Gå til innhold

Banished-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-NIoHlfL

Når du bygger en Trading Post kommer merchants med tilfeldige varer. Du må bare vente til en av de har med seg sauer. Men du kan ikke bytte ei ku mot en sau, for å si det slik... Du må ha noen varer å bytte bort, typisk firewood, tools eller clothing (og Herbs).

Endret av Slettet-NIoHlfL
Lenke til kommentar

Enkelte varer kan bare byttes mot andre bestemte varer som Iron Tools kun kan byttes mot Seeds og Cattle. Men Firewood tror jeg faktisk kan byttes mot alt, problemet er at det som regel er Firewood jeg ofte trenger. Har nå en "by" på 150 folks og måtte bygge min fjerde Woodcutter nå da det tæret på kullet (inbyggerne bruker kull til oppvarming når firewooden er tom). Slitter med å få produsert nok/få tømmeret ned og levert til Woodcutterne raskt nok. Har laget egne store områder til Foresters og skogdrift men det tar så mye plass og man får veldige avstander i byen, vet ikke om dette får det hele til å briste når man kommer opp i en viss størrelse.

Lenke til kommentar

Da fikk man sine første velfortjente achievements :) Befriende med ett spill hvor faktisk achievements er en achievement å få. Det skal sies at to sesonger etter jeg nådde 300 innbyggere så havnet jeg i Tools fella (solgte unna for mye til trader) og dermed var den store degresjonen igang og spøkelsesbyen et faktum.. :p

 

Neste game nå blir på ett small map med harsh klima på Hard! Wish me luck :)

Lenke til kommentar

Veldig morsomt spill, men jeg har dessverre møtt på en gamebreaking bug. Spillet kræsjer hver eneste gang jeg saver. Det er et memory-problem som skjer når man har store byer med mye som foregår. For øyeblikket er spillet kun spillbart i små byer pga dette problemet. Rimelig amatøraktig. Steam-forumene fylles med tråder om folk med det samme problemet.

 

Er det noen her som klart å spille lenge? Type 200-300 år og med en populasjon på oppmot 1000? Lurer på om dette er et problem som absolutt alle får på dette tidspunktet, eller om det er noen som ikke har møtt på det, hvis førstnevnte så kan det ta svært lang tid for utvikleren å fikse det. Synd, for jeg har veldig lite lyst til å starte på nytt, i hvert fall når man vet at problemet kommer til å komme på nytt senere.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Bygningen ved siden av brønnen begynner å brenne. Ikke et eneste menneske løfter en finger mens hele byen brenner ned..

 

Ja spørs hvor bra de brønnene funker egentlig, merker ingen forskjell med dem på stedet eller ikke. Mulig det hadde brent enda værre hadde de ikke vært i nærheten da men hvem vet. Det som har reddet meg er at jeg alltid lager litt space mellom bygningene, ser ut til at det er avgjørende for hvor fort og langt brannen sprer seg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Så vidt jeg har oppfattet er det bare laborers som slukker branner, men basert på de fire gangene jeg har opplevd det så prioriteres det ikke over andre jobber. Så om laborers er ute å samler trær/stein, fortsetter de med det selv om det brenner. Hva jeg gjør er å stoppe alle arbeidere i nærheten slik at jeg får 20-30 laborers, og markerer brannen somn High priority. Du trenger fortsatt en vannkilde i nærheten.

Lenke til kommentar

 

Bygningen ved siden av brønnen begynner å brenne. Ikke et eneste menneske løfter en finger mens hele byen brenner ned..

Lurer på det samme. Skjedd to ganger i den ene byen min. Kanskje det bare er laborers som slukker branner? Hadde ingen laborers begge gangene det brant.

 

 

Har oppdatert første post med wikien. Den sier at "Citizens" bruker Wells til å slukke branner, så da menes det vel alle på to bein. Mistenker en bug her kanskje, vil tro at det kommer en patch her etterhvert selv om man må regne med at det tar litt lengre tid enn vanlig da det er èn modig mann som jobber med alt.. puh..

 

 

Edit: Det som Camrot skriver over virker til å være en mulighet, glemmer litt for ofte den prioritize toolen :p

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar

Er endel ting jeg ikke skjønner meg helt på, sånn som dette:

http://cloud-4.steampowered.com/ugc/595903347430336977/BC82E354630778E87A6EBA6BAAFBC56745A5F033/

 

De kan stupe kråke bort til storage barn men velger å sulte ihjel hjemme..

 

 

Når det er sagt er det kanskje min skyld som laget corn og potato crops 15x15 som man med to farmers rekker over max halvparten av avlingen før snøen tar det. Virker som at beans er det sjappeste, blir ferdig med høstingen i tide hvert år med to farmers.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Det virker som du har for lite mat, men maten fordeles ikke jevnt selv i slike "kriser". De prøver hele tiden å holde sitt eget hus fullstappet med mat, uten å bry seg om naboene sulter ihjel.

Når det gjelder bildet ditt tipper jeg ingen av beboerne er hjemme når du tar skjermbildet. Huset er tomt for mat, samtidig er sikkert beboerne ute og jobber. Jeg antar de kom raskt hjem og plukket opp mer mat.

 

Her er to skjermbilder fra min andre by.

 

post-58162-0-50713500-1393283711_thumb.jpg

 

post-58162-0-61999600-1393283706_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Marketplace er veldig viktig. Jobben "vendor" også. De henter mat, fuel og tools fra storage barn, og fyller opp marketplace slik at citizens har et sted å plukke opp alt dette.

 

Jeg bygger ikke et eneste hus utenfor radiusen til en marketplace. Det funker veldig bra.

 

Jeg bygger opp byen min i små soner. Startet med et skogsområde, deretter bygde jeg et område med pastures, deretter et område med farms. Alle sammen sentrert rundt sin egen marketplace. Det setter opp produktivitetet til folka mine drastisk. De slepper å bruke tiden sin på å gå langt for å hente ting, så de heller kan bruke tiden sin på jobb. Det er også viktig å ha like mange hus som man trenger folk i det området, pluss noen ekstra for labourers. Alle folka velger hus så nærme jobben som mulig. Labourers tar de husene som er til overs. Det er derfor veldig greit å ha en del labourers. Hvis man kun har 1-10, så kan det hende ting ikke blir optimalt med tanke på hvor langt folk må gå for å komme seg på jobb.

 

Den byen jeg har fått til best (men som uheldigvis er uspillbar nå pga en bug) hadde jeg 600 folk, hvorav 70-80 stykker var labourers. Alle citizens bodde nærme både jobben sin, og marketplace. Det er også vitkig å tenke på at alle arbeidsplasser som produserer mat må ha en storage barn i nærheten. Og alle arbeidsplasser som produserer logs/tools/stone/iron må ha stock pile i nærheten. Vendors tar seg av omfordelingen derfra og til marketplace.

 

Det er en egen knapp for å sjekke pathing. Man kan enten trykke på en arbeidsplass for å sjekke hvor de som jobber der bor. Eller man kan trykke på et hus og finne ut hvor de som bor der arbeider. Bruk den knappen!

Endret av Skurupu
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så vidt jeg har oppfattet er det bare laborers som slukker branner, men basert på de fire gangene jeg har opplevd det så prioriteres det ikke over andre jobber. Så om laborers er ute å samler trær/stein, fortsetter de med det selv om det brenner. Hva jeg gjør er å stoppe alle arbeidere i nærheten slik at jeg får 20-30 laborers, og markerer brannen somn High priority. Du trenger fortsatt en vannkilde i nærheten.

Har selv opplevd 3 branner og 2 av de nær brønn. Begge ble slukket, og siste gang sjekket jeg yrke og det var ikke en labourer som slukket. Tror det var ei farmer dame. Var dog kun 1 person som gikk skytteltrafikk med bøtter, og ingen andre som hjalp til. Så var litt nervøs for å miste byen kan du si! :p

Lenke til kommentar

Det virker som du har for lite mat, men maten fordeles ikke jevnt selv i slike "kriser". De prøver hele tiden å holde sitt eget hus fullstappet med mat, uten å bry seg om naboene sulter ihjel.

Når det gjelder bildet ditt tipper jeg ingen av beboerne er hjemme når du tar skjermbildet. Huset er tomt for mat, samtidig er sikkert beboerne ute og jobber. Jeg antar de kom raskt hjem og plukket opp mer mat.

 

Her er to skjermbilder fra min andre by.

 

attachicon.gifScreenshot1.jpg

 

attachicon.gifScreenshot0.jpg

Fin by! Nice å komme seg såpass opp allerede i år 27, men er vel lettere på save 2. :)

Lenke til kommentar

Jeg har et tips til endgame, når man har fjernet alt av stone og iron på kartet. Jeg liker nemlig ikke gruver og steinhuggeri. De tar stor plass, og citizens får dårlig helse av å jobbe der. Det er heller ikke veldig effektivt.

 

Bruk heller trading post til å skaffe deg stone, iron og coal. Man kan bestille varer hos en merchant når de er hos deg, så tar de det med neste gang de besøker deg. Jeg har en stående bestilling på stone, iron og coal, så de tar med seg dette hver eneste gang.

 

Velg deg en vare du har lett tilgang til, og overproduser denne. Jeg satset på warm coats (leather + wool). Jeg hadde veldig mange sauer og kyr, hovedsaklig pga mat. Leather og wool hopet seg dermed opp i store kvanta, og jeg måtte bruke det på noe. Nå har jeg 10 tailors som alle lager warm coats. Jeg har også 3 trading post, noe som gjør at merchants oftere dukker opp.

 

Etter at jeg oppdaget dette kunne jeg fjerne alle som jobbet i gruvene mine. 10 tailors skaffer meg MYE mer stone/iron/coal enn det 70-80 gruvearbeidere gjorde. Du sparer både arbeidskraft og plass, og folka dine får bedre helse.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Marketplace er veldig viktig. Jobben "vendor" også. De henter mat, fuel og tools fra storage barn, og fyller opp marketplace slik at citizens har et sted å plukke opp alt dette.

 

Jeg bygger ikke et eneste hus utenfor radiusen til en marketplace. Det funker veldig bra.

 

Jeg bygger opp byen min i små soner. Startet med et skogsområde, deretter bygde jeg et område med pastures, deretter et område med farms. Alle sammen sentrert rundt sin egen marketplace. Det setter opp produktivitetet til folka mine drastisk. De slepper å bruke tiden sin på å gå langt for å hente ting, så de heller kan bruke tiden sin på jobb. Det er også viktig å ha like mange hus som man trenger folk i det området, pluss noen ekstra for labourers. Alle folka velger hus så nærme jobben som mulig. Labourers tar de husene som er til overs. Det er derfor veldig greit å ha en del labourers. Hvis man kun har 1-10, så kan det hende ting ikke blir optimalt med tanke på hvor langt folk må gå for å komme seg på jobb.

 

Den byen jeg har fått til best (men som uheldigvis er uspillbar nå pga en bug) hadde jeg 600 folk, hvorav 70-80 stykker var labourers. Alle citizens bodde nærme både jobben sin, og marketplace. Det er også vitkig å tenke på at alle arbeidsplasser som produserer mat må ha en storage barn i nærheten. Og alle arbeidsplasser som produserer logs/tools/stone/iron må ha stock pile i nærheten. Vendors tar seg av omfordelingen derfra og til marketplace.

 

Det er en egen knapp for å sjekke pathing. Man kan enten trykke på en arbeidsplass for å sjekke hvor de som jobber der bor. Eller man kan trykke på et hus og finne ut hvor de som bor der arbeider. Bruk den knappen!

Mange bra tips :D Det der med pathing var nyttig, jeg har trykket på knappen, men ingenting dukket opp. Nå skjønner jeg hvorfor :p

 

Jeg satte at jeg ville kjøpe litt stein fra trade merchant, men når han kom neste gang hadde han ingen steiner med seg. Steinen hadde en kost på 6 per stk, men han hadde 0 så jeg fikk ikke kjøpt noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...