Gå til innhold

Is på bakrute, lovlig på stasjonsvogn...?


nor50

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva har det egentlig å si hva loven sier om akkurat skraping av is på bakruten? Du gjør det jo, uansett, dersom det kan øke din sikkerhet, gjør du ikke?

 

Nei, vet du meg hva!! :) At man laster opp bilen slik at sikten i speilet reduseres hender i blant, men isen

- den skraper du vekk, samme hva loven sier. Billig livsforsikring, kaller jeg det. :closedeyes:

  • Liker 4
Lenke til kommentar

For noen år siden dro jeg og noen venner på hyttetur. Jeg stusset over at den ene bilen vi hadde med var fylt opp med bagasje slik at det var null sikt ut av bakruta. Jeg spurte da om det var lovlig å kjøre slik. I følge en kamerat er det lov fordi det ikke er noe lov som sier at man må kunne ha sikt ut bakruta. Om dette stemmer vet jeg ikke, men hvis det stemmer så behøver du ikke å skrape bakruta.

Lenke til kommentar

Så lenge man har sidespeil (noe som vel er påbudt) trenger man vel strengt talt ikke sikt ut av bakruten. Da jeg ble stoppet av politiet for ett års tid tilbake, sa de at det er påbudt med god sikt ut av frontruta og siderutene foran. I tillegg må sidespeilene være isfrie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kravet til bakruta med tanke på soting er at du skal kunne se blålys, så da finner jeg det naturlig at det kravet også gjelder mtp last og andre ting som reduserer sikten bakover. Det er her snakk om bil som er typegodkjent med speil innvendig i bilen.

Varebiler med vindu i dør/bakluke skal ha innvendig speil (har de ikke vindu, så er de nødvendigvis "bygd slik at speilet aldri kan brukes", ref under) , men jeg tror ikke du finner noen bestemmelse som sier at det ikke er lov å fylle varerommet så fullt at speilet ikke lenger er til nytte.

 

(Kjøretøyforskriften §30-3)

Innvendig speil kreves dog ikke dersom bilen på grunn av bruksområde eller nødvendige konstruktive hensyn er bygd slik at speilet aldri kan brukes.

 

 

Og forskrift om bruk av kjøretøy, §1-3, sier ikke noe mer konkret enn dette:

 

Føreren skal sørge for å ha tilstrekkelig utsyn til alle sider, derunder påse at snø, is, dugg eller merke eller annen gjenstand ikke hindrer sikten eller virker forstyrrende.

Hva som er "tilstrekkelig utsyn til alle sider (eksempelvis bakover) er m.a.o. et tolkningsspørsmål. Skal man tolke det i den retning at man ikke kan fylle lasterommet med last, så betyr nødvendigvis det at da kan man heller ikke trekke skaphenger eller campingvogn bak en bil som er utstyrt med innvendig speil, i og med at disse blokkerer sikten via innerspeilet på samme måte. Jeg tviler på at det er slik ment...

Lenke til kommentar

 

Hvem gidder å skrape...alle biler har vel varmetråder i bakruten (?)

 

Noe som kan forårsake at bakruten sprekker på grunn av temperaturforskjell, så med mindre du vil betale for ny bakrute så anbefaler jeg at du finner frem skrapa først.

 

Jeg har jobbet med bil siden 90-tallet og har enda ikke HØRT om sprukket bakrute.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Hvem gidder å skrape...alle biler har vel varmetråder i bakruten (?)

 

Noe som kan forårsake at bakruten sprekker på grunn av temperaturforskjell, så med mindre du vil betale for ny bakrute så anbefaler jeg at du finner frem skrapa først.

 

Jeg har jobbet med bil siden 90-tallet og har enda ikke HØRT om sprukket bakrute.

 

http://www.8thcivic.com/forums/dealership-experience/236468-shattered-back-window-due-defroster.html

 

Det skjer. Spesielt under ekstrem kulde.

Lenke til kommentar

Eg har problemer å finne noke konkret hjemmel til det, men eg meiner bestemt at du ikkje får forringe sikkerheitsmessige kvaliteter som kjøyretøyet har blitt godkjent med.

 

Så dersom bilen er godkjent med bakvindu, så skal også dette vinduet være funksjonibelt.

 

Tilsvarande er det med tanke på andre sikkerheitsinnrettningar som f.eks airbag. Det finnes kjøyretøy som er godkjente både med og utan airbag, men dersom bilen er godkjent med airbag så har du ikkje lov til å fjerne airbaggen utan at kjøyretøyet får ny godkjenning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg har problemer å finne noke konkret hjemmel til det, men eg meiner bestemt at du ikkje får forringe sikkerheitsmessige kvaliteter som kjøyretøyet har blitt godkjent med.

 

Så dersom bilen er godkjent med bakvindu, så skal også dette vinduet være funksjonibelt.

 

Tilsvarande er det med tanke på andre sikkerheitsinnrettningar som f.eks airbag. Det finnes kjøyretøy som er godkjente både med og utan airbag, men dersom bilen er godkjent med airbag så har du ikkje lov til å fjerne airbaggen utan at kjøyretøyet får ny godkjenning.

 

Så blir det en vurderingssak hvilke i hvilken grad sikkerheten blir redusert ved nediset bakrute. Normal så kan man se billys gjennom et islag, men man ser ikke detaljer. Alle biler har jo i tillegg sidespeil.

 

I praksis så vil vel ikke nediset bakrute medføre et gebyr, i verste fall en advarsel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...