Gå til innhold

[Løst] Henting av Tollpost pakke i butikk, umulig?


Konkulf

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har nå hatt en litt uggen opplevelse når jeg skulle hente en pakke fra Ellos tidligere i dag. Jeg fikk en SMS (samt epost) med informasjon om kollinr. Samt at den var klar for henting. Gikk da selvfølgelig opp til butikken den var levert til for å hente den. Oppga kollinr. Samt ID og fremviste SMS-meldingen jeg hadde fått fra Ellos for henting av pakken, men dette tok de ikke for god fisk. Fikk beskjed om at jeg MÅTTE ha et "hentereferanse-nummer" på 5 (?) siffer(det var tydeligvis absolutt umulig å finne pakken uten dette nummeret, i denne lille lokale butikken med et postlager på størrelse med et toalett).

 

Føyk da igjennom alt jeg hadde av meldinger og eposter jeg hadde fått, men finner da ikke noe hentereferanse, bare kollinummer, som er det jeg vanligvis har brukt til å hente pakker i andre butikker. Går da inn i butikken igjen og prøver å forklare dem dette, men jeg MÅTTE absolutt ha dette nummeret, da det ikke var "lov" å gi pakken ut hvis ikke jeg hadde dette nummeret.

 

Litt irritert, så tar jeg å ringer Ellos om saken, og får da beskjed om at de fire siste nummerene på kollinr. Skal være referansenummeret, og at dem skulle visst om dette. Går da inn og forteller butikkarbeiderne dette igjen, men blir da bare avfeid med en arrogant tone: "Nei dette er ikke mulig, det skal være 5 nummer og begynner vanligvis på 6". Dem prøvde verken å søke opp nummeret på den hellige PDA'en sin eller å ta turen inn på lageret for å sjekke etter den.

 

Sånn som jeg forstår det nå, er det ingen mulighet for meg å få ut pakken, er dette lovlig? Har jo alt av ID og meldinger/eposter fra Ellos, samt hentemelding, men dem står fast på sitt at jeg absolutt ikke kan hente den uten hentereferanse.

 

Pakken kommer fra Sverige, og ble levert til butikken med Tollpost (mypack).

 

Noen som har noen idè på hva som bør gjøres videre? Mektig kjipt å ikke kunne hente en pakke du har ventet på i en god stund...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vurderte å sette dem på telefonen med Ellos sin support når jeg stod i butikken, men dem virket såpass arrogante at jeg lot være. Noen er bare helt umulig å rekke fram til virker det som...

Tror ikke Ellos er de rette å ringe. Når pakken er sendt er egentlig deres jobb ferdig. Da er det Tollpost som er ansvarlige. Og de vil ikke ha misfornøyde kunder pga. inkompetanse i en butikk. :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har ofte opplevd tilsvarende. Min erfaring er at de ansatte i butikken ikke er uvillige, men de har rett og slett ingen metode for å finne igjen pakkene uten hentereferanse. De kan ikke slå opp kollinr og finne hvilken hylle pakken er plassert i. På en travel dag med lang kø i kassa skjønner jeg at det er ubehagelig for dem å bruke lang tid på å sjekke hver eneste pakke i og utenfor skapet.

 

Dette er en konsekvens av fri konkurranse på markedet. I stedet for å la operatører som har dette som kjernekompetanse levere god kvalitet ender vi opp med en hel masse umotiverte kassemedarbeidere som gjør venstrehåndsarbeid.

Det er selvfølgelig positivt at tilgjengeligheten er god, det er ofte mulig å hente pakker helt fram til kl 23, og jeg benytter det ofte selv, men jeg synes det er et godt eksempel på at ikke konkurranseutsetting alltid bare er positivt.

Lenke til kommentar

Har ofte opplevd tilsvarende. Min erfaring er at de ansatte i butikken ikke er uvillige, men de har rett og slett ingen metode for å finne igjen pakkene uten hentereferanse. De kan ikke slå opp kollinr og finne hvilken hylle pakken er plassert i. På en travel dag med lang kø i kassa skjønner jeg at det er ubehagelig for dem å bruke lang tid på å sjekke hver eneste pakke i og utenfor skapet.

Der jeg er er det ikke så mange pakker at dette kan være noe problem. De slår jo ikke opp hylle om man har med henteref heller, de bare går på måfå uansett.

 

Man har allerede betalt for denne tjenesten, da er det idioti at folk som står i kassa (som ikke har betalt) skal få service først. De butikkansatte gjør deg ikke en tjeneste, de gjør en jobb som de har fått betalt for, og da skulle det bare mangle at de faktisk gjør jobben også.

Lenke til kommentar

Jeg har vært borti det der mange ganger, det er tydeligvis mange butikker som ikke har fått riktig opplæring. Det er ikke nødvendig med en slik kode, så bare ring til tollpost mens du er i butikken så ordner det seg.

 

Har faktisk aldri hørt om en slik kode i det hele tatt, vi har hvertfall aldri blitt informert om dette av tollpost og vi sender sikkert hundrevis av pakker daglig.

 

Du kan jo også klage til tollpost ang dette senere, regner med at butikkene får mnd leie for å drive med utlevering av pakker.

Lenke til kommentar

Var det jeg fikk beskjed om å gjøre fra butikk-arbeideren da "dette skjedde hele tiden og det var bare å ringe Ellos om det", men fyren i support hadde aldri hørt om det.

 

Men jau, ser hva du mener. Kaster meg på telefonen i morgen og ser hva som skjer, takk for hjelp :)

 

Hva med å gi oss en oppdatering på hvordan det gikk?

 

Pokker det plager når folk ikke gjør det....

Lenke til kommentar

Mhm, jau.

 

Endte opp med at Ellos fikk høre om saken og hadde ringt butikken angående saken samme dagen.

Gikk opp til butikken igjen og ble møtt av de samme butikkarbeiderne, dog med en "litt" høfligere tone denne gangen. Denne gangen tok dem en helomvending og ga meg pakken på kollinummeret.

 

Har ofte opplevd tilsvarende. Min erfaring er at de ansatte i butikken ikke er uvillige, men de har rett og slett ingen metode for å finne igjen pakkene uten hentereferanse. De kan ikke slå opp kollinr og finne hvilken hylle pakken er plassert i. På en travel dag med lang kø i kassa skjønner jeg at det er ubehagelig for dem å bruke lang tid på å sjekke hver eneste pakke i og utenfor skapet.

 

Dette er en konsekvens av fri konkurranse på markedet. I stedet for å la operatører som har dette som kjernekompetanse levere god kvalitet ender vi opp med en hel masse umotiverte kassemedarbeidere som gjør venstrehåndsarbeid.

Det er selvfølgelig positivt at tilgjengeligheten er god, det er ofte mulig å hente pakker helt fram til kl 23, og jeg benytter det ofte selv, men jeg synes det er et godt eksempel på at ikke konkurranseutsetting alltid bare er positivt.

 

Kan være verdt å nevne det faktum at dette er en ganske liten butikk, og det var såpass få folk i butikken at det ikke var noen i kassen engang. "Pakkerommet" dems er i grunn bare bestående av et lite skap, så her vil jeg heller si at det går på dems egen uvillighet. Pakken hadde også kollinummeret stående foran på pakken, så det å faktisk finne fram pakken tok vel ikke mer enn snaue 2 minutt.

 

Fikk forresten beskjed første gang jeg skulle hente pakken, om at de ikke hadde lov til å gi pakken ut uten henteref, mens dem senere endret dette til at de "ikke kunne finne pakken i skapet" uten hentereferansen...

 

Beklager også sen oppdatering, har vært litt opptatt av jobb de siste dagene, så hadde helt glemt saken..

Endret av Konkulf
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har selv hentet My Pack pakker på butikk uten problemer. Har brukt hentereferanser, navn og kolli id om hverandre uten noe problemer. Men må vise legitimasjon hver gang jeg henter en pakke med My Pack. Så alt i alt er jeg fornøyd med utlevering av pakker, leveringstid og brukervennlighet VS sikkerhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...