Gå til innhold

Erkjennelser om kristne og stearinlys


Budeia

Anbefalte innlegg

Javel... mener du Annie Skau Berntsen (Søster Annie) ikke er til å stole på?

 

Logikken er ikke så dårlig heller... eller hva ville du gjort dersom du fikk en Buddhastatue i gave, hatt den i hjemmet uten noen slags bekymring?

 

Du kommer med en historie som jeg sa ikke sier så mye. Om Annie Skau Berntsen er til å stole på kan gjerne diskuteres ja, men når du blir så usaklig at du først kommer med en historie du ikke sier hvor du har fra og for så å prøve å vri det om til at jeg ikke stoler på henne (jeg regner med at hun har fortalt historien) så blir det for dumt. At misjonærer på 1900-tallet var lite åpen for lokalbefolkningen og kom hjem med historier om hvor bra de gjorde det i utlandet er en kjent sak.

 

Ja. jeg hadde hatt den hjemme uten noen som helst bekymring, jeg vil ikke bruke livet mitt på å sitte å bekymre meg for alt mulig. Jeg går heller ikke utifra at det andre mennesker tilber er ond eller galt. Det er ikke min sak.

Endret av Andeith
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du gjør dine egne valg. En misjonær skal vel fortsatt oppføre seg litt annerledes enn en ikke-troende sosialantropolog.

En ikke-troende sosialantropolog velger gjerne en av to framgangsmåter: Sitte i sin egen hytte litt på avstand fra de innfødte, observere dem og skrive alt ned i en rikholdig dagbok.

Eller bo i samme langhus som de innfødte, delta mest mulig i alt og nærmest gå inn for å bli en av dem.

Lenke til kommentar

Du gjør dine egne valg. En misjonær skal vel fortsatt oppføre seg litt annerledes enn en ikke-troende sosialantropolog.

En ikke-troende sosialantropolog velger gjerne en av to framgangsmåter: Sitte i sin egen hytte litt på avstand fra de innfødte, observere dem og skrive alt ned i en rikholdig dagbok.

Eller bo i samme langhus som de innfødte, delta mest mulig i alt og nærmest gå inn for å bli en av dem.

 

Misjonering og bistand er blandet sammen, og har vært det i hundre år.

 

Hva har sosialantropologi med dette å gjøre?

Lenke til kommentar

Antar jeg prøver å få fram en formulering av hva en misjonær skal foreta seg, hvis vedkommende skal akseptere alt av de innfødtes kultur og religion.

 

Det er så klart vanskelig. Blandingen av bistand og misjonærarbeid er vanskelig. I veldig mange lokalsamfunn har de blandet kristendom og lokal religion, uten at jeg tror at det har noe med onde ånder eller demoner gjøre, det fungerer for dem.

Endret av Andeith
Lenke til kommentar

Antar jeg prøver å få fram en formulering av hva en misjonær skal foreta seg, hvis vedkommende skal akseptere alt av de innfødtes kultur og religion.

Misjonærer skal først og fremst ødelegge kultur og religion til andre mennesker og erstatte dem med sin egen. Som et slags virus eller religiøs imperialisme om du vil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Logikken er ikke så dårlig heller... eller hva ville du gjort dersom du fikk en Buddhastatue i gave, hatt den i hjemmet uten noen slags bekymring?

Hva som gir deg bekymring velger du helt selv. En statue uansett om det er av dine guder eller andres guder gjør ingenting i seg selv. Jeg har ingen bekymringer for Buddhastatuer. Jeg har derimot stor bekymring for statuer av Jesus og kors.

Lenke til kommentar

Hva som gir deg bekymring velger du helt selv. En statue uansett om det er av dine guder eller andres guder gjør ingenting i seg selv. Jeg har ingen bekymringer for Buddhastatuer. Jeg har derimot stor bekymring for statuer av Jesus og kors.

 

Men hvorfor en slik stor bekymring, hvis en statue ikke gjør noe eller er noe i seg selv? (skal gjøre et forsøk på å sovne nå, og forhåpentligvis vender jeg ikke tilbake i 4-5-tida på morgenen med et innlegg da. Men du skal ikke se bort fra at det skjer.)

Lenke til kommentar

Jeg har forstått det slik at argumentet er at stearinlys ble brukt i andre religioner før kristendommen. For eksempel:

 

-hekser bruker stearinlys

-derfor må ikke kristne bruke det

 

Hva er det da kristne kan bruke, som ikke har blitt brukt i eldre religioner?

 

Hekser spiser mat. Kan kristne spise mat? Trollmenn synger sanger, kan kristne synge?

Lenke til kommentar

LiamH, trodde ikke det var lov å kommentere moderering direkte i tråden.

 

Det var det heller ikke min intensjon å kommentere. Ingenting var enda moderert. Jeg kommenterte derfor ikke en moderering, men tråden i sin helhet og lurte på hvordan man skulle unngå moderering. :)

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

 

 

Abigor:

Spørsmålet er om et produkt er omtrent unikt laget for å brukes i det okkulte.

Svært ofte ser man at djevelen kopierer ting fra gudsdyrkelse. Det gjelder "bibel", "bønn", "prest, prestinne", "sabbat", "faste", og flere ting.

Det kan se ut som stearinlysene ble laget som en kopi av lysestaken Menorah, der det ble brukt olje.

Alle som kan google "candle magic" og lese litt på engelsk, ser at det er en kraftig ytring å tenne et stearinlys.

En tidligere afrikansk trollmann sa at demoner faktisk blir spesielt tiltrukket av materialet i stearinlys. Det kan se ut som han har rett..!

Derfor er det en god avgjørelse å rense huset sitt for dette produktet, og ikke bli med i den store trenden om å sikre seg mest mulig stearinlys for ulike formål. Stearinlys har fått en nisje innen aromaterapi, der folk brenner lavendel-lys om kvelden for å kunne slappe av og sove bedre.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

En tidligere afrikansk trollmann sa at demoner faktisk blir spesielt tiltrukket av materialet i stearinlys. Det kan se ut som han har rett..!

Nå er du veldig lite spesifikk. Hvilket material i stearinlys er det som tiltrekker demoner?

 

 

Candles were once made from tallow and beeswax until after about 1853, they were made mainly from spermaceti and purified animal fats (stearin). Today, most candles are made from paraffin wax.[4] Candles can also be made from beeswax, soy, other plant waxes, and tallow (a by-product of beef-fat rendering). Gel candles are made from a mixture of mineral oil and a polymer.[5]

The candle can be made of

http://en.wikipedia.org/wiki/Candle

 

Lys ble frem til 1853 laget av bivoks og talg. Siden vi har gått bort i fra dette, så burde vel alt være greit igjen, ikke sant?

Endret av Quote
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For bare noen dager siden leste jeg på en hekseside at "du kan også bruke et lys av bivoks"...

 

Noen vil være mer interesserte enn andre i hva utbrytere av organisasjoner forteller...

Avisene trykker f.eks. historier fra tidligere Jehovas Vitner, og det skrives bøker med historier fra tidligere Jehovas Vitner, scientoligi-ofre, Moon-sekten, o.l.

 

Hvorfor skal vi tro på hva disse forteller, men ikke hva tidligere djevledyrkere forteller?

Lenke til kommentar

For bare noen dager siden leste jeg på en hekseside at "du kan også bruke et lys av bivoks"...

 

Noen vil være mer interesserte enn andre i hva utbrytere av organisasjoner forteller...

Avisene trykker f.eks. historier fra tidligere Jehovas Vitner, og det skrives bøker med historier fra tidligere Jehovas Vitner, scientoligi-ofre, Moon-sekten, o.l.

 

Hvorfor skal vi tro på hva disse forteller, men ikke hva tidligere djevledyrkere forteller?

 

Hvem sier at vi skal to på hva de forteller? Det du gjør, er jo å tro på alt mulig som skrives på internett, uten noen pålitelige kilder.

 

Iraqwfolket i Tanzania sender kvinner som har fått barn som døde ut av landsbyen fordi de er urene. De får ikke komme tilbake før de har fått barn igjen. Mannen deres får besøke dem, men ingen andre. De begrunner dette med urenhet. Skal jeg da dra ut i skogen om jeg får ett barn som dør? Fordi dette er en praksis de har hatt i hundrevis av år, så må dette jo være noe som er riktig?

Endret av Andeith
Lenke til kommentar

Interessant... Nei, det er vel slike innfødte skikker som misjonærene bør ha oppklaringssamtaler om, hvis det blir startet en menighet på stedet og noen av de innfødte blir med.

 

Det er 60 år siden det første sykehuset ble bygd i området av kristne misjonærer. Iraqwfolket har kristendommen men blandet med lokale religioner og overbevisninger. Men uansett, du refererte til "en afrikansk trollmann", mener du at dette er en troverdig kilde? Medisinmannen til iraqwfolket nektet i begynnelsen å godkjenne sykehuset fordi de hadde brønn og det er onde ånder i stillestående vann, betyr det at det var onde ånder der? Nei, sannsynligvis ikke.

Endret av Andeith
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...