Gå til innhold

Banished-tråden


Anbefalte innlegg

Veit ikke helt hva det kommer av. Men jeg har også lagt merke til at hvis man bestiller ting tidlig i spillet, så tar merchants bare med seg noen få av de tingene. Senere i spillet tar han med kjempemye. Jeg har kommet til år 120 og han tar med seg så mye at det er umulig å kjøpe alt, da det kun er plass til 2000 i trading post. Veit ikke hvordan det funker, om det er basert på tiden fra du bestiller, eller om det er basert på året du er kommet til.

 

Det er også vitkig å huske på at det er mange forskjellige merchants, så det du bestiller kommer ikke før den samme merchanten kommer tilbake. Det kan komme og gå mange andre merchants i mellomtiden. Navnet på merchanten står etter eller annet sted, husker ikke helt hvor.

 

Noen har bare dyr, noen har bare seeds, og noen har bare mat. Disse tre kan man ikke bestille stone/iron/coal av.

Endret av Skurupu
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for mange gode tips Skurupu! De kommer godt med nå som jeg går for Mountain Men achievementen (Small map, Mountain, Harsh). La merke til at det ikke kreves hard da som jeg har spilt på sånn ellers så da får man jo ihvertfall en myk start :)

 

Når det kommer til handel så vil jeg tro det er best å selge varer som ikke kan brukes opp (altså ikke noe som trenger Iron eller coal). Når det kommer til Marked så er det litt vanskelig å bedømme hvor mange Vendors som egentlig trengs syntes jeg. Er det noen som har noen formening om hvor mange Vendors det egentlig trengs om man har tett bebygget området rundt? Og trengs det flere om det er langt til nærmeste storage barns kanskje?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

 

Har selv opplevd 3 branner og 2 av de nær brønn. Begge ble slukket, og siste gang sjekket jeg yrke og det var ikke en labourer som slukket. Tror det var ei farmer dame. Var dog kun 1 person som gikk skytteltrafikk med bøtter, og ingen andre som hjalp til. Så var litt nervøs for å miste byen kan du si! :p

 

Husk at farmers jobber som laborers hele vinteren, men utelukker ikke at jeg tar feil når det gjelder laborers og branner.

Endret av Slettet-NIoHlfL
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Historien om byen Camrotville sitt fall fra stordomstid til ruiner:

 

Camrotville feiret 60 år og hadde nådd 850 inbyggere da det oppstod infestation på 3 beiter(pastures) med kyr som lå rett ved siden av hverandre. Det har seg slik at infeksjoner kun sprer seg i samme type åkrer/dyrebeiter. Innbyggerne hadde funnet dette ut for noen år siden da fem åkre med poteter hadde gått tapt.

 

I forsøket på å redde så mange kyr som mulig, oppstod et annet problem, lageret med ved(firewood) gikk nedover, men ingen reagerte på det. Byens fokus var på å redde disse stakkars kyrene. Ethvert liv er uvurderelig i Camrotville, dessuten trentge vi disse kyrene til å lage varme klær vi skulle selge bort. Alarmklokkene ringte derimot da lageret med ved var helt tomt, og det var fortsatt minusgrader ute.

 

Flere og flere woodcutters ble satt i arbeid, uten at det gjorde store forskjellen. Det var forsatt for mange hus som lå helt kalde. I løpet av de neste to årene frøs folk til døde jevnlig, lite visste disse at det kanskje var den beste sjebnen, for værre ting skulle skje i Camrotville Til tross for iherdig innsats blant byens woodcutters, klarte de aldri å dekke behovet. Panikken begynte å spre seg i Camrotville, kanskje det var dette som utløste krise nummer tre og fire.

 

Brann brøt ut i Camrotville. Når sant skal sies var ikke dette den største brannen innbyggerne hadde opplevd, men det var en del som klaget på "timingen". En ulykke kommer sjelden alene! Alvoret i situasjonen ble først oppdaget når skadene etter brannen skulle telles opp, så og si hele lageret med verktøy(tools) hadde gått tapt i flammene. Samtidig viste det seg at smedene hadde stoppet produksjonen. Folk hadde nemlig begynt å hamstre inn kull i stedet, dermed hadde smedene vært uten råvarer i flere år. I alt styret med kyr og ved, var det ingen som hadde tenkt på dette. Byens smeder ble beordet til å lage vertøy av vanlig jern i gjen, men jernlageret aldri særlig stort. Derfor bestemte innbyggerne å lete etter alt jern de kunne finne. Det var dessverre ikke mye igjen på landjorden, men i hjørnene lengst fra byen fant de noe. Turen frem og tilbake var hard og for lang, flere døde av sult på veien, kanskje som en profeti på hva som lå i vente.

 

Hvem som kom opp med ideen om å beordre alle gruver til å hente ut jern vites ikke, men resultatet var i alle fall flere som frøs i hjel. Antall arbeidere uten vertøy var økende, på det meste var 1/5 uten riktig verktøy. Dette viste seg å være katastrofalt, for ved årets opptelling av matvarene kom det frem at årets innhøsting var 40% lavere enn tidligere.

 

Hva som kom til så skje var klart for de fleste, omfanget var det ingen som kunne forestille seg. Folk daua som fluer gjennom hele vinteren og våren. Når sommeren endelig var på vei tilbake var det kun 300 innbyggere igjen i Camrotville. Hvor mye mat årets innhøsting ville by på var det likevel ingen som brydde seg om, for det var enda flere kriser på gang i Camrotville. Sykdom hadde brutt ut, hadde man overlevd vinterens matmangel var det store sjanser for at man var smittet. Byen hadde nemlig bare et sykehus med plass til 30 pasienter. Utenfor var det minst 50 flere syke.

Problemet med sydommen løste seg i grunn selv. Året etter var det bare 150 innbyggere igjen, men alle av dem var friske. I alle fall ikke syke, det var jo fortsatt matmangel. Men det begynte å stabilisere seg.

 

Det værste var kanskje over for Camrotville, men naturen hadde ikke sagt sitt enda, her skulle nedslått man sparkes enda litt mere. En tornado var sendt inn, og selv om mesteparten av Camrotville lå øde og kunne betegnes som en spøkelsby, siktet tornadoen seg inn på bysentrum der de overlevende hadde bestemet seg for å samles og gjenoppbygge byen derfra.

 

Når alt hadde roet seg igjen, var det tide for ny opptelling. Den flotte bykjernen lå i ruiner, og antallet mennesker var under 70. Byens 65-års dag ble ikke feiret...

Endret av Slettet-NIoHlfL
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Har du noe bilde av byen før alle katastrofene? Lyst å se hvordan du bygget den opp :)

Siste save før dommedagen er en time tidligere, byen har litt over 700 innbyggere.

 

Sør:

post-58162-0-12473900-1393357983_thumb.jpg

 

 

Vest:

post-58162-0-92672200-1393357986_thumb.jpg

 

Nord:

post-58162-0-06251400-1393357985_thumb.jpg

Endret av Slettet-NIoHlfL
Lenke til kommentar

Veldig morsomt spill, men jeg har dessverre møtt på en gamebreaking bug. Spillet kræsjer hver eneste gang jeg saver. Det er et memory-problem som skjer når man har store byer med mye som foregår. For øyeblikket er spillet kun spillbart i små byer pga dette problemet. Rimelig amatøraktig. Steam-forumene fylles med tråder om folk med det samme problemet.

 

 

 

Har du noe mer info om dette? Holder på med en by nå som jeg har store planer for, men er ikke så motiverende å fortsette hvis alt garantert kræsjer senere uansett.

Lenke til kommentar

 

Veldig morsomt spill, men jeg har dessverre møtt på en gamebreaking bug. Spillet kræsjer hver eneste gang jeg saver. Det er et memory-problem som skjer når man har store byer med mye som foregår. For øyeblikket er spillet kun spillbart i små byer pga dette problemet. Rimelig amatøraktig. Steam-forumene fylles med tråder om folk med det samme problemet.

 

 

 

Har du noe mer info om dette? Holder på med en by nå som jeg har store planer for, men er ikke så motiverende å fortsette hvis alt garantert kræsjer senere uansett.

 

 

 

Tror det gjelder ett lite mindretall, dvs om ikke de hundrevis på det offisielle forumet bare skryter på seg byer på 900 + da.. :p

 

Men ser at det er andre som sikkert har samme problem som Skurupu i tråden her:

http://shiningrocksoftware.com/forum/discussion/272/game-crash-by-auto-save-dump-file-attached

 

Ser ut til at det kan hjelpe å bare skru av autosave og save manuelt om det skulle skje.

Lenke til kommentar

For min del hjelper det ikke å skru av autosave. Det kræsjer også ved manuel saving. Har begynt på nytt, så vi får se hva som skjer etter hvert. Jeg har prøvd alt av løsninger jeg har funnet, men ingenting har fungert.

 

Det skjer nok ikke med alle, jeg er sikkert bare uheldig.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Ganske digg spill når jeg faktisk klarer å holde folk i live, dvs at de ikke dør av sult/fryser ihjel.

Forresten så fungerer trade merchant som den skal. En av de har med seg stone hver gang. Nå må jeg bare få opp produksjon av ull sånn at jeg kan lage masse klær av ull og bruke det som byttemiddel isteden for firewood.

Hadde akkurat byttet til meg høner så blir innhengingen infisert og jeg har ikke en ekstra som jeg kan flyttet hønene til. Så da fikk jeg 0 igjen for den byttehandelen :(

Lenke til kommentar

De fleste som spiller det sier det er en umulig oppgave å lage en by der ikke alle dør i ulykker eller et eller annet skjer som ruinerer hele opplegget. Litt som Dwarf Fortress :) Det er dømt til å mislykkes uansett hvor mye man vil?

 

En anmelder sa at dette ikke er noe spill for de som digger å lage en stor by som går i profitt og bare styre med det..COZ THEY WILL DIE! ALOT!

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Det er en del som dør av ulykker, ganske komisk de første gangene du leser det i loggen, men det hadde ville nok skjedd IRL også de ulykkene.

Slapp inn noen nomader som selvfølgelig hadde med seg "the plauge". De klarte å smitte noen innbyggere, og når jeg så at et par av folkene ikke klarte å holde seg på sykehuset og dermed smittet enda noen til sa jeg høyt: "Hold dere på sykehuset for fanden!" :wallbash:

Lenke til kommentar

Historien om byen Camrotville sitt fall fra stordomstid til ruiner:

 

Camrotville feiret 60 år og hadde nådd 850 inbyggere da det oppstod infestation på 3 beiter(pastures) med kyr som lå rett ved siden av hverandre. Det har seg slik at infeksjoner kun sprer seg i samme type åkrer/dyrebeiter. Innbyggerne hadde funnet dette ut for noen år siden da fem åkre med poteter hadde gått tapt.

 

I forsøket på å redde så mange kyr som mulig, oppstod et annet problem, lageret med ved(firewood) gikk nedover, men ingen reagerte på det. Byens fokus var på å redde disse stakkars kyrene. Ethvert liv er uvurderelig i Camrotville, dessuten trentge vi disse kyrene til å lage varme klær vi skulle selge bort. Alarmklokkene ringte derimot da lageret med ved var helt tomt, og det var fortsatt minusgrader ute.

 

Flere og flere woodcutters ble satt i arbeid, uten at det gjorde store forskjellen. Det var forsatt for mange hus som lå helt kalde. I løpet av de neste to årene frøs folk til døde jevnlig, lite visste disse at det kanskje var den beste sjebnen, for værre ting skulle skje i Camrotville Til tross for iherdig innsats blant byens woodcutters, klarte de aldri å dekke behovet. Panikken begynte å spre seg i Camrotville, kanskje det var dette som utløste krise nummer tre og fire.

 

Brann brøt ut i Camrotville. Når sant skal sies var ikke dette den største brannen innbyggerne hadde opplevd, men det var en del som klaget på "timingen". En ulykke kommer sjelden alene! Alvoret i situasjonen ble først oppdaget når skadene etter brannen skulle telles opp, så og si hele lageret med verktøy(tools) hadde gått tapt i flammene. Samtidig viste det seg at smedene hadde stoppet produksjonen. Folk hadde nemlig begynt å hamstre inn kull i stedet, dermed hadde smedene vært uten råvarer i flere år. I alt styret med kyr og ved, var det ingen som hadde tenkt på dette. Byens smeder ble beordet til å lage vertøy av vanlig jern i gjen, men jernlageret aldri særlig stort. Derfor bestemte innbyggerne å lete etter alt jern de kunne finne. Det var dessverre ikke mye igjen på landjorden, men i hjørnene lengst fra byen fant de noe. Turen frem og tilbake var hard og for lang, flere døde av sult på veien, kanskje som en profeti på hva som lå i vente.

 

Hvem som kom opp med ideen om å beordre alle gruver til å hente ut jern vites ikke, men resultatet var i alle fall flere som frøs i hjel. Antall arbeidere uten vertøy var økende, på det meste var 1/5 uten riktig verktøy. Dette viste seg å være katastrofalt, for ved årets opptelling av matvarene kom det frem at årets innhøsting var 40% lavere enn tidligere.

 

Hva som kom til så skje var klart for de fleste, omfanget var det ingen som kunne forestille seg. Folk daua som fluer gjennom hele vinteren og våren. Når sommeren endelig var på vei tilbake var det kun 300 innbyggere igjen i Camrotville. Hvor mye mat årets innhøsting ville by på var det likevel ingen som brydde seg om, for det var enda flere kriser på gang i Camrotville. Sykdom hadde brutt ut, hadde man overlevd vinterens matmangel var det store sjanser for at man var smittet. Byen hadde nemlig bare et sykehus med plass til 30 pasienter. Utenfor var det minst 50 flere syke.

Problemet med sydommen løste seg i grunn selv. Året etter var det bare 150 innbyggere igjen, men alle av dem var friske. I alle fall ikke syke, det var jo fortsatt matmangel. Men det begynte å stabilisere seg.

 

Det værste var kanskje over for Camrotville, men naturen hadde ikke sagt sitt enda, her skulle nedslått man sparkes enda litt mere. En tornado var sendt inn, og selv om mesteparten av Camrotville lå øde og kunne betegnes som en spøkelsby, siktet tornadoen seg inn på bysentrum der de overlevende hadde bestemet seg for å samles og gjenoppbygge byen derfra.

 

Når alt hadde roet seg igjen, var det tide for ny opptelling. Den flotte bykjernen lå i ruiner, og antallet mennesker var under 70. Byens 65-års dag ble ikke feiret...

 

 

He he, bra story Camrot, en ulykke kommer sjelden alene... Rimelig ekstremt mannefall ifra 850 til 70 på fem år, er vel da man starter på nytt med blanke ark :)

Lenke til kommentar

Etter å ha klødd meg i hodet en stund tror jeg at jeg har funnet ut hvordan Herbs funker. Grunnen til at det går med litt Herbs og folk er mest ivrige etter å besøke Herbalizern i starten av spillet går på at man ikke alltid har fire forskjellige typer mat enda. Har man ikke det i stock så vil innbyggerne trenge Herbs for å glatte over mangelsyksykdommene. Er jo også derfor det hoper seg opp med Herbs utover i spillet som regel, da folk (forhåpentligvis) har den variasjonen i kosten de trenger.

 

Correct me if i`m wrong.

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått byttet til meg nesten alle sorter frø(mangler kun pære, trade merchant forsvant mens jeg ventet på at en trader skulle fylle på sånn at jeg fikk råd til den)men kan ikke huske å ha lagt merke til at jeg har så mye mer herbs nå. Stort sett alltid nær 0, men så har jeg bare 2 herbalists ute å svirrer da.

 

Fikk forresten 3 achievements igår også. En for å hatt høy happyness og en for høy health i ti år i en by med over 100 innbyggere. Og en for å ha bygd alle bygningene som går an.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...