Gå til innhold

Joshua French tiltalt for å ha drept Tjostolv Moland


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå må vi faen meg gjøre noe! Blir helt oppgitt av å se norske myndigheter sin handlingslammelse. Får håpe at Solberg kan sette i gang mer press en Stoltenberg klarte.

Alle vet at dette handler om penger. Nå har vi kommet til for lengst kommet til punkt der det handler om menneskelighet. Norske myndigheter bør legge et anstendig, fornuftig pengebeløp på bordet for å få han hjem. Så kan vi kutte all form for direkte bistand til Kongo. Ingenting gjør meg mer sint av å se et lidende menneske som ingen makter å hjelpe.

Få pengene på bordet!

 

Helt jævlig å sitte å se på, det har det vært hele veien. Også rart at det ikke er mer fokus på menneskerettighets-delen av dette, for det som foregår er jo rene tortur. Dog vil jeg heller se en knyttneve i bordet FØR jeg ser pengene på bordet. Vise ryggrad, noe som burde vært gjort for lengst. Vi kan vel alle være enige om at å sende smilende sosial-demokrat-delegat nedover med pengesekk i hånda som pent spør om de har lest brevet til Stoltenberg IKKE er måten å gjøre det på. Fy f*** jeg blir flau av dette: http://www.dagbladet.no/2013/02/18/nyheter/kongo-saken/tjostolv_moland/utenriks/joshua_french/25822006/

Nå er det jo slettes ikke umulig at French faktisk drepte Moland.

Snakk om å komme syklende inn i en debatt..

Lenke til kommentar

Større sjanse for at Joshua French drepte Tjostolv Moland enn at Anders B. Breivik gjorde dèt.

 

For så vidt hadde jeg ingen sympati med dem da de ble tatt, og har ikke særlig større sympati nå.

 

Håper dette er en lærepenge for andre friskuser som tror de kan reise ut som leiesoldater uten at det kan ha sin pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snakk om å komme syklende inn i en debatt..

 

Det er vel et helt gyldig spørsmål å stille. Den informasjonen som er tilgjengelig om saken er begrenset, og mest sannsynlig ikke helt riktig. Dette er noe media har skrevet. Det går veldig langt mellom hver gang media faktisk klarer å fremstille de fakta som blir presentert. En skulle tro at en lang utdannelse burde gjøre en i stand til å gjengi det et annet individ sier, men det er sjelden tilfelle.

Lenke til kommentar

Det er vel et helt gyldig spørsmål å stille. Den informasjonen som er tilgjengelig om saken er begrenset, og mest sannsynlig ikke helt riktig. Dette er noe media har skrevet. Det går veldig langt mellom hver gang media faktisk klarer å fremstille de fakta som blir presentert. En skulle tro at en lang utdannelse burde gjøre en i stand til å gjengi det et annet individ sier, men det er sjelden tilfelle.

Kripos sin rapport var helt tydelig på at det ikke var begått et mord. Mye tydet på at han tok selvmord, noe som også var konklusjonen som ble trukket av både de norske etterforskerne, samt de kongolesiske etterforskerne. Det er først nå det plutselig har blitt snakk om mord, selv om etterforskningen sier det rake motsatte.

Jo, det er i høyeste grad snakk om å komme syklende inn i en debatt.

Endret av Uderzo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Regnskoge redningen i DR Kongo er allrede et mislykket prosjekt, altfor store områder er omgjort til savanner og mye av pengene som sendes ned går rett i lommene på skogvoktere, regerings medlemmer etc. Kanskje på tide og tenke ut andre løsninger får DR Kongo. Uannsett om sivilbefolkningen ikke får sine støtte ordninger, så får vel strengt tatt Norge ikke noe tilbake fra denne støtten. De får kanskje ris for støtten, men hadde de møtt deg på gaten hadde samme personen robbet deg med manchete eller pistol.

 

Det er overhodet ikke ett mislykket prosjekt. Store områder er ikke gjort til savanner.

 

Du vet ingenting om hva som hadde skjedd om du hadde møtt "de" (hvem nå enn du referer til her) på gaten. Usaklig vas.

Lenke til kommentar

 

"grow some balls" som man kan uttrykke det.

 

Heldigvis ser det ikke ut som om Norge kommer til å gjøre det. Du kan kalle det "grow some balls". Jeg ville kalt det urettferdig behandling av en sivilbefolkning på grunnlag av det to nordmenn og en korrupt stat har gjort. Råd til fremtidige reisende: Ikke dra inn å Kongo og tro du kan gjøre hva du vil og forvente at Norge skal stille opp når du må ta konsekvensene av det.

Nå må vi faen meg gjøre noe! Blir helt oppgitt av å se norske myndigheter sin handlingslammelse. Får håpe at Solberg kan sette i gang mer press en Stoltenberg klarte.

Alle vet at dette handler om penger. Nå har vi kommet til for lengst kommet til punkt der det handler om menneskelighet. Norske myndigheter bør legge et anstendig, fornuftig pengebeløp på bordet for å få han hjem. Så kan vi kutte all form for direkte bistand til Kongo. Ingenting gjør meg mer sint av å se et lidende menneske som ingen makter å hjelpe.

Få pengene på bordet!

 

Ja, det er jo ingen lidende mennesker i Kongo om vi kutter bistanden...

Lenke til kommentar

 

Det er overhodet ikke ett mislykket prosjekt. Store områder er ikke gjort til savanner.

 

Du vet ingenting om hva som hadde skjedd om du hadde møtt "de" (hvem nå enn du referer til her) på gaten. Usaklig vas.

Har vært i Kongo ved noen anledninger, og har hatt kollegaer som har møtt "sivil"befolkningen. De fikk beholde shorts og skjorte, resten ble revet av de. Ta deg en tur selv til Kongo så ser du litt hva som skjer der nede selv...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Større sjanse for at Joshua French drepte Tjostolv Moland enn at Anders B. Breivik gjorde dèt.

 

For så vidt hadde jeg ingen sympati med dem da de ble tatt, og har ikke særlig større sympati nå.

 

Håper dette er en lærepenge for andre friskuser som tror de kan reise ut som leiesoldater uten at det kan ha sin pris.

 

Kjempe saklig å dra in ABB i denne debatten. Du kan jo heller argumentere for dine påstander hvis du ønsker at folk skal gidde å bry seg om det du skriver.

Lenke til kommentar

Har vært i Kongo ved noen anledninger, og har hatt kollegaer som har møtt "sivil"befolkningen. De fikk beholde shorts og skjorte, resten ble revet av de. Ta deg en tur selv til Kongo så ser du litt hva som skjer der nede selv...

 

Jeg har ikke vært i Kongo, men i nesten alle landene som grenser til Kongo, aldri opplevd å bli ranet. Jeg har bekjente som har vært i Kongo å ikke blitt ranet, ikke at jeg påstår at ran ikke skjer, men så dømmer jeg heller ikke en befolkning på titalls millioner på grunnlaget av hva noen få jeg kjenner har opplevd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Få han løs, dette begynner bare å bli latterlig idiotisk, stakkars mora hans som må bruke sine siste leve år på å bekymre seg for han døgnet rundt):

 

Det er ikke å bare "få han løs". Hvor tror myndighet tror du Norge har utenfor våre grenser? Det er så klart kjempesynd på moren hans, stakkars henne. Men hva er det du egentlig mener at Norge som stat skal gjøre?

Lenke til kommentar

 

Det er ikke å bare "få han løs". Hvor tror myndighet tror du Norge har utenfor våre grenser? Det er så klart kjempesynd på moren hans, stakkars henne. Men hva er det du egentlig mener at Norge som stat skal gjøre?

Norge er jo i en unik situasjon anngående dette da vi faktisk gir Kongo ganske store pengebeløp hvert år. Vi kunne altså nekte å betale ut en kr frem til French var overført til Norske fengselsvesen. På den annen side, de brøyt en lov med viten og vilje, innførte våpen til kongo, noe som gir livstid i fengsel om jeg ikke tar feil. Så er da spm, hva gjør vi, men å si at Norge ikke har noen innflytelse på disse afrika landene er helt feil da vi er en av de i verden som støtter de mest økonomisk,dette gir igjen muligheten til å presse igjennom egen vilje

Lenke til kommentar

Norge er jo i en unik situasjon anngående dette da vi faktisk gir Kongo ganske store pengebeløp hvert år. Vi kunne altså nekte å betale ut en kr frem til French var overført til Norske fengselsvesen. På den annen side, de brøyt en lov med viten og vilje, innførte våpen til kongo, noe som gir livstid i fengsel om jeg ikke tar feil. Så er da spm, hva gjør vi, men å si at Norge ikke har noen innflytelse på disse afrika landene er helt feil da vi er en av de i verden som støtter de mest økonomisk,dette gir igjen muligheten til å presse igjennom egen vilje

 

Vi er ikke noen av landene som støtter dem mest økonomisk! Vi gir en større del av statsbudsjettet enn andre, men vi gir ikke mer i verdi. Jeg sa heller ikke at Norge ikke har innflytelse i "på disse Afrika landene" (vet ikke helt hvilke land du referer til her). Jeg spurte hvor stor myndighet winza trodde vi hadde utenfor våre grenser.

 

Norge har lovet Kongo støtte om Kongo nådde visse mål. Det har de gjort og jeg håper inderlig ikke Norge nekter dem denne støtten på bakgrunn av å få French ut av fengsel. Hvilken beskjed vil det sende til andre kriminelle? Dra ut og gjør som dere vil, Norge kommer til å stille opp uansett hvor mange sivile det går ut over!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vi er ikke noen av landene som støtter dem mest økonomisk! Vi gir en større del av statsbudsjettet enn andre, men vi gir ikke mer i verdi. Jeg sa heller ikke at Norge ikke har innflytelse i "på disse Afrika landene" (vet ikke helt hvilke land du referer til her). Jeg spurte hvor stor myndighet winza trodde vi hadde utenfor våre grenser.

 

Norge har lovet Kongo støtte om Kongo nådde visse mål. Det har de gjort og jeg håper inderlig ikke Norge nekter dem denne støtten på bakgrunn av å få French ut av fengsel. Hvilken beskjed vil det sende til andre kriminelle? Dra ut og gjør som dere vil, Norge kommer til å stille opp uansett hvor mange sivile det går ut over!

 

Vel, jeg vil heller vinkle det den andre veien: Hvilket signal tror du Norge sender til resten av værden (inkl. Kongo) ved å finne seg alt dette tullet fra Kongo? Åpenbar utpressing fra dag en, inkl. absurde spionanklager å det som hørte med.

 

Dette burde egentlig ikke gå utover verken sivilbefolkning eller regnskogen, men nå var det ikke snakk om å stopppe bistand fra begynnelsen heller, husk at det er gått snart 5 (FEM) år, den ene av dem er allerede død i fangenskap, den andre syk og svært utslitt. Kongo trodde de satt på gull-eggene og ventet på at Norge skulle bla opp olje-milliarder. Det skjedde ikke, å nå setter de inn siste giret med meningsløse anklager mot French som et siste stunt. Det er på høy tid å slå knyttneven i bordet ovenfor Kongo, det er uansett de som skyter seg selv i foten. Men vi får se hva den nye regjeringen velger å gjøre..tviler uansett på at de stopper noe som helst bistand. Får bare håpe han kommer seg hjem i livet på en eller annen måte asap.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva Moland og French (høres ut som et catchy merkenavn) gjorde der nede til å begynne med har ingenting med saken å gjøre fra et juridisk standpunkt så lenge det ikke er de aktivitetene de faktisk ble dømt på grunnlag av. Det blir som om å si at en mann som er dømt for ran fortjener å sitte i fengsel fordi han er morder, uten at sistnevnte er bevist i en rettssal.

 

Det er nok begrenset hva Norge kan/vil gjøre, ellers ville det vært gjort for lenge siden. Det er lett å si "bare få ham fri"; joda, men hvordan? Det er det som er problemstillingen, ikke hvorvidt han burde sendes til Norge - det tror jeg de fleste her er enige om, inkludert UD. Jeg tviler på at man vil bruke stans i bistandspenger som pressmiddel, da det vil bli argumentert for at man da lar det sviktende rettsvesenet i landet gå utover de svakeste for å sikre interessene til to nordmenn. Det vil nok også være en dårlig ide å betale dem ut, siden det setter en uheldig presedens; kanskje vil flere nordmenn/vestlige i området bli arrestert på arbitrært grunnlag for å presse ut penger.

Lenke til kommentar

 

Det er ikke å bare "få han løs". Hvor tror myndighet tror du Norge har utenfor våre grenser? Det er så klart kjempesynd på moren hans, stakkars henne. Men hva er det du egentlig mener at Norge som stat skal gjøre?

 

Norge er anklaget (og dømt?) for spionasje i denne saken, det er langt på vei en krigserklæring fra Kongo.

Vi kan jo følge opp den og gjennomføre en aksjon for å hente ut Joshua French.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...