Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble litt skraper på sykkelen, men eieren (ikke han som kjørte) sa i utgangspunktet at han ikke brydde seg. Det gjorde han dog når vi skrev skademelding på ny (akkurat det er greit nok, koster ikke meg noe mer)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Har nok like lav ,om ikke enda lavere bil, som deg jeg og. Men er fortsatt kjekt med en jekk som har litt løftehøyde så du kan sitte bedre når du skal skru litt.

Endret av Hansien
Skrevet

Fikk kjøre meg en runde med nye Peugeot 208 med tre-sylindret motor i går. Moro sak, om enn ikke så veldig sprek (82 hestekrefter). 975 kilo skal man ikke klage på!

  • Liker 1
Skrevet

Jeg har delkasko :) Men var uheldig med en tulling som la seg ned på sykkel når jeg var på vei inn i en rundkjøring, så det blir 0% bonus på meg neste år :(

"La seg ned"? Som i at du brøt vikeplikten og fikk ham til å tryne med bremsen?

Gjest Slettet-QjT4b9
Skrevet

Sikkert mer som at han syklet i en helvettes fart over fotgjengerovergangen(press på FOTGJENGER) og dermed fikk ikke biskop sjans til å stoppe?

Skrevet

82hk, det er vel 1,2 liter bensin det? Hvordan var bilen sånn generelt, plass, støy osv?

 

1,2-liter, ja. Trangt i baksetet og håpløs girkasse. Ellers bare positivt. Stilig å se på, godt førermiljø, morsom lyd litt oppe i turtallsregisteret, men ikke sjenerende når du cruiser avgårde. Jeg kunne veldig gjerne tenkt meg å se en turbo-versjon av denne motoren, for den lave vekten og skarpe kjøreegenskaper gjør at den kunne fint tatt 125-ish hestekrefter. De har jo allerede 156-hesteren ute, så. de to 3-sylindrede motorene lanseres vel i sommer tror jeg.

Skrevet

Jeg lurer på å kjøpe en slik Ford. Har du prøvekjørt den TZ? Jeg er litt skeptisk til hvor "kvikk" den er.. Den skal gjøre null til hundre på11,3. Lurer på om det stemmer.

Skrevet

Ja, jeg var på lansering av den for noen måneder siden.

 

Det er selvssagt ingen veldig rask bil, men jeg ble faktisk overrasket over hvor godt den gikk. Den flate momentkurven gjør også at du har kreftene tilgjengelig nærmest unasett hvilket gir. Mener det er 170 Nm mellom 1400 og 4500 o/min. Den har også "overboost"-funksjon så du kan få opp til 200 Nm.

 

Nå er jeg ikke spesielt opptatt av 0-100, men jeg tror nok det tallet er riktigere enn mange andre 0-100-tall jeg har sett.

 

Det viktigste for min del er at den er både raskere, billigere og mye mer komfortabel enn 1,6-dieselen som er det eneste relle alternativet.

 

Men husk på at du må kjøpe 125-hesteren! Koster under 10 000 mer enn 100-hesteren, men har sekstrinns kasse istedenfor fem (i tillegg til de 25 ekstra hestene..)

Skrevet

Ja, enda en positiv beskrivelse av den motoren. Hehe, og Autofils utsendte var nærmest i ekstase. Han påpekte f.eks at på en svingete vei var andre gir perfekt fordi det funket fra hårnålene og opp til 90km/t.

 

Skal prøvekjøre snart. Og ikke minst høre hvor mye jeg får for den gamle bilen i innbytte. Mye står på det..

 

Var den godt utstyrt den du kjørte? Mange morsomme innretninger å krysse av på, og jeg er nok ikke fornøyd før prisen er opp i 280k..

Skrevet

Det var Autofils utsendte jeg delte bil med, hvis jeg ikke husker feil. :)

 

Jeg husker ikke hvor godt utstyrt den var, men jeg regner med at den hadde det meste. Det pleier ofte å være sånn.

Skrevet

"La seg ned"? Som i at du brøt vikeplikten og fikk ham til å tryne med bremsen?

 

Det var faktisk han som kom litt fort inn i rundkjøringen og forstod situasjonen slik at jeg ville treffe han hvis han ikke la seg ned (ikke pga bremsing han gikk ned..) Men jeg var aldri i nærheten og hadde bilen i knappe 10km/t, stod i ro over 2 meter foran der han sklei forbi. MEEEEN, det fine med rundkjøring er at det er min feil uansett :)

Skrevet

Det var faktisk han som kom litt fort inn i rundkjøringen og forstod situasjonen slik at jeg ville treffe han hvis han ikke la seg ned (ikke pga bremsing han gikk ned..) Men jeg var aldri i nærheten og hadde bilen i knappe 10km/t, stod i ro over 2 meter foran der han sklei forbi. MEEEEN, det fine med rundkjøring er at det er min feil uansett :)

Det kommer helt ann på hvem av dere som kryssa hvitstripen først. Om du har forhjula over den hvite stoppestripen før han, så har han vikeplikt for deg uansett. Om du paserer hvitstripen først og han kommer susende inn i deg fra venstre, så er det hans feil, ikke din.

Skrevet

Det kommer helt ann på hvem av dere som kryssa hvitstripen først. Om du har forhjula over den hvite stoppestripen før han, så har han vikeplikt for deg uansett. Om du paserer hvitstripen først og han kommer susende inn i deg fra venstre, så er det hans feil, ikke din.

 

Det er hvordan vikeplikten virker, i følge forsikringselskapet. Er det hvem som har tilbakelagt flest meter i rundkjøringen som har forkjørsrett.. :p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...