Gå til innhold

Kommentar: – Vi står foran en revolusjon som vil snu verden på hodet


Anbefalte innlegg

Bare jeg som missliker et slikt system? Alt for stort potensiale for faenskap på stor skala til å ta plass.

Det blir ikke bedre når man vet at det finnes hovedkort produsert med innebygde bakveier, et system som skal være vanntett! Jeg er innlysende nok enig i at det er mye kult fremtidens spekulasjoner kan bringe, men det hindrer ikke en ondsinnet idiot i å bruke en flyvende bil til å rasere en bygning på et enkelt vis ovenfra. I'm just sayi'n!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først av alt, takk for gode tilbakemeldinger! At 3D-skrivere nok kommer til å spille en sentral rolle i utviklingen tviler jeg ikke et sekund på, kanskje først og fremst fordi de gjør det langt raskere, lettere og billigere å få frem noen prototyper på fremtidens dingser.

Lenke til kommentar

En visjon om fremtiden som jeg tror på, jmf blant annet 3D-skrivere - det er at vi selv vil lære å bryte ned materialene i våre ting&tang, møbler, klær m.m. - hjemme. Bryte ting&tang ned på en slik måte, at vi og kan lage nye møbler, klær og ting&tang av disse stoffene selv. Om f.eks en i Japan lager et nettbrett jeg vil ha, så får jeg bare oversendt en fil til dette og lager det på min 3D-skriverlignende greie selv.

Lenke til kommentar

Om f.eks en i Japan lager et nettbrett jeg vil ha, så får jeg bare oversendt en fil til dette og lager det på min 3D-skriverlignende greie selv.

Hvis du tenker på alle komponentene som skal til for å lage et nettbrett, og alle de materialene/grunnstoffene disse komponentene består av, så tror jeg nok du må regne med å vente en god stund før det er mulig å printe dette nettbrettet ditt. (Det skjer neppe i din levetid.)

 

Hvis du bytter ut "nettbrett" med "serveringsbrett", derimot ....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig spennende artikkel Varg/Hardware! :thumbup:

 

Jeg synes det er interessant å se hvor gamle science fiction-filmer og serier bommer og ser noen fellestrekk:

 

- De har overvurdert "revolusjonerende" konsepter som teleportering, kolonier i rommet osv. Slike ting som har åpenbare fysiske utfordringer med fysiske lover, tilgang på energi og ressurser, samt forutsetter ting man over hodet ikke hadde noen ide om hvordan det kunne bli løst. Sånn sett tror jeg vi fortsatt ikke har kolonier i rommet om 100 år, i hvert fall ikke noe mer enn en forskningsstasjon for noen få personer på månen og mars. Teleportering vil forbli fiction og det samme vil evig liv (>150 år).

 

- De har undervurdert den elektroniske og komminukasjonsmessige utviklingen, rett og slett fordi de undervurderer utviklingen av eksisterende teknologi. Vi har antagelig bare sett starten på dette ennå. Tingenes internett høres kanskje tamt ut nå fordi man ikke kan forestille seg hva ting skal med internett. La fantasien løpe for det er svært få hindre for denne typen utvikling. Masseproduksjonens "kraft" har drevet den industrielle utviklingen, men hittil åpnet for lite variasjon. Det får vi en endring på nå med 3D-skrivere. Jeg tror ikke det vil stå en i hvert hjem med hele den periodiske tabellen i "blekkdysene". Hjemmevarianter vil nok begrense seg til hobbymaterialer som tre, papir, plast og lignende, samt fargelegging. Avanserte og spesialisert modeller vil derimot revolusjonere industrien. 3D-scanning vil bli dagligdags og kan med tingenes internett lett sende instruksjoner til produksjonsindustrien som produserer f.eks klær, møbler, hjelmer etc nøyaktig tilpasset din kropp, eller en bil nøyaktig etter dine ønskede spesifikasjoner, med designelementer du har valgt fra en katalog eller designet selv. Sammensatte ting som krever både styrke, lav vekt, lyddemping, korrosjonsbestandighet, integrerte sensorer osv.

 

Jeg tror du har rett når det gjelder 3D-scanning for kundetilpasset stasj, men jeg tror du er for pessimistisk i forhold til levealder mellom 150-200 år. Forståelse av "kjemisk" aldring og genetikk er økt voldsomt de siste årene og endel av nøklene er avdekket eller i ferd med å avdekkes allerede. I tillegg vil vi få endel muligheter til å manipulere hvordan kroppen forholder seg til for mye/feil næring, igjen basert på forståelse av kjemi og genetikk. Jeg tror disse tingene vil skje fordi endel skjer allerede, vi ser jo allerede hvordan mye av helseforskningen konsentrerer seg om markeder der kundene vil betale godt. Men mest fordi det er masse penger i disse markedene.

 

Framtidsspådommer er ofte enten preget av pessimisme/dystropier, eller av teknologientusiasme. Det er ingen av delene som driver verden framover. Spørsmålet er ofte heller: hva ville folk vært villige til å betale dyrt for? Der ligger motivet, forskningen følger pengene, og de flinkeste hjernene går dit forskningen skjer.

 

3D-printere er et godt eksempel. Jeg kunne kanskje ikke sett for meg et slik produkt. Men spør man: hvor mye penger kan en person betale for en 3D-printer, så er gjerne svaret: ganske mye, dersom han kan spare mye med å ha en 3D-printer. Hvor mye penger vil en person betale for en mobil telefon? Mye, dersom han da kan snakke med flere kunder og tjene mere penger hver dag.

 

Hvor mye penger vil en person betale for en lightsaber? Meh, en pistol gjør allerede jobben. Hvor mye vil en person betale for å få håret tilbake, for å fjerne vomma, for å redusere risikoen for hjerteinfarkt? Mye, vil jeg tro. Rent bortsett fra at forskerne selv har lyst til å lage en lightsaber, vil jeg tro at det er bedre funding på forskning om håravfall og kosthold i dag.

 

Koloni på månen eller Mars kommer når det blir økonomisk fordelaktig å utvikle ressurser der. Hvis det ikke blir økonomisk fordelaktig, skjer det aldri.

Endret av tommyb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Før hadde man kuen en ting til hver funksjon. ( tv for å se programmer, VHS spiller for ta opp eller spille av filmer )

Man hadde også en platespiller for spille av musikk , senere ble det kassettspiller

 

og penn eller skrivemaskin hvis man skulle skrive dokumenter

skrivemaskinen er erstattet med pcen , som også delvis har overtatt for både film og musikk.

 

Men man vil jo ha musikken med seg og da fikk man MP3 spilleren , som overtoll etter de bærbare kassett eller CD spillerne. at lyden ble dårligere er det vist få som har brydd seg om

 

uten om pcen så var de få ting som kunne gjøre flere ting

 

Nå skal dingsen gjøre alt mulig , helst samtidig.

 

Når man får hadde en ting til en funksjon og trengte flere dingser ( man hadde jo ikke så mange egentlig ) , så klarer man seg ikke få dingser til tross for at de har nesten alt i en dings

 

Mange har jo både pc , smartmobil , nettbrett , mp3 spiller til tross for at flere av funksjonene er dekket i de andre dingsen de har.

Lenke til kommentar

Jeg synes skepsisen mot "tingens internett" er merkelig, jeg vil bli kraftig overrasket om det ikke tar av, nytteverdien i hverdagen er stor. Man får dette delvis til per i dag, og endell entusiaster jobber med å få det til, men det er mye å hente, og nytteverdien er stor. Nå har feks intels initiativ hatt bisarrt blodfattige alternativ å vise til, og fremtiden er det vanskeligste å spå, men jeg mener allikevel at det er en av de sikrere spådommene man kan komme med.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Hardware.no , det finnes flere science fiction filmer/ serier som har spådd fremtiden ganske godt

Jepp, Langs Metropolis og Kubricks 2001 er gode eksempler på dette.

 

Når det gjelder 2001 så synes jeg de har bommet ganske kraftig.

 

Når det gjelder starttrek så er det enda litt tid igjen og mye av det har man jo allerede

f,eks tablets og dører som går automatisk opp ( noen av der som har sett original serien fra 1966/67 ? )

Lenke til kommentar

Tror artikkelforfatteren bør lese mer science fiction før han uttaler seg om hva science fiction har og ikke har spådd. F.eks. beskriver tidligere nevnte Peter F. Hamilton både "tingenes internett" og menneskets integrasjon i dette (gjennom implantater som integreres med nervesystemet og gjør oss i stand til å styre teknologi med tankekommandoer) allerede på nittitallet, og han er langt fra den eneste.

 

Når det er sagt, så er integrasjon av "smart" teknologi i alskens dagligdagse gjenstander egentlig ganske oppskrytt. Ja, det kommer nok til å komme, men jeg tviler på at det faktisk kommer til å være så mye til reell hjelp. Et av hovedproblemet med "smarte" gjenstander er at de egentlig er forbasket dumme, og stort sett bare fungerer hvis man har ganske begrensede vaner.

 

Ok, så skjorten min kan si til bilen at jeg er varm. Men hva hvis jeg ikke skal ut og kjøre? Plutselig så må jeg kommunisere til skjorten min at jeg bare skal ut å gå. Og da er det egentlig like greit å bare manuelt fjernstyre bilen min til å justere temperaturen.

 

Inntil vi faktisk er integrerte med teknologien, slik at vi hele tiden ubevisst observerer og kontrollerer den mentalt, så vil tingenes internett være en rimelig oppskrytt gimmick. Noen nytteområder vil det selvsagt være, men langt færre enn optimistene ser for seg.

 

(Og hvem pokker kjøper skjorter til tusen spenn stykket til daglig bruk? Hardware.no betaler tydeligvis bedre enn jeg trodde.)

Endret av Sutekh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Skal vi ha en virkelig innovasjonsbølge så må det mer konkurranse til. Kina og India må få slippe til med deres produkter og de må overbevise at de kan være like gode eller bedre enn oss i Vesten når det kommer til teknologi. Akkurat nå så er de bare produksjonsfabrikker for Vestlige selskaper.

Er ikke Lenovo Kinesisk?

 

 

Det finnes mange kinesiske selskaper som gjør det bra, blant annet Lenovo, Huawei og Oppo. Men det mangler sterke kinesiske aktører som kan tilby oss her i vesten produkter med god kvalitet, som f.eks. Intel og AMD, nvidia, ARM technologies, eller helt andre produkter som Toyota, Nike og Coca Cola. De kommer sikkert, men det tar tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil nå si at dette var vel som det kan forventes. At vi får en utvikling med større integrasjon av dingser og et større samspill med mennesket.

Det som jeg mener det bør reflekteres mer over er hvordan blir den enkeltes liv når selve mennesket egentlig blir en brikke knyttet til "systemet". Da avtar verdien til den enkelte. Du må kunne skrifte for alle dine handlinger, prestasjoner og passivitet. Du er aldri fri fra "systemet".

Livet består aldri av uforutsigbarhet. Alt du gjør og ikke gjør er logget. Du trenger ikke søke jobb. Jobben finner deg, eller glemmer deg - bevisst.

Fungerer du ikke optimalt overfor systemet, så vil du velges bort. Du blir ikke preferert.

Jeg tror at det er greit om man leser den gamle klassikeren: "Brave new world" Aldous Huxley fra 1931. Altså før "Ridley Scott" så dagens lys.

Om eller når vi har malt oss inn i dette tekniske hjørnet, så er det trolig "the point of no return".

Får vi et regime på toppen som samler og nyttegjøre seg den informasjon ala NSA, så har du ingen muligheter til å endre "systemet", om dette er ønskelig. Da er det et etablert system som gjelder, og du svarer for det.

Vi går alle med en form for elektronisk fotlenke, kategorisert, katalogisert, sortert, etc.

Jeg foreslår at Aamo tar seg en runde til lastet med litt mer filosofisk ballast utover "de fantastiske tekniske muligheten".

Jeg er ikke i mot en utvikling, men det er ingen plan for hva som vil skje utover at ordinære markedskrefter styrer.

At vi får en teknologisk formidabel utvikling er helt sikkert. Det er den uoversiktlige topografien som vi har foran oss, som vil forme elveløpet til den teknologiske flommen. Den vil være mer eller mindre tilfeldig. men til syvende og sist sitter vi kanskje innmalt i "hjørnet". En teknologisk revesaks.

Alltid "innlogget" og "online"!

Du vet når kanskjer med stor sannsynligvis når du vil dø, ut i fra gener, livsstil og målt stress

Deilig? Kanskje, men jeg er svært usikker!

Det kan hende jeg er helt bak mål, men at det er ensidig fantastisk er jeg usikker på.

Lykke er kanskje noe annet?

Litt usikkerhet, håp og uforutsigbare forventninger til en framtid. Omtrent som en julepresang. Det er litt kulere når livet er litt "innpakket"

Men, i alle fall. God tur videre til alle samme! :-)

Lenke til kommentar

Alt dette elektronikk jaget må jo medføre at man ikke klarer å tenke så mye selv

Man blir avhengig av det , og når noe ikke virker så står man der

 

I beste falle så må man ta bussen til nærmeste butikk , men får å finne ut når bussen går ( for man skal jo helst ikke kjøre selv ) eller om butikken kan hjelpe så er man jo snart avhengig av en dings

 

Når man så kommer inn i butikken så får man bare beskjed om at man må vente på reservedel ( det må bestilles )

Er det da bedre å kjøpe enda en dings , i stedet fro den som ikke virker for man har jo ikke tid til å vente til den gamle blir fikset ?

 

Her kan man spørre seg om denne utviklingen går riktig vei ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...