Gå til innhold

Banished-tråden


Anbefalte innlegg

Byen min er som Kina. Kun en unge fødes i vær familie og seff er det gutt :p

 

Jeg synes det er så lite trades, kommer kanskje innom hvert 2/3 år, i tillegg er det med så lite at jeg nesten ikke ser helt poenget. Hva gjør jeg feil?

Jo fler tradingposts du har, jo oftere kommer merchant. Jeg pleier å bygge 3 stykker, da kommer de nesten plagsomt ofte.

 

Mulig spørsmålet jeg spør er dumt nå, men for det første, hva er poenget med å ha mange vendors, jeg pleier bare å ha en i hvert market, og det ser ut som det funker helt toppers..

 

Og er det vits å ha mange traders? Pleier bare å ha en, men mindre jeg ser det kommer en båt, da hyrer jeg noen ekstra for å samle det jeg trenger..

Vendors henter forsyninger fra rundt om på kartet, og putter det i marketplace. Dette gjør at citizens slepper å gå kartet rundt på jakt etter mat. Jo større avstander det er mellom låvene dine, jo flere vendors trenger du.

 

Traders fyller opp/tømmer tradingpost. Sjeldent man trenger mer enn én av de.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte meg spillet etter jobb i dag, og har allerede hatt timer med moro!

 

Første saven min quitta jeg nå etter 10-12 år. Kom opp til kun 25 innbyggere, også ble alle gamle og begynte å dø en etter en.

Du må huske å bygge nye hus. Hvis ikke, så blir husene fylt opp. Unge personer får ikke flyttet ut og lager dermed ikke barn. Da får du en eldrebølge.

Lenke til kommentar

Føler jeg har en god save på gang nå, etter en 5-6 dårlige forsøk...

 

Lurer litt på når man bygger marked osv? Og hvor (plassering i forhold til x og y)?

 

Hva er ideell størrelse åkrer? Har kjørt 5x9 på de fire jeg har nå.

 

Bygge flere Gatherer's Hut eller flere Fishing Docks? Hva betaler seg mest i form av mat per sesong? Jeg har en av hver akkurat nå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Gatherers Hut er definitivt den mest effektive matkilden, den gir rundt 2500-3000 matenheter per år. Fiskere og jegere klarer rundt 800-1000, mens en åker gir 1200-1500 enheter mat per år. I starten vil man bygge så mange Gatherers hut som mulig. Selv bygger jeg Gatherers hut, forester og Hunters Cabin sammen minst 3-5 forskjellige steder utenfor sentrum før jeg begynner med farming. Jeg tror(har ikke spilt de siste dagene) det skal gi nok mat til rundt 200 innbyggere.

Åkrer er for øvrig mest effektive ved maks størrelse, dvs 15x15.

Endret av Slettet-NIoHlfL
Lenke til kommentar

Med èn farmer tror jeg du skal ha max 9x9 størrelse på farms for at sjansen til at de skal rekke å få høstet alt blir størst mulig før første snøfall som gjerne kan komme allerede early autumn på hars climate. Har man godt med workers vil det nok som Camrot sier være aller best å maxe størrelsene på farms og kjøre så mange farmers det trengs for å få høstet i tide, dette avhenger litt av crop type. For eks Beans modnes fort så innhøstingen kan starte tidlig men det dør også ekstra fort i kald vær.

 

For å lykkes forøvrig er Gatherers Hut`s og School House nøkkelbygg samt å alltid passe på å ha nok Storage Barns og Stock Piles (etterhvert Markeds).

Lenke til kommentar

Kjørte på med en Gatherer's Hut til. År 11 nå og vi produserer aaalt for mye mat i forhold til hva vi bruker. 60 innbyggere og har tre fulle storage barns og marked. Bør jeg peise på med (enda) flere hus?

 

EDIT: Bygget en trading post nå. Måtte lese meg opp på tutorials for å finne ut hvordan det fungerer... :p

 

EDIT 2: Hva gjør man med 75-åringer som bor alene i hus? Litt waste of space imo!

Endret av MartinF
Lenke til kommentar

Kjørte på med en Gatherer's Hut til. År 11 nå og vi produserer aaalt for mye mat i forhold til hva vi bruker. 60 innbyggere og har tre fulle storage barns og marked. Bør jeg peise på med (enda) flere hus?

 

EDIT: Bygget en trading post nå. Måtte lese meg opp på tutorials for å finne ut hvordan det fungerer... :p

 

EDIT 2: Hva gjør man med 75-åringer som bor alene i hus? Litt waste of space imo!

 

Du burde ha en jevn byggetakt på hus, bygger du for mange for fort går du tom for mat og bygger du for få så sitter du igjen med bare gamlisser og generasjonskløft. Husk uansett å bygg hus ved siden av workplace (dvs bygger du en Gatherer litt unna sentrum så bygg en bolig ved siden av så de har kortest mulig vei til jobb).

 

I motsentning til real life (forhåpentligvis) så er det lurt å bare pælme ut den enslige gamlingen om du har samvittighet til det, slik at unge folk flytter inn og lager unger. Dette kan du gjøre ved å bare trykke på upgrade to stone house og avbryte oppgraderingen når gamlissen er ute av sikte hehe.

Lenke til kommentar

Må være mange sinte fedre i Banished. Jeg hadde ihvertfall blitt litt irritert hvis min 10 år gamle datter flytter inn med en på 22 :tease:

Ha tenker sånn hele tiden når jeg spiller, hadde vært morsomt å sitt "familietrær" der vi kan se hvem som er i slekt med hvem, for her er det mye rare greier som ikke minst incest :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fantastisk spill, men lurer på en ting angående farmers. Hva i huleste heite er det de gjør på vinteren? Har ferie? Isåfall er det vel lurt å flytte de fra farming til et annet yrke for vinteren?

 

Farmers gjør labour jobb auto når de ikke jobber på cropsene, er derfor man ofte kan finne forskjellige workers surrende langt unna arbeidsplassen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Byen min kom opp i ca 800 innbyggere før det gikk galt. Problemene begynte å hope seg litt opp etterhvert. Slet alltid med og få nok firewood av en eller annen grunn (hadde alltid nok logs og rundt 30 woodcutters). Og planen min var egentlig å bytte dette med iron, kull og stein på trading post. Så da ble kull brukt opp som brensel og gikk alltid tom for iron. Hadde 60 mann jobbende i quarry og 60 mann i miner, men strakk ikke til og gikk tom for tools. Da gikk jeg kraftig i minus med mat hvert år og etter noen år var befolkninga under 200. Startet small mountain map harsh climate nå og det går mye bedre. Faktisk mye bedre forhold enn jeg hadde på min forrige save. Da var det så mange fjell og elver at jeg nesten brukte et helt large map.

Endret av Uncle Scrooge
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Får man mangel på noe, er det meget vanskelig å fikse i en så stor by, da man trenger en krafitg overproduksjon. Når det gjelder woodcutters er min erfaring at plasseringen er viktig. De må være svært nært en stockpile med logs, og samtidig ha en ledig stockpile som de kan plassere veden i. En Woodcutter kan produsere rundt 800 enheter per år, men plasserer man dem feil får man ikke halvparten av det engang.

Lenke til kommentar

Ja, prøvde å passe på det. Men ble så stor spredning pga. dårlig map. Nå, på small mountain map og harsh climate er det mye lettere. Har ca. 200 i befolkning, men kan ikke utvide så mye mer. Går sånn i overskudd på firewood at jeg brukte det til å kjøpe alle seedsa, selv om jeg ikke har noen farmer. Litt usikker på hva jeg skal gjøre nå, noen forslag?

Lenke til kommentar

Av og til tar det utrolig lang tid å bygge bygninger, har holdt på 4 år for å prøve å få ferdig en Blacksmith og har fortsatt ikke begynt på selve bygginga, har alt av ressurser som trengs. Men byggerne mine gjør jo "Labors" work og andre personlige ting(som å ligge med en 12 åring :O ). Det samme har av og til skjedd med andre bygninger jeg har bygget også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...