Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har noe innspill på E39 530ia vs 535ia? Egentlig alltid vært forelsket i E39, og er på leit etter en grei cruisebil med automat og OK med krefter. Lekebil har jeg allerede. Noe å se etter og tenke på? Hvordan er det å jobbe selv på disse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen som kjenner til en grei Ford forhandler på østlandet? Follo Autoco tar visstnok 2200kr i timen (1.5t service hvor arbeidet koster 3307,-). Må vel finnes noe som er litt rimeligere? 

Skrevet

Ser i allefall en jævlig god grunn til å skru selv. Helt hinsides disse verkstedprisene.

 

Hadde selv av bunnpanna på min bil forrige fredag, skifta olje og fiksa en oljesvetting. Deilig med null forbruk på olje :).

Skrevet

Ville valg en 530 over 535/540 hver eneste gang. Eneste bonuset med M62 er V8-lyden, men teknisk så er rekkesekseren et bedre valg.

Er det forskjell mtp service og holdbarhet?

Skrevet

Ren gjetting - deler til rekkesekseren er biligere og lettere å få tak i.

 

Holdbarheten har jeg ingen formening om. Regner med at motor er rimelig holdbart uansett, da det er BMW. Så lenge det ikke er rævkjørt før alt er skikkelig varmt.

Skrevet

Holdbarheten har jeg ingen formening om. Regner med at motor er rimelig holdbart uansett, da det er BMW.

Ehhhh...

All mulig erfaring tilsier det stikk motsatte.

Vet knapt av en eneste BMW modell som ikke har vært plaget med motortrøbbel på et eller annet vis.

Bare et lite eksempel, velholdt èn-eiers M5:

 

 

Skrevet

 

Holdbarheten har jeg ingen formening om. Regner med at motor er rimelig holdbart uansett, da det er BMW.

Ehhhh...

All mulig erfaring tilsier det stikk motsatte.

Vet knapt av en eneste BMW modell som ikke har vært plaget med motortrøbbel på et eller annet vis.

Bare et lite eksempel, velholdt èn-eiers M5:

 

 

 

bmw sine rekkeseksere har alltid vært kjent for å være holdbare.

Skrevet (endret)

Hva legger du i motortrøbbel? Det er selvsagt mye som kan gå galt på en BMW-motor, spesielt når mange av de bruker teknologi som var nokså nytt i sin tid. Derimot så er det lite som går katastrofalt galt. Det er ikke slik som Toyota-motorer som spiser stempelringer, Porsche sin IMS-disaster eller turbomotorer som tar spontant selvmord. BMW sine rekkeseksere har ingen kjente problemer som kan regnes som katastrofale, og om du har tatt livet av motoren din så er det i 99% av tilfellene din egen feil eller noe som skulle vært oppdaget på rutine-service.

 

Men poenget mitt var at rekkesekserne (M52/M54) er mer pålitelige, og gir mer bang for the buck mtp. økonomi, vekt og kraft. Det var ikke mine intensjoner om å skryte motorene til himmels fremfor å si at M62 ikke måler seg opp med lillebror.

Endret av Gavekort
  • Liker 2
Skrevet

bmw sine rekkeseksere har alltid vært kjent for å være holdbare.

Kilde?

De fleste jeg kjenner med slike motorer har kostet på de titusener.

Toppakning, vridd topp, overoppheting og vannpumpe er gjengangere.

Kjølesystemet er kjent for at bakerste sylindre får for dårlig kjøling og går varm.

Skrevet (endret)

Topp og toppakning henger sammen med vannpumpe og generell overoppheting (som kjetil_90 sikkert kan bekrefte). Vannpumpe er absolutt et velkjent problem som fort kan ta livet av motoren din, men det er et problem med kjølesystemet. M52/M54 har ihvertfall ikke noe problem med dårlig/ujevn kjøling. En årsak til at kjølesystemet til BMW er så sårbart er fordi de kjører et mye høyere vanntrykk enn det andre modeller gjør, og dette er for å blant annet gi effektiv og jevn kjøling. Jeg kan ikke si at jeg har kjennskap til dårlig kjøling på bakre sylindrer, men jeg kan heller ikke avkrefte dette.

 

Toppakning er rett og slett ikke et vanlig problem. Gåen vannpumpe og overoppheting er årsaken.

Endret av Gavekort
Skrevet

Det er stort sett BMW det skjer på dog....

Ikke med på at det ikke er vanlig, uansett hvem jeg spør som kan litt om bil og har eid BMW-er så sier dem bare, å toppakning, typisk bmw det...

Skrevet

Moro at det nevnes med BMW, satt på med en 530D i morges og vet du hva; der lå det en toppakning baki bagasjerommet :) 4 år hadde den holdt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...