Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

 

Har du ikke lært at om du merker at bilen bak ønsker å komme forbi (ligger oppi ræva di og rett og slett rævkjører deg), så skal du slakke ned farten og legge deg mest mulig ut til høyre og gjerne blinke litt til høyre om du ser at "kysten er klar"? Det er absolutt ikke nødvendig å være jævel her og ikke gjøre en innsats i å slippe forbi en som tydeligvis vil forbi. Du kan selv bidra til å ikke fremprovosere farlige situasjoner, selv om det ikke er ditt ansvar at bilen bak er utålmodig.

En liten kommentar. Det å blinke til høyre når man skal slippe forbi folk er egentlig en uting. Jeg vet at folk har omkommet fordi de har misforstått signalet. De lå bak en lastebil som bremset og blinket til høyre. De la seg ut, og traff møtende trafikk. Lastebilen skulle, som han signaliserte, faktisk svinge.

 

For å svare deg tilbake med ditt eget spørsmål: "Har du ikke lært at dette ikke er lurt...?"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det er helt utrolig hvor skjerpet i sinnet man blir når man kjører litt aktivt.

Jeg har både sett og hørt mange argumentere for akkurat dette. Men vet dere som bruker dette som et argument hva som egentlig foregår med kroppen siden dere blir så "skjerpet"?

Adrenalin, er en ting.

En annen ting er at man blir ikke skjerpet, man blir bare ikke døsig og distrahert, slik man blir av den monotome kjøringen i 60 på breeeeei vei.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har aldri blitt like skjerpet etter alminnelig vei når jeg har bedrevet med "villmannskjøring" der som når jeg har kjørt på bane enten det være for å klokke tider eller sladde rundt.

 

Faktisk vil jeg si det er regelrett drit kjedelig å kjøre i 200km/t etter vei i motsetning til å greie å komme opp i 150km/t før man står på bremsene og kaster seg inn i neste sving på bane. Førstnevnte har aldri gitt meg noen form for adrenalinrus slik man skulle tro på mange som har skrytt av å ha kjørt i disse hastigheter har hatt.. Eneste forskjellen for min del er at ting går fort forbi sideruta og thats it.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Har dere noen spesielle kjøresko?

Jeg har et par Adidas Goodyear Street tror jeg de heter.

buty-sportowe-adidas-goodyear-street-k_0

De begynner å bli ganske slitne i skinnet og sålen begynner å skille seg fra resten av skoen.

Det er de beste skoene jeg har hatt, og har nå gjort et forsøk på å lime de. Skulle gjerne ha fatt i et par nye, men har ikke funnet noen steder som selger de lengre.

Bruker de bare når jeg skal kjøre, delvis for å spare de og delvis fordi de ikke er så pene. De er nok ikke de beste skoene å kjøre i, men mye bedre enn vanlige sko.

 

Når jeg får meg bil, lurer jeg på å gå all in med et par Sparco, men synes de blir litt Volvo toførr når man tusler i butikken etter en tur på fjellet. Skal nok ha et par til banekjøring og slikt, men hadde vært bedre om de hadde vært litt mer diskret.

 

Har dere kjøresko, eventuelt hva slags?

Lenke til kommentar

Kjører mye bil, og med mye "aktiv" kjøring, men egne kjøresko har jeg aldri hatt bruk for. Alltid klart meg med det jeg har på føttene i det jeg går ut døra. På vinterstid kan det være greit å ha noe i bilen, men har da ikke dedikerte kjøresko.

Bruker kjøresko fra enten OMP eller Sparco når jeg kjører gokart, men det er jo noe helt annet.

 

Selv ville jeg da funnet et par sko som er tynne og med tynn såle. Du får da mer følelse på pedalen. Et par enkle sneakers/sommersko f.eks.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Aha :)

Går enten i sko med har såle eller disse "kjøreskoene". Har aldri joggesko på bena med mindre jeg er på gymmet eller på joggetur.

Synes det er ganske ekkelt å kjøre når man ikke kjenner pedalene gjennom sålen :p

Lenke til kommentar

Har dere noen spesielle kjøresko?

Jeg har et par Adidas Goodyear Street tror jeg de heter.

buty-sportowe-adidas-goodyear-street-k_0

De begynner å bli ganske slitne i skinnet og sålen begynner å skille seg fra resten av skoen.

Det er de beste skoene jeg har hatt, og har nå gjort et forsøk på å lime de. Skulle gjerne ha fatt i et par nye, men har ikke funnet noen steder som selger de lengre.

Bruker de bare når jeg skal kjøre, delvis for å spare de og delvis fordi de ikke er så pene. De er nok ikke de beste skoene å kjøre i, men mye bedre enn vanlige sko.

 

Når jeg får meg bil, lurer jeg på å gå all in med et par Sparco, men synes de blir litt Volvo toførr når man tusler i butikken etter en tur på fjellet. Skal nok ha et par til banekjøring og slikt, men hadde vært bedre om de hadde vært litt mer diskret.

 

Har dere kjøresko, eventuelt hva slags?

Til vanlig bruk har jeg også Adidas Goodyear sko, er utrolig nærme vanlige kjøresko, bare litt stivere såle.

 

 

Når jeg er på bane bruker jeg mine MIR kjøresko

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

Har dere noen spesielle kjøresko?

Jeg har et par Adidas Goodyear Street tror jeg de heter.

buty-sportowe-adidas-goodyear-street-k_0

De begynner å bli ganske slitne i skinnet og sålen begynner å skille seg fra resten av skoen.

Det er de beste skoene jeg har hatt, og har nå gjort et forsøk på å lime de. Skulle gjerne ha fatt i et par nye, men har ikke funnet noen steder som selger de lengre.

Bruker de bare når jeg skal kjøre, delvis for å spare de og delvis fordi de ikke er så pene. De er nok ikke de beste skoene å kjøre i, men mye bedre enn vanlige sko.

 

Når jeg får meg bil, lurer jeg på å gå all in med et par Sparco, men synes de blir litt Volvo toførr når man tusler i butikken etter en tur på fjellet. Skal nok ha et par til banekjøring og slikt, men hadde vært bedre om de hadde vært litt mer diskret.

 

Har dere kjøresko, eventuelt hva slags?

Til vanlig bruk har jeg også Adidas Goodyear sko, er utrolig nærme vanlige kjøresko, bare litt stivere såle.

attachicon.gif20140416_223258_zpsyau2qp8v.jpg

 

Når jeg er på bane bruker jeg mine MIR kjøresko

attachicon.gif20140416_223251_zpsijnqqg33.jpg

 

De er helt supre, ser ikke helt knallblå Sparco ut heller :p

 

Hva er den merkbare forskjellen? Mykere og mer følsom såle og litt stivere rundt ankelen?

Hvorfor har kjøresko beregnet på bilsport høy ankel?

Lenke til kommentar

Skal gi ekstra beskyttelse og støtte av ankelen, ble påkjørt forfra av en gokart, jeg snurret og han traff over fangeren min, kjørte over bremsepedalen så den ble bøyd rett opp, og naturligvis over foten min.. Hadde jeg hatt joggesko hadde den nok gått ut av ledd, men takket være tettsittende stive kjøresko slapp jeg unna med blå ankel :-)

 

Forskjellen på adidasene og kjøreskoene er tynnere, såle som er mer bøyelig samt flatere, får bedre feel av vibrasjoner gjennom pedalene i kjøretøy som gir mye feedback.

 

Ikke kjørt så mye bil med de men ddet føles skikkelig digg :-D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Åja, da har de sin funksjon :)

 

Det vil jeg tro ja :p Nå er sålen på mine Adidas ganske slitte, kanskje ikke så myke, men det er utrolig deilig å vite akkurat hvor pedalen er og få responsen :D

Lenke til kommentar

Eneste årsaken til at sko er påbudt i racing er av sikkerhetsmessige årsaker slik at man slipper (forhåpentligvis) slipper billigere unna om uhellet er ute. Ellers ville vel så godt som alle ha kjørt med sokker eller barfota.

 

Kjører selv privatbilen(e) i sokkelesten. Men mest fordi jeg slipper å dra rundt på møkkete sko inne i bilen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Glad vi har gummimatter, er en grunn til at stofffmattene ligger i kjelleren :p Tør ikke å tenke på hvordan de hadde sett ut, etter å ha sett gummimattene etter en lang vinter :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...