Gå til innhold

Joshua French tiltalt for å ha drept Tjostolv Moland


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

At en lokal domstol dømmer Norge for spionasje er overhodet ikke en krigserklæring fra Kongo. Det er ingenting å følge opp. Men av nysgjerrighet, hvordan mener du vi skal hente dem ut?

Nå svarer jeg ikke for den du siterte men for min egendel. Det har blitt hevded og stilt krav i fra Kongo om kompensasjon for spionasjedommen. Domstolen der er i likhet med vår en del av ett maktfordelingsprinsipp og kan derfor faktisk regnes som en krigserklæring, uten at det er ønskelig eller spesielt saklig så syns jeg vi skal ta måten dem håndterer saken på litt mer alvorlig enn det vi gjør.

 

Vi burde bruke vår bistand til landet som forhandlingsgrunnlag, det rammer naturligvis uskyldige men det vil også legge ganske sterkt press på dem.

Lenke til kommentar

 

Hvor seriøst er det å bruke handelsavtaler og bistand til å påvirke andre lands rettsaker? Du ser vel hvordan dette ikke akkurat er i henhold til prinsippene i en rettsstat?

 

AtW

Ingen problem over hodet når rettsaken ikke foregår på riktig måte. Husk at det var millitære som mente de var utsatt for et komplott.Problemet er at de har brutt en lov, som de viste gir livstid i fengsel, de tok inn våpen i Kongo, hagle,pistol,rifle, det har ingen ting å si. Loven er klar. Men når de da dømmes for drap og det eskalerer til at French har drept Moland? Hva da?

 

 

Å holde tilbake penger når ett annet land fengsler dine innbyggere uten en rettferdig rettssak og i tillegg dømmer Norge for spionasje, samtidig som de nekter å svare på henvendelser fra den norske statsministeren?

Det høres ut som akkurat den typen stat vi ikke burde kaste penger etter spør du meg.

Hør hør!

 

Hvordan vet vi at de gjorde noe ulovlig?

 

øøøø. Har du fått med deg at de hadde med seg et handvåpen inn i kongo? Dette gir livstidsdom, noe Moland og French var veldig klar over. De valgte likevel å ta det med med tanke på beskyttelse.

Den såkalte våpensmuglingen det var snakk om var vel ett (eneste) våpen som Moland hadde med seg som beskyttelse over grensa...

Og alle de som smulger inn våpen i kongo straffes med livstid. Hva er problemet rundt det? Det som er problemet er rettsaken, drapsannklager OSV.Drap av slik karakter de er beskylt for gir dødsstraff mens å smulge våpen inn i landet, dette gjelder også en salongrifle eller et luftvåpen gir livstid i fengsel., Helt klart burde disse straffes med livstid, men jeg skjønner virkelig ikke problemet med å slippe de,han blir det jo nå, tilbake til Norge for soning. Det blir for dumt å skylde på at Kongo og Norge ikke har utvekslingsavtale. Men noe av "problemet" er at de vil melke Norge litt, samt at de er klar over at livstid i Norge er 17 år i praksis

Endret av ArlionMajere
Lenke til kommentar

Nå svarer jeg ikke for den du siterte men for min egendel. Det har blitt hevded og stilt krav i fra Kongo om kompensasjon for spionasjedommen. Domstolen der er i likhet med vår en del av ett maktfordelingsprinsipp og kan derfor faktisk regnes som en krigserklæring, uten at det er ønskelig eller spesielt saklig så syns jeg vi skal ta måten dem håndterer saken på litt mer alvorlig enn det vi gjør.

 

Vi burde bruke vår bistand til landet som forhandlingsgrunnlag, det rammer naturligvis uskyldige men det vil også legge ganske sterkt press på dem.

 

Jeg finner ikke noe om ett krav fra staten Kongo eller fra retten i Kinshasa, bare fra retten i Kisangani? Dette er en rett nesten uavhengig av staten og hvor presidenten har liten makt. Ett krav fra denne retten er ikke det samme som ett krav fra staten Kongo. Du kan ikke sammenligne Norge og Kongo på den måten. Det er overhodet ingen krigserklæring.

 

Krigserklæring: Krigserklæring, offisiell melding fra en stat til en annen om at krigstilstand mellom dem foreligger eller vil inntre til en angitt tid

Endret av Andeith
Lenke til kommentar

 

Så det er greit å ta med våpen ulovlig og bruke ID kort man ikke har rett til å bruke, fordi man reiser inn i land med mye korrupsjon?

Har jeg sagt at det er greit? Det er forståelig men ikke greit. Å bli drept for denslags er milevis fra greit.

Edit: Forståelig utifra et relativt synspunkt.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

 

Jeg finner ikke noe om ett krav fra staten Kongo eller fra retten i Kinshasa, bare fra retten i Kisangani? Dette er en rett nesten uavhengig av staten og hvor presidenten har liten makt. Ett krav fra denne retten er ikke det samme som ett krav fra staten Kongo. Du kan ikke sammenligne Norge og Kongo på den måten. Det er overhodet ingen krigserklæring.

 

Krigserklæring: Krigserklæring, offisiell melding fra en stat til en annen om at krigstilstand mellom dem foreligger eller vil inntre til en angitt tid

Neida, det er også masse andre måter å foreta seg en krigserklæring...Tenk nå litt. Jeg er forøvrig enig i at å annklage Norge for spionasje ikke er en krigserklæring, men det er søren ikke så svart hvit som du nå maler det.

 

Hva om vi, i regi av staten og forsvaret, setter noen smarte ungdommer til å få banksystemet til å krasje? "Ødelegge" kraftverk osv. Jada, Kongo er på internett de også... OSV Jeg kan gi deg godt over 10 andre handlinger som er å regne som en krigsærklæring

Endret av ArlionMajere
Lenke til kommentar

Signalet enkelte vil sende er mao

 

Nordmenn står fritt til å leke cowboy i verdens uland. Går det fint får du beholde eventuelle penger selv (svart selvsagt). Går det galt så passer Norge på deg og sender både spesialstyrker og bruker økonomiske pressmidler om nødvendig.

 

Spørsmålet blir da, skal dette også gjelde muslimske nordmenn eller bare hvite kristne nordmenn?

 

Det blir også fremstilt her som Norge ikke har hjulpet French. Det stemmer ikke. Vi har brukt mye ressurser på å hjelpe.

 

Har jeg sagt at det er greit? Det er forståelig men ikke greit. Å bli drept for denslags er milevis fra greit.

 

Nå er ikke French eller Moland drept.

Endret av EternalSunshine
Lenke til kommentar

 

Jeg finner ikke noe om ett krav fra staten Kongo eller fra retten i Kinshasa, bare fra retten i Kisangani? Dette er en rett nesten uavhengig av staten og hvor presidenten har liten makt. Ett krav fra denne retten er ikke det samme som ett krav fra staten Kongo. Du kan ikke sammenligne Norge og Kongo på den måten. Det er overhodet ingen krigserklæring.

 

Krigserklæring: Krigserklæring, offisiell melding fra en stat til en annen om at krigstilstand mellom dem foreligger eller vil inntre til en angitt tid

Si det til dem som invaderte Afghanistan :p

Lenke til kommentar

Signalet enkelte vil sende er mao

 

Nordmenn står fritt til å leke cowboy i verdens uland. Går det fint får du beholde eventuelle penger selv (svart selvsagt). Går det galt så passer Norge på deg og sender både spesialstyrker og bruker økonomiske pressmidler om nødvendig.

 

Spørsmålet blir da, skal dette også gjelde muslimske nordmenn eller bare hvite nordmenn?

 

Det blir også fremstilt her som Norge ikke har hjulpet French. Det stemmer ikke. Vi har brukt mye ressurser på å hjelpe.

 

 

Nå er ikke French eller Moland drept.

Neida, men de er faktisk dømt til døden, og de lever på lånt tid

Lenke til kommentar

Neida, det er også masse andre måter å foreta seg en krigserklæring...Tenk nå litt. Jeg er forøvrig enig i at å annklage Norge for spionasje ikke er en krigserklæring, men det er søren ikke så svart hvit som du nå maler det.

 

Hva om vi, i regi av staten og forsvaret, setter noen smarte ungdommer til å få banksystemet til å krasje? "Ødelegge" kraftverk osv. Jada, Kongo er på internett de også... OSV Jeg kan gi deg godt over 10 andre handlinger som er å regne som en krigsærklæring

 

Hvor har jeg malt det svart hvitt?

 

Jeg siterte norske leksikon, glemte å legge med en link. Du får sende en mail til de, om du mener noe mer på inn under krigserklæring.

Endret av Andeith
Lenke til kommentar

 

Hvilket signal Norge ville sendt om la to kriminelle hensyn til grunn for så å bryte sine løfter om bistand, hvor vi vet hvem det går utover og regnskogen, som er viktig for hele verden? Ikke så veldig positivt nei.

 

Kongo har aldri trodd at de kommer til å få noen av de pengene. Dette var en lokal domstol som dømt Norge til å betale disse pengene. Hvem er "de" som skyter seg selv i foten?

 

Du viser jo her at du ikke har tilstrekkelig peiling på hva du snakker om.

 

- Kriminelle, er du HELT sikker på at de er kriminell? Tror du at de gjorde det de er tiltalt for? Har du tillit til det Kongolesiske rettsystemet?

 

- Kongo har aldri trodd de kommer til å få de pengene? Neivel, kan du begrunne dette? Kjenner du statminister Kaliba? Har du vært i Kongo? Vet du hvordan det fungerer der nede?

 

Det går faktisk ann å bruke bistandspenger som pressmiddel el., det betyr nødvendigvis ikke at man akutt stopper bistandsordningen. Kongo ville sikkert gitt etter uansett hadde Norge visst ryggrad og truet med bla. bistand-stopp, slik at det ikke ville vært noe tema.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...