Gå til innhold

Erkjennelser om kristne og stearinlys


Budeia

Anbefalte innlegg

 

jeg tror det er helt avhengig av hva som beveger seg inni personen.

det kommer an på intensjonen av å gjøre noe. jeg tror at ond kraft skapes av følelse og innlevelse i det du gjør. om du tenner et lys med intensjon av ondt, og du innlever deg så mye i det emosjonelt, da kan det skape en ond effekt

 

Før du strør om deg med kristen mytologi bør du kanskje definere hva som er ondt? Hva er ondt? Og hvem kraft lager ondt? Hvis du ikke evner å svare på det, hvorfor forventer du i så fall at noen skal tro på deg om dette? Blir jo like flatt og dumt som hovedinnlegget dette jo...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror vi alle sammen kan ta en liten pause før vi fortsetter med å debattere her , etter å ha lest litt igjennom her så er min konklusjon at vi nå skal være forsiktig med det man skriver og måten vi ordlegger oss på , spesielt i disse juletider der man bør ønske hverandre sitt beste

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet beskriver ikke Bibelen noen produkter som er totalforbudte for kristne å bruke, men vi vet at slike gjenstander finnes. Eksempler: Ouija-brett, krystaller, tarotkort. Når sjamaner skal komme i kontakt med det hinsidige, bruker de narkotisk sopp eller urter, for å få hallusinasjoner, og instrumentet runebomme. Hekser brenner stearinlys.

 

Ikke noe av dette er direkte nevnt i Bibelen, men det er advart mot å drikke mye vin. Da kan vi lett tenke oss til at det advares mot sterkere drikker enn vin, som senere har kommet på markedet.

Hvor i bibelen er det advart mot å drikke mye vin?

 

Det er ikke forbudt for kristne å bruke ouija-brett, krystaller, tarotkort, monopol eller playstation 4. Er dette noe du finner på selv? Såkalt sekt-kjetteri?

Lenke til kommentar

Nå går dere litt i fella her. Selv om en del (moderne) detaljer ikke er navngitt i Bibelen, er alt som angår trolldom og avgudsdyrkelse noe som skal vekk.

 

Eksempel: Trollmannen Elymas, Simon Magus. Spåkvinnen i Filippi. Se hvordan det gikk med disse når de møtte apostlene.

 

 

Apg 19: 18-20: "Mange av dem som var blitt troende, kom og bekjente og fortalte hva de hadde drevet med.
Ikke få av dem som hadde drevet med heksekunster, bar sammen bøkene sine og brente dem opp for alles øyne. Og de regnet ut verdien av dem, og fant ut at den var femti tusen sølvpenger. Slik hadde Herrens ord stor framgang og fikk makt."

 

Ordspråkene 23:32 advarer mot å bli betatt av vinen som funkler i glasset. Plutselig biter den som en slange. I bl.a. Åpenbaringsboka står det at drankere og trollmenn skal gå fortapt. Det advares mot å sitte sammen med drankere.

Lenke til kommentar

Men jeg har lest at kristne skal gå fortapt.

 

Så når ble kortspill og monopol trolldom? Når ble ouiji-brett magi? Om forfatterne av bibelen hadde sett en playstation så hadde de nok totalforbudt det og slengt den på bålet. Hvis de hadde fått et innblikk i internett ville de dømt det som djevelens verk. Likevel sitter du her. Om de hadde sett deg, en kvinne, ytre deg slik du gjør i offentligheten så hadde de steinet deg på flekken. Likevel fortsetter du på tross av hva et lite utvalg menn fra asia 2-3000 år siden mente.

Endret av Abigor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Må være i en annen bok du har lest det...

Ouija-brett er forsåvidt designet spesielt med tanke på magi, ettersom jeg forstår. Dermed er det en viss forskjell på det og kortspill og monopol. Men pokerspill har ført mange ut i konkurser, og på den måten ført til underernærte barn. Spilleavhengighet er et problem den dag i dag - absolutt. Som gjør at noen mister hus og hjem.

 

 

Hvis de hadde fått et innblikk i internett ville de dømt det som djevelens verk. Likevel sitter du her. Om de hadde sett deg, en kvinne, ytre deg slik du gjør i offentligheten så hadde de steinet deg på flekken. Likevel fortsetter du på tross av hva et lite utvalg menn fra asia 2-3000 år siden mente.

 

I verste fall ekskludert fra menigheten. På den tida var det jo helt ukjent at kvinner senere ville få utdannelse, og gå i bukser.

Men som disiplene sa - Hvem skulle vi ellers gå til? Dere vil tilbake til vikingtida, en tid der de ikke hadde respekt for menneskeliv. Nå holder det på å bli slik igjen, at man ikke kan bevege seg trygt ute uten å ha med seg en hird (vaktmenn).

Endret av Frankline
Lenke til kommentar

Må være i en annen bok du har lest det...

Ouija-brett er forsåvidt designet spesielt med tanke på magi, ettersom jeg forstår.

 

Nei, Ouija-brett er konstruert for å lure folk til å tro det er magi... Har nemlig fiflet med slikt i ungdommen og når jeg tenker på hvor ufattelig lettlurte enkelte var når glasset plutselig "beveget" seg (selvfølgelig under påtrykk fra meg eller en annen som syntes det var gøy å skremme lettskremte) så blir jeg helt flau på deres vegne. Spørsmålet du BURDE ha stilt deg før du hiver ut slike påstander er hvordan i all verden man skulle begrenset den "magien" til akkurat slike brett? Men du gjør ikke det fordi du er opplært til å ta slike påstander for god fisk. Antagelig gir det deg en god følelse også å vite at du er på det "rette" partiet der du tror du sitter med jesus som copilot og det gir en deilig følelse å være bedre enn andre, ikke sant? Så det spørs vel om du hadde reflektert noe videre over det selv om du hadde klart å stille deg kritiske spørsmål...

 

 

Dere vil tilbake til vikingtida, en tid der de ikke hadde respekt for menneskeliv. Nå holder det på å bli slik igjen, at man ikke kan bevege seg trygt ute uten å ha med seg en hird (vaktmenn).

 

Dette er feil, som vanlig slenger du ut påstander uten å være i nærheten å sjekke opp med fakta. Ære på vikingetiden var noe som var verdsatt langt mer enn det er i dag og de var ikke noe mer morderiske eller slikt enn vi er i dag, de hadde bare en del spinnville lover og regler de levde etter (ikke ulikt jødenes steining for alt mulig rart, som kristendommen bygger på...) som iblandet en overdreven fokus på ære fikk en del av dem på ville veier. Det var tann for tann, øye for øye som gjalt, men de var faktisk veldig opptatt av å ta vare på sine egne, akkurat som jødene var det. Jødene var jo, skal man tro bibelen, ikke det spøtt bedre der de herjet, drepte og hærtok land som ikke var deres, men "kjenner" jeg deg rett tror du vel at jødene hadde fulle rettigheter til å drepe andre folk fordi yahwe, jødenes krigsgud som du også dyrker (sjekk det opp selv og se med selvsyn hva du faktisk tilber...), ga dem lov til å gjøre det...

 

Prøv å sjekk med fakta fra tid til annen. Helt utrolig hva man finner av knuste illusjoner da skal jeg si deg, kan til og med hende at du lærer noe underveis og viten er bedre enn tro hvilken dag som helst. Prøv å se selv... :)

Lenke til kommentar

Siden vikingtiden var nevnt her (TS skal ha trofeen for avsporing). Sjekk historiebøkene, hvordan var kristendommen for det meste innført i Norge? Jeg kan gi deg 3 alternativer:

1) sverdmisjon

2) ordmisjon

3) handel/kultur misjon

 

Men uten å avspore for mye. Førsteinntrykket jeg fikk av tråden var "næmmen er hun så naiv?".

Etter å ha sett det utdype, er dette bare trist.

Hekser fins ikke. Hvordan kan da deres praksis være farlig? Stearinlys brukes i millioner hver dag, påstår du da at alle de får besøkt av onde skikkelser?

 

Jeg tror du trenger hjelp, dette er av ytterst overtro, en du har skapt selv. Du lurer deg selv.

 

Som andre har påpekt, frykter jeg at du kommer til påvirke andre lettlurte, og det er en den største faren.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hmm... Tror jeg må være litt smart og late som jeg har glemt å kjøpe stearinlys. "Har visst ikke kjøpt noen..." Ettersom det å velge bort disse lysene åpenbart er veldig alvorlig!

 

Det er ikke alvorlig å velge bort de lysene. Det du skriver er grunnen til det er derimot noe folk reagerer på. Men du mister jo hele troverdigheten når du etter flere sider debatt plutselig kommer med dette innlegget, som om det handler om bare å velge å ikke ha stearinglys, når du selv i mange innlegg har lagt alt mulig rart i bruken av dem. Du har påstått ting omkring trolldom, hekser, onde ånder, kristendommen osv. Når du blir argumentert mot så prøver du å påstå at det bare handler om å velge bort lys? Da kan du ikke forvente å bli tatt seriøst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Når du blir argumentert mot så prøver du å påstå at det bare handler om å velge bort lys? Da kan du ikke forvente å bli tatt seriøst.

 

Javel.. mener overfor folk jeg møter i virkeligheten. Står innerst inne fortsatt for disse argumentene, og jeg mener det virkelig er noe å hente for andre kristne som vil gjøre det samme.

 

Det er ikke optimalt å være hykler, men man trenger på den annen side ikke å rope ut sine "ekstremistiske" synspunkter. Som dette tydeligvis er.

Lenke til kommentar

Å ikke bruke stearinlys er ikke ekstremistisk.

 

Å tro på varulver, demoner og vampyrer er derimot ekstremt.

 

Hekser brenner stearinlys. Hekser spiser også brød. Kristne spiser brød. Men kristne brenner også stearinlys.

 

Så du står fritt til å velge, men det ligger knapt noe annet enn ditt ego og fantasi til grunn. Du vet, den gode selvfølelsen av å ha "gud" (seg selv) på sin side og at man holder seg "ren" imotsetning til det "skitne" og "syndige" som andre gjør. Flink pike.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er en tråd som det er vanskelig å delta i hvis man skal følge moderators anmodning. TS sine synspunkter er ekstreme og de er svært dårlig argumentert for. Det er også en del faktafeil i denne tråden. På toppen sporer TS av når hun blir konfrontert med det hun skriver.

 

What to do? Skal man være ærlig eller bare la TS holde på uten innvendinger?

Endret av LiamH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Javel.. mener overfor folk jeg møter i virkeligheten. Står innerst inne fortsatt for disse argumentene, og jeg mener det virkelig er noe å hente for andre kristne som vil gjøre det samme.

 

Det er ikke optimalt å være hykler, men man trenger på den annen side ikke å rope ut sine "ekstremistiske" synspunkter. Som dette tydeligvis er.

 

Jeg er kristen og jeg har ingenting å hente i dine påstander og uttalelser. Kristendom er en personlig ting. Ikke knyttet til stearinlys eller disse demonene du prater om. Du kan gjerne stå inne for disse argumentene, men som LiamH sier, du sporer av med en gang du blir konfrontert.

 

Ja, det er ekstreme synspunkter du har. Eller mener du at du representerer kristne generelt med dette du kommer med?

Endret av Andeith
  • Liker 2
Lenke til kommentar

LiamH, trodde ikke det var lov å kommentere moderering direkte i tråden.

 

Jeg "tror ikke på" okkulte fenomener eller at de kan sees hvor som helst. Jeg tror på Jesus. Men hvis betingelsene er oppfylt, kan enkelte ulykkelige bli utsatt for disse fenomenene.

 

Andeith: For å ta et litt mer ytterliggående eksempel. En kinesisk kvinne hadde familiens tradisjonelle gudefigur i sitt hjem. Hun ble kristen, og fikk høre at de måtte kvitte seg med gudebildene. Kvinnen hadde denne gudefiguren kjær, så hun plasserte den inne i en vegg. Kanskje murte den igjen også... Men ikke lenge etterpå måtte hun innrømme at det ikke var gode forhold i huset. Hun følte seg tvunget til å kvitte seg helt med figuren, slik de på forhånd hadde blitt fortalt av misjonæren fra Norge.

Lenke til kommentar

LiamH, trodde ikke det var lov å kommentere moderering direkte i tråden.

 

Jeg "tror ikke på" okkulte fenomener eller at de kan sees hvor som helst. Jeg tror på Jesus. Men hvis betingelsene er oppfylt, kan enkelte ulykkelige bli utsatt for disse fenomenene.

 

Andeith: For å ta et litt mer ytterliggående eksempel. En kinesisk kvinne hadde familiens tradisjonelle gudefigur i sitt hjem. Hun ble kristen, og fikk høre at de måtte kvitte seg med gudebildene. Kvinnen hadde denne gudefiguren kjær, så hun plasserte den inne i en vegg. Kanskje murte den igjen også... Men ikke lenge etterpå måtte hun innrømme at det ikke var gode forhold i huset. Hun følte seg tvunget til å kvitte seg helt med figuren, slik de på forhånd hadde blitt fortalt av misjonæren fra Norge.

 

Du tror du okkulte fenomener om du mener de kan ha en virkning på folk.

 

At du kommer med en historie om en misjonær i Kina sier egentlig ikke så mye. Dessuten har misjonærer alltid vært flinke til å skryte av sitt arbeid. Forstår du ikke selv hvor lite kildekritisk du er?

Endret av Andeith
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...