Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Si du har kjøpt en ny bruktbil og disse dekka følger med, hadde du da satt de på og kjørt en sesong til eller kjøpt nye? De er fra 2012. Inngikk en avtale med selger om at han dekker halvparten av nye sommerdekk når de er modne for utskifting. Jeg mener de er det nå. Bilen skal også på hjulstillingskontroll, da den trekker til høyre og åpenbart sliter mer på ytterkant av dekka. Hva tror dere?  

 

 

 

IMG_20160411_125729_zpsld0jd8si.jpg

IMG_20160411_125600_zpsmf9j1975.jpg

IMG_20160411_125734_zpshif9s0zl.jpg

IMG_20160411_125607_zpstpjinvb1.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Gode nyheter, ser frem til å kunne kjøpe bruktbil og samtidig slippe å vurdere diesel bare pga. utvalg. 

Diesel kan godt forbli, men mer som en nisje for de som har særegne krav (trekke mye vekt regelsmessig f.eks.).

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Er bensin her også. Forbruket er jo ikke så pent på småkjøring eller hard kjøring, men det funker. Men så lenge jeg ikke er blyfot er jeg nedpå 0.6 på langkjøring :) .

Jeg har greid å klemme min ned under 0.5 på langkjøring, men det blir for mye tilrettelegging for min smak. 

Kjører jeg vanlig ligger jeg rundt 0.55 på langkjøring, og 0.7 på småkjøring (til og fra jobb) . 

Lenke til kommentar

 

Er bensin her også. Forbruket er jo ikke så pent på småkjøring eller hard kjøring, men det funker. Men så lenge jeg ikke er blyfot er jeg nedpå 0.6 på langkjøring :) .

Jeg har greid å klemme min ned under 0.5 på langkjøring, men det blir for mye tilrettelegging for min smak. 

Kjører jeg vanlig ligger jeg rundt 0.55 på langkjøring, og 0.7 på småkjøring (til og fra jobb) . 

 

 

Hehe... min er litt tørst til tider, men hadde den nedpå 0.8 med skiboks og piggdekk i vinter. Er jo 2.0l bensinturbo og de kan drikke :p .  Men kjører pent og rolig, men klarer å gi på inn på E18 og andre motorveger som mange sliter med :p

Lenke til kommentar

Begynt å høre ulyd når jeg laster ene hjullageret foran endel, hvor lenge/langt kan jeg kjøre før jeg absolutt bør få det byttet? Hører det svakt i lav hastighet, og ikke i normal fart.

 

Det varierer, men lyden blir jo bare værre så bytt så fort du har mulighet. Er ikke den mest krevende jobben, men varierer fra bil til og om du har pressa lager eller hjullagersats på den.

Lenke til kommentar

Enig med Snylter når det gjelder dekkene dine, Hotel Papa. De der hadde ikke jeg brukt.

 

 

Hvor gamle er bilene dere får ned i 0,6-0,7 i forbruk? Greie motorstørrelser? Jeg ligger for det meste over literen, gjerne 1,2 ved bykjøring, men bilen min er ikke akkurat bygget for drivstofføkonomi - 2,8 l turbo fra 2000.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Enig med Snylter når det gjelder dekkene dine, Hotel Papa. De der hadde ikke jeg brukt.

 

 

Hvor gamle er bilene dere får ned i 0,6-0,7 i forbruk? Greie motorstørrelser? Jeg ligger for det meste over literen, gjerne 1,2 ved bykjøring, men bilen min er ikke akkurat bygget for drivstofføkonomi - 2,8 l turbo fra 2000.

Definerer grei motorstørrelse, 1.4 TSI 140HK med ACT i tillegg  :tease:

Lenke til kommentar

Jeg kjører pent :p . Men hadde litt høyt forbruk under litt hard kjøring og da ble den tørst. Men kjører jeg som jeg fint kaller det som en "gammal kjærring" og har rolig aks og jevn fart og alt så drikker den lite. Har kjørt over 900km på en tank.

 

@Frank Drebin: 2002 modell.

Lenke til kommentar

Grei motorstørrelse er relativt. For meg så er det nok om jeg fortsatt kan gi gass i 110 på E18, være høyt nok giret til å holde 110 økonomisk, kunne nå motorvei-fart i krabbefelt i oppoverbakke, og kunne ta trygge forbikjøringer i 80-sonen.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Kjøpte ikke min bil for å spare bensin, men er forsåvidt ikke misfornøyd med mitt forbruk på 0.7.

 

Det beste med denne trenden er at diesel forsvinner ut av byene. Så kan de i oppe i gokk få bruke diesel til sin heavy duty Hilux eller whatever.

Du vil neppe merke stor forskjell selv om alle dieselbilene forsvinner fra Oslo. Det vil bare redusere utslippene av NO2 med ca. 10 %. Kun 5 % av svevestøvet skyldes eksosutslipp.

Lenke til kommentar

I mine tidligere erfaringer er registerreimintervall ca 100-150.000 - nå får jeg beskjed av min lokale forhandler, som tidligere har anbefalt 150k, at offisiell anbefaling fra Audi er hele 210.000 - høres ikke det vilt lenge ut? Noen andre som har så lang intervall på reim(ikke kjede)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...