Gå til innhold

Erkjennelser om kristne og stearinlys


Budeia

Anbefalte innlegg

Det er nå fem år siden jeg første gang leste på internett at alle stearinlys burde fjernes fra boligen. Men jeg gjorde det ikke, fordi man hører at TV er en avgud, men man har likevel TV. Enkelte mener at sminke er uheldig, men man har likevel litt sminke. Og så videre. I tillegg kan man tenke slik at den kristne har lov til å bruke av naturens goder, som det står i Bibelen. Jeg lærte tidlig at stearinlys representerer kos og trygghet, og det er naturlig å bruke dersom det er strømbrudd.

 

Det er dessuten lite informasjon på internett, spesielt på norsk.

Men i senere tid har jeg sett på det som er å finne om "occult holidays", det vil si okkulte høytider. Og dette fikk meg til å vurdere spørsmålet på nytt. Stearinlys er en okkult måte å markere høytidene på.

 

Etter å ha kastet ut en del lys, googlet jeg "candle magic". Leste da at de ulike heksesabbatene har hver sine farger. Yule har rødt og grønt, og påske (Easter) har gult...!

Dette er avgjørende. Helt uvitende har jeg i mange år feiret høytidene som en heks ville gjort det.

Stearinlys brukes i tillegg for å ønske seg ting og påvirke det åndelige univers. Det tilrådes å velge visse farger, og ønske seg f.eks. penger. De skal tenne helt nye stearinlys, og la dem brenne ned. Lysestumpene bør kastes etterpå.

Bursdagskake blir brukt som eksempel. Man ønsker seg nemlig noe før man blåser ut lysene! Det er samme prinsippet.

 

Jeg følte en lettelse fordi boligen var fri for disse lysene, og ba om en renselse av boligen. Men dagen etter var ikke like god. Jeg kom på flere steder det kunne være lys, og fant mange flere. Det dreide seg jo om lys man hadde kjøpt på tilbud, lys man hadde fått, lys man hadde kjøpt på lysestøperi, adventslys, påskelys, julelys, små lys og store lys, lys i tilfelle strømbrudd eller krig.

Det føltes som det hastet alvorlig med å finne alle disse gjenværende lysene, og kaste dem i søppelet utenfor.

Vil anbefale å planlegge dette bedre, så man ikke ber om renselse av boligen mens det fortsatt er mange lys igjen der.

 

Ble det ikke brukt stearinlys i Bibelen? Nei, de brukte oljelamper. Også til den jødiske lysestaken Menorah ble det brukt olje.

Stearinlys er en skikk som stammer fra Mitrahdyrkelse. Her har vi fått tradisjonen fra den katolske kirke, der det er vanlig å be for de avdødes sjeler med lystenning. Noe som ikke kan sies å være en bra skikk for en protestantisk kristen.

Det er visst kun de siste 40 årene at norske kristne har brukt disse lysene.

 

Leste nå på en side om lysbrenning, at enkelte advarer mot å brenne røde og svarte lys i det hele tatt. Den kosmiske verden vil ikke ta hensyn til at det er jul, det er fortsatt en risiko å brenne røde lys da det kan tiltrekke seg voldelige kjærester eller voldsomme kjærlighetsforhold.

Hvilket er interessant... Til og med ikke-kristne ser behov for å verne seg mot julas lystenning.

 

Nå før jul legger mange sjela si i lysfat og adventslys. disse lysene har en sterk farge og man brenner dem mens man håper på og ønsker seg julen...

 

 

Så tenner vi et lys i kveld, vi tenner det for glede
Det står og skinner for seg selv og oss som er til stede

Så tenner vi et lys i kveld vi tenner det for glede

Så tenner vi to lys i kveld, to lys for håp og glede
De står og skinner for seg selv og oss som er tilstede
Så tenner vi to lys i kveld, to lys for håp og glede

Så tenner vi tre lys i kveld, for lengsel, håp og glede
De står og skinner for seg selv og oss som er tilstede
Så tenner vi tre lys i kveld for lengsel, håp oss selv og oss som er tilstede

Vi tenner fire lys i kveld og lar dem brenne ned
For lengsel, glede, håp og fred, men mest allikevel for fred
på denne lille jord, hvor menneskene bor

 

Denne sangen er nesten en som en heks kunne ha sunget for lysene sine...

Hvem er det som har skrevet den, egentlig?

 

Da må jula feires uten stearinlys... Lysene har hatt så stor plass i mitt liv, at det gir abstinenser. Føler fortsatt at jeg må ha julepynt i fargene rødt og grønt. Uten stearinlys blir det ikke skikkelig julestemning, og uten fargene rødt og grønt blir det ingen julestemning overhodet (selv om enkelte bare pynter i hvitt og metall). Men hva skal jeg så med julestemning? Er det ikke bare en falsk følelse som har fulgt med stearinlysene? For å dempe tomheten etter stearinlys, er det mulig å kjøpe figursåper. På avstand vil de se ut som stearinlys, på denne måten kan man kanskje unngå å oppfattes som fanatisk av visse mennesker, og man kan velge hvem man vil fortelle om "den store lyskrigen". Forhåpentlig vil hjemmet heretter bli mer av et hvilested for Den Hellige Ånd, og man blir kvitt en del plager og problemer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du seriøs nå Frankline?

 

Syns du skriver mye fint her inne, men tror du trygt kan tenne lys kjære deg!

 

Gud er lys, og Jesus verdens lys sier jo Bibelen. Lyset skiller mørket, og jeg ser på det mer som et symbol på Jesus enn hekser og okkulte ting.

Jeg tenker heller at alt kan jo misbrukes. Hva så om hekser o.l. brukte stearinlys? De brukte sikkert mye annet også? Skal alt sammen som er blitt misbrukt oppigjennom tiden forbys?

 

:-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er ikke bare sjokkert over at du velger å kutte ut stearinlys, men jeg er også sjokkert over årsaken. Noe så rart har jeg ikke lest på lenge, unnskyld meg.

 

 

 

Stearinlys er en skikk som stammer fra Mitrahdyrkelse.

Skulle da tro at du sjekket opp i ting?

The earliest known candles were made from whale fat by the Chinese, during the Qin Dynasty (221–206 BC). http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_candle_making

Endret av Quote
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Bare le, dere :)

Det vil nok være en lang prosess for dem som velger å gjøre det samme.

 

Jeg er sjokkert over hvor vanskelig dette skulle være.. Hadde virkelig ikke trodd det skulle være noe dramatisk, men et lite helvete er det, til tider.

Jeg ler ikke av deg. Du får gjøre akkurat som du ønsker. Jeg er bare svært uenig med deg. Mange kristne overreagerer på mange ting etter min mening. Tenk deg litt om nå. Det er vel det jeg vil be deg om. :-)

Lenke til kommentar

Det følgende bør muligens ikke leses av sensible personer.

 

I en metal-tekst står det: "black candles slowly burning, white fangs and flashing eyes,"

Det er altså et rituale der svarte lys brennes for å påkalle demoner med hvite hoggtenner.

Mange vil jo si at dette er bare en gimmick, at det er skrevet for å være morsomt eller kult.

 

Men de som har vært sterkt involverte i det okkulte og holder på å omvende seg til kristendommen, forteller at de nettopp ser fryktelige vesener med hoggtenner i omvendelsesfasen.

 

Oppvakte personer vil også se en forbindelse med vampyrer og varulver. Og at kjøtt fra dyr med hoggtenner blir betraktet som urent i Israels gamle lover. En logikk er det åpenbart... Moseloven oppmuntrer ikke til å spise katter, hunder, rever, slanger, o.l.

 

Og nå er livet helt flott uten stearinlys :)

Lenke til kommentar

Primærformålet er ikke å provosere, men å orientere. Men ser dessverre ikke bort fra at mange vil forblive provoserte...

Husk da å sjekke blodtrykket hos legen med ikke altfor lange mellomrom :p

 

Lys i seg selv er ikke et problem, Bibelen oppmuntrer til å bli barn av lyset, faktisk. Det er visst stoffet i stearinlys som er problemet, og at de produseres i mange farger. Kirker bruker jo gjerne hvite lys, så det skulle ikke være det verste. Men jeg mener det er et godt råd å kaste ut alle stearinlys, alle må ut.

Endret av Frankline
Lenke til kommentar

Ønsker du å orientere andre om varulver, vampyrer og demoner er virkelige?

 

Ønsker du å orientere om at kjøttet til dyr med hoggtenner er "urent"?

 

Primærresultatet er utelukkende provokasjon. Orientering havner ikke på listen engang.

 

Ifølge din orientering må jeg vel høre med legen hva som skjer om man spiser urent kjøtt. Og hva sier legen om vampyrer, varulver og demoner med hvite hoggtenner?

 

Ifølge disse jødene du stoler blindt på så skal man ikke spise reker. Hva sier legen om det? Har rekene hvite hoggtenner og urent kjøtt?

 

Men jeg mener det er et godt råd å kaste ut alle stearinlys, alle må ut.

Jeg mener at du ikke har noen gode råd. Ingen stearinlys må ut. Det er ingen problemer med stearinlys i mange farger, og det har heller aldri vært noen problemer. Hvilke farger det er på lysene i kirker er fullstendig irrelevant. Men nå lever jo ikke jeg i din virkelighet da. Der er tydeligvis dette av ytterste viktighet. Detaljstyring har alltid vært viktig for fundamentalister og sektmedlemmer.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Ja og ja. Om det som tilhører den åndelige verden er virkelig, er jo en annen sak.

 

En god ide å gå til fastlegen med dette... Det kommer an på legens livssyn, men legen vil nok skrive at pasienten lider av vrangforestillinger, eller noe i den duren. Hvis legen får høre at dette har pågått over lengre tid, vil det nok oppfattes som en tilstand som må behandles.

En del steder i verden finnes det demonutdrivere, blant annet den katolske kirke i Roma har visst en mann som er ansatt som det.

 

Hvis du studerer munnen til en reke i mikroskop, kanskje du vil oppdage at den har rovdyrtenner :)

Kristne flest mener at matlovene fra Det Gamle Testamente er oppfylt, og dermed ikke behøver å overholdes i dag. Et unntak er adventistene, som fortsatt unnlater å spise skalldyr og svin. De omtaler reker og krabber som "søppeldyr" som lever av søppel.

Endret av Frankline
Lenke til kommentar

Ja og ja. Om det som tilhører den åndelige verden er virkelig, er jo en annen sak.

Hvis man ønsker å se disse demonene med hvite hoggtenner, hva skal man gjøre da? Hva trengs av utstyr? Stearinlys, fyrstikker, noe annet? Hvordan bør man arrangere lysene? Hvor mange lys er nødvendig? Hvilket klokkeslett og dato er best? Du sier så mye om dette så jeg regner med du har kunnskap til å hjelpe meg?

Lenke til kommentar

Denne tråden er, med all respekt, det drøyeste og sprøeste jeg har lest til nå på dette forumet, og det sier ikke lite. Du snakker om å se demoner og djevler bak hvert et hjørne, samt religiøse mønster i alle sammenhenger.

 

Hvis jeg kan spørre, omgås du bare sterkt religiøse folk eller har du andre typer mennesker rundt deg også som også kan nyansere ting litt for deg?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...