Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Konsekvenser ved å la bilen stå på tomgang


IceBlitz

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har i en stund lurt på hvilke konsekvenser det kan få for bilen å la den stå på tomgang. Gitt et scenario der man feks skal vente med bil for å hente noen. Når det er kaldt ute blir det å stå på tomgang ganske mye mer behagelig enn å skru motoren av om man skal sitte i et kvarter.

 

Kan man la varm motor stå på tomgang lenge slik som dette og ofte?

 

 

Jeg ser for meg, er dog kun en teori, at bilen har dårligere smøring på tomgang så den vil få mer slitasje på alt av lagere og andre bevegelige deler enn ved vanlig kjøring.

 

Ser også for meg at den vil tilsote seg enda mer pga dårligere eller mer ufullstendig forbrenning av drivstoff siden detonasjonen som skjer i sylinderen ikke får ekspandert like raskt som den ville gjort ved høyere turtall. Hvis dette stemmer vil oljen raskere få dårligere smøringsevner da den blir raskere sort/tilsotet, ventiler i toppen vil bli mer tilsotet og ikke holde ordentlig tett ved motortaktene lengre etc. Og selvfølgelig vil katalysator og slikt tilstoppe seg litt slik at motor får "pusteproblemer".

 

 

Hva tenker dere om denne teorien?

Har jeg til en viss grad rett, eller betyr det så lite at motor sviver på tomgang over lengre tid at jeg ikke trenger å bekymre meg?

 

Snakker nå kun om varm motor :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fristende å sitere Blekkulf.

profile_img1_inky-1.gif

Slå av motoren din gjøk!

Å forurense er ingen spøk!

 

 

Skal bilen stå stille, slår du av motoren. I hvert fall nær folk eller bebyggelse.

Om du fryser, kan du kjøre til et øde sted der ingen bryr seg om du står på tomgang.

Eller bruke stilongs.

 

 

Stilongs er faktisk tøft!

 

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For å forsøke å svare på det TS faktisk spør om... Jeg forutsetter at det er snakk om en forholdsvis moderne bil uten alvorlig slitasje. Tomgangskjøring over tid vil være forholdsvis uproblematisk. Om oljepumpe og lagre er i normal stand vil oljetrykket være mer enn høyt nok til å forhindre metallisk kontakt i lagerflatene. Slitasjen på tomgang vil være minimal. Forbrenningsmessig bør det heller ikke by på nevneverdige problemer. Er motoren i normalt god tilstand og har en moderne motorstyring vil den gå såpass lett og rent at tomgangskjøring over en periode ikke vil gi noen negative konsekvenser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Bør vel også nevnes at du (dersom du har automatgir) bør sette bilen i P eller N dersom du skal stå stille lenge.

 

Uaktuelt for mange nyere biler som har start/stopp funksjon

Hvordan fungerer det?

Er det umulig å la motoren gå på tomgang?

Slår motoren seg av hvis bilen står stille, uten at dette kan overstyres?

 

Jeg har ikke prøvd en så ny bil, men jeg ser for meg at dette er irriterende hvis du må ut å fjerne snø fra vinduene.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

 

 

Bør vel også nevnes at du (dersom du har automatgir) bør sette bilen i P eller N dersom du skal stå stille lenge.

Uaktuelt for mange nyere biler som har start/stopp funksjon

Hvordan fungerer det?

Er det umulig å la motoren gå på tomgang?

Slår motoren seg av hvis bilen står stille, uten at dette kan overstyres?

Jeg har ikke prøvd en så ny bil, men jeg ser for meg at dette er irriterende hvis du må ut å fjerne snø fra vinduene.

 

joda, det er knapp for deaktivering av denne funksjonen. Dessuten vil start/stopp ikke aktiveres før motoren er varm

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å forsøke å svare på det TS faktisk spør om... Jeg forutsetter at det er snakk om en forholdsvis moderne bil uten alvorlig slitasje. Tomgangskjøring over tid vil være forholdsvis uproblematisk. Om oljepumpe og lagre er i normal stand vil oljetrykket være mer enn høyt nok til å forhindre metallisk kontakt i lagerflatene. Slitasjen på tomgang vil være minimal. Forbrenningsmessig bør det heller ikke by på nevneverdige problemer. Er motoren i normalt god tilstand og har en moderne motorstyring vil den gå såpass lett og rent at tomgangskjøring over en periode ikke vil gi noen negative konsekvenser.

 

 

Takk for svaret ditt.

 

Jeg ser logikken din og er egentlig enig.

Men greit å få en second opinion :)

 

Da tar jeg det ikke så tungt å stå på tomgang fremover :)

Det er snakk om en Volvo V40 med en motor av høy kvalitet (den sjeldne litt dyre 2 literen med 140hk) og er gått 150 000km med alle servicer fulgt etc.

 

 

Og til dere to første som føler dere så flotte og høye i hatten at dere syntes det er greit å regelri andre mennesker der det absolutt ikke passer inn, vil jeg foreslå at dere setter dere mer inn i forurensning enn det dere tydeligvis har gjort til nå.

 

For hva ville være best? Å kjøpe feks en Toyota Prius som gir tilsvarende mer forurensning under produksjonen enn det den vil klare å spare miljøet for i hele dens levetid ved å være hybrid?

 

Eller å ha en bil som ikke har forurenset så mye under produksjon og heller ikke så mye under kjøring men at man en sjelden gang står på tomgang for å slippe å fryse?

 

Det var retorisk btw, et svar på dette vil være like unødvendig som postene deres da det burde være åpenbart for alle med fornuft ;)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Ta på deg stilongs og jakke i stedet for å stå med motoren i gang i flere minutter.

 

Det handler ikke bare om bilens Co2-utslipp.

Et større problem er lokal forurensning med støy og røyk i et boligområde. Noen prøver å sove. Noen har astma. Det handler om å vise hensyn i boligområder.

 

Jeg kjører ikke Prius. Jeg har en toliters bensinmotor. Og jeg slår den av om jeg skal stå stille i noen minutter.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ta på deg stilongs og jakke i stedet for å stå med motoren i gang i flere minutter.

 

Det handler ikke bare om bilens Co2-utslipp.

Et større problem er lokal forurensning med støy og røyk i et boligområde. Noen prøver å sove. Noen har astma. Du handler om å vise hensyn i boligområder.

 

 

Støy og røyk i et boligområde... Wow...

 

 

Jeg har et hus 20 meter unna hovedvei med biler som kjører hele døgnet.

Ikke bare puster jeg fint, men siden jeg har en bolig i Norge som er bygd etter norske standarder så er ikke nesten ikke støyen merkbar heller, så jeg sover fint jeg.

 

Siden jeg er nokså normal og klarer dette så regner jeg med det er heller litt mer spesielle folk, kanskje som deg, jeg burde ta hensyn til? Men det har jeg altså ikke tenkt til å gjøre, det er snakk om et par ganger i måneden.

 

Og hva har det å si når det er EKSTREMT lite støy og forurensning å stå på tomgang med en nokså moderne bil, på en plass der det svimler av andre biler som kjører, feks i byen?

 

Ta deg en bolle, og pass på så du ikke ødelegger stilongsen din når du vandrer rundt med ljåen din.

Endret av IceBlitz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor er dette uaktuelt for nyere biler da?

Kan den bare stå i D mens du står stille?

Selv om du står stille lenge?

Går parkbremsen på da?

Hvor lenge kan du stå stille? Starter den med en gang du trykker ned gasspedalen?

når motoren er varm stopper motoren ummiddelbart når bilen stopper og du har foten på bremsen. Motoren starter når du slipper bremsen. Irrierende funksjon i køkjøring når du stopper noen få sekunder. Deaktivering av funksjonen kan dessverre ikke gjøres som standard, den må deativeres hver gang du starter bilen.

Lenke til kommentar

Først og fremst så koster det penger i drivstoff og er dårlig for miljøet. Men sett bort ifra unødvendig slitasje så er det ingenting i veien med å la en motor i god stand stå på tomgang.

 

Er det kaldt ute og jeg venter på noe(n) lar jeg lett bilen stå på tomgang i både en 30-40 og 50 minutter.

 

Kan jeg ta på deg?

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

når motoren er varm stopper motoren ummiddelbart når bilen stopper og du har foten på bremsen. Motoren starter når du slipper bremsen. Irrierende funksjon i køkjøring når du stopper noen få sekunder. Deaktivering av funksjonen kan dessverre ikke gjøres som standard, den må deativeres hver gang du starter bilen.

 

Gjennom jobb flytter og kjører jeg mange forskjellige biler, og siden det ofte er biler jeg ikke kjenner er det utrolig irriterende noen ganger, både dette Blekkulf start/stopp-greiene, alle mulig startknapp-plasseringer og startmetoder, brekk som går på, og ikke minst bla enkelte Audi og MB som stopper hvis man åpner døren (sikkert fordi noe i USA har rygget over seg selv, og saksøkt).

 

Men man venner seg jo til det meste, selv om det vel stort sett bare er hybrider jeg ikke finner start/stopp litt irriterende. For biler som gjør det med konvensjonelle startmotorer og batterier stiller jeg meg uansett noe tvilende til hvor smart, økonomisk og fornuftig det egentlig er på lang sikt, i Norge.

 

Min kollega glemte forresten en bil på tomgang over natten for noen uker siden (send PM hvis noen vil ta på han), men i moderate mengder tror jeg som Leo sier konsekvensene er ubetydelige på moderne motorer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...