Gå til innhold

Spørsmål rundt annonseblokkering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjører adblock, men laget et unntak for tek.no for å se om det var noe av interesse her. Måtte også lage et unntak for adtech i Ghostry (som blokkerer tracking). 

 

MEN det er en ting som er utrolig irriterende, og det er at første gang jeg klikker på siden så popper det opp reklame i et eget vindu. Behøver ikke en gang klikke på en link for at det skal skje, så det er sikkert noe som overstyrer en eller annen mus-event.

 

I denne "reklamen" dukker det opp mye som er ren svindel, noe som overasker meg at tek.no finner akseptabelt. Men skal ikke spekulere omkring hensikten til tek.

 

Etter litt graving, fant jeg at siden henter et script herfra: http://js.revsci.net/gateway/gw.js?csid=C11162&auto=tog når jeg blokkerer det domenet, så forsvant problemet med popup reklamen. Men litt googling omkring dette domenet, gav meg en del informasjon jeg ikke liker. 

 

Det får meg til å ønske å vite om bruken av revsci.net er et bevisst valg fra tek.no? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Med så mye problemer som skapes ved å faktisk forsöke å lese sidene med reklame, ble det heller til å blokkere reklamer men fortsatt lese artiklene. Sorry Tek, men dere får skylde dere selv når dere insisterer på at man må tillate stort sett alt av tracking for å få lese artikler kopiert fra Buzzfeed.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Må sei eg er imponert over Microsofts nye nettleser, har ingen adblocker der men likevel vises ikkje reklamen her på siden og blir heller ikkje blokkert av dette tulle systemet. På Opera derimot hjelper ikkje noke uansett om eg avinstallere adblocker får eg ikkje lest artiklene som påstår eg fortsatt har adblocker aktivert.

Lenke til kommentar

Hva er forskjellen på tek.no og teknofil.no? Kjører Firefox 39 med Ghostery og det fungerer på tek.no om jeg hvitvasker siden eller bare pauser Ghostery. Teknofil.no er helt håpløs...får opp reklame på forsiden, men blir like fullt stengt ute straks jeg går inn på en artikkel...

 

Endret av john donson
Lenke til kommentar

jeg har også problemer med opera, den sier at jeg blokkerer annonser, men det stemmer ikke, bruker ingen form for adblock eller lignende men alikevel så skjer det til tider at jeg får beskjed om at jeg blokker annonser.

 

nå i kveld er det mad max sniktitten som krangler. masse reklame overalt, men alikevel får jeg ikke lest den.

Lenke til kommentar

Bruker AdBlock 2.6.10. Jeg har valgt disable på Teknofil.no og diskusjon.no. Symbolet i taskbar er grått i stedet for rødt. Likevel kan jeg ikke lese artikler. Har fjernet en annen annonseblokker og restartet Firefox. Fremdeles samme problem.

Har også slått av Kaspersky Dangerous Website Blocker - fremdeles samme problem.

Lenke til kommentar

Vel, da har jeg svaret på hvorfor det ikke fungerer her hos meg...

 

Teknofil.no og Gamer.no krever å skrive Flash Cookies/Zombies til disken din ellers får man ikke tilgang til artiklene. Dette har fint lite med reklame å gjøre - og veldig mye med sporing/tracking å gjøre. Det er bare å ta et søk på Flash Cookies så vil man se hvorfor ingen andre (som jeg har sett) krever det. Mange bruker det, men lar det passere for folk som er bevisste på å ivareta privatlivet sitt...

Jeg har full forståelse for at Teknofil og andre er avhengig av reklame, men det går en grense for forbrukeren også. Flash Cookies blir IKKE slettet om man tømmer vanlige (http) cookies, og de utgjør en potensiell risiko, spesielt med tanke på hvor mye kluss det har med Flash generelt. Teknofil redaksjonen kan sikkert sjekke arkivene sine for å se hvor mye kontroverser det har vært rundt Flash.

Det store spørsmålet er hvorfor det kreves Flash Cookies på Teknofil.no samt Gamer.no - men IKKE på Tek.no....
Men det er vel bare et tidsspørsmål før det dukker opp der også om ikke man tar til fornuften. Personlig har jeg aldri blitt stoppet av noen webside fordi at jeg nekter å la Flash Cookies spore meg rundt på nettet. Behold reklamen, det er helt greit....men få vekk den møkken som ikke er relevant for selve reklamen. Dette er for å spore folks surfevaner.

 

Om det skulle være av interesse for noen: I Firefox skriver man about:config i adressefelt/urlbar, trykker ok på varselen og skriver dom.storage.enabled i søkefeltet. Dobbelklikk feltet for å sette den til False. Da stopper man Flash Cookies, minus en cookie som kun har settingene til selve Flash Player/plugin om man har den intsallert. Da ryker Teknofil.no og Gamer.no men det er av null betydning i forhold til å være ubeskyttet i mine øyne...
 

Skjerpings folkens, en slik måte å drive websider på er fullstendig uakseptabelt. :-(

Endret av john donson
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, da har jeg svaret på hvorfor det ikke fungerer her hos meg...

 

Teknofil.no og Gamer.no krever å skrive Flash Cookies/Zombies til disken din ellers får man ikke tilgang til artiklene. Dette har fint lite med reklame å gjøre - og veldig mye med sporing/tracking å gjøre. Det er bare å ta et søk på Flash Cookies så vil man se hvorfor ingen andre (som jeg har sett) krever det. Mange bruker det, men lar det passere for folk som er bevisste på å ivareta privatlivet sitt...

 

Vi krever kun at annonsene vises. Hvis du har en tracking eller cookieblokkering og får popupen så er det fordi den har hindret at en av annonsene blir vist.

 

Hvis du fjerner / sperrer hele flashpluginen for sidene våre så leverer annonsesystemet et alternativ som html/jpg/gif.  Da slipper du unna flashcookies og ymse andre problemer med dette og du vil få tilgang til artikkelen.

 

En god del av annonseleverandørene krever tracking for å levere deg tilpasset reklame som de håper skal gi større effekt og for å hva slags andre interesser de som klikker på annonsene har.  Vi krever at annonsene blir vist/fungerer, men ikke noe utover det.

Lenke til kommentar

Fryktelig irriterende med disse "du blokkerer annonser" som kommer opp til stadighet.

 

Jeg blokkerer ingen annonser, men har slått av javascript, og har ingen planer om å slå det på igjen.

 

Hei. Vi har per dags dato ingen krav om at du må ha Javascript på for å lese artiklene våre. Den popupen krever også javascript for å vises så jeg tror ikke du har fått skrudd av all kjøring av javascript hvis du får den opp.

Lenke til kommentar

 

Vel, da har jeg svaret på hvorfor det ikke fungerer her hos meg...

 

Teknofil.no og Gamer.no krever å skrive Flash Cookies/Zombies til disken din ellers får man ikke tilgang til artiklene. Dette har fint lite med reklame å gjøre - og veldig mye med sporing/tracking å gjøre. Det er bare å ta et søk på Flash Cookies så vil man se hvorfor ingen andre (som jeg har sett) krever det. Mange bruker det, men lar det passere for folk som er bevisste på å ivareta privatlivet sitt...

 

Vi krever kun at annonsene vises. Hvis du har en tracking eller cookieblokkering og får popupen så er det fordi den har hindret at en av annonsene blir vist.

 

Hvis du fjerner / sperrer hele flashpluginen for sidene våre så leverer annonsesystemet et alternativ som html/jpg/gif.  Da slipper du unna flashcookies og ymse andre problemer med dette og du vil få tilgang til artikkelen.

 

En god del av annonseleverandørene krever tracking for å levere deg tilpasset reklame som de håper skal gi større effekt og for å hva slags andre interesser de som klikker på annonsene har.  Vi krever at annonsene blir vist/fungerer, men ikke noe utover det.

 

 

Hei si-m1 :-)

 

Jeg forstår og aksepterer at dere trenger noe reklame for å drifte sidene. Det er deres valg, ingen problem....

 

Problemet er at det som til stadighet blir gjentatt KUN fungerer som det skal på tek.no. Der får jeg lese artiklene jeg har tilgang til så lenge jeg gjør et unntak i Ghostery som jeg bruker. Antar at det samme er tilfellet  om man bruker AdBlock, Disconnect eller annet.

 

Men...og dette er et stort MEN, det samme fungerer IKKE slik på teknofil.no og gamer.no. Jeg gjør akkurat de samme unntakene og jeg blir fremdeles blokkert for alle artikler, uten unntak. Da er det naturlig å spørre seg hva som skjer på teknofil og gamer når alt er som det skal være på tek.no?

 

Jeg kan også se for eksempel vgtv.no ved å gjøre samme type unntak, og har faktisk ikke problemer med noen andre sider enn teknofil.no og gamer.no. Jeg vil foreslå at dere sjekker scriptene på teknofil og gamer siden det faktisk funker på tek.no. Det må være noe som gjør at disse sidene oppfører seg annerledes enn tek.no. Jeg antar at dere har samme "deal" med dem som annonserer på de respektive sidene, og i tilfelle må det være noe scripting på server siden som gjør at folk blir stoppet tilsynelatende uten grunn.

 

Jeg hadde først tenkt å foreslå en test, men jeg har så mange tweaks i Firefox at det ville blitt altfor omfattende. Uansett, tek.no fungerer etter oppskriften mens de andre feiler og det må være en grunn til det utover de innstillingene jeg bruker i Firefox.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...