Gå til innhold

Erkjennelser om kristne og stearinlys


Budeia

Anbefalte innlegg

Er nok ikke-troende som er ivrigst på å finne ut hvilken dato ting skjedde. Til de troende skriver Paulus:

 

 

Paulus har omsorg for galaterne
8 Den gang dere ikke kjente Gud, var dere slaver under guder som ikke er virkelige guder. 9 Men nå når dere kjenner Gud – ja, mer enn det, når dere er kjent av Gud – hvordan kan dere da vende tilbake til disse svake og fattige grunnkreftene? Vil dere slave under dem igjen? 10 Dere holder nøye regnskap med dager, måneder, høytider og år! 11 Jeg er redd at jeg har strevd forgjeves med dere.

 

 

Mot falske menneskebud
16 La da ingen dømme dere når det gjelder mat og drikke, høytider, nymånedag eller sabbat. 17 Dette er bare skyggen av det som skulle komme, men kroppen tilhører Kristus. 18 La ikke dem som vil drive med selvfornektelse og engledyrkelse, røve seierskransen fra dere. De går helt opp i sine syner og skryter uten grunn av sine rent menneskelige tanker, 19 og holder ikke fast på ham som er hodet. Men ut fra ham vokser hele kroppen og blir støttet og holdt sammen av sine ledd og bånd. Da vokser den slik Gud vil.
20 Når dere med Kristus døde bort fra grunnkreftene i verden, hvordan kan dere da leve som i verden og rette dere etter slike bud som 21 «ta ikke», «smak ikke», «rør ikke»? 22 De gjelder jo ting som er ment til å brukes og forgå. Alt dette er bare menneskers bud og lærdommer. 23 Slikt har riktignok ord på seg for å være visdom, både den selvgjorte fromheten, selvfornektelsen og mishandlingen av kroppen. Men det har ingen verdi, det tjener bare til å gjøre kjøttet tilfreds.

 

Ut fra dette forstår jeg at høytidene var noe som skulle vise til Jesu komme, på samme måte som seremoni-lovene i GT.

Men føler selv at man er blitt så grundig opplært i dette med høytider og særlige dager, at det er vanskelig å legge det helt vekk. Det er jo stadig fokus på høytider, bursdager, 1. mai, FN-dagen, adventstid, osv.

Kirkeåret har jo en mengde særlige dager, som gjentar seg år etter år. F.eks. "trefoldighetssøndag", "Pinse", "Påskedag"...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler på at de fleste kristne og ikke-troende har samme forhold til julen, med mindre de kristne du mener ikke ser på den som en religiøs høytid. Uansett, for de kristne som ser den som en høytid er det en kristen høytid, den er for alle det de mener selv, om man er kristen, muslim, ateist osv, uansett hvilken historie den har.

 

Som sagt så kjenner jeg mange kristne som har det samme forholdet til julen som ikke-troende. Julen er en tid for familie, barn, venner og bekjente, og det går igjen hos mange både troende og ikke-troende. Noe annet er det som sagt med påsken.

Lenke til kommentar

 

Som sagt så kjenner jeg mange kristne som har det samme forholdet til julen som ikke-troende. Julen er en tid for familie, barn, venner og bekjente, og det går igjen hos mange både troende og ikke-troende. Noe annet er det som sagt med påsken.

 

Jeg forstår ikke helt hvor du vil hen?

 

De fleste kristne feirer det som en religiøs høytid, fokuset er på familie og venner uansett religion, men de fleste kristne feirer også Jesu fødsel. Hva var det jeg sa som var annerledes enn det du sa?

Endret av Andeith
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt hvor du vil hen?

 

De fleste kristne feirer det som en religiøs høytid, fokuset er på familie og venner uansett religion, men de fleste kristne feirer også Jesu fødsel. Hva var det jeg sa som var annerledes enn det du sa?

 

Jeg tror han mener at høytiden hadde blitt feiret uansett, og at det kristne aspektet ved det er 2. prioritet.

Slik du formulerer det: "feirer også jeus fødsel". Altså antyder du at selve feiringen er hovedpoenget, og at jesus kommer som en "bonus" for kristne.

Lenke til kommentar

 

Jeg tror han mener at høytiden hadde blitt feiret uansett, og at det kristne aspektet ved det er 2. prioritet.

Slik du formulerer det: "feirer også jeus fødsel". Altså antyder du at selve feiringen er hovedpoenget, og at jesus kommer som en "bonus" for kristne.

 

Hvordan mennesker feirer jul og hva som er det viktigste for dem er jo forskjellig fra person til person. Men de fleste feirer jo med familie og venner og de fleste kristne feirer Jesu fødsel. Jeg mente ikke å antyde det, men å påstå det.

Endret av Andeith
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt hvor du vil hen?

 

De fleste kristne feirer det som en religiøs høytid, fokuset er på familie og venner uansett religion, men de fleste kristne feirer også Jesu fødsel. Hva var det jeg sa som var annerledes enn det du sa?

 

Hva mener du at du ikke forstår hvor jeg vil hen? Jeg har gjentatte ganger skrevet at jeg kjenner mange kristne som har det samme forholdet til julen som ikke-troende, og at det er påsken som gjelder. Og er det virkelig så underlig? Det er jo ikke som om de bor i noe ekkokammer. De lar jo seg naturligvis påvirke av hvordan andre feirer jul, og for de fleste av oss er det religiøse enten tonet sterkt ned eller fjernet helt og holdent.

 

Det er påsken som gjelder. Det er det som er den virkelige kristne høytiden. Julen er for de fleste (troende og ikke-troende) en tid for familie, barn, venner og bekjente. Og mens folk flest tar med seg skiene og reiser til fjellet i påsken, er det en større andel kristne (sammenlignet med julen) som setter av tid til tro.

Lenke til kommentar
Det er påsken som gjelder. Det er det som er den virkelige kristne høytiden. Julen er for de fleste (troende og ikke-troende) en tid for familie, barn, venner og bekjente. Og mens folk flest tar med seg skiene og reiser til fjellet i påsken, er det en større andel kristne (sammenlignet med julen) som setter av tid til tro.

 

Men regner du med julegudstjenestene i dette? (Hvilket motiv folk har for å gå på gudstjeneste julafta, og om de får noen ekte omvendelse av dette, er en annen sak.)

Mange går i kirka på julafta, og til dels om kvelden på nyttårsafta.

Så en familie som gjør dette og reiser på fjellet i påska, vil faktisk gå mindre i kirka i påska enn de gjør i jula.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...