikke akkurat langt til sentraleuropa fra Russland.

Og som sagt de har ubåtene sine som ingen rakettskjold hjelper mot.

 

Vi snakker om verdens største land her som kunne dominert verdensmarkedet om de ville.

Men nei de skal tuske og lure istedenfor.

De kunne jo bare bygget sitt eget rakettskjold for å holde Nato i sjakk.

Er jo ikke akkurat langt til sentraleuropa fra Russland.

Og som sagt de har ubåtene sine som ingen rakettskjold hjelper mot.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

 

Her fra war news:

 

http://warnewsupdates.blogspot.no/2014/08/ukraine-civil-war-news-updates-august_30.html

The rally at the end of the video: small attendance, very tepid crowd, and evidence it was largely staged(note many buses in the background) including of course a person dressed perfectly as a traditional Ukrainian.

August 30, 2014 at 8:13 AM

blank.gifWar News Updates Editor said...

James .... you have a good eye .... I missed the buses in the background. But this part of Ukraine has a predominantly Russian population. Many of them are not going to help the Ukraine army.

August 30, 2014 at 8:19 AM

blank.gifJames said...

"But this part of Ukraine has a predominantly Russian population" that explains a lot of what I observed.

---------

Sånn, hvis du ønsker flere detaljer så bare spør James, en trivelig fyr på bloggen og kan legge merke til de minste detaljer som folk flest overser, som foreksempl om soldater bruker dårlige sko, merkelig kropsspråk osv.

 

 

Ja, og war news bringer ingen fakta, ingen bevis. I høyden er det tendensiøse spekulasjoner om busser m.v.

 

Men det kjøper du altså helt ukritisk. Det virker som om du godtar war news' konklusjon selv om denne åpenbart ikke bygger på bevis, derimot på et ønske om å fremstille ting prorussisk.

 

Hvis du har lyst på bevis fra han så bare spør han. Han har følget Ukraina krisen siden den startet og har kilder i det Ukrainske parlamentet og noen "venner" i den Russiske regjeringen. Hvis du tviler på hannes troverdighet så bare spør han om han kan bekrefte informasjonen.

 

Ps: Takk Vonfaff har rettet fra skilde til kilde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...