Gå til innhold

Spørsmål rundt annonseblokkering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet er at det som til stadighet blir gjentatt KUN fungerer som det skal på tek.no. Der får jeg lese artiklene jeg har tilgang til så lenge jeg gjør et unntak i Ghostery som jeg bruker. Antar at det samme er tilfellet  om man bruker AdBlock, Disconnect eller annet.

Men...og dette er et stort MEN, det samme fungerer IKKE slik på teknofil.no og gamer.no. Jeg gjør akkurat de samme unntakene og jeg blir fremdeles blokkert for alle artikler, uten unntak. Da er det naturlig å spørre seg hva som skjer på teknofil og gamer når alt er som det skal være på tek.no?

Yep, det er Ghostery jeg tester med selv. Hos meg får jeg ikke problemene du beskriver. Det er ikke noe direkte forskjell på nettstedene når det kommer til annonsesjekken, men det kan være andre annonser og annonsenettverk på gamer og teknofil enn på tek.no.

 

Jeg kan også se for eksempel vgtv.no ved å gjøre samme type unntak, og har faktisk ikke problemer med noen andre sider enn teknofil.no og gamer.no. Jeg vil foreslå at dere sjekker scriptene på teknofil og gamer siden det faktisk funker på tek.no. Det må være noe som gjør at disse sidene oppfører seg annerledes enn tek.no. Jeg antar at dere har samme "deal" med dem som annonserer på de respektive sidene, og i tilfelle må det være noe scripting på server siden som gjør at folk blir stoppet tilsynelatende uten grunn.

Det er nok høyst sannsynelig en annonseleverandør som ikke klarer å få levert annonsen sin fordi noe er blokkert og annonsen deres f.eks. "kræsjer" pg.a. dette.

Får du problemene på Gamer og Teknofil hver gang, eller er det av og på i perioder?

 

Jeg hadde først tenkt å foreslå en test, men jeg har så mange tweaks i Firefox at det ville blitt altfor omfattende. Uansett, tek.no fungerer etter oppskriften mens de andre feiler og det må være en grunn til det utover de innstillingene jeg bruker i Firefox.

Jeg bruker Ghostery i Chrome når jeg tester, kan se om jeg får reprodusert problemene dine med Ghostery og Firefox.

I Chrome trenger jeg bare å skru på AdTech, AdForm, DoubleClick og Google AdSense (de i kategorien advertising) for at sidene skal fungere.

Lenke til kommentar

Har full forståelse for at dere trenger reklameinntektene, men er det virkelig nødvendig med 42 trackere på en artikkel?

attachicon.gifghostery.JPG

De fleste trackerne er desverre levert av annonsørene, så de vil variere i antall basert på hvilke annonser som vises i et gitt tidsrom.

Vi har et betalt alternativ hvor du kan skru av annonser og trackere.

Lenke til kommentar

Altså... annonser og animerte annonser kan jeg leve med, det er helt greit. Men når det kommer LYD som jeg ikke kan velge å skru av, velger jeg å ikke bruke det nettstedet lenger. Fint om dere har muligheten til å bestemme/skru av lyden, så kan jeg heller velge å skru på lyd dersom det virker interessant.

Lenke til kommentar

Altså... annonser og animerte annonser kan jeg leve med, det er helt greit. Men når det kommer LYD som jeg ikke kan velge å skru av, velger jeg å ikke bruke det nettstedet lenger. Fint om dere har muligheten til å bestemme/skru av lyden, så kan jeg heller velge å skru på lyd dersom det virker interessant.

 

Automatisk avspilling av lyd er noe vi ikke tillater i annonsene våre. Du kan se retningslinjene for dette her: http://www.mediehusettek.no/annonsering/teknisk-info

 

At det nå har kommet ut en slik annonse har skjedd ved en glipp. Annonseavdelingen vår er varslet, så forhåpentligvis er denne annonsen byttet ut ganske snart.

 

Kurt Lekanger, fagredaktør Tek.no

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Helt enig med "alle" her! Alle skjønner at annonsene er hovedinntekten og de fleste er nok villige til å godta reklamen, så lenge det foreligger noen premisser for hva som er akseptabelt. Problemet med sidene deres er ikke annonsene, men hvordan dere leverer den. Dere har jo brutt alt som er av regler for hva vi-lesere- er villige til å godta.

 

Hvis dere fortsatt ikke forstår hva som blir sagt her i over 1 år over 9 sider, så er "Adblock Plus" sine regler ganske lette å forstå:

Which ads are "acceptable"?

We currently have the following requirements:

  • Static advertisements only (no animations, sounds or similar)
  • Preferably text only, no attention-grabbing images
  • Ad placement:
    • Ads should never obscure page content (e.g. require users to click a button to close the ad before viewing the page).
    • For pages featuring a reading text ads should not be placed in the middle, where they interrupt the reading flow. However, they can be placed above the text content, below it or on the sides. The same applies to search results pages: paid search results cannot be mixed with organic results.
    • When ads are placed above the content of a main page, they should not require the user to scroll down. The available vertical space is likely to be at least 700 pixels. Advertising should not occupy more than one-third of that height. Paid search results on search pages are allowed to occupy more space, but they should never outnumber organic results.
    • When placed on the side ads should leave enough space for the main content. The available horizontal space can be expected to be at least 1000 pixels, and advertising should not occupy more than a third of that width.
  • Advertising should be clearly marked as such with the word "advertising" or its equivalent, and it should be distinguishable from page content, for instance via a border and/or different a background color.
  • Marking and placement requirements do not apply for hyperlinks with affiliate referrer IDs embedded in the content of the page. Additional criteria for hyperlinks with affiliate referrer IDs:
    • Redirects originating from the hyperlink should not present any other webpage than the destination page.
    • In texts, not more than 2 percent of the words can be hyperlinked for monetization purposes.
    • Hyperlinks should not be formatted or behave differently than other links.
    • Hyperlinks should not be misleading, in either content or placement.

These criteria are not necessarily final; we are always working at improving them. In particular, we want to require that every user's privacy is respected (e.g. mandatory Do Not Track support). However, we are not yet in a position to enforce that requirement.

 

 

For å bli kvitt blokkeringen, så vil disse enkle stegene hjelpe de fleste av dere:

1. Skru av Adblock-er programmet(for Tek.no)

2. Gå bort fra Tek.no sine sider

3. Slett cookies/infokapsler fra Tek

4. Re-start browseren

5........

Endret av kanikketrojegregistrerermegfordette
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg får melding om at jeg har annonseblokkering og får derfor ikke lese artikkelen.

 

Jeg har ikke installert noe form for blokkering. Bruker google Chrome på en macbook air.

 

Hvorfor skjer dette?

Jeg har adblock (på Firefox i Windows 10), men har deaktivert den for sider som Tek.no og andre sider som jeg mener fortjener det.

 

Likevel får jeg ikke lov å lese sider på Tek lenger, fordi jeg blir sperret ute fordi jeg har adblock... selv om den er deaktivert på Tek.no.

Har til og med prøvd å deaktivere for enkeltsiden jeg er på, og til slutt deaktivert den totalt for alle sider. Likevel får jeg ikke lov til å lese på Tek.no.

 

Så da er det vel bare å skru den på for tek.no igjen da, og finne artiklene andre steder (for alle artiklene finnes flere andre steder også, kun et google søk unna).

Lenke til kommentar

Dette skjer med meg også i dag, jeg har aldri brukt ad-blocker av noe slag.. bruker stort sett chrome, men i opera (v12.17) fungerer det fint.

 

Har det skjedd noe med chrome, eller har det skjedd noe med tek.no ?

 

 

edit: skjer, ikke skjedde...

Endret av Musty
Lenke til kommentar

Sjakktrekk av tek.no her. De er så redde for at noen skal lese artiklene deres uten annonser, at de ikke vil vise frem artiklene til noen uavhengig av adblock eller ikke :)

 

For selv om noen ikke har adblock installert, så kan det jo hende de ignorerer annonsene. Og DET kan vi ikke ha noe av.

Endret av Molekylet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...