Gå til innhold

Nye Sigma 50mm F1.4 DG HSM | Art


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er faktisk så fornøyd med min Sigma 50/1.4 for øyeblikket, at jeg ikke helt ser for meg å forsvare en oppgradering til denne når den først kommer. :)

 

Edit: Tar forbehold om at pipa kan endre tone om dette blir en enda kraftig forbedret, skarpere versjon, med enda bedre bokeh. Vet dog ikke hvor realistisk det er at forbedringen skal bli SÅ stor.

Endret av ORLY?
Lenke til kommentar

Er faktisk så fornøyd med min Sigma 50/1.4 for øyeblikket, at jeg ikke helt ser for meg å forsvare en oppgradering til denne når den først kommer. :)

Jeg har aldri prøvd Sigma sin 50mm, men det har vært en evig mas om feil fokus osv. Hva er dine erfaringer?

Jeg selv har hatt Canon sin 50mm f1.8 og må si denne lille plastikk klumpen har gitt meg fantastiske bilder de siste 5 åra.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri prøvd Sigma sin 50mm, men det har vært en evig mas om feil fokus osv. Hva er dine erfaringer?

Jeg selv har hatt Canon sin 50mm f1.8 og må si denne lille plastikk klumpen har gitt meg fantastiske bilder de siste 5 åra.

 

Jepp er noen som er uheldige! Jeg har brukt Sigma 50mm på D7000 og D700 iløpet av de 3 siste årene. Perfekt fokus på begge kameraer, og det skal sies at når fokus fungerer er dette et meget godt objektiv. Ikke topp hjørneskarphet på 1,4 - men god nok fra f2. Skarpheten i senter er god allerede på største blender, og sylskarp fra f2. Dog er hovedgrunnen for at jeg kjøpte dette objektivet fremfor Nikon sine modeller: bokeh. Sigmaen produserer bedre bokeh enn Nikons 50mm alternativer - så da var valget enkelt, hvertfall med tanke på at jeg fikk en velfungerende autofokus.

Endret av ORLY?
Lenke til kommentar

Bare jeg som reagerer på den store størrelsen og målene som er oppgitt på dette objektivet??

 

Diameter x lengde: 85,4mm x 99,9mm

Er spent på vekten, ser at den ikke er oppgitt, men det ser tungt ut.

Andre 50mm f1.4:
Canon - 73,8mm x 50,5mm

Nikon (G) - 73,5mm x 54,2mm
Sigma(gamle) - 84,5 x 68,2mm

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvordan vil dere karakterisere "værtettheten" på disse to fra sigma (de nye 35 og 50mm) i forhold til nikon sin f1,8 G serie? G serien til Nikon går jo for å ha en viss tettning, men er usikker på hvor god den er....men antar at denne da er bedre.

 

Men hvor "dårlig" er værtettheten til sigma, er det slik at den kun kan brukes utendørs i tørt vær, eller kan den fint taes med ut i tåke, høy luftfuktighet osv, bare ikke regn?

Endret av Allak
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Med prisrykter opp mot 10000 kroner er jeg glad jeg ikke solgte den ganske glimrende 50mm fra Sigma som jeg allerede har likevel ...

 

Tja, folk betaler gladelig 12 -13 000 for en 85/1,4, så hvorfor ikke oppunder 10k for en 50/1,4 som sannsynligvis er bedre? Det bør ikke være sånn at et bilde tatt med en kort tele er mer verdt enn ett tatt med et normalobjektiv, eller hva?

Lenke til kommentar

Med prisrykter opp mot 10000 kroner er jeg glad jeg ikke solgte den ganske glimrende 50mm fra Sigma som jeg allerede har likevel ...

Jeg er enig i at den eksisterende 50mm f/1.4 er ganske glimrende. Men den nye er nok en god del hvassere, så 10 lapper er direkte billig sammenlignet med alternativene.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg har forstått (uten å ha satt meg stort inn i dette tekniske dilldallet) er det rimeligere å lage en femtimillimeter enn en tilsvarende trettifemmillimeter. I hvert fall er dette det de som elsker teknisk prat ser ut til å mene.

 

 

Canon har en 50mm f/1.4 som koster rundt 3000 kroner. Sigma har en som koster rundt 3000 kroner (og den er skarp på full åpning - når den treffer, men mange, inklusive meg, opplever at den her plundrer litt, men ellers er det et svært godt objektiv).

 

Den nye objektivet skal altså koste mer enn 3 ganger så mye som et allerede svært godt objektiv. Det virker litt rart tatt i betraktning hva de klarte med sin 35mm til en relativt kurant penge.

Jeg vet at Zeis er dyrere, men Zeis er for spesielt interesserte. Tar Sigma 10000 kroner for denne femtimillimeteren skyver de fra seg en vesentlig del av markedet.

 

Når det er sagt vet jeg ikke hvor SLRGear har 1700 dollar fra. Jeg har også lest (dog kun forumrykter) at objektivet skal koste mindre enn 800 dollar. Det høres mer fornuftig ut i mine ører.

 

Men det finner vi vel ut til fredag.

 

For min del er det enda godt at jeg knapt har brukt 50mm etter at jeg kjøpte 35 og 85, så jeg blir nok ikke frista selv om prisen skulle ligge på 4-5000 kroner. Heldigvis! :)

Endret av Keyzer28
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...