Gå til innhold

Banished-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ah nice :)

Det har jeg ikke tentk på.

 

Men skjønner fortatt ikke at ikke 4/14 folk klarer å levere nok mat til at ikke alle dør av sult.

Altså, afrikasulting midt på sommeren med 30% av befolkningen til å jobbe med mat til folket.

Så jeg regner med jeg kanskje har gjort noe feil?

 

Hva er gatherers hut sin funksjon egentlig? :)

Lenke til kommentar

Ah nice :)

Det har jeg ikke tentk på.

 

Men skjønner fortatt ikke at ikke 4/14 folk klarer å levere nok mat til at ikke alle dør av sult.

Altså, afrikasulting midt på sommeren med 30% av befolkningen til å jobbe med mat til folket.

Så jeg regner med jeg kanskje har gjort noe feil?

 

Hva er gatherers hut sin funksjon egentlig? :)

 

De plukker bær og sopp og greier (fire forskjellige matkilder), og er det som gir desidert mest mat i forhold til antall workers men ikke nødvendigvis mest i forhold til areal det trenger for å plukke/høste. Dvs tidlig i spillet er de helt unnværlige, mens etterhvert må man satse mer over på farms som tar mindre plass.

 

PS. med tanke på fisking så vil en fiskehytte gi mer fisk jo mer vann den dekker (altså så mye vann som mulig innenfor sirkelen, aller best plassert på en utstikker med vann på alle kanter). Når det er sagt vil den aldri kunne produsere like mye mat som en velplassert gathers hut.

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar

Jeg får bare ikke dette til jeg.

 

Vurderer å bare legge fra meg hele spillet, for uansett hva jeg prøver feiler det bare :p

 

Selv her fortsatte folk å dø. Folk døde av sult, selv når 80% av befolkningen jobbet med mat (4/5 mennesker), og da skjønner jeg ikke hva mer jeg kan gjøre?

 

post-131058-0-79059200-1397731755_thumb.png

Lenke til kommentar

Jeg får bare ikke dette til jeg.

 

Vurderer å bare legge fra meg hele spillet, for uansett hva jeg prøver feiler det bare :p

 

Selv her fortsatte folk å dø. Folk døde av sult, selv når 80% av befolkningen jobbet med mat (4/5 mennesker), og da skjønner jeg ikke hva mer jeg kan gjøre?

 

 

 

Du må ikke har så veldig mye Stock Pile på starten og som untouch4ble har skrive, en Storage Barn er nok for starten. Jeg alltid starter med husene for alle, en Fiskerhus, Gatherer's Hut, Forester's Lodge + Woodcutter, Jegeren og vent litt, til de har sammlet litt mat. Og ikkje glemmer å fjerne Builder igjen, hvis du må ikke bygge noe nytt. Etterpå Tools bli litt fåtallig, så kan du bygge en Blacksmith, men du bruker den ikke før det.

 

f.eks. se på bilden. Nu må du bare vent litt til de har sammlet nok, og så kan du gå videre.

post-344199-0-11424100-1397864802_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Nei, har lært den leksa en gang tidligere, og siden da har jeg sørget for og ha bra overskudd av tools til enhver tid. Ble til at jeg var litt for ivirg med og bygge hus samtidig som jeg utvidet matproduksjonen, og tok vel litt for mye i med husbyggingen. Antydet en svak nedgang i maten (hadde 120k), og før jeg visste ordet av det var jeg inne i dødsspiralen med redusert produksjon pga matmangel og da går det bare en vei, heftig fort :p Supplerte med hastebygging av 8 fisherman, 4 gather, 5 pastures osv, men det gikk åt skogen likevel.

 

Spørs om jeg skal prøve å få det på stell igjen, har steget fra 150 ish til 400 igjen nå, men det er så vidt det halter og går. Har noen tips til gode maps med mest mulig plass? Har lyst å bygge en så stor by som mulig.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg får bare ikke dette til jeg.

 

Vurderer å bare legge fra meg hele spillet, for uansett hva jeg prøver feiler det bare :p

 

Selv her fortsatte folk å dø. Folk døde av sult, selv når 80% av befolkningen jobbet med mat (4/5 mennesker), og da skjønner jeg ikke hva mer jeg kan gjøre?

 

attachicon.gifApplication-steam-x64 2014-04-17 12-46-26-52.png

 

Problemet er at ai i spillet når det kommer til fordeling av mat er helt elendig. Ofte tar 1 eller 2 hus all maten i starten, og lar de andre husene være helt tomme med mat. I en realistisk verden ville en fangst på 12 fisk bli delt mellom alle husene likt. Slik at hvert hus får 3 fisk hver. For du starter ofte med 4 familier, og bygger da 4 hus. Men i Banished er det i begynnelsen slik at et eller to hus tar alt. For de grabber til seg så mye de kan frem til de når grensa på hvor mye mat de kan ha i huset.

 

Men det er allikevel mulig å klare det uten å miste noen til sult. Du setter opp 4 hus i rekke og rad der du ønsker å starte å bygge. Så pauser du byggingen. Og starter med byggingen av en fishing hut og en gatherers hut. Når du er ferdig med disse 2 starter du med byggingen av husa. Det som er viktig er å bygge de 2 husene som er lengst vekk fra det punktet hvor de henter mat. Som ofte er den tralla du starter med. De 2 husene vil da ta den meste maten som er i tralla. Men når du bygger de 2 andre husene vil de hente ny mat som kommer til trallen først, siden de er nærmere.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Kjenner meg ikke helt igjen i det første der, men blir vel litt survival of the fittest om man ikke microstyrer ja. Føler dog at det er endel av gameplayet å måtte detaljstyre litt. Har ikke spilt siste versjon av spillet men tror pathfining etc skal ha blitt forbedret.

 

Det siste der kan være ett triks men selv klarer jeg å få nok mat til alle ved å bygge Gatherer`s Huts som gir langt mer mat enn for eks fisherman`s Hut. Mye avhenger av en ok startplassering på kartet da, mye fjell og lite vann/skog gjør ting vanskelig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 7 måneder senere...

Morsomt spill, det jeg sliter mest med er mat. Har fiske, gatherer og hunting. Hvor viktig er det å fylle opp for eksempel fisking med 4x fiskere? Samme med Gatherer, må man fylle opp med folk som driver med det, eller holder det å ha 1 person som steller med det.

 

Skole fant jeg ut var viktig, det boostet produksjonen veldig bra. Meeeeen så var det sulten da. De dauer av sult alle som 1.

 

Prøver igjen :)

Lenke til kommentar

Nå fikk jeg lyst til å fyre opp Banished igjen, perfekt vinterspill!

 

Sats på gatherer når du starter et nytt spill. Jeg pleier å starte med å bygge 3 gathereres hut, med tilsammen 7-8 gatherer. Høres mye ut, men dette er den eneste måten å sikre stabil innkomst av mat i startfasen, og mat må man ha, som du har funnet ut :)

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Kjøpte dette under sommersalget (tror jeg), men begynte ikke på det før for et par dager siden, men er nå helt oppslukt!

 

Jeg sliter dog litt; er på 22. året og har en populasjon på rundt 70. Den var oppe i 80 før den startet å dale, men jeg har klart å stabilisere den rundt 70 nå. 

 

Jeg har mer enn nok mat og ved, og overproduserer stort sett alt (unntatt kull og stein). Savner epler (alkohol) og sauer (ull), men jeg må vel nesten bare vente til en handelsmann kommer reisende med det?

 

Spørsmålet mitt er vel hvordan jeg kan få populasjonen min til å vokse igjen? Jeg har flere tomme hus nå, og er helt på grensen med antall arbeidere og voksne generelt. Populasjonen er fordelt ca 50/10/10.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...