Gå til innhold

Lys, maskin og sten


N*

Anbefalte innlegg

Hvis vi har en fakkel med brennende lys. Og splitter det til to fakler, og lar de reagere på hverandre. Da skulle kanskje den ene blitt til sten, og den andre forblitt flamme. Stenen går gjennom hurtignedkjøling, som gjør den til ved. Og så lar vi flammen varme en maskin, som tenner veden konstant. Vi lar det øke frem til det blir ressurser til overs av det.

 

Evighetsmaskin?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis vi har en fakkel med brennende lys. Og splitter det til to fakler, og lar de reagere på hverandre. Da skulle kanskje den ene blitt til sten, og den andre forblitt flamme. Stenen går gjennom hurtignedkjøling, som gjør den til ved. Og så lar vi flammen varme en maskin, som tenner veden konstant. Vi lar det øke frem til det blir ressurser til overs av det.

 

Evighetsmaskin?

Dægærn, jeg skjønner hva du tenker for sånn trodde jeg også! Da jeg røya bananskall.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva mener du med sten?

Stein? kull?

 

det største problemet her er vel trinnet "gjør den til ved". Man kan ikke gjøre om noe som har brent til ved.

Kanskje hvis man kjøler ned flammen som brenner fra veden? :S

 

Hvis vi har en fakkel med brennende lys. Og splitter det til to fakler, og lar de reagere på hverandre. Da skulle kanskje den ene blitt til sten, og den andre forblitt flamme. Stenen går gjennom hurtignedkjøling, som gjør den til ved. Og så lar vi flammen varme en maskin, som tenner veden konstant. Vi lar det øke frem til det blir ressurser til overs av det.

 

Evighetsmaskin?

Dægærn, jeg skjønner hva du tenker for sånn trodde jeg også! Da jeg røya bananskall.

 

 

Har ikke noe med rus å gjøre, dette. Blir all filosofi knyttet opp mot rus, for tiden? Hvorfor tenker du på bananer når jeg skriver dette?

Endret av N*
Lenke til kommentar

Moderatormelding

"Evighetsmaskiner" dreier seg ikke om filosofi/livssyn/religion, men fysikk. OT argumenterer også ut fra et ståsted som omhandler materie og dermed fysiske lover.

 

Tråden flyttes derfor til "Teknologi og vitenskap" i henhold til forumets retningslinjer.

 

Innvendinger eller kommentarer skal tas på PM, og ikke i tråden.

 

LiamH

:)

 

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Hvis vi har en fakkel med brennende lys. Og splitter det til to fakler, og lar de reagere på hverandre. Da skulle kanskje den ene blitt til sten, og den andre forblitt flamme. Stenen går gjennom hurtignedkjøling, som gjør den til ved. Og så lar vi flammen varme en maskin, som tenner veden konstant. Vi lar det øke frem til det blir ressurser til overs av det.

 

Evighetsmaskin?

 

Kva er det du snakker om?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis vi har en fakkel med brennende lys. Og splitter det til to fakler, og lar de reagere på hverandre. Da skulle kanskje den ene blitt til sten, og den andre forblitt flamme. Stenen går gjennom hurtignedkjøling, som gjør den til ved. Og så lar vi flammen varme en maskin, som tenner veden konstant. Vi lar det øke frem til det blir ressurser til overs av det.

 

Evighetsmaskin?

 

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Evighetsmaskiner er umulig med de teoriene vi tror er rett i dag. (Termodynamikkens lover.)

Se termodynamikkens 1. og 2. lov for hvorfor evighetsmaskiner er umulige.

 

Så vidt jeg forstår, må flammene og veden være nøyaktig likeverdige ut ifra energi og masse? Har jeg misforstått nå? Og flammer har en tendens til å skape ubalanse i alt dette.. Am i right? Det må være fordi energien som blir til overs havner ett sted i maskineriet, og skaper feilrelasjoner...

 

Terminologi er interessant. Men teksten er mektig tung.

 

Nicho = Genious ;)

Lenke til kommentar

Det må jo bli noe til overs av den brente veden, vel? Det kommer nok ann på maskineriet som svir av veden. Og hvor mye energi det vil bruke. Og så var det å finne rette løsninhgen til en så energidriftsbesparende maskin, da. Høyst vanskelig.

Endret av N*
Lenke til kommentar

 

 

Så vidt jeg forstår, må flammene og veden være nøyaktig likeverdige ut ifra energi og masse? Har jeg misforstått nå? Og flammer har en tendens til å skape ubalanse i alt dette.. Am i right? Det må være fordi energien som blir til overs havner ett sted i maskineriet, og skaper feilrelasjoner...

 

Terminologi er interessant. Men teksten er mektig tung.

 

Nicho = Genious ;)

 

Tror ikke du skal genierklære noen fordi vedkommende kan linke til wikipedia ...

Det jeg tror du ikke helt har forstått er at flammer bare er en kjemisk reaksjon. Så når veden brenner tilføres oksygen og systemet ditt blir endret. (Det er ikke i likevekt.) Du vil lage en evighetsmaskin, men du er avhengig av å få oksygen tilført. Dessuten trenger du ny ved ettersom reaksjonen utført av flammene ikke er reversibel.

Siden flammer er en reaksjon gir det ikke helt mening å si at flammene er i likevekt med veden, som er en reaktant. Det blir heller ingen energi til "overs." Energien som evt. blir frigjort får en lavere utnyttelsesgrad og fra termodynamikkens 2. lov kan du derfor konkludere med at det ikke blir en evighetsmaskin.

 

 

Det må jo bli noe til overs av den brente veden, vel? JOOOO! :S

Nei. Det er nettopp der mange bommer, men energien i systemet er den samme før og etter. Med mindre du tilfører eller fjerner noe fra systemet.

Lenke til kommentar

 

 

 

Så vidt jeg forstår, må flammene og veden være nøyaktig likeverdige ut ifra energi og masse? Har jeg misforstått nå? Og flammer har en tendens til å skape ubalanse i alt dette.. Am i right? Det må være fordi energien som blir til overs havner ett sted i maskineriet, og skaper feilrelasjoner...

 

Terminologi er interessant. Men teksten er mektig tung.

 

Nicho = Genious ;)

 

Tror ikke du skal genierklære noen fordi vedkommende kan linke til wikipedia ...

Det jeg tror du ikke helt har forstått er at flammer bare er en kjemisk reaksjon. Så når veden brenner tilføres oksygen og systemet ditt blir endret. (Det er ikke i likevekt.) Du vil lage en evighetsmaskin, men du er avhengig av å få oksygen tilført. Dessuten trenger du ny ved ettersom reaksjonen utført av flammene ikke er reversibel.

Siden flammer er en reaksjon gir det ikke helt mening å si at flammene er i likevekt med veden, som er en reaktant. Det blir heller ingen energi til "overs." Energien som evt. blir frigjort får en lavere utnyttelsesgrad og fra termodynamikkens 2. lov kan du derfor konkludere med at det ikke blir en evighetsmaskin.

 

 

Det må jo bli noe til overs av den brente veden, vel? JOOOO! :S

Nei. Det er nettopp der mange bommer, men energien i systemet er den samme før og etter. Med mindre du tilfører eller fjerner noe fra systemet.

 

 

Jeg tror ved er en reaksjon, akkurat som flammer. Men jeg tror flammen kom først, historisk sett. Og jeg tror tid er rom, og at vi tennte flammen fra flammens fremtid.

 

Hva om maskinen består av spinnende atomer? Da gjelder det å få atomene i konstant rotasjon, uten at de relaterer/danser/butterfly-effekt-faller ut av sirkelen. Da blir kanskje energien tappet ut fra atomene, eller kommer det ann på hvordan de er plassert opp mot hverandre? Om man plasserer de påvirkende mot hverandre, i en sirkel? :hmm:

Endret av N*
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...