Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Konsekvenser ved å la bilen stå på tomgang


IceBlitz

Anbefalte innlegg

 

Deaktivering av funksjonen kan dessverre ikke gjøres som standard, den må deativeres hver gang du starter bilen.

 

Det gjelder ikke alle biler. På firmabilen (Transporter) kan man fint deaktivere dette når som helst.

På golf kan du ikke deaktivere som standard. Fikk beskjed fra forhandler at dette ikke var mulig/lovlig pga du visstnok får noe avgiftslettelse når bilen har start/stopp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil mene det er en viss fare for det ja perpyro. Går motoren ikke "rent" er sannsynligvis ikke forbrenningen "ren" heller. Det kan skape avleiringer/sot, eller uforbrent bensin som både reduserer smøring av sylindervegger, og tynner ut oljen, akkurat som hvis man kjørte alt for lenge med choke i gamledager. Forgassermotorer og tidlig innsprøytning var vel også noe mer mottagelig for å bli "daukjørt" en dagens bensin-biler er.

Lenke til kommentar

 

 

Deaktivering av funksjonen kan dessverre ikke gjøres som standard, den må deativeres hver gang du starter bilen.

Det gjelder ikke alle biler. På firmabilen (Transporter) kan man fint deaktivere dette når som helst.

På golf kan du ikke deaktivere som standard. Fikk beskjed fra forhandler at dette ikke var mulig/lovlig pga du visstnok får noe avgiftslettelse når bilen har start/stopp.

 

 

Start/stopp er et desperat tiltak fra bilindustrien for å imøtekomme strengere krav til utslipp og forbruk. Det første jeg ville ha gjort, om jeg hadde fått et slikt system, er å deaktivere det. Kanskje du kan bruke Vag-com til å deaktivere?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg sjekket med verkstedet om start/stopp på min 2012 Audi A3 TFSI kunne deaktiveres permanent, men det var ikke mulig. Løsningen funker egentlig fint, helt umerkelig, og det er ikke noe pes å deaktivere den (frem til neste gang motoren startes manuelt) ved å trykke på knappen.

Lenke til kommentar

Skuffende å høre Zanta. Det er ikke allverdens mye pes å trykke på en knapp, men jeg hadde foretrukket å slippe det. Årsaken ligger nok dessverre i svaret fra Exiter over her, det er ikke ment som et valgfritt gode, men frivillig tvang.

 

 

Tomgang i lenger tid er ikke brå for radiator,dette har jeg opplevd på min tidligere bil som jeg kjørte som taxi,kjølevæske begynner å lekke etterhvert og radiator må byttes,nå

Hmmm, kan ikke si jeg helt forstår hva som skal være sammenhengen her. Så lenge kjølevifter går når de skal, og radiator ikke har designfeil, ser jeg ikke hvorfor den skal begynne å lekke av tomgangskjøring. Vet du noe mer om årsak-sammenhengen i det problemet? :)

Lenke til kommentar

Skuffende å høre Zanta. Det er ikke allverdens mye pes å trykke på en knapp, men jeg hadde foretrukket å slippe det. Årsaken ligger nok dessverre i svaret fra Exiter over her, det er ikke ment som et valgfritt gode, men frivillig tvang.

 

 

Tomgang i lenger tid er ikke brå for radiator,dette har jeg opplevd på min tidligere bil som jeg kjørte som taxi,kjølevæske begynner å lekke etterhvert og radiator må byttes,nå

Hmmm, kan ikke si jeg helt forstår hva som skal være sammenhengen her. Så lenge kjølevifter går når de skal, og radiator ikke har designfeil, ser jeg ikke hvorfor den skal begynne å lekke av tomgangskjøring. Vet du noe mer om årsak-sammenhengen i det problemet? :)

Dette fikk jeg vite fra verksted sjefen hos Mercedes,han sier at radiator problemer kommer pga at bilene står lenge på tomgang.Når jeg sammenligner med de bilene der det er webasto og de bilene uten så er det helt klart at de uten har mer trøbbel med radiator og lekasje av kjøleveske,alltid skjer med de samme løyver faktisk fordi noen sjåfører gidder ikke å stoppe bilen når dem er for eksempel ute av bilen.Og når bilen er i gang nesten 18 timer uten stopp hver dag 365 dager i året da må det være noe der.

Lenke til kommentar

Jeg sjekket med verkstedet om start/stopp på min 2012 Audi A3 TFSI kunne deaktiveres permanent, men det var ikke mulig. Løsningen funker egentlig fint, helt umerkelig, og det er ikke noe pes å deaktivere den (frem til neste gang motoren startes manuelt) ved å trykke på knappen.

 

På volkswagen med automatgir synes jeg ikke start/stopp fungerer fint. Irriterende at man må deaktivere hver gang bilen starter og dette glemmes ofte.

 

Motoren stopper umiddelbart når bilen står stille, uten forsinkelse. I kjøkjøring stopper du ofte bare et sekund eller tre og da er det fryktelig irriterende og unødvendig med motorstans. Min kjørecomputer viser at bilen bruker 0,6 liter per time på tomgangskjøring, da er det minimalt med drivstoff man sparer ved stopp i 5 sekunder.

I tillegg så går det et par sekunder fra du har sluppet bremsen til det er mulig å gi full gass. Denne lille forsinkelsen kan være avgjørende i noen situasjoner, f.eks når du skal inn på en godt trafikert vei der lukene er små.

Er godt fornøyd med volkswagen, men start/stopp systemet er et irritasjonsmoment i bilhverdagen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Har du diesel eller bensin? Jeg har TFSI (=bensin) med 6-tr manuell, og motoren går så stille på tomgang at man ikke hører den inne i bilen. Man merker dermed ikke at motoren stopper, og når den starter, skjer dette veldig fort, og som varm bensinmotor har den full kraft nesten umiddelbart. Eneste man merker er at turtelleren faller ned på 0.

 

Jeg lånte en BMW X3 2.0 D 184 hk med automat, og her var start/stopp til stor irritasjon (selv med automat). Til tross for at dette var en bil til ca 700k, hører man motoren veldig godt på tomgang, og det blir VELDIG stille når den stopper. Heller ikke her var det mulig å koble den ut permanent, men for hver tur med bryter ved siden av startknappen.

Lenke til kommentar

Jeg kjører diesel. Min irritasjon har ingenting med støy å gjøre, men det faktum at bilen min har en start/stopp funksjon som sparer minimalt med drivstoff og som muligens vil gå i stykker om noen år (etter tusenvis av start/stopp) og gi meg tusenvis av kroner i utgifter.

 

Hvis jeg har forstått det rett så vil ikke systemet slå inn på manuelle kasser før du setter bilen i fri og slipper ut clutch? Dette er noe man gjør på lengre stopp og da høres det ut som en fornuftig funksjon.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Stemmer for manuell, i fri og clutch ute. Må være varm motor, ikke i sving, ikke stopp siste tiden, ikke tilhenger, etc. Starter når man trykker inn clutchen, eller lar bilen trille forover.

Lenke til kommentar
På golf kan du ikke deaktivere som standard. Fikk beskjed fra forhandler at dette ikke var mulig/lovlig pga du visstnok får noe avgiftslettelse når bilen har start/stopp.

Ja, det er sikke ulikt fra bil til bil. Jeg kjørte budbil i Oslo, og der er det jo mye start og stopp og det var virkelig irriterende. :p Så da var det bare å trykke på knappen når jeg kjørte, og problemet var løst.

Lenke til kommentar

Jeg kjører diesel. Min irritasjon har ingenting med støy å gjøre, men det faktum at bilen min har en start/stopp funksjon som sparer minimalt med drivstoff og som muligens vil gå i stykker om noen år (etter tusenvis av start/stopp) og gi meg tusenvis av kroner i utgifter.

 

Ja, det er med noen få unntak noe fjas, og grunnen til at det ikke kan slås av permanent er vel nettopp fordi svært mange ville gjort det. Lurer på om det ikke er Mazda som har et system som "tenner igang" motoren, og hybrider samt noen få andre bruker feks hele svinghjulet som en børsteløs og "innslags-løs" motor som er bra. Men leste at BMWs konvensjonelle startmotorer er forsterket til å tåle 70.000 starter. Høres mye ut, men har man 30 starter pr dag er den ferdig etter ca 6 år.

 

Har forresten merket meg at systemet kan "lures" på Audi med automat. Har ikke kjørt nok til å si helt nøyaktig hvilke parametre som brukes, men eksperimentert litt med å slippe bremsen helt et lite øyeblikk rett før stopp, eller holde veldig løst på bremsen, og det er noe der. De som eier en sånn bil kan sikkert si noe mer fornuftig om det?

 

 

 

 

Hmmm, kan ikke si jeg helt forstår hva som skal være sammenhengen her. Så lenge kjølevifter går når de skal, og radiator ikke har designfeil, ser jeg ikke hvorfor den skal begynne å lekke av tomgangskjøring. Vet du noe mer om årsak-sammenhengen i det problemet? :)

 

Dette fikk jeg vite fra verksted sjefen hos Mercedes,han sier at radiator problemer kommer pga at bilene står lenge på tomgang.Når jeg sammenligner med de bilene der det er webasto og de bilene uten så er det helt klart at de uten har mer trøbbel med radiator og lekasje av kjøleveske,alltid skjer med de samme løyver faktisk fordi noen sjåfører gidder ikke å stoppe bilen når dem er for eksempel ute av bilen.Og når bilen er i gang nesten 18 timer uten stopp hver dag 365 dager i året da må det være noe der.

 

 

Taxi må vel kunne sies å ha en relativt ekstrem bruk, men likevel forstår jeg ikke helt fysikken i hva som skjer, og hvorfor. Man skulle jo isåfall tro mye køkjøring også var et problem da. Men uansett var det interessant info og det er ikke at jeg ikke tror deg, har bare ikke hørt om det før. Andre merker, bla BMW, har slitt med radiatorer som sprekker og lekker, og sjansen for at det skjer på tomgang i kø en varm dag når kjølevæske-trykket er høyt, er stor, men da er det likevel en designsvakhet/feil i bunn.

 

Uansett, Webasto er gull om vinteren, ingen tvil om det, men belastning på kjølesystem er likevel langt høyere om sommeren med AC på. Det blir en vesentlig større støy-plage også på mange biler hvor viftene er langt fra stillegående.

Lenke til kommentar

Jeg ønsker å støtte alle som lar bilen sin gå på tomgang når de flyr inn i butikken, bensinstasjonen eller andre korte ærend der det er kjipt å skru av tenningen i vinterkulda.

 

Det gjør det lettere for våre nye landsmenn eller ungdommer ute etter en enkel joyride å stjele bilene deres.

 

Synes ikke noe synd på dere om dere blir frastjålet bilen. Synes det er bra. Også støtter jeg ungdommen som liker fart og spenning, og våre nye landsmenn som skal hjelpe oss å bringe Norge fremover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...