Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Noen som har kjørt 7-serie her før? Hadde vært kult med en plain E38 750il ved siden av til langkjøring. Alltid hatt noe for E38...

 

E38 er et vedlikeholdsmareritt.

 

I 8-serien vet jeg mange anbefaler å gå for 840 i stedet for 850 rett og slett fordi motoren i 840 holder bedre.

Hvorvidt det er noe i det eller ei vet jeg ikke.

 

M70 har et dårlig rykte på seg fordi det var et massivt og komplekst beist. Men i realiteten er det litt ufortjent om man sammenligner den med alternativer slik som M120. Tror det var en tulling på Jalopnik som dømte M70 som "worst engine of all times", og etter det så ble det sittende fast hos mange.

 

Utrolig nok så er det 840i som har best ytelse og bruker mest drivstoff. Men alt i alt så er 840i et bedre alternativ, da spesielt etter 1995 da M62 ble brukt.

 

Forhjulstrekk og bakhjulsdytt

 

Riktig terminologi er jo framhjulsdrift, bakhjulsdrift og firehjulsdrift

 

De sier jo ***wheel drive på engelsk

 

Bakhjulsdrift og feilhjulsdrift.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Noen som har erfaring med K&N-filtre? Har mest lyst på Apexi sitt tørr-filter, men det er dobbelt så dyrt i Norge. 

Vet K&N skal være gode på filtrering, men er litt redd for at olja skal ta livet av LMM-en. 

Lenke til kommentar

Vet K&N skal være gode på filtrering

 

Det er de ikke. K&N vil slippe gjennom litt mer luft og lage noe tøffere lyd ved pådrag, men de filtrerer ikke bedre. Les f.eks her. Kan sitere litt for deg:

 

Compared to the AC, the K&N “plugged up” nearly 3 times faster, passed 18 times more dirt and captured 37% less dirt.

 

Link 2:

 

I actually received an e-mail from K&N stating their filters filter within 99% of the OEM filters.  This may be true, and 1% may not sound like much.  I contend that 1% over many miles, may be important.  Really, it is up to each individual to decide.  The poorer flowing filters, remove more particles, and the better flowing filters remove less particles.

Endret av E.C.
Lenke til kommentar

Men hvor mange skifter i det hele tatt luftfilter på bilen sin selv... må vel ta å sjekke det på bilen min snart. Har ett nytt standard filter i garasjen. Sjekka det i fjor høst og det var OK.

 

På en 190E 2.6l og en Hyundai jeg har skrudd på har jeg montert KN filter. Gjør nytta si i det minste.

Lenke til kommentar

Det øker ikke effekten, det gir deg tapt effekt. Hvis du vil ha bedre lyd så ville jeg kanskje vurdert å hive på en fisebøtte eller noe.

 

Edit: Jeg sjekker filteret ihvertfall to ganger i året, om det så bare er for å blåse det rent. Letteste jobben som finnes.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Prøv å skifte filter på en Saab 9-5 du :p . Har gjort det nå liggende på ryggen under front på kjøretøyet. Hadde ett nytt filter liggende i delelageret og skulle selv blåse reint, men var så skittent at det blie skift her nå. Har kjørt over 20k sia jeg sjekka filteret sist så ikke dumt :)

Lenke til kommentar

Prøv å skifte filter på en Saab 9-5 du :p . Har gjort det nå liggende på ryggen under front på kjøretøyet. Hadde ett nytt filter liggende i delelageret og skulle selv blåse reint, men var så skittent at det blie skift her nå. Har kjørt over 20k sia jeg sjekka filteret sist så ikke dumt :)

Lenke til kommentar

Du sier noe der... eneste bilen jeg opplevd å faktisk måtte legge meg under bilen med T25 torx på skralla og skru løs 4 skruer for å slite med å få filter inn igjen etterpå.

 

post-106937-0-51366300-1460031130_thumb.jpg

 

det er hva serviceprogrammet sier om prosedyren :p

Endret av Rolf_X
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...